PDS, wat mag je/ kun je wel eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

PDS, wat mag je/ kun je wel eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:51

Ik ben nu door een topic aan het bladeren over wie er nogmeer een spastische darm heeft..ik heb er waarschijnlijk ok last van...en voor iedereen is het verschillend war je wel en niet tegen kunt. Maar zoals ik het vaak lees is de waslijst aan dingen die je niet kunt groter al dingen die je wel mag/kunt eten. Dus daarom ben ik heel benieuwt naar wat mensen dan eten...en dan bedoel ik letterlijk..wat neem je als ontbijt.middag..en avond eten,..en wat als tussendoor..

en dus alleen dingen waarvan je zeker weet..die zijn goed voor me..of voorkomt zelfs dt je last krijgt of dingen waarvan je nog nooit kramp hebt gehad.

Ik kan er nog geen peil optrekken wat zoiezo helpt en wat niet..en aangezien hier veel mensen zitten die er al jaren last van hebben maar ook al veel onderzoek hebben gedaan wil ik graag een soort van schema's zien van dingen die dus positief uitslaan.

misschien ook waarom je dingen eet of drinkt, bijvoorbeeld...appelsap voor de constipatie

Dus zou ik graag lijstjes zien wat je smorgens/smiddags en savonds eet en drinkt...wat dus helpt!!

ps..ik zat te denken als merken ofzo ook nog verschil uit maken..ik kan bijvoorbeeld wel tegen goedkope chocola of een boterham met pasta, maar niet merci en dure letters(sinterklaas) of dove. of aardappels..wel biologische maar geen gewone..of rijst maar dan geen wite..dat soort dingen..

Zonnebloem

Re: PDS, wat mag je/ kun je wel eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

S'ochtens een bakje cormflakes.
S'middags 2 bruine boterhammen
S'avonds meestal aardappelen vlees groente, vooral veel groente.
Tussendoor eet ik vaak een appel of sultana, op deze manier heb ik bijna geen last, vette dingen en frituurwerk laat ik staan. Nou ja een heel enkele keer "zondig" ik wel eens.
Rijst werkt bij mij ook goed.
Gewoon eigenlijk veel vezels proberen te eten.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:58

en heb je dan melk bij de cornflakes en wat voor melk? en wat eet je op de boterham? eet je dan gewoon dingen van chocola zoals pasta vlokken en hagelslag of pindakaas of vlees? want dat zijn dus dingen die ik denk ik ook maar moet laten.

en savonds vlees..wat voor vlees en kun je zeggen hoegroot je portie is en eet je het elke dag?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:43

eet ongeveer om de dag vlees. En hoe groot, gewoon een lapje vlees bij de supermarkt vandaan, zalrond de 150 gr zijn denk ik.
Eet eigenlijk nooit van dat voorgekruide of gepaneerde vlees, kruiden doe ik zelf, alleen wat zout en peper, dan weet ik dat ik geen pijn krijg, karbonades, en filelapjes haal ik erg vaak, af en toe ook kip.
Bij de cormflakes doe ik magere melk, op brood smeer ik blue band en als beleg meestal voorgesneden vleeswaren, mortadella valt altijd erg goed, kipfile en kalfsleverworst. Ben niet zo gek op zoetiheid op brood dus doe dat eigenlijk nooit.
Jonge kaas eet ik ook wel eens. en veel fruit, het schijnt dat je appels met schil en al op moet eten maar dat vind ik vies dus schil ze altijd.
Hmm als ik dit zo lees eet ik ook niet echt gevarieerd...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:29

ik had gisteravond soto op! Dat is soto pakjes met kippenbpullion, rijst, tauge, eventueel prei en selderij maar prei zorgt weer voor lucht en dan 2 stukken lipfilet in de soep. Op het eind gooi je alles bij elkaar en tis heerlijk!! Van de kip eet ik dan weinig maar de rijst in de soep conbi vind ik al heerlijk en licht verteerbaar en voelde me een stuk beter!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:31

Ik denk dat het voor iedereen anders is.

Mijn arts raadde mij aan om juist minder vezelrijke dingen te eten , zoals wit brood .

Ik heb darmen die overactief zijn.
Helaas vind ik witbrood niet zo lekker, en eet ik altijd pittenbrood.

Ik heb wel het idee dat ik van mais meer problemen krijg.

En ik zit vaak te googlen, en alle groentes die ik lekker vind vallen onder gevaarlijke groenten Clown fijn ! NOT.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:45

Ik krijg ook meer last bij veel vezels.. dus ik probeer voorzichtig te zijn met grof volkoren en veel fruit etc.
Toch kan dit bij anderen juist weer heel goed zijn.

Bij mij scheelt het ook per dag. Bij stress of vermoeidheid heb ik veel meer last.
Verder geen pittige/ gekruide etenswaren. En niet te vet (een avondje gourmetten is bij mij gewoon de rest van de avond op de wc zitten Scheve mond ). terwijl een frietje soms wel goed gaat Verward

Ik eet meestal:
2 boterhammem met kipfilet
een plakje ontbijtkoek
3 boterhammen (appelstroop, jam, kaas, pindakaas, mager vleeswaar)
sultana
Aardappelen (gekookt), groenten (geen bonen, koolsoorten etc), stukje vlees (alleen mager, of niet al te vet gebraden).

verder geen frisdranken, dat gaat niet goed. Wel ijsthee zonder prik, veel water en kruidenthee. Ook uitkijken met alcohol. Dat kan de ene keer juist goed vallen.. en de andere keer helemaal fout gaan

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:21

Ik zou willen dat ik hier antwoord op kon geven. Maar ik weet zelf alleen dat ik heel heftig kan reageren op fruit. Het is alleen zo lekker, dus ik eet het geregeld..

Mijn eetpatroon...
Uhm, 's morgens vroeg krijg ik niet meer weg dan yoghurt, en zelfs dat niet altijd.
Na een paar uur eet ik dan een boterhammetje.
Tussen de middag iets van 3 boterhammen.
Altijd bruin brood (met jonge kaas, jam, vleeswaren)
Avond een gewone maaltijd. Gewoon wat ik thuis krijg. Knipoog

In de avond eet ik vrijwel niets meer! Na het avondeten dus.
Tussendoor overdag wisselend, weleens ontbijtkoek, fruit, Liga, nou ja, vanalles wel.

Ik drink geen koolzuurhoudende dranken. Wel drink ik Dubbel Friss ofzo. Verder gewooon lekker water.
Alcohol (biertje ofzo) alleen als ik me echt fit/goed voel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:32

Ik drink ook geen alcohol, geen prik, en veel thee Haha!

Smorgens eet ik brinta met magere melk.
Overigens drink ik verder geen melk en eet ik weinig melkproducten.
Ik heb een tijdje sojamelk en geitenyoghurt gegeten, maar dat maakte geen verschil.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:34

Ik drink trouwens ook weinig melkproducten. Ben getest op lactose intollerantie, maar daar kwam niks uit.
ik reageer er gewoon heftig op (nouja, m'n darmen dan), dus ik mijd zoveel mogelijk melkproducten. Wel eet ik soms kaas (30+)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:40

Ik drink nauwelijks alcohol, geen prik, geen melk en eet ik weinig melkproducten, alleen kaas, dat gaat wel goed.
Verder geen zetmelen ( geen aardappelen, bami, spaghetti en andere pasta's) en absoluut geen jus en geen Chinees. O,ja en geen zonnebloemolie!

Ik eet dus 's ochtends gewoon brood met beleg, 's middags net zo en 's avonds over het algemeen rijst of eiermie/eiernoodles, daar kan ik dan weer wel tegen met elke dag een ander prutje ( groentes, ketjap, macaroni mix erdoor, spaghettisaus etc)
Veel variatie is er voor mij op het gebied van avond eten dus niet echt helaas. Een tussendoortjes een koekje, mueslireep of dat soort dingen, dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 13-12-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:48

Wat ik bijna elke dag eet en geen problemen van krijg:
ontbijt: 2 bruine boterhammen (kipfilet, vruchtenhagel, kipgehakt, half plakje 30+ kaas, alles met sojaboter), glas soja bosvruchten drank
tussendoor: sultana, fruit (appel/banaan/peer, GEEN sinaasappel), veel (kruiden)thee
lunch: 3 bruine boterhammen (bovenstaand beleg)
tussendoor: volkoren crackers (beetje pindakaas of beetje Nutella), fruit, liga
diner: veel volkoren producten (volkoren pasta, zilvervliesrijst, gekookte aardappels), max 100 gram vlees of vis, veel groenten, alles klaar gemaakt in zonnebloemolie (GEEN olijfolie) of soja bakboter
toetje: soja yoghurt met volkoren beschuitje, soja vanille vla of soja chocolade toetje

Alcohol kan ik de ene keer weer hebben en de andere keer dood ziek (vooral van de gewone Malibu, waar ik nog een hele fles van heb staan Tong uitsteken), af en toe neem ik een wit broodje of witte rijst (voornamelijk als ik bij andere mensen eet), vooral GEEN frituur of zuivel (melk, ijs, toetjes, milkshake, -bak-boter), sinaasappel(sap) kan ik ook niet tegen net zoals rauwe ui.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:10

ow ja alcohol is uit den boze. Ik drink het wel eens hoor, maar moet dat altijd bekopen met buikpijn.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:32

Ik vreemd genoeg dus niet áltijd. Meestal wel, maar niet áltijd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

Ik heb overigens elke morgen buikkrampen dus het moet iets zijn dat ik dagelijks eet Clown

Maar misschien toch maar een keer een darmonderzoek/darmkweek. Het kan bij mij ook aan de darmbacterien liggen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:00

Zuivel?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 10:19

2 dagen soto gehad en dus eigelijk alleen wat rijst in kippenboullion met tauge en ei...en mijn krampen waren helemal weg!

gister tomatencremesoep en toch weer lichte kramp gehad.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:15

Eet jij alleen maar soep? Niet echt goed Knipoog

Enne.. het kan wel goed kloppen dat je van tomatenCREMEsoep kramp krijgt, dan kan je ook niet (goed) tegen zuivel

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:19

Je moet dit helemaal zelf uitdokteren Knipoog

De één reageert op iets anders dan de ander!
Ik kan namelijk helemaal niet tegen zuivel, ijs & pasta, friet, etc.
Ook meer vezels eten gaf bij mij geen verbetering en zelfs gezonder eten maakte het erger Knipoog

Ik heb het vanaf mijn 15de en nu nog weet ik niet altijd of ik het wél kan nemen. Gewoon proberen! Lachen

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:23

's Morgens: gekookte spaghetti met suiker en een banaan
(worden mijn darmen vrij rustig van)
Tussendoor een wafel op waterbasis.
's Middags: wit brood met boter van alpro soja en een plakje ham of speculoospasta
's Avonds: Rijst met kip en appelmoes (of ander soort vlees), meestal nog een stuk fruit achterna en mijn moeder maakt altijd rijstpap met melk van zero lactose Vingers aflikken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:07

Gekookte spaghetti in de ochtend Bloos!
Kijk en daar kan ik dus helemaal niet tegen...
Evenals een bak yoghurt enzo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:28

Ik ook niet, kan niet tegen pasta's en ook niet tegen soep... Tenminste geen soep met vermicelli..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:48

Klopt, want vermicelli is ook pasta Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:34

Wat voor beleg eten jullie meestal op je brood?
Ik kom niet veel verder dan kipfilet Clown maar teveel vlees is ook weer niet goed (dat blijft weer heel lang in je darmen zitten heb ik gehoord)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:56

kaas, kipfilet, vlokken, gekleurde hagel, eier of komkommersalade ofzo etc Eigenlijk wel vanalles... ik kan op brood erg veel verdragen eigenlijk