Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:12

Voor school moeten wij een onderzoek doen naar de recente ontwikkelingen op het gebied van gehandicaptenzorg.
ik bedacht me aan wir kan ik het beter vragen dan aan mensen die zelf ook in de gehandicaptenzorg werken of er zelf mee te maken hebben of zelf een beperking hebben.

Ik kan natuurlijk ook 2 artikelen van internet af plukken maar op deze manier vond ik het leuker Haha!

Issy

Re: Ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:15

Kijk eens naar een grote instelling bij jou in de buurt, en vraag of je een interview mag houden,. over de ontwikkelingen. Vraag hoe het vroeger was, hoe het nu is en waar ze denken dat we uitkomen. Je moet niet zomaar met een medewerker praten die kunnen over vroeger en over het nu praten, maar probeer eens een directielid die kan aardig inschatten hoe het in de toekomst gaat verlopen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:16

en wat wil je nu precies weten..want de gehandicapten zorg is best groot
bedoel je veranderingen op de werkvloer dus voor het personeel, of bedoel je veranderingen met bv regels in de wet voor de gehandicapte..

ik kan je wel vertellen dat er in het pgb recent heel veel is verandert..
een pgb is een persoonsgebonden budget waar de gehandicapte zorg mee in kan kopen,dr zijn veel regeltjes aangescherpt ten nadele van de patient/client

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:20

ik mag dat zelf weten maar ik zat zelf te denken aan de onderwerpen:

- kleinschaliger wonen
- mensen met een beperking worden gekort op hun uitkering

@ issy - ik werk zelf bij een vrij groot bedrijf in die sector maar ik merk wel ontwikkeling maar hoe dat precies zit geen idee!

en hoe aardig me baas ook is hij zit niet te wachten op een vragenlijstje helaas
Laatst bijgewerkt door Kimberleij op 19-11-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:21

lique schreef:
en wat wil je nu precies weten..want de gehandicapten zorg is best groot
bedoel je veranderingen op de werkvloer dus voor het personeel, of bedoel je veranderingen met bv regels in de wet voor de gehandicapte..

ik kan je wel vertellen dat er in het pgb recent heel veel is verandert..
een pgb is een persoonsgebonden budget waar de gehandicapte zorg mee in kan kopen,dr zijn veel regeltjes aangescherpt ten nadele van de patient/client

Kan jij mij deze vertellen of zeggen waar ik die kan vinden? Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:22

mensen met een beperking worden gekort op hun uitkering...
daar heb ik nog niks van gemerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:23

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:23

lique schreef:
mensen met een beperking worden gekort op hun uitkering...
daar heb ik nog niks van gemerkt

Bij ons krijgen mensen minder dan eerst..., maar ik doe dan denk ik liever dat stukje over persoons gebonden budget Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:25

das idd een hele goeie ja over het pgb...want daar worden de regels wel heel erg aangescherpt op de site staan ook enkele voorbeelden en consequenties...

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:26

lique schreef:
das idd een hele goeie ja over het pgb...want daar worden de regels wel heel erg aangescherpt op de site staan ook enkele voorbeelden en consequenties...

Ik zit er ondertussen ook te kijken en te lezen, bedankt voor de tip Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:29

Nou, inderdaad, wat wil je precies weten....
Er zit natuurlijk nog een hele belangrijke ontwikkeling aan te komen per 1 januari 2009 en dat is de pakketmaatregel AWBZ. Ondersteunende en activerende begeleiding zijn dan alleen nog maar voor de mensen met ernstige beperkingen...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:31

en niet te vergeten dat bepaalde medishe handelingen zoals katetriseren nu ineens onder persoonlijke verzorging gaan vallen...waardoor de medishe indicatie ineens lager wordt afgegeven

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:33

lique schreef:
en niet te vergeten dat bepaalde medishe handelingen zoals katetriseren nu ineens onder persoonlijke verzorging gaan vallen...waardoor de medishe indicatie ineens lager wordt afgegeven

Dat heb ik nog niet gehoord Bloos!
als ik het goed begrijp krijgen ze daar dan geen thuiszorg meer voor?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:36

nee idd daar komt het op neer...wat heel nadelig is voor ouders van gehandicapte kinderen..want als jou kind toevallig wel na regiluieer(moeilijk woord) onderwijs gaan kun je dus zelf heen en weer gaan kaggelen om je kind te helpen...ook zullen bepaalde ouders die bv zichzelf in huren (of in dienst zijn van het kind ,tis maar net hoe je het noemt) niet meer uit betaald worden voor het cathen...terwijl dit toch echt een medishe handeling is..

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:39

lique schreef:
nee idd daar komt het op neer...wat heel nadelig is voor ouders van gehandicapte kinderen..want als jou kind toevallig wel na regiluieer(moeilijk woord) onderwijs gaan kun je dus zelf heen en weer gaan kaggelen om je kind te helpen...ook zullen bepaalde ouders die bv zichzelf in huren (of in dienst zijn van het kind ,tis maar net hoe je het noemt) niet meer uit betaald worden voor het cathen...terwijl dit toch echt een medishe handeling is..

Wat vreemd zeg, het is inderdaad een medische handeling.
Maar bij mij op de werkvloer mogen wij het ook niet en komt er thuiszorg voor.
ben ik ook benieuwt hoe ze dat op gaan lossen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:40

kimmie16 schreef:
lique schreef:

Wat vreemd zeg, het is inderdaad een medische handeling.
Maar bij mij op de werkvloer mogen wij het ook niet en komt er thuiszorg voor.
ben ik ook benieuwt hoe ze dat op gaan lossen.

Uhm, dat klopt niet helemaal hoor. Persoonlijke verzorging kun je gewoon hulp voor krijgen. Het is alleen geen medische hulp. Misschien is het handig dat je je eerst even verdiept in het onderwerp voordat je vanalles gaat roepen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:42

pardon...misschien moet jij eens nadenken wat je zegt....

ik ben een moeder van een zwaar gehandicapt kind en heb al jaren pgb zit al jaren in die wereld...dus ik weet wel degelijk waar ik over praat..

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:44

@ wendy - hoe bedoel je dat?

ik denk dat je mij verkeerd begrijpt ( of ik jou)

ik bedoelde meer van : ik werk in een awbz instelling en daar geven we wel persoonlijke verzorging voornamelijk adl en begeleiding. maar medische handeling mogen wij niet uitvoeren ( enkele uitzonderingen na, mensen de er geauteriseerd voor zijn) nou ben ik benieuwt als het bij de persoonlijke verzorging valt ( geen big registratie meer) of wij dat dan ook uit mogen voeren.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:47

in een topic kan ook rustig gereageerd worden op reacties van anderen. Als je het er niet mee eens bent kun je dat rustig zeggen vind ik. Vindt de reactie van Lique hierboven wel een beetje aanvallend.

Bij mij op stage gaat het nu heel veel over de ZZP (zorgzwaartepakket) misschien kun je daar meer info over opzoeken..er staat genoeg op internet!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:49

die is ook aanvallend bedoelt...aangezien er wordt verteld dat ik me eerst in zaken moet verdiepen voordat ik wat roep...

maargoed weer ontopic

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:54

lique schreef:
pardon...misschien moet jij eens nadenken wat je zegt....

ik ben een moeder van een zwaar gehandicapt kind en heb al jaren pgb zit al jaren in die wereld...dus ik weet wel degelijk waar ik over praat..

Lique: lezen is ook een vak. Ik had het niet tegen jou, maar tegen de TS.

Misschien weet je het wel, maar dat iets onder persoonlijke verzorging valt, betekent niet dat daar geen hulp meer voor komt. Je zult vast weten waar je het over hebt, maar jij insinueert dat het betekent dat het verwisselen niet meer gefinancierd gaat worden.
Het wordt wel gefinancierd, maar het is niet meer aangemerkt als medische handeling. Dus de functie waar het onder valt is veranderd. Dus als jij als ouder hebt gekozen voor dat pgb kan dat inderdaad betekenen dat jij daarvoor naar school gaat kleppen. Of dat je iemand inhuurt die dat voor je gaat doen.
Maar goed, dit is helaas maar een van de vele ontwikkelingen die er zijn.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:01

En dat kan dus niet meer iemand in huren om het te gaan doen...men lost het nu op om tijdelijk verblijf in te zetten (jaja je wordt creatief) ook wordt er nu gezegt dat men het rugzakje maar moet gaan gebruiken hiervoor terwijl het rugzakje voor onderwijs is bedoelt,daarbij is het niet erg dat het ineens anders wordt genoemt bv medishe zorg wordt persoonlijke verzorging, das allemala prima..maar dat persoonlijke verzorging nu ineens gebruikelijke zorg wordt genoemt..dat klopt van geen kanten...ik weet niet hoe het zit met andere mensen maar wij als ouders van kinderen met bv spina bifida die standaart incontinent zijn, wordt dit een heel groot probleem..

waarschijnlijk komt onze ff miscommunicatie wel door het geqwoot,

maargoed we zullen het wel zien in januari...

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:05

ik vind het wel een beetje vreemd want catheteriseren valt onder verpleegtechnische handelingen. Die je dus eigenlijk alleen mag uitvoeren als je BIG-geregistreerd bent?
Lique, wordt jouwn dochter elke keer eenmalig gecateteriseerd of heeft ze een verblijfscatheter?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:07

mijn dochter wordt 5 keer per dag gecath door middel van een navelstoma..oja en 1 keer snachts..

Even voor de duidelijkheid mijn dochter zit op een medishe school, waar over cathen dus niet moelijk wordt gedaan...maar ouders die kinderen op normaal onderwijs hebben zitten ,die hebben het grootste probleem..uiteindelijk heb je straks dus niet meer de keuze na welke school je kind gaat,tenzij je zelf ontslag neemt en na school wilt hupsen...

maargoed de ervaring is ook wel dat het ligt bij wie je de indicatie doet welke ciz...de een is ook veel makkelijker dan de ander en het is maar net wie je treft...
Laatst bijgewerkt door lique op 19-11-08 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:12

het vrij te besteden bedrag is ook omlaag gegaan.

WVG (wet voorziening gehandicapten) heeft nu WMO (wet maatschappelijke ondersteuning).

bepaalde indicaties die eerst via de CIZ gingen gaan nu (of gaan binnenkort?) via de WMO.