Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
, maar onder discalculatie en dyscalculatie staat ook wel wat

Emmaa schreef:Ik heb dyscalculie! Reken op het niveau van groep zes en tel nog op mijn vingers.
Waar ik getest ben weet ik niet meer, kan het wel even navragen als je wilt?
) maar ik tel wel op m'n vingers (vanmiddag keek iemand mij weer heel raar aan toen ik 9+7 op m'n vingers ging tellen en toen nog voor de zekerheid vroeg of het inderdaad wel 16 was
) maar goed als je dat zou willen navragen? heel fijn! Alytuiere schreef:Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Mijn vriend praat bij het opnoemen van een tijd in termen van 'het is 20 over 9' daarbij moet ik dus echt diep nadenken dat dat 10 voor half is.. Ga zo maar door
Veeg mij maar op....
Kelly_ann schreef:Herkenbaar... Ik kan mijn brein breken over een sommetje als 15 + 7...... Tegenwoordig heb ik wel omweggetjes en kan ik er best binnen paar seconden achter komen. Terugtellen aan de kassa snapte ik pas toen ik 17 was ofzo? Dubbel terugtellen snap ik nog steeds niks van, iemand die 5,95 moet betalen en mij een briefje van 20 + een losse euro geeftVeeg mij maar op....
Heb ooit wel eens gezocht naar een online testje, maar niet kunnen vinden. Meer dan lastig is het voor mij niet, taal, onthouden en ruimtelijk inzicht zijn voor mij sterkere punten. Ligt ook denk ik wel een beetje aan de ernst van je getallen/reken problemen.
Ik kan dan niet meteen de link leggen dat ze dan 2 briefjes terugkrijgen ipv één briefje en een hoop enkel geld. Dat is voor mij dan meteenMaartje1990 schreef:Je kunt met je school afspraken maken hierover bijv meer tijd voor je proefwerken etc. Maar dat is een keus die de school maakt.
Nickytje schreef:Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.
Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.
) leveren dan weer problemen met bijv. dubbel terugtellen aan de kassa.... 

Alytuiere schreef:Ik heb een aantal jaar geleden contact gehad met een diagnosticus en die gaf aan dat een test voor dyscalculi weggegooid geld was, omdat er geen officiele verklaring bestond en er ook niet iets mee gedaan hoefde te worden( door bijvoorbeeld een school). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is?
Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Mijn vriend praat bij het opnoemen van een tijd in termen van 'het is 20 over 9' daarbij moet ik dus echt diep nadenken dat dat 10 voor half is.. Ga zo maar door
Toch heb ik gekozen voor een opleiding met best veel statistiek, namelijk psychologie. Dit gaat moeizaam, maar het gaat. Het rekenen verbeterd wel, maar is in vergelijking tot studiegenoten een stuk slechter. Ik heb veel minder moeite met het interpreteren van resultaten voor een bepaalde onderzoeksvraag. Wel vind ik het lastig om formules te onthouden en uit een verhaal uit te maken welke formule ik moet gebruiken.
Ik heb de dagelijkse financiele administratie van 2 bedrijven gedaan en ondanks het weeffoutje kon ik wel bv zien dat iets niet klopte, en kon het ook oplossen al duurde het wat langer. Alleen ingewikkelde dingen als jaarrekeningen, loonadministratie ed moet je me niet laten doen, dan gaat het echt fout. Emmaa schreef:Ik heb dyscalculie! Reken op het niveau van groep zes en tel nog op mijn vingers.
Waar ik getest ben weet ik niet meer, kan het wel even navragen als je wilt?
Ik dacht dat het door slecht rekenonderwijs van mij kwam

Breghje schreef:Alytuiere schreef:Ik heb een aantal jaar geleden contact gehad met een diagnosticus en die gaf aan dat een test voor dyscalculi weggegooid geld was, omdat er geen officiele verklaring bestond en er ook niet iets mee gedaan hoefde te worden( door bijvoorbeeld een school). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu is?
Bij mij is alleen een vermoeden uitgesproken: ik kon pas op de middelbare school fatsoenlijk klok kijken en had vooral moeite met een digitale klok. Waar veel mensen een telefoonnummer opnoemen in termen van vijfentwintig, zesendertig doe ik dat in 2, 5, 6,3. Ik tel op mijn vingers en als ik getallen op moet lezen of schrijven dan doe ik dan in de 'verkeerde volgorde' alsin van links naar rechts. Als er 56 dan heb ik de neiging om 65 te zeggen, idem bij het schrijven.
Toch heb ik gekozen voor een opleiding met best veel statistiek, namelijk psychologie. Dit gaat moeizaam, maar het gaat. Het rekenen verbeterd wel, maar is in vergelijking tot studiegenoten een stuk slechter. Ik heb veel minder moeite met het interpreteren van resultaten voor een bepaalde onderzoeksvraag. Wel vind ik het lastig om formules te onthouden en uit een verhaal uit te maken welke formule ik moet gebruiken.
Heerlijk herkenbaar! Alleen heb ik het dus niet of nauwelijks bij schrijven, echt alleen bij getallen.

Alytuiere schreef:dat kan ook gewoon slecht rekenonderwijs zijn hoor haha. Voor dyscalculi moeten er meerdere dingen 'mis' zijnBreghje schreef:
Heerlijk herkenbaar! Alleen heb ik het dus niet of nauwelijks bij schrijven, echt alleen bij getallen.
Ik bedoelde ook het opschrijven van getallen. Als iemand me vraagt om 36 op te schrijven dan moet ik echt even goed nadenken dat de 3 voor de 6 moet staan en niet andersom, gezien je de 6 als eerste uitspreekt