Het 'knakken' van botten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Het 'knakken' van botten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:38

Mijn knie zit redelijk vaak op slot. Dan moet ik een bepaalde beweging maken, dan knakt het en dan is het weer goed. Nu komt het de laatste week een aantal maal per dag voor (tegenover 1x per week) en is de buitenkant van mijn knie gevoelig. Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe slecht het is om dit te doen?

Amrah

Re: Het 'knakken' van botten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:41

Ik denk dat het slim is om even langs de HA te gaan zeker omdat het ook gevoelig is. Lachen

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:41

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb namelijk het knakken van tenen, knieën, mijn heup valt vaak op 'slot' en dan is het ff 10minuten onmogelijk te bewegen, mijn nek kraakt, als ik hoofdpijn heb knak ik mn oren, mn polsen knakken evenals mn vingers heel erg.

Heb ooit eens horen vallen dat je er reuma van krijgt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:44

Nee, dat is onzin. Reuma is heeft te maken met een bepaalde (genetische) gevoeligheid en dat heeft niets te maken met knakken van de vingers!

Maar een bezoekje aan de HA kan geen kwaad denk ik...

Wist je dat als je je vingers knakt, je niet de 'knak' hoort van botten of gewrichten, maar dat is een knak omdat er een kleine explosie plaatsvind in een kleine lege ruimte waar een soort vloeistof in komt en dat ontploft (in het heel klein Knipoog )

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:48

Ik heb het ook altijd heel erg gehad, zowel het op slot schieten als het kraken om het weer los te krijgen. Sinds dat ik geopereerd ben heb ik er veel minder last van. In plaats van tig keer per dag nu nog maar 1 keer in de 2 weken of nog minder misschien.
goed is het inderdaad niet. Het is een teken dat je knie niet de juiste stabiliteit heeft waardoor je dus de verkeerde kant op kan draaien. Je kan er mee naar een huisarts maar de meeste zeggen dat je oefeningen moet gaan doen om je spieren aan te sterken. Die spieren kunnen dan de instabiliteit van je knie opvangen waardoor je niet meer zo makkelijk verkeerd kan draaien.
op dagen dat ik er erg last van had, dus ook gevoelig enzo, deed ik vaak een steunverband om en dat hielp erg goed.

Of je er reuma van krijgt weet ik niet, arthrose is echter wel een mogelijkheid omdat je botten vaak op een verkeerde manier langs elkaar glijden en daardoor slijtage kan ontwikkelen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:51

Oh dat doen mijn knieen ook. De orthopeed wilde toen een kijkoperatie doen, maar omdat ik geen ruggeprik wilde en hij door ging zeiken erover, heb ik het niet gedaan. Hij staat nog vaak op slot en dan doe ik even iets, en dan zegt ie knak, en dan staat ie weer lekker. Goed is het niet, maar ja.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:51

Mijn knieen knakken altijd (gruwelijk Haha! ) als ik er doorheen ga, en weer omhoog geeft ook een prettig geluid
Ik ben er echter absoluut niet gevoelig op. Heel mijn familie heeft het, en niemand heeft artrose / reuma Knipoog

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:52

Ik vraag me vooral af of het kwaad kan eigenlijk. Die plek aan de buitenkant kan ook totaal ergens anders door komen, heb geen idee Clown

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:52

Jep dat met die lucht-vocht gedoe heb ik ook gehoord ja.

Dus eventjes langs de HA

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:53

iefke schreef:
Ik vraag me vooral af of het kwaad kan eigenlijk. Die plek aan de buitenkant kan ook totaal ergens anders door komen, heb geen idee Clown

Als je er gevoelig op bent zou ik er wel mee naar de DA Haha! Haha! Haha! HA gaan

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:53

iefke schreef:
Mijn knie zit redelijk vaak op slot. Dan moet ik een bepaalde beweging maken, dan knakt het en dan is het weer goed. Nu komt het de laatste week een aantal maal per dag voor (tegenover 1x per week) en is de buitenkant van mijn knie gevoelig. Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe slecht het is om dit te doen?

Ik heb precies hetzelfde , ik móet mijn knie gewoon een paar keer per dag knakken. Inderdaad aan de buitenkant voel ik hem , maar als ik heb geknakt voelt die weer heerlijk Nagelbijten / Gniffelen half uur later weer precies hetzelfde. Dokter zei er niets van bij mij (ik was voor mijn andere knie bij de dokter , toen dacht ik goh , laat ik eens vragen of het kwaad kan) Anders was ik er niet eens mee na de dokter gegaan Lachen

Ik maak me er in ieder geval geen zorgen om !

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:54

Haha! Hm hm, DA Haha!

Ja, ik doe het al wel mijn hele leven eigenlijk, dus ik vind het gek dat het opeens zo opspeelt.

Hebben mensen die paardrijden hier meer last van? Zou zomaar kunnen door de houding Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:57

Ik heb mijn hele leven al problemen met mijn knieën.
Met mijn 15e waren ze versleten, bleek nadat ik enkele malen 's nachts wakker ben geworden en mijn knie op slot stond..

Ik moet er wel bij vertellen dat reuma in de familie zit van vaders kant, en hij óók slechte knieën heeft.
Sinds ik op speciale wandelschoenen loop van Lowa, heb ik eigenlijk nooit meer last van mijn knieën..
Maar ik ga binnenkort weer actief rijden... ben benieuwd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:57

Zat even te denken, ik had het ook wel... de orthopeed heeft toen patello femoraal pijnsyndroom geconstateerd en ik had fysio nodig en dat heeft goed geholpen Lachen
Heb nu goede oefeningen.
Maar ik had niet alleen last van het knakken of vast zitten, maar ook erg last van pijn bij belasting en zakte ik wel een wat door mijn knie heen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:58

Bij ons op stal ben ik wel een extreem geval zal ik maar zeggen, volgens mij heeft verder niemand het Haha!

Ik heb geen pijn, knieen gaan niet op slot, ze knakken alleen enorm als ik op hurken ga zitten Knipoog

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:00

iefke schreef:
Haha! Hm hm, DA Haha!

Ja, ik doe het al wel mijn hele leven eigenlijk, dus ik vind het gek dat het opeens zo opspeelt.

Hebben mensen die paardrijden hier meer last van? Zou zomaar kunnen door de houding Lachen

Als ik een tijdje heel intensief rijd (gewoon een week lang elke dag een uur erop zit) dan voel moet ik wel meer knakken..
Mijn fysio raadde me aan om in de galop in de verlichte zit te gaan , zodat je je bovenbenen een beetje traint. Maar ik heb sowieso hele slechte knieen hoor , ik heb allemaal oefeningen voor als ik op het paard zit. Als ik echt last heb rijd ik gewoon even met mijn tenen naar buiten , dan is het zo weer over Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:01

En ik had vroeger (voordat ik die schoenen had) ook vaak het gevoel dat mijn knie met lopen overstrekte..
Hebben nog meer mensen dat?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:03

Op een gegeven moment zegt je lichaam "stop" natuurlijk. Kan best dat het daarom nu ineens gevoelig wordt. Ik heb er ook 13 jaar mee gelopen maar het werd steeds erger en uiteindelijk kan je niet meer.
Of het bij ruiters meer voorkomt weet ik niet. Ik weet wel dat ik heel erg moest wennen aan het rijden nadat mijn knie "recht" gezet was. Ik had het gevoel dat ik mijn knie in een onnatuurlijke houding moest drukken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:04

MandyR schreef:
Op een gegeven moment zegt je lichaam "stop" natuurlijk.

Mijn ouders zijn 70, wanneer zou het gebeuren? Haha!
Het hoeft niets bijzonders te zijn Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:07

femmefatale1 schreef:
En ik had vroeger (voordat ik die schoenen had) ook vaak het gevoel dat mijn knie met lopen overstrekte..
Hebben nog meer mensen dat?

Ik heb het gevoel wel als ik slechte schoenen draag zonder voetbed en steun. Op mijn lowa wandelschoenen heb ik bv veeeeel minder snel last en op allstars kan ik echt niet lopen. Heb daarom ook nog een paar wandelschoenen aangeschaft voor op het werk omdat ik dan een hele dag sta Lachen Scheelt wel!

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:08

ik heb het heel erg in me nek beter gezecht als ik me rug naar links door draai of naar recht heb ik het en met me nek net zo. het zijn niet je botten die je hoort. echt kraken, knakken moet je voor naar de kraker dat kan je amper zelf of je doet het al snel verkeert. volgens mijn dokter/mensodiek is het niet zo heel erg, wat als ik het niet doe krijg ik alleen maar meer pijn en word ik helemaal stijf. het is inderdaad een soort ruimte met lucht ofzo, want als je bijv, je vingers knakt kan het vaak maar 1 keer of 2 keer half. ik zou wel even langs de ha gaan alleen voor de zeker heid dat het niks ernstigs is.
succ

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:08

Ik heb als ik mijn grote teen heen en weer wiebel, dan hoor je ook bij elke beweging "knak, knak, knak". Iedereen zit me altijd met verbazing aan te kijken als ik dat doe, maar kan het kwaad?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:09

Ehm... Ik heb dat met mijn polsen duimen en enkels... Lijkt me eigenlijnk niks ernstigs. Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:12

IKbenEllen schreef:
MandyR schreef:
Op een gegeven moment zegt je lichaam "stop" natuurlijk.

Mijn ouders zijn 70, wanneer zou het gebeuren? Haha!
Het hoeft niets bijzonders te zijn Knipoog

Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Maar aangezien TS nu pijn begint te krijgen is dat volgens mij toch een teken van haar lichaam dat er iets niet goed zit.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:24

Het is niet schadelijk, maar het is wel slim om er even mee langs de HA te gaan, als het pijn gaat doen.