Schizofrenie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Regressa

Schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 19:51

Dit is een SA met toesteming van de mods Lachen

schizofrenie dit is waar ik elke dag mee moet leven,

Ik heb lang getwijfeld of ik het van me af wilde schrijven, en nu maak ik toch die stap want het gaat zo slecht in huis, mijn vriendinnen zijn begripvol maar ze snappen niet wat er allemaal omheen gebeurt, omdat ze zit nog nooit hebben meegemaakt. Het begon allemaal toen ik 11 jaar was, mijn vader en oma (moeders moeder) hadden zware ruzie hij heeft haar voor heel veel uitgemaakt wat ik beter niet kan herhalen. Er was een zware breuk met die kant van de familie, in de avond kwam mijn tante de sleutel ophalen, toen der tijd snapte ik nog niet wat er aan de hand was. Mijn tante zei dat ze het me zou uitleggen als ik 16 was. Ik weet nog goed dat ik vol tranen was, ik heb mijn oma toen 4 jaar niet gezien, op een geven moment ben ik stiekem naar haar toegegaan (toen kwam ik er ook achter waarom er een breuk was) Mijn vader was al sinds mijn 7de licht overspannen dit heeft mijn moeder nooit aan mijn oma verteld. Na een paar weken mijn oma bezoeken nam ik stiekum mijn jongere broertje mee naar oma, ik weet nog goed dat de eerste keer we allemaal moesten huilen.

Langzaam aan begon mijn moeder zich af te vragen waar ik en mijn broertje heen gingen toen kwam het hoge woord eruit. We bezochten stiekum oma, uit eindelijk hebben mijn oma en moeder een goed gesprek gehad. Mijn vader was beter verklaard, en ging weer aan het werk. Later rond mijn 17tiende begon de ellende weer hij was ''weer'' overspannen nu blijkt dus dat hij nooit beter is geweest, hij is zo goed in het manipuleren van mensen dat hij de psychiater flink heeft bedot... Er kwamen weer vele onderzoeken waar niks uitkwam, hij moest gewoon blijven werken en werd van hot naar her gestuurd, thuis merkten wij dat hij steeds stiller en afweziger werd. Dit ging lang door en nog meer onderzoeken, ondertussen zat mijn moeder elke dag te huilen omdat hij haar zo'n pijn deed met zijn gemanipuleer en afwezigheid. Hij kan letterlijk 5 uur lang in een stoel zitten en zich niet verroeren. Hij zit dan letterlijk in zijn eigen wereldje en komt er niet uit, hij kan ook geen vriendschappen meer onderhouden, hij kan niet een normaal gesprek voeren, hij kan niet normaal autorijden, hij kan geen boodschappen doen... Zelfs niet met lijstje, hij kan niks.

Vorig jaar kreeg hij net voor de kerst te horen dat hij niet meer hoeft te komen werken in januari, die schoften van de politie hebben hem stank voor dank gegeven hij werkte daar al 32 jaar en dan krijg je zoiets te horen, wij hebben toen gelijk een advocaat erbij gehaald en die zij dat ze het niet konden maken om zoiets te doen, toen kwamen er weer onderzoeken, tot een paar maanden terug zijn we er achter gekomen dat hij een vorm heeft van schizofrenie. En dus nooit meer beter zal worden, vandaag kregen we een brief van zijn oude werk door middel van re-integratie willen ze hem weer een baan geven (is meer een zoetmakertje) iedereen kan zien, dat hij dat niet meer kan. Hij gelooft dus stellig dat hij weer zomaar zijn oude baantje kan krijgen. Het doet mij en mijn moeder en mijn broertje zoveel pijn dat hij zo ziek is en het zelf gewoon niet weet, het is zo dubbelzinnig, want ik haat hem soms gewoon als hij mijn moeder weer aan het huilen maakt. Ik ben zelf vorig jaar lang depressief geweest, vanwege de situatie thuis heb ik het nooit verteld, altijd maar vrolijk proberen te zijn en uithuilen als ik alleen was, voor mijn moeder heb ik mezelf er letterlijk doorheen geslagen ik had 1 hele goede vriendin die het wist en die heeft me af en toe een flinke schop onder me kont gegeven. Nu ben ik weer helemaal beter, maar ik heb gewoon heel er moeite met de situatie thuis. Mijn vriendinnen zijn echt schatten en heel erg begripvol, maar ze snappen gewoon niet hoe het is om met zo iemand te leven, ik denk dat niemand dat snapt tenzij je het zelf ook meemaak van dichtbij. Ik hoop dat er bokkers zijn die dit ook hebben meegemaakt en ervaringen willen delen. Het is gewoon ook een heel dubbelzinnig leven, aan de ene kant haat ik hem omdat hij iedereen zoveel pijn doet... Maar aan de andere kant kan ik hem dat niet maken omdat hij niet weet dat hij ziek is...

Ik zie het thuis ook even niet meer zitten... Elke dag zoveel ruzie en gezeik
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaringen willen delen met mij, mss kunnen we elkaar steunen.

wendy_x

Re: Schitzofronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:01

meid dat klinkt niet fijn...ik kan geen ervaringen met je delen want zit niet in zo'n situatie, maar wil je veel sterkte toewensen,
zet hem op meid!

Regressa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:03

Dankje wel voor je reactie, ik vind het nog steeds zo ontzettend lastig om mee om te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:07

Wat een verschrikkelijk verhaal en zo herkenbaar dit trekt wel wat oude wonden open.
Heb dus een ex gehad (5 jaar lang) die schizofreen was en ook nog eens manisch depressief.
Als ik terug denk aan die tijd wordt ik al weer onaangenaam, wat een verotte tijd was dat.
Ikkan me goed voorstellen dat jullie en je moeder enorm verdrietig zijn hierdoor, bij de ernstige gevallen is het werkelijk waar geen leven.

mijn ex raakte iedereen kwijt, bedroog iedereen, loog en steelde als het even kon. Hij was alcoholist en later in de relatie gebruikte hij ook drugs, dit was uiteindelijk voor mij de druppel.
Dan weer voelde hij zich werelds en stodn om 7 uur smorgens voor mn deur met een bos bloemen en wilde trouwen, dan zat hij net als jou vader weer uren in een stoel met trillende benen van de medicatie.
Dan had hij weer blodn haar, een pak aan en later weer een aussie en was kaal.

Mensen gingen ons ook mijden, als we nét ergens waren wilde hij al weer weg. Zaten we thuis wilde hij weer de stad in.
Kortom hij vreette bakken energie en ik wilde niet meer.
Maar aan de andere kant, het was niet zijn schuld dat hij ziek was dus werd enorm verscheurd door schuldgevoel.
Jou vader zit nu thuis, wat zal dat moeilijk zijn voor jullie.
Klinkt heel erg banketstaaf maar een psychiater zei toen tegen mij, jij kan de keus maken om weg te gaan uti dit leven, hij zal er mee blijven zitten, dan ben ej wel overal van af...

En omdat hij wéér eens zijn haar ging verfen, manisch was als een deur en mij niet meer zag lopen omdat hij weer eens stondes was als een garnaal ben ik uti zijn leven weggegaan.
Ik heb een week geslapen samen met ondersteunende medicatie, was helemaal oververmoeid en psychisch een wrak.

Het is de beste keus die ik ooit heb kunnen maken, ik had rust.
Helaas is er bijna geen genezing mogelijk en zullen ze steeds meer mensen meesleuren in hun problemen.
Dan heb je nog lithuim een vrezelijk heftig medicijn die zijn tanden oplosten, zijn botten en hem een megadorst bezogte, ook werd hij dik en zweette erg veel.
EN natuurlijk weten ze het dan weer beter en stoppen dr gewoon weer mee met alle gevolgen van dien.
Sorrie ik heb ej niet veel positiefs te melden, alleen dat dit ontzettend zwaar is en je altijd welkom bent voor een gesprek Lachen

Regressa

Re: Schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:11

dank je wel voor je lieve reactie, Het vreet echt energie ja. Het gaat nu thuis zo, dat mijn vader boven op de slaapkamer zit en mijn moeder beneden... op de slaap kamer zit hij een beetje voor zich uit te staren en afwezig te tekenen op alles wat hij aan papier te pakken kan krijgen, ook als ik boven zit en mijn vader beneden dan hoor ik hem vaak in zichzelf praten of soms dan schreeuwt hij het ineens uit. Was dat bij jou ook? drugs heeft hij nog nooit gebruikt gelukkig en hij drinkt elke dag 1 biertje meer niet.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:19

Vreselijk dat je dit allemaal moet meemaken. Ach gut

Ik heb ook veel narigheid meegemaakt tijdens mijn jeugd. Misschien kun je hulp gaan zoeken? En dat hoeft niet allemaal heel zwaar te zijn, het kan heel fijn zijn om een buitenstaander te hebben die je met raad en daad bijstaat en je net even dat steuntje kan geven dat je zo hard nodig hebt. En diegene kan je leren hoe je ermee om moet gaan.

En bedenk: alles komt goed. Echt waar. Als je er behoefte aan hebt: mijn PB staat open.

Regressa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:21

ik heb geprobeert te parten met een psych helaas werkte dat niet voor mij, hij was iets te pusherig, dus voelde me erg ongemakkelijk, ik ben nu een beetje bang om echt met een buitenstaander te praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:22

Regressa schreef:
ook als ik boven zit en mijn vader beneden dan hoor ik hem vaak in zichzelf praten of soms dan schreeuwt hij het ineens uit. Was dat bij jou ook? drugs heeft hij nog nooit gebruikt gelukkig en hij drinkt elke dag 1 biertje meer niet.
.

Wat een geluk zeg dat hij geen genotsmiddelen gebruikt als drank en drugs, dat is echt een geluk bij een ongeluk want je kan je wel voorstellen dat het dan ech tniet meer te houden is.
Nee schreeuwen uit het niets deed hij niet, wel uren voor zich uitstaren werd daar ook helemaal dol van.
Je wil iemand niet zo ongelukkig zien!

Regressa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:24

nee en dat is het moeilijkste je gaat er echt kapot aan. En hij ziet dat gewoon echt niet. Nee daar hebben we altijd geluk in gehad, maar mss komt het ook omdat hij 32 jaar politie agent is geweest, hij heeft genoeg dingen gezien en meegemaakt wat drugs en drank kunnen doen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:30

Ik wil je eerst heel veel sterkte wensen, ik weet hoe moeilijk het is om met iemand om te gaan die schizofrenie heft, aan de andere kant wil ik toch benadrukken dat iemand met schizofrenie misschien wel 1 van de vreedste ziekten op aarde heeft en er soms echt niks aan kan doen...ik heb zelf gewerkt met deze mensen en zag ook de andere kant.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:32

Ik werk al jaren als psychiatrisch verpleegkundige in een psychiatrisch ziekenhuis. Ook met mensen met schizofrenie en aanverwante ziektebeelden.
Voor familieleden van patienten met schizofrenie is er een belangenvereniging waar je ook voor steun en vragen terecht kunt. Misschien wat voor jullie om eens wat steun/info bij te zoeken? http://www.ypsilon.org/

Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Vriendjes zijn?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:33

Regressa schreef:
ik heb geprobeert te parten met een psych helaas werkte dat niet voor mij, hij was iets te pusherig, dus voelde me erg ongemakkelijk, ik ben nu een beetje bang om echt met een buitenstaander te praten

Ik ken het, dat had ik ook toen ik voor het eerst hulp zocht. Het is ook niet makkelijk om de ander te vertrouwen en dat kost tijd. Als het niet goed voelt, ga dan niet met dezelfde persoon door, er zijn altijd anderen. Ik ben 2 keer bij het RIAGG geweest. Ik heb individuele psychotherapie gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:36

Eydis schreef:
ik heb zelf gewerkt met deze mensen en zag ook de andere kant.

Welke andere kant bedoel je?

DmNqUe

Jeetje zeg!! heel veel sterkte ermee!! Ach gut

Macusa

Ik heb met je te doen. Ik maak op dit moment met mijn gezin precies hetzelfde door (ik sta in de schoenen van je moeder). Ik heb laten weten dat ik ermee wil stoppen, maar je zet ook niet zomaar een zieke mens op straat. Het was al erg, maar sinds ik heb gezegd dat ik niet meer wil is het hier helemaal een hel. Ik ben de hele tijd in de weer om te zorgen dat mijn kindjes er niets van merken (9 en 10 jaar), maar natuurlijk hebben ze wat in de gaten en mijn man plant echt niet wanneer hij uit zijn slof schiet (met de kinderen erbij, in huis of in het openbaar, maakt hem allemaal niets uit).

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:39

Eydis schreef:
Ik wil je eerst heel veel sterkte wensen, ik weet hoe moeilijk het is om met iemand om te gaan die schizofrenie heft, aan de andere kant wil ik toch benadrukken dat iemand met schizofrenie misschien wel 1 van de vreedste ziekten op aarde heeft en er soms echt niks aan kan doen...ik heb zelf gewerkt met deze mensen en zag ook de andere kant.

Natuurlijk is er ook die andere kant. Dat maakt het juist zo moeilijk, maar als je met zoiemand 24 uur per dag moet leven en die persoon meent zelf wel dat hij prima in orde is en neemt zijn medicijnen niet in, doet mensen continu pijn... Dat is denk ik toch nog heel anders dan met zulke mensen werken.

Regressa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:58

Macusa schreef:
Ik heb met je te doen. Ik maak op dit moment met mijn gezin precies hetzelfde door (ik sta in de schoenen van je moeder). Ik heb laten weten dat ik ermee wil stoppen, maar je zet ook niet zomaar een zieke mens op straat. Het was al erg, maar sinds ik heb gezegd dat ik niet meer wil is het hier helemaal een hel. Ik ben de hele tijd in de weer om te zorgen dat mijn kindjes er niets van merken (9 en 10 jaar), maar natuurlijk hebben ze wat in de gaten en mijn man plant echt niet wanneer hij uit zijn slof schiet (met de kinderen erbij, in huis of in het openbaar, maakt hem allemaal niets uit).

mijn moeder heeft hetzelfde, ze wilt niet met hem verder gaan maar om nou idd een ziek mens op straat te schoppen... voor jou zal het nog extra moeilijk zijn met je kleine kinderen. Wij zijn dan al redelijk volwassen. Mijn vader uit het zich in manimpuleren hij weet zo goed wat hij moet zeggenom je gerust te stellen, wij trappen er niet meer in. Maar omringende mensen wel. Die snappen ook niet hoe moeilijk het is om met hem te leven.

@margreth dank je wel voor je link ik ga hem zo even bekijken, mss kan dat helpen idd.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:05

Heel veel sterkte ermee.. ik pb je!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:28

Vreselijk zeg! Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar 1 ding kwam wel bij me op en dat is dat het idd heel erg is dat hij ziek is en dat jullie natuurlijk, ook daarom, een verantwoordelijkheid hebben naar hem toe, maar dat hij ook een verantwoordelijkheid heeft naar jullie toe, ook al is hij ziek. Het is geen excuus om je slecht te gedragen! Ik vindt dat hij wel verplicht is om ook zijn best te doen. De vraag is natuurlijk wat kan een mens en wat wil een mens maar ik wil je enkel waarschuwen niet jezelf volledig weg te cijferen, je klinkt als een heel lief mens die graag voor de mensen om haar heen zorgt. En dat kan een valkuil zijn!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:43

Iemand die schizofreen is heeft niet in de gaten dat hij echt een geesteziekte heeft.

Kan je vader nog voor zichzelf zorgen? Is het eventueel een mogelijkheid om hem voor een bepaalde termijn op te laten nemen zodat jullie even een adempauze hebben?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:17

ik heb een tijdje gewerkt met schizofrenen en die mensen kunnen heel erg ziek zijn. Ik hoop dat je vader uiteindelijk een beetje stabiel is te krijgen met medicatie.
En ja, voor familie is het vreselijk zwaar...........heel veel sterkte!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:23

ook ik werk met mensen die schizofrenie hebben. Een hele zware last voor de persoon zelf, maar zeker ook zo zwaar voor de familie leden.. wat moet dat moeilijk zijn..

Op m'n werk heb ik er soms al moeite mee, laat staan als het een naaste familie lid is en je niet "getraint" bent om met deze mensen om te gaan...

heel veel sterkte!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:33

Vreselijk voor je! Ik kom zelf uit een gezin met een overspannen vader en een depressieve moeder. En dat sterk houden en uithuilen als je eindelijk een keer alleen bent herken ik helemaal. Het gevoel dat je klem zit en nergens heen kan en je tegelijkertijd veel zorgen maken en alles willen doen om de situatie te verbeteren.

Ik ben nu wat ouder en ik heb 1 belangrijk ding geleerd. Niet meer zwijgen. Breek eruit. Zoek hulp zodat je kan praten over wat jij meemaakt. En ga zodra het kan op kamers en haal jezelf uit deze situatie. Want hoe erg het ook is voor je ouders, jij bent er ook nog en je bent maar voor 1 iemands geluk verantwoordelijk, dat van jezelf. Sterkte!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 02:11

LZP -> MW

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 02:19

oeps dubbel