heb ik suikerziekte?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

heb ik suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:20

Onlangs is bij mijn schoonzusje haar vriend en daarvan het broertje suikerziekte ondekt ( 2 dagen geleden)

Toen mijn schoonmoeder de symptomen opnoemde schrok ik toch wel een beetje.
ik twijfel aan mijzelf of ik het nu niet heb.

Zijn symptomen zijn
* veel drinken
* veel naar de wc
* flauwvallen

Wat mijn 'symptomen' zijn
* veel drinken
* veel naar de wc
* het gevoel hebben om flauw te vallen ( na inspanning zoals fietsen.) ik fiets een uur heen naar stage en een uur terug. ik heb totaal geen honger gevoel en neem ook vaak een appel mee. wanneer ik dat gevoel heb neem ik een appel en dan verdwijnt het vaak
* ook heb ik vaak de neiging om cola te drinken. waarom weet ik niet, net of ik moet van mijn lichaam

Nu weet ik niet of dit wel suikerziekte kan zijn.

Ook heb ik erg veel last van moe zijn. dit heb ik al sinds februarie 2008.
ik heb bloedarmoede gehad. daar ben ik ook weer bovenop gekomen. en ik weet zeker echt 100% zeker dat het niet deze moeheid is. want toen wou ik wel een beetje maar mijn lichaam totaal niet.
nu ik niet. zou dit ook verwant kunnen zijn? of is dit weer een totaal ander probleem?

( pfeiffer is het niet, want ik kan redelijk veel doen. ik moet om half 11 in bed liggen anders trek ik het niet.
ik loop 5 dagen stage. waarvan ik 's avonds 4 avonden tot half 11 ook bezig ben. weekends werk ik op zaterdag en hoop ik nog mee uit te kunnen gaan. meestal ben ik om half 12 doodop. ik ga dan wankelen op mijn plaats van moeheid. zondags doe ik niet zo heel veel.

zou dit samen 1 probleem kunnen zijn, of zijn het er 2? of juist geen? of stel ik me aan?
en de moeheid, zou dat gewoon kunnen zijn dat ik gewoon een zware week heb? of dat ik gewoon niet 'gebouwd' kan zijn voor uitgaan. ( ik houd er niet zo heel veel van) maar met verjaardagen vind ik het erg jammer dat ik het niet vol houd. al helemaal voor mijn vriendje.

gr jolanda

_Marianne

Re: heb ik suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:21

Als je het wilt weten, ga dan gewoon naar de dokter.

Bokt is geen dokter. Bokt is een paardenforum.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:21

Maak eens een afspraak bij de dokter of ga langs de apotheek, die kunnen meestal ook testen.
Niemand hier op bokt kan jou hierop een antwoord geven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:22

Urinetestje/bloedtest laten doen, dan weet je het.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 24-11-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:23

gewoon naar de dokter, nuchter bloed laten prikken, 1 druppeltje in zo'n testje, en dan weet je het! (Laatst zelf laten doen)

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:26

als je urine 'n andere geur heeft als normaal (sterker) zou 't ook kunnen, veel dringen kan idd duiden op suikerziekte maar hoef niet.. (drink zelf ook heel erg veel.. en laat me regelmatig testen omdat me moeder zelf suikerziekte heeft gehad!)
flauwvallen durf ik je niet te zeggen maar hoord dr volgens mij niet helemaal bij.. want mijn moeder viel nooit flauw en heeft vanaf dr 17e, tot dr 47e suikerziekte gehad...

en idd als je 't zeker wilt weten ga langs je HA die kan je meer en zelfs beter vertellen dan wij hier Knipoog

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:28

Hmm, ik denk dat het wel losloopt, als ik veel drink moet ik ook veel naar de WC en wat versta je onder veel? Bovendien ziet het er meer naar uit dat je gewoon lange stagedagen hebt en ook nog eens 2 uur fietsen op een dag en veel andere dingen om te doen, daar word je dus gewoon "gezond" moe van! Maar goed, blijft lastig om er iets over zeggen via de pc, dus als je er echt niet gerust op bent zou je een keer bij huisarts bloed kunnen laten prikken en misschien even wat minder stappen of andere dingen laten om wat meer tot rust te komen. Succes!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:32

Als je twijfelt kun je het beste naar de dokter gaan. Ik had nog wel iets meer symptomen voordat bij mij diabetes werd vastgesteld... Als je vragen hebt; PB kan altijd!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:35

Hypers en of hypo's moet je sws als symptoom hebben Knipoog Veel plassen/ veel drinken zegt niet zoveel.

Symptomen zijn o.a.:
droge mond--> veel drinken--> veel plassen
vermoeidheid in de benen
hypo's/hypers
duizeligheid

Verder is het onwaarschijnlijk dat je type 1 hebt als het niet in je familie zit, en type 2 krijgt als je niet 'oud' genoeg bent, en overgewicht hebt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-11-08 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:37

Ga maar even naar de dokter toe Lachen

En maak je tot die tijd niet teveel zorgen en let ook niet teveel op eventuele symptomen want daardoor kun je iets verergeren zonder dat het nodig is Lachen

Zit het in de familie? behoor je ook tot de risicogroep (dus overgewicht)?

Zou het ook ijzertekort kunnen zijn? of ben je niet moe?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:58

hmm even naar de dokter is een slim idee.
het zit niet in mijn familie. (ja een gezin wel, maar die heeft het van de koude kant) ik heb naar mijn weten geen overgewicht. ik ben een beetje stevig, maar ver weg van mollig. ijzer te kort is het denk ik niet. ik heb sinds mijn bloedarmoede hier erg goed op gelet. Maar ik weet zeker dat ik daarvan niet moe ben.

mijn urine ruikt inderdaar wat sterker, en ik heb regelmatig een droge mond. maar meestal pak ik dan een kaugom.

veel drinken versta ik onder tijdens de pauze niet net als iedereen 1 beker, maar 2. soms zelfs 3 pakjes appelsap zegmaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:01

Dat vind ik niet veel drinken, heb ook altijd dorst: drink gerust 2 tot 2,5 liter per dag Lachen
Ook vaak droge mond, maar dat komt omdat ik allergisch ben en veel vocht verlies Nagelbijten / Gniffelen
Maar alles bleek perfect (lever, nieren etc functioneerde super), dus ik dronk gewoon veel.

Maar laten testen is altijd slim! Lachen Voor hetzelfde geldt is er wel wat aan de hand en hoe eerder je erbij bent des te beter!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:02

Jolandaa_ schreef:
hmm even naar de dokter is een slim idee.
het zit niet in mijn familie. (ja een gezin wel, maar die heeft het van de koude kant) ik heb naar mijn weten geen overgewicht. ik ben een beetje stevig, maar ver weg van mollig. ijzer te kort is het denk ik niet. ik heb sinds mijn bloedarmoede hier erg goed op gelet. Maar ik weet zeker dat ik daarvan niet moe ben.

mijn urine ruikt inderdaar wat sterker, en ik heb regelmatig een droge mond. maar meestal pak ik dan een kaugom.

veel drinken versta ik onder tijdens de pauze niet net als iedereen 1 beker, maar 2. soms zelfs 3 pakjes appelsap zegmaar.

Ik zou toch meer eens (vlug) die dokter gaan opzoeken, die test houd niet veel in, en dan weet je direct waar je aan toe bent...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:02

naar de dokter..... of in ieder geval urine laten onderzoeken daar kan meestal ook wel aan gezien worden hoe de nieren nog werken maar suikerziekte? tuurlijk het kan maar denk het niet ik hoor dan echt verhalen van niet 1 maar 5 bekers drinken....... drink je veel cafeine houdende dranken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:05

Als je gewoon een algeheel bloedonderzoek aanvraagt, weet je direct waar je aan toe bent Lachen
Ook wel fijn gevoel vond ik zelf om te weten dat ik een goede lever, nieren, alvleesklier had Tong uitsteken
en dat de overige bloedwaarden ook goed waren Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 00:07

ehm, op het moment eigenlijk ranja.
ik heb 1 jaar geleden op school eigenlijk alleen maar cola gedronken ( 3 blikjes per dag Nagelbijten / Gniffelen ) en dat wilde ik niet meer.
dus nu ranja en met de kou ook chocomelk.
maar koffie lust ik niet, en gp drink ik zelden. maar cola houd ik wel van maar niet elke dag.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:14

Het is een kwestie op nuchtere maag naar de doctor gaan dan prikje in je vinger en in het apparaat en je weet of je suiker goed is.
Het is een kwestie van 10 seconden en je weet het.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:14

Volgens mij maak je je zorgen om niks. Zeker omdat je geen overgewicht hebt en geen diabetes in de familie. Ikzelf heb een vader die op zijn 36ste diabetes kreeg. Het zit ook ruim in mijn familie van beide kanten. Volgens mij drink je gewoon normaal en inderdaad daalt je bloedsuikerspiegel na een inspanning. heb ik ook wel eens gehad na het fietsen en dan was hij inderdaad ook laag.(tja paps meette het wel ff op) Ik at ook gewoon te weinig. Dus ff een appel voor het fietsen eten of wat druivensuiker nemen. Druivensuiker wordt vaak door diabetici gebruikt om even snel de bloedsuikerspiegel te verhogen.
Wel ven voor de zekerheid bij de huisarts je bloedsuikerspiegel laten prikken en dit moet nuchter. Ik doe dat zelf elk jaar ter controle.
Als je je trouwens echt slap gaat voelen en bv trillen dan echt snel wat suiker nemen.
Trouwens veel drinken en veel plassen horen bij hyperglycemie (een te hoge bloedsuikerspiegel)
Het slap voelen na fietsen is hypoglycemie (een te lage bloedsuikerspiegel)
http://www.diabetesgroningen.nl/index.p ... &Itemid=26

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:42

veel drinken is 't idd nog niet nee.. als je nou meer dan de nodige liters drinkt (lees 2/2,5e liter) dan zou ik pas 's zorgen gaan maken..
zo drink ik dus bijna gewoon 2 liter op 'n dag..
droge mond hoeft (weet niet zeker) perse iets te maken te hebben met suikerziekte Knipoog
en idd als 't niet in je familie zit zou ik me niet al te veel zorgen maken... (ik laat me dus wel 1x in de zoveel tijd testen omdat me moeder 't heeft gehad)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:57

Bij mijn vriend is anderhalve week geleden geconstateerd dat hij suikerziekte heeft.
Hij kreeg van de ene op de andere dag erg veel dorst en moest ook heel erg veel plassen.
Zo erg dat hij 's nachts om het uur naar de wc moest.
Kleine wondjes genazen niet goed en hij was erg moe.
Hij heeft toen bij de dokter zijn bloedsuiker laten testen en toen kwam er suikerziekte uit.
Gewoon even langs de dokter gaan, binnen een paar minuutjes weet je het.
Succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:00

Ik zou gewoon even je bloed laten testen, je bloedsuiker bepalen is het meest simpele wat er is. Je krijgt een klein prikje in je vinger (klinkt eng maar je voelt er niks van) en dan voeren ze dat in de glucosemeter en binnen 5 sec heb je je waarde. Desnoods kan je schoonzusje haar vriend je waarde even testen als je dat makkelijker vind dan naar de doktor gaan.

Het hoeft geen suikerziekte te zijn, je drinkt best veel suikers (cola is echt een suikerbom en funest als je diabetes hebt die niet behandeld word) Je kunt dan beter cola light of water gaan drinken. Als je namelijk wel suikerziekte hebt kan het best wel link zijn als je cola blijft drinken, en het maakt de dorst alleen maar erger. Ik zou met dat fietsen trouwens ook wat rustiger aan doen voordat je weet of je suikerziekte hebt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:45

Ik ga vrijdag langs de dokter. Mijn moeder vind het verstandig dat ik me eventjes laat testen. Zelf denk ik niet dat ik diabetes heb, volgens mij had het dan al lang mis moeten gaan als je ziet wat voor zoetigheid ik weleens wegwerk. Als ik het lijstje zie op diabetes.nl dan heb ik wel veel symptomen:
Veel voorkomende klachten en verschijnselen bij diabetes zijn:
- Sufheid, moeheid
- Veel plassen
- Hevige dorst
- Hongergevoel
- Huidinfecties, zoals steenpuisten
- Wondjes die niet of maar langzaam helen
- Jeuk
- Wazig zien

Ik moet altijd onwijs veel plassen (de meeste bij mij in de omgeving 2-4, ik 10-15 keer), heb vaak dorst maar drink rond de 2-2,5L op een dag (geen zin om meer te drinken), veel misselijk, vaak honger, als ik 2 uur niets eet ga ik zowat van mijn stokkie, weleens last van steenpuisten (jakkes) en heb bijna altijd wel ergens jeuk. Ik heb bijna nooit wondjes en omdat ik nooit met iemand vergelijk hoe snel de wondjes genezen bij die ander, heb ik geen flauw idee of ik langzaam genees. DAn de laatste wazig zien, ik heb hele aparte ogen dus ik zie al niet optimaal, maar wazig zie ik volgens mij niet.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:49

Ik zou toch even langs de huisarts gaan.
Ken je ook de gevolgen als je suikerziekte niet goed behandeld?
Je kunt namelijk in coma raken.

Als je diabetespatiënt bent, kan je suikerspiegel omlaag gaan.
Als je dat niet op tijd omhoog krikt, val je flauw en uiteindelijk raak je in coma.
Ik denk niet dat je dat wilt....

Succes!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:52

Als je veel drinkt moet je ook veel naar de wc. Lijkt mij vrij logisch. Tong uitsteken
Een aantal jaar terug heb ik dezelfde symptonen gehad en heb toen ook even bloed laten prikken. Bleek dat ik gewoon een ijzer te kort had. Een tijdje iedere dag een pil genomen en nergens meer last van. Nu neem ik alleen nog maar zo'n pil als ik ongesteld ben. Ik kan dan merken dat mijn lichaam erom vraagt.
Verder is het bij mij ook zo dat als ik vruchtensap drink, er meer uitkomt dan dat er in gaat. Een vriendin van mij heeft hetzelfde met thee. Een liter erin en 5 liter eruit bij wijze van spreke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:53

Heb je dat altijd, of de laatste tijd? Het kan ook zijn dat je gewoon onbewust te weinig gegeten hebt. Toch even langs de HA gaan, succes!