dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:56

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met dyscalculie. Ik zelf heb op z'n minst een behoorlijk uhm.. getallenprobleem. (rekenprobleem wil ik 't niet noemen want ik heb gewoon problemen met getallen in 't algemeen) En ik vroeg me af of er hier dus mensen zijn die het zéker wel hebben. Ik wil me namelijk wel laten testen/onderzoeken op dyscalculie, maar van internet (google) wordt ik niet veel wijzer.

Dus als er mensen hier zijn die dat hebben, waar moet ik heen om mij te laten onderzoeken/testen oid?

alvast heel erg bedankt!

Miemserik

Re: dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:05

Is het niet discalculatie?

edit: ohnee grapje Clown , maar onder discalculatie en dyscalculatie staat ook wel wat Vork
Laatst bijgewerkt door Miemserik op 09-12-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:06

Nee, het is dyscalculie. Ik zie op mijn werk regelmatig mensen die we testen op dyslexie of dyscalculie.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:08

Nee volgens mij is het gewoon dyscalcullie.
Wij hebben dit gehad op onze opleiding. Het is inderdaad een probleem met getallen. Het is eigenlijk hetzelfde als iemand die dyslexie heeft. Op andere gebieden zijn deze mensen vaak erg intilligent. Alleen de getallen zijn moeilijk om mee om te gaan.
Verder heb ik niet zo veel info;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:09

hm ik weet ook niet of ik het heb, maar heb ook altijd al problemen met cijfers gehad. of misschien is het wel gewoon dom Tong uitsteken
maar zeg altijd 7 ipv 4 en andersom en als er bijv staat 56 zeg ik 65. grootste moeite dus ook om een rijtje met getallen op te noemen. ook erg handig als ik aan het werk ben en ik zeg tegen iemand dat ze 6,30 moet afrekenen ipv 3,60 Tong uitsteken
enne miss dat je naar de huisarts moet? ik heb geen idee, heb me er iig niet voor laten testen Lachen

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:10

Ik heb dyscalculie! Reken op het niveau van groep zes en tel nog op mijn vingers. Nagelbijten / Gniffelen
Waar ik getest ben weet ik niet meer, kan het wel even navragen als je wilt? Lachen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:10

dyslexie en dyscalculie hebben vaak een samenhang: mensen die dyslectisch zijn hebben vaak ook moeite met rekenen omdat onder andere de automatisatie vaak problemen oplevert. Ook het spiegelen en het auditief geheugen kunnen parten spelen. en ruimtelijk voorstellingsvermogen. Dyscalculie is echter niet hetzelfde als dyslexie.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:13

Een oud-collega van me heeft het. Bij haar zijn ze er pas op de middelbare school achtergekomen. Ze zat toen op de mavo en kon met alle vakken erg goed meekomen, behalve wiskunde. Dat was een groot probleem. Na onderzoek bleek ze het rekenniveau te hebben van een kind uit groep 4. Best wel ernstig dus.
Het is bij haar dan ook niet alleen het rekenen maar ook andere dingen zoals tijd inplannen die ze moeilijk vindt. Maar al met al doet ze het supergoed.
Ze is cum-laude afgestudeerd aan de Fotovakschool in Aperldoorn. Dus verder belemmert het haar ambities gelukkig niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:24

Emmaa schreef:
Ik heb dyscalculie! Reken op het niveau van groep zes en tel nog op mijn vingers. Nagelbijten / Gniffelen
Waar ik getest ben weet ik niet meer, kan het wel even navragen als je wilt? Lachen

geen idee op wel niveau ik reken (een som van groep 5 kon ik niet maken Bloos ) maar ik tel wel op m'n vingers (vanmiddag keek iemand mij weer heel raar aan toen ik 9+7 op m'n vingers ging tellen en toen nog voor de zekerheid vroeg of het inderdaad wel 16 was Bloos ) maar goed als je dat zou willen navragen? heel fijn!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:39

Ik heb een aantal jaar geleden contact gehad met een diagnosticus en die gaf aan dat een test voor dyscalculi weggegooid geld was, omdat er geen officiele verklaring bestond en er ook niet iets mee gedaan hoefde te worden( door bijvoorbeeld een school). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is?

Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Mijn vriend praat bij het opnoemen van een tijd in termen van 'het is 20 over 9' daarbij moet ik dus echt diep nadenken dat dat 10 voor half is.. Ga zo maar door

Toch heb ik gekozen voor een opleiding met best veel statistiek, namelijk psychologie. Dit gaat moeizaam, maar het gaat. Het rekenen verbeterd wel, maar is in vergelijking tot studiegenoten een stuk slechter. Ik heb veel minder moeite met het interpreteren van resultaten voor een bepaalde onderzoeksvraag. Wel vind ik het lastig om formules te onthouden en uit een verhaal uit te maken welke formule ik moet gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:46

Je kunt met je school afspraken maken hierover bijv meer tijd voor je proefwerken etc. Maar dat is een keus die de school maakt.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:54

Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.

Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:56

Alytuiere schreef:
Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Mijn vriend praat bij het opnoemen van een tijd in termen van 'het is 20 over 9' daarbij moet ik dus echt diep nadenken dat dat 10 voor half is.. Ga zo maar door

Herkenbaar... Ik kan mijn brein breken over een sommetje als 15 + 7...... Tegenwoordig heb ik wel omweggetjes en kan ik er best binnen paar seconden achter komen. Terugtellen aan de kassa snapte ik pas toen ik 17 was ofzo? Dubbel terugtellen snap ik nog steeds niks van, iemand die 5,95 moet betalen en mij een briefje van 20 + een losse euro geeft Verward Veeg mij maar op....

Heb ooit wel eens gezocht naar een online testje, maar niet kunnen vinden. Meer dan lastig is het voor mij niet, taal, onthouden en ruimtelijk inzicht zijn voor mij sterkere punten. Ligt ook denk ik wel een beetje aan de ernst van je getallen/reken problemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:59

ik heb geen wiskunde meer, en ik wil ook écht niet zomaar snel roepen ik heb dyscalculie oid maar áls ik het heb zou ik dat wel fijn vinden, want ik hóop dat ik hierdoor ook extra hulp ed kan krijgen bij andere stukken zoals bijv de grammaticale stukken bij talen etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:00

Ik ben echt enorm slecht in rekenen, optellen gaat nog wel een beetje maar zodra je me moet laten vermenigvuldigen... 15 + 7 moet ik ook even over denken.
Dat dubbel terugtellen begin ik maar niet eens aan. Nagelbijten / Gniffelen

Daarnaast ben ik echt enorm goed in talen. Maar het rekenen dat lukt me gewoon niet. Verward

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:05

Kelly_ann schreef:
Herkenbaar... Ik kan mijn brein breken over een sommetje als 15 + 7...... Tegenwoordig heb ik wel omweggetjes en kan ik er best binnen paar seconden achter komen. Terugtellen aan de kassa snapte ik pas toen ik 17 was ofzo? Dubbel terugtellen snap ik nog steeds niks van, iemand die 5,95 moet betalen en mij een briefje van 20 + een losse euro geeft Verward Veeg mij maar op....

Heb ooit wel eens gezocht naar een online testje, maar niet kunnen vinden. Meer dan lastig is het voor mij niet, taal, onthouden en ruimtelijk inzicht zijn voor mij sterkere punten. Ligt ook denk ik wel een beetje aan de ernst van je getallen/reken problemen.

Daar had ik ook enorm veel problemen mee.. Ik heb een tijdje kassawerk gedaan en als mensen me dan dat bedrag gaven keek ik echt van:
WAT? Blond Ik kan dan niet meteen de link leggen dat ze dan 2 briefjes terugkrijgen ipv één briefje en een hoop enkel geld. Dat is voor mij dan meteen
al een ingewikkelde berekening.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:53

Maartje1990 schreef:
Je kunt met je school afspraken maken hierover bijv meer tijd voor je proefwerken etc. Maar dat is een keus die de school maakt.

ja maar bij mijn statistiek tentamens heb ik niets aan extra tijd. Het uitrekenen met mijn rekenmachine gaat prima, het aflezen van tabellen ook redelijk, maar ik kan de formules moeilijk onthouden en uit elkaar houden. Een formule kaart gaan ze er echt niet bijgeven, maar goed ik hoef nog maar een tentamen en dan heb ik alle statistiek vakken gehad Haha!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:06

Een onderzoek is inderdaad weggegooid geld als er vervolgens niets met de resultaten wordt gedaan. Dat een diagnosticus zegt dat het weggegooid geld is, vind ik wel zeer ernstig. Ieder onderzoek is weggegooid geld als er niets mee gedaan wordt! Een diagnosticus moet toch weten dat er juist een behandelplan gemaakt moet worden n.a.v. de gegevens, dan heb je pas wat aan het onderzoek gehad!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:22

Nickytje schreef:
Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.

Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.

Dit is niet vreemd... Zo heb je het vroeger op de basisschool ook geleerd. De 7 ga je splitsen in 2 en 5 zodat je de 8 kunt aanvullen tot een tiental en voeg je er nog 5 bij en zo krijg je 15.
Maar nu zou je wel zover gekomen moeten zijn dat het een automatisme is geworden. Dáár scheelt het bij discalculie, het automatiseren verloopt niet zoals het zou moeten. Problemen met wiskundig inzicht (ik heb het ook niet altijd hoor Knipoog ) leveren dan weer problemen met bijv. dubbel terugtellen aan de kassa....
Het is een serieus probleem, wat jammer genoeg niet zomaar op te lossen valt, maar waar je grotendeels mee zal moeten leren leven (en leren compenseren). In de basisschool moet er iig wél rekening gehouden worden met dyscalculie. Deze kinderen krijgen wat meer hulp van de juf, mogen langer werken aan de toetsen, enz.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:38

Er zijn anders wel mogelijkheden om het rekenen op een andere manier aan te leren, waardoor het makkelijker wordt. Vaak zijn leraren niet erg creatief hierin en herhalen ze steeds dezelfde methode. Dan is het niet vreemd dat het niet beklijft. De gz-psycholoog met wie ik veel samenwerk met de onderzoeken naar leerproblemen kan kinderen in een uurtje heel veel aanleren wat leraren op de 'standaard' wijze in een aantal jaren nog niet is gelukt. Vaak heeft het te maken met bepaalde associaties, gebruik maken van voorstellingsvermogen en zaken beeldend maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:42

Meld zich! Ik ben nu bijna 40 en was "dom" op de basisschool want ik kon/ kan niet hoofdrekenen, tafels onthouden en ik draai getallen om. Helaas voor hen kwam er uit de iq test met de Cito uit dat ik bovengemiddeld intelligent was, dus op de Mavo hebben ze er nog iets aan proberen te doen maar toen was het nog niet zo bekend als nu.

*gaat rest van topic doorlezen*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:46

Alytuiere schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden contact gehad met een diagnosticus en die gaf aan dat een test voor dyscalculi weggegooid geld was, omdat er geen officiele verklaring bestond en er ook niet iets mee gedaan hoefde te worden( door bijvoorbeeld een school). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is?

Toch heb ik gekozen voor een opleiding met best veel statistiek, namelijk psychologie. Dit gaat moeizaam, maar het gaat. Het rekenen verbeterd wel, maar is in vergelijking tot studiegenoten een stuk slechter. Ik heb veel minder moeite met het interpreteren van resultaten voor een bepaalde onderzoeksvraag. Wel vind ik het lastig om formules te onthouden en uit een verhaal uit te maken welke formule ik moet gebruiken.

Heerlijk herkenbaar! Alleen heb ik het dus niet of nauwelijks bij schrijven, echt alleen bij getallen. Mijn zoontje zit nu in groep 6 dus ik lift stiekem opnieuw mee zodat ik hem zo lang mogelijk kan helpen. Haha! Ik heb de dagelijkse financiele administratie van 2 bedrijven gedaan en ondanks het weeffoutje kon ik wel bv zien dat iets niet klopte, en kon het ook oplossen al duurde het wat langer. Alleen ingewikkelde dingen als jaarrekeningen, loonadministratie ed moet je me niet laten doen, dan gaat het echt fout.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:48

Emmaa schreef:

Ik ben 21 en tel ook nog op mijn vingers Nagelbijten / Gniffelen Ik dacht dat het door slecht rekenonderwijs van mij kwam Tong uitsteken

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:51

dat kan ook gewoon slecht rekenonderwijs zijn hoor haha. Voor dyscalculi moeten er meerdere dingen 'mis' zijn Knipoog

Breghje schreef:
Alytuiere schreef:

Heerlijk herkenbaar! Alleen heb ik het dus niet of nauwelijks bij schrijven, echt alleen bij getallen.

Ik bedoelde ook het opschrijven van getallen. Als iemand me vraagt om 36 op te schrijven dan moet ik echt even goed nadenken dat de 3 voor de 6 moet staan en niet andersom, gezien je de 6 als eerste uitspreekt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:00

Alytuiere schreef:
dat kan ook gewoon slecht rekenonderwijs zijn hoor haha. Voor dyscalculi moeten er meerdere dingen 'mis' zijn Knipoog

Breghje schreef:

Heerlijk herkenbaar! Alleen heb ik het dus niet of nauwelijks bij schrijven, echt alleen bij getallen.

Ik bedoelde ook het opschrijven van getallen. Als iemand me vraagt om 36 op te schrijven dan moet ik echt even goed nadenken dat de 3 voor de 6 moet staan en niet andersom, gezien je de 6 als eerste uitspreekt

Ja precies... tegenwoordig herhaal ik het cijfer voor cijfer, en dat werkt wel. Dan gaan mensen vanzelf ook in enkele cijfers spreken. Maar idd, vooral als ik moe ben...dan wordt het gewoon een zootje hihihi!