Gezellig trippen op Ventolin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Gezellig trippen op Ventolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:24

Clown

Mijn hemel.
Ik moest vandaag voor een longfunctie onderzoek naar het ziekenhuis. Het houdt in dat je een aantal keren héél diep moet inademen en heel krachtig uitademen totdat je je voelt alsof je geen lucht meer in je longen hebt. En dan krijg je pufjes, 10 minuutjes wachten en dan hetzelfde ritueel.

Ik kreeg 8 pufjes Ventolin. Na 3 minuten begon ik me toch een partij te shaken, kreeg hartkloppingen en mijn pupillen waren haast nog groter dan mijn ogen zelf. Heeft een uurtje of 3 geduurd voor ik me een beetje normaal voelde Sigaar
De arts keek al enigszins verbaasd, ze had niet verwacht dat het er zo in zou hakken Nagelbijten / Gniffelen
Maar het schijnt dus de normale dosis te zijn, kinderen onder de 7 krijgen 4 pufjes en daarboven dus 8.
Maar ik vraag me dus serieus af hoe die kinderen van 8 of 9 op zo'n hoeveelheid Ventolin reageren, ik ben zelf 1.81 lang en weeg 70 kilo en dan al zo'n reactie.

Herkenbaar voor mensen?
En hoeveel pufjes krijgen jullie meestal bij een LF onderzoek?

Paulien

SdaphneS

Re: Gezellig trippen op Ventolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:58

Lekker dan. Scheve mond
Lijkt me een behoorlijk hoge dosis zo te horen.
Mijn zusje moet dat af en toe ook, dat onderzoek.
Maar heb haar nog nooit gehoord dat ze helemaal tripte daar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:05

ik weet van clienten dat zij misschien 4 pufjes over de hele dag verspreid krijgen, maar 8 achter elkaar, poeh das niet mis.

Sommige hebben dan 3 tot 4 maal daags 2 pufjes

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:36

Dat is echt veel hoor. Mijn zoontje(4) kreeg laatst 3 pufjes achter elkaar en dat was omdat ie echt heel benauwd was op dat moment.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:36

Oh, dat is lekker dan Plien Scheve mond
Voel je je nu wel weer goed?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 09:08

Mijn lichaam is er nog steeds niet blij mee, gisteravond kreeg ik toch een hoofdpijn! Scheve mond
Drink nu heel veel water zodat de stoffen zo snel mogelijk worden afgevoerd..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:17

He bah wat vervelend Paulien! Ach gut Zo te horen was het dus wel een aardige hoeveelheid die je kreeg ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:17

typisch gevalletje van overdoseren!

ik heb vrij veel ventolin gebruikt vroeger en had het wel es zo benauwd dat ik 2x achter elkaar nam.
dan kreeg ik ook hartkloppingen etc....
ik had de ventolin 400 rotadisk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:20

Ik heb deze test ook gehad.
3 pufjes, maar totaal geen effect Clown
Moest je daarvoor helemaal naar het ziekenhuis? Hier werd het gewoon door de huisarts gedaan.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:21

Ik heb een aantal keer zo'n onderzoek gehad, maar ik kreeg 4 pufjes in plaats van 8. Kan me voorstellen dat 8 van die dingen er wel voor zorgen dat je hartkloppingen krijgt enzo.

Als ik overdag benauwd ben neem ik 1 of hooguit 2 pufjes en met een maximum van 5 per dag.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:51

Misschien helpt melk iets beter, ik weet niet hoe chemisch dat spul is maar hoor vaak van mensen die aan speed hebben gezeten dat melk goed helpt tegen chemische troep.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:57

oh, wat bekend!! Zo reageer ik al op 1 pufje, dus ik ken het probleem. De praktijkverpleegkundige heeft mij hier ook eens 2 pufjes gegeven, en me vervolgens niet meer naar huis laten gaan. Mijn hartslag ging door het dak (letterlijk over de 250 heen). Complete paniek, maar ze begrepen ineens waarom ik altijd had gezegd dat ik het liever benauwd had dan dat ik dat spul gebruikte. Daarvoor dachten ze altijd dat de benauwdheid dan wel een beetje mee zou vallen Clown Nou, mooi niet dus.
Alleen welke medicijnen ik dan wel moest gaan gebruiken was even zoeken, want al die stomme inhalatoren voor astma (de snelwerkende luchtwegverwijders) hebben dit effect namelijk. Maar met een beetje puzzelen konden ze ook voor mij medicijnen vinden waar ik tegen kan, maar ik kan me voorstellen dat je er van schrikt. En dat je arts er van schrikt. Want dit maken ze inderdaad bijna niet meer mee nee. Bij mij is het dus trouwens geen kwestie van overdoseren, maar gewoon van er niet tegen kunnen...

Ik heb nooit iets kunnen vinden waardoor je je sneller beter voelt, echt een kwestie van afwachten, na verloop van tijd word het minder.....

sterkte!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:07

Dat is heftig.
Ik kreeg bij zo'n zelfde onderzoek niet meer dan drie pufjes, acht lijkt mij ook wel héél erg veel.

Je luchtwegen waren daarna in elk geval goed verwijd Haha!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:13

Ik krijg ook hartkloppingen van Ventolin, al bij normaal gebruik (2 pufs over de dag verspreid). Ik heb al enige tijd een andere snelwerkende puf gekregen ter vervanging van de Ventolin. Ik heb nu Atrovent en daarbij heb ik geen last van bijwerkingen. Deze schijnt normaal aan ouderen te worden voorgeschreven. Ik vind 8 pufs bij een longfunctietest wel erg veel. Ik heb maximaal 5 pufs gehad bij de verschillende testen die ik heb gehad.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:14

Ik ken dit!
Op 1-2 pufjes krijg ik ook meteen hartkloppingen.

Het heeft te maken met de selectiviteit van je beta-receptoren.
Normaal gesproken werkt ventolin alleen op de receptoren die je luchtwegen verwijden, maar bij sommige mensen hebben ze ook effect op de beta-receptoren die oa je hartslag beinvloeden.

Ik weet dat ik deze klachten krijg, maar ik vind het niet zo erg raak er niet van in paniek dus ik puf rustig door Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:16

Een tijd terug was geloof ik ook op het nieuws dat jongeren Ventolin gebruikte om te trippen,... dus als dat zo is zou dat goed kunnen Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:41

Jeetje acht pufjes Bloos!!
Ik krijg bij mijn longfunctie onderzoeken 1-2 pufjes, niet meer.

Herken het wel van hartkloppingen en trillingen, maar dat krijg ik van Symbicort ook (mijn vaste medicatie). Vooral toen ik net begon met Symbicort waren de trillingen heel heftig Ja

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:44

Hmmm raar...
Ik ben 15 en weeg ong. 47kg.
en ik mag echt niet meer dan
2pufjes achter elkaar. Anders
val ik flauw en ga ik helemaal
shaken. Bij de test in het
ziekenhuis had ik er 4 achter
elkaar geloof ik. Ik weet
nog wel dat ik goed misselijk
was toen Tong uitsteken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:58

We kunnen hier natuurlijk uitgebreid het aantal pufjes vergelijken, maar dat zegt natuurlijk niks als we de dosering van 1 pufje niet weten.... niet elk pufje bevat namelijk evenveel ventolin.
Zo weet ik dat de praktijkverpleegkundige hier meestal alleen de kinderinhalator in de praktijk heeft. Geen probleem, volwassenen kunnen die ook gebruiken, alleen moeten ze wat vaker inhaleren omdat de dosering per pufje lager is. En ook dan zegt het nog niet veel, want ik reageer dus al zo idioot op de kinderdosering Clown

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:59

Idd en ook gewicht.
Ik mag van Symbicort max. drie pufjes per dag nemen. Woog ik vijf/tien kilo meer, dan mocht ik er max. vier per dag nemen Ja

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:00

Daar heb je gelijk in.
Maar dan nog: ácht pufjes.......

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:06

je hebt verschillende doseringen. ik heb bijvoorbeeld de 200 en tot dusver gaat dat goed. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar dat dat kan snap ik wel maar dat iemand het gebruikt als een soort drugs lekker dan.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:11

Lalidan schreef:
We kunnen hier natuurlijk uitgebreid het aantal pufjes vergelijken, maar dat zegt natuurlijk niks als we de dosering van 1 pufje niet weten.... niet elk pufje bevat namelijk evenveel ventolin.
Zo weet ik dat de praktijkverpleegkundige hier meestal alleen de kinderinhalator in de praktijk heeft. Geen probleem, volwassenen kunnen die ook gebruiken, alleen moeten ze wat vaker inhaleren omdat de dosering per pufje lager is. En ook dan zegt het nog niet veel, want ik reageer dus al zo idioot op de kinderdosering Clown

Klopt inderdaad, bovendien raakt je lijf er aan gewend als je het regelmatig gebriukt.
Als ik in het begin van de winter al klachten van mijn astma krijg begin ik met medicatie en ook met de ventolin. In de lente stop ik weer, maar de eerste paar inhalaties zijn weer even wennen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:13

Lalidan schreef:

Inderdaad, ik gebruik gewoon de Ventolin 100, maar puf dan enkele malen na elkaar als ik het benauwd krijg. Ik heb eventjes op Ventolin 200 gezeten, maar dan merkte ik dat ik ook enkele pufjes na elkaar deed, en toen kwamen de hartkloppingen en het draaien. Ik had dit nog veel erger van enkele pufjes Turbicort (dacht ik dat het noemde), dan ging ik helemaal door het dak.

Nu heb ik als vaste medicatie Symbicort - 4 pufjes per dag (maar ik hou het bij 2 en voel me ook goed Tong uitsteken ), en de Ventolin indien nodig.

Ikzelf vind 8 pufjes, ook van de lichte Ventolin, toch nog steeds héél veel hoor, voor een test.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:12

Ik heb hier zelf ook Ventolin, maar dan in een disc. Ik gebruik het alleen als ik bv. lang met de bus moet omdat ik benauwd word van het stof. Maar dan is het een uur voor de reis 1 pufje en zo nodig daarna nog 1.

Ik las ook ergens in een reactie iets over waarom het niet bij de HA is gedaan. Ik ben namelijk onder behandeling in het ziekenhuis, o.a. bij de kinderarts, dermatoloog en de allergoloog en die wouden graag een LF onderzoek vanwege astmaklachten in het verleden. Lachen

Heb het 2 jaar terug bij de huisarts gedaan, daar kwam toen een score van 70% uit. Bij die van gister 85-90%, vind ik een behoorlijk verschil maar ik vertrouw op de laatste. Anders zou het betekenen dat ik bijna een keer zo vaak zou moeten ademhalen als de rest met dwarsfluiten en dat is niet het geval. En de kinderarts zei dat de test in het ziekenhuis betrouwbaarder was.

Volgens mij was het trouwens Ventolin 100 wat ik kreeg, de blauwe Knipoog