Mirena

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Mirena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:20

Hoi meiden,

Ik zit te overwegen om het Mirena spiraaltje te laten plaatsen.
Wie van jullie heeft er ervaring mee?
Is het inbrengen pijnlijk en heb je er naderhand nog veel last van?
Is het aan te raden of juist niet?

Henrike

Re: Mirena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:13

Ik heb inmiddels mijn tweede Mirena ong. 3 jaar. De eerste heb ik na 5 jaar laten vervangen, volgens mijn huisarts kon het nog wel langer zitten maar ik wilde het risico niet lopen.

Meid, het is superfijn dat je geen pil meer in hoeft te nemen. Verder geeft de Mirena 24/7 een minimale hoeveelheid hormonen af. Nog een voordeel is dan mijn buikpijn een stuk minder heftig is geworden, ik heb het nog wel maar niet meer zo erg als vroeger. Dan was ik de eerste 3 dagen gewoon ziek... (Dat was ook de reden voor de Mirena)
En nog een voordeel is dat ik nauwelijks nog ongesteld word, een minimale hoeveelheid.

Maarrrrrr, het plaatsen is echt geen pretje! Zeker als je nog geen kinderen gebaard hebt zoals ik.
Toen ik de Mirena voor de eerste keer ging laten plaatsen kon mijn eigen gyneacoloog niet maar er was wel een vervangende collega die het kon doen. Ik vond het prima want het was nog een vrouw ook dus dat gaf helemaal een vertrouwd gevoel.
Bleek het toch echt een keihard kreng te zijn.. Ze zei meteen al dat zij een verdoving niet nodig vond want het plaatsen was 1 prikje en de verdoving ook dus dat zouden dan 2 pijnlijke prikjes betekenen. Ik wist niet wat me te wachten stond en vertrouwde op haar. Ze pakte vervolgens met een soort tangetje mijn baarmoeder vast zodat die niet zou verschuiven tijdens het inbrengen. Ik dacht dat ik door het bed zou zakken.... zo`n pijn deed het. Mijn rug was kletsnat bezweet..
Heb toen ook veel napijn gehad, ong. 2 weken.

Tijdens het controlegesprek met mijn eigen gyneacoloog bleek dat hij het totaal niet met haar eens was en hij zeker voor een verdoving had gekozen. Hij had zelfs spijt dat hij het zelf niet had kunnen doen en baalde zichtbaar van haar werkwijze.

Uiteindelijk is alles goed gekomen en heb ik 5 jaar lang zonder er iets van te merken de Mirena gehad.

Na 5 jaar een afspraak gemaakt voor een nieuwe, ondanks de pijn was het me wel heel goed bevallen en omdat mij eigen gyneacoloog het anders aan ging pakken toch voor een nieuwe spiraal gekozen.

Het verwijderen was helemaal in een zucht gebeurd, no problem.
Deze keer wel met verdoving laten plaatsen, nog steeds geen pretje maar het viel reuze mee in vergelijking met de eerste keer!
Ook deze keer wel wat napijn maar dat duurde niet langer dan een week.
En inmiddels heb ik dus alweer 8 jaar de Mirena en kan mezelf een zeer tevreden gebruiker noemen!

Een heel verhaal en niet om je bang te maken maar dan weet je wel hoe het in elkaar zit en als je dus besluit om de Mirena te laten plaatsen dat je dus zeker om een verdoving moet vragen, dit scheelt enorm!!

Veel succes met je beslissing!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:20

Ongeveer eenzelfde verhaal als Henrike. Ook al 8 jaar een mirena. Ik word helemaal niet meer ongesteld en van het plaatsen heb ik niet echt heel veel last gehad. Wel tevoren flink aan de ibuprofen gegaan, dat helpt zeker? Op het moment dat ik het niet echt leuk meer vond tijdens het plaatsen was het spiraaltje op zijn plek en kon ik weer 5 jaar vooruit. Voor mij niks anders meer.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:25

Kan inderdaad goed zijn dat Ibuprofen een goede buffer is voor de pijn! Helaas ben ik allergisch voor Nsaid`s. Dat zijn voornamelijk wat zwaardere pijnstillers met een ontstekingsremmende werking. Ik heb dus de keuze: of paracetamol of pijnstilling in de richting van de morfine-achtige....

Maar als ik jou was zou ik dat dan zeker doen, ibuprofen innemen!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:31

Inbrengen is een hel! Ik heb 3 weken geleden voor het eerst de Mirena laten inbrengen, echt vreselijk! Ik heb nog geen kinderen. Het inbrengen deed echt enorm pijn (ik had geen verdoving of pijnstillers ingenomen). Daarna werd ik helemaal naar. Ik voelde me draaierig, werd ontzettend misselijk en had het gevoel dat ik ging flauwvallen, heel naar. Uiteindelijk heb ik daar anderhalf uur in zo'n fateuil gelegen voordat ik weer naar huis kon... De rest van de dag heb ik er flink last van gehad ondanks de paracetamol. Dagen daarna geen pijn meer gehad, alleen af en toe een beetje krampen.

Dus: neem de hele dag vrij van je werk en ga niet alleen naar het ziekenhuis, want alleen terugrijden wordt em niet...

Inmiddels heb ik nergens meer last van, ook het vloeien blijft uit (ze hadden me gewaarschuwd dat ik een paar maanden last kon hebben van vloeien). En ik vind dit een betere anticonceptie dan de pil of bijvoorbeeld de prikpil.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 09:01

Oef, dat inbrengen.
Daar was ik al bang voor.
Ik heb 15-12 een afspraak met m'n gyn.
Ik zal het er met haar ook goed over hebben in ieder geval.
Thnx meiden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:35

Dat inbrengen lijkt me ook een hel.

Maar daarentegen niet meer ongesteld worden is weer geweldig!

Ik gebruik de Nuvaring, ben te vergeetachtig voor de pil.
Maar spiraaltje lijkt me ook wel wat.
Ik wil toch geen kinderen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:02

even een stipje, zit er ook aan te denken...maar wordt je dan niet meer ongesteld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:10

Ik ben extreem gevoelig(pijnlijk) bij mijn baarmoeder(hals) een uitstrijkje is voor mij echt al een vreselijke ervaring.. Ik wil dolgraag een spiraaltje.. omdat ik ook vergeetachtig ben met mijn pil het laatste 2 jaar en ik toch echt absoluut geen kinderen wil.. maar het plaatsen lijkt mij echt verschrikkelijk.... ik durf het gewoon echt niet aan.. jammerlijk

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:15

verdoving met inbrengen?????? pijn met inbrengen en daarna?????/
Ik heb helemaal niks gevoeld met inbrengen, ze hebben het niet eens gehad over een verdoving.
Ik zou het zo weer laten doen. Haha!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:23

Ik heb ook een mirena-spiraal en ik heb totaal geen pijn gehad bij het plaatsen van de spiraal. En het was binnen 1 minuut klaar. Verdoving gebeurd soms en moet je wel om vragen, maar ik heb dat niet gedaan.
En het is niet bij iedereen zo hoor dat de menstruatie weg blijft.
Nu naar dik ander half jaar word ik toch nog elke maand netjes optijd een heel klein beetje ongesteld, niet meer zo erg dus met inlegkruisje kan je het al mee doen en een tampon gebruiken is niet meer nodig.
Soms sla ik wel eens een maand over, maar dat je helemaal geen bloed meer ziet is bij aantal mensen zo met de mirena-spiraal.
Ik heb ook al 2 kinderen gehad dus het plaatsen van een spiraaltje word al stukken makkelijker gemaakt doordat de baarmoedermond al eens opgerekt is.
Het is ieder zijn keus en ik heb nu 3 x keer een spiraaltje gehad en ik vind het idiaal!
Geen pillen slikken en niet bang te zijn dat je ze vergeet. Voor mensen die niet tegen al die hormonen kan is het ook idiaal en daar ben ik dus ook 1 van en is dit dan wel een mooie oplossing.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:23

Vraag eens aan een van de meiden in dit topic wat hun ervaringen zijn [HK] Het Grote (Aanstaande) Mama Topic Deel 33
3 vriendinnen van mij hebben ook een Mirena (gehad) 2 zijn zwanger geworden door de Mirena heen... Nagelbijten / Gniffelen Of dit kwam omdat de Mirena niet goed geplaatst was of om andere redenen zijn mij niet duidelijk. De derde heeft de Mirena al 2 jaar en is vooralsnog niet zwanger Haha!
Verdoving bij het plaatsen van de Mirena? sommige doen het wel en sommige niet Haha!
Het hoort in ieder geval geen pijn te doen, Je zal het spiraaltje iets kunnen voelen zodra hij "uitgevouwen" wordt,(schijnt een iets drukkend gevoel te zijn) maar ook dit verschilt per persoon Ja

Nogmaals, er zijn dacht ik een aantal dames in het Mammatopic die een Mirena hebben of hebben gehad, dus al je nog vragen hebt kun je ze daar stellen Ja

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:49

of in het centrale anticonceptie topic. Daar is ook vaak gevraagd naar ervaringen van de mirena.
Of even de zoekmachine gebruiken.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:56

geen ervaring mee maar wel de theorie laatst op school gehad en op een pop mogen oefenen!
op school is vertelt dat het geen pijn doet maar je voelt het wel!

je moet idd met een klem de baarmoeder mond vast pakken omdat hij anders weg schiet met in brengenen!

dan wardt de mirena achterin de baarmoeder geplaatst.

voordelen van de mirena zijn idd wel.
geen pil slikken
minder tot geen menstruatie pijn.
bij somige mensen geen menstruatie bloedingen
en is het beste anticonseptie wat er momenteel op de markt is.

maar goed bij een dokter is nooit iets pijn loos en jou pijngrens is mss hoger of lager als die van mij. en jou arts is mss vriendelijker in werk wijze als die van een ander!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:51

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:06

ik heb er niets van gevoeld althans niet echt heel erge pijn... voelt als heftige menstruatiekramp dus ff beetje puffen hihi

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:46

ik he hem, maar heb al meerdere malen gedacht hem er it te laten halen. heb hem nu ruim een jaar. aan de ene kant is het ideaal, mara ik hem vaak krampen terwijl ik dat nooit eerder had...

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:00

Ik vond het plaatsen extreem pijnlijk, heb 3 dagen met valse weeen op bed gelegen, bleef behoorlijk nabloeden. Na nog een week van flinke buikpijn maar naar de huisarts gegaan, bleek de mirena een baarmoeder onsteking te hebben veroorzaakt en nu mag ik minstens een half jaar geen spiraaltje. Geen punt, ik doe het nooooooooooooooooit meer.
Succes met je keuze!! Knipoog

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:23

Barco schreef:
of in het centrale anticonceptie topic. Daar is ook vaak gevraagd naar ervaringen van de mirena.
Of even de zoekmachine gebruiken.

Dat heb ik ook heus wel gedaan hoor.
Maar ik heb eerlijk gezegd niet zo een zin om 300 pagina;s te gaan zitten lezen.
Zelfde geldt voor dat algemene topic.
Al gezien uit hoeveel pagina's die bestaat?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:29

De meeste van jullie die geen pijn hadden hebben kindertjes zie ik. Las op de site dat, dat toch wek verschil maakt.
Bluh vind het dood-eng! Maar ga het proberen. Als het echt teveel pijn doet dan stopt ze maar hoor!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:31

Broccoli schreef:
De meeste van jullie die geen pijn hadden hebben kindertjes zie ik. Las op de site dat, dat toch wek verschil maakt.
Bluh vind het dood-eng! Maar ga het proberen. Als het echt teveel pijn doet dan stopt ze maar hoor!

Ik heb inderdaad ook nog geen kinderen. Dat was ook de reden dat ik zo naar werd na het inbrengen. En je krijgt natuurlijk iets ingebracht wat niet in je lichaam hoort en daar kan je lichaam op gaan reageren.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:36

Aiii. Nuvaring kon ik niet tegen en Pil ook niet.
Het wordt nog moeilijk ben ik bang...
En ik hoorde dat er veel inwendige onderzoeken nog volgen?
Inwendige echo? Lips are sealed
Daar ben ik niet zo blij mee...
Dilemma's zeg. Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:43

geen last van.......... ik ga 22 januari er knoopjes in laten leggen, en in die tussentijd doe ik het gewoon niet Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:46

Ik heb um nu ongeveer een jaar. Inbrengen was niet fijn. Maar goed, wat is een paar minuten pijnlijden tegen 5 jaar lang plezier denk ik dan maar. Ik had van te voren een flinke dosis Aleve geslikt, dat zal wel iets geholpen hebben. 10 minuten na het plaatsen was ik genoeg op geknapt om naar huis te gaan.

Ik had er daarna niet echt last van, ik zat 2 uur later zonder problemen op mijn paard.

Overigens zijn de verhalen die ik hoor over het plaatsen heel verschillende. De een heeft heel veel last en de ander voelt nauwelijks iets, laat je daar dus niet te veel door beinvloeden. Lachen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:22

Broccoli schreef:
Aiii. Nuvaring kon ik niet tegen en Pil ook niet.
Het wordt nog moeilijk ben ik bang...
En ik hoorde dat er veel inwendige onderzoeken nog volgen?
Inwendige echo? Lips are sealed
Daar ben ik niet zo blij mee...
Dilemma's zeg. Boos!

Inwendige echo is no biggie. Tenminste, vind ik.