Kun je van tics afkomen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Kun je van tics afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:16

Ik zat te denken...

ik heb mijn hele leven lang al last van tics (een ticstoornis volgens de diagnostiek), maar kun je er ook nog vanaf komen of zit er aan vast?

Lachen

RoosIris

Re: Kun je van tics afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:20

Een vriendin van mij had ook altijd een tik. Deed ze de hele dag door, en zelf merkte ze het niet.. toen ze ouder werdt is het langzaam minder geworden. Nu doet ze het alleen nog met erge stress.

Wat is precies je tik, als ik zo vrij mag zijn om te vragen?

O ja, een vriend van een vriend die heeft ook een tik..Heeft er voornamelijk last van als hij met meisjes praat(zenuwen)

Een tik valt trouwens onder gilles de la tourette

http://tourette.nl/content/
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 11-11-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:22

Welke tics bedoel je ?
gilles de la tourette ?
Laatst bijgewerkt door Myrano op 11-11-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:23

Wapperen (beter bekend als fladderen), aaien over dingen en kloppen op dingen Nagelbijten / Gniffelen

Vroeger zeiden mensen tegen mijn ouders dat ik niet helemaal goed was.... waarop mijn ouders zeiden: nee hoor, als ze wappert is ze blij Nagelbijten / Gniffelen

Het is ook geen gilles de la tourette of autisme maar een alleen een motorische tic. Zo af en toe heb ik ook een vocale tic als ik erg blij ben.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-11-08 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:23

Hmm ik geloof niet dat tics ooit verdwijnen, zo wel , dan was het geen tic Clown

Ik heb al zo lang als ik me kan heugen, bepaalde tics. Ben nu 30, en ze worden niet minder...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:25

Welshcobfan schreef:
Wapperen (beter bekend als fladderen), aaien over dingen en kloppen op dingen Nagelbijten / Gniffelen

Vroeger zeiden mensen tegen mijn ouders dat ik niet helemaal goed was.... waarop mijn ouders zeiden: nee hoor, als ze wappert is ze blij Nagelbijten / Gniffelen

hmm doe je het altijd? En als je het niet doet, wat voel je dan??

Dus is het dwangmatig?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:26

crossmonster schreef:
Hmm ik geloof niet dat tics ooit verdwijnen, zo wel , dan was het geen tic Clown

Ik heb al zo lang als ik me kan heugen, bepaalde tics. Ben nu 30, en ze worden niet minder...

Bij die vriendin is het ook niet weg, alleen heeft ze er nog last van met stress, in het dagelijks gewone leven heeft ze er geen last van.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:27

Dit staat op bovengenoemde site:
Ook zijn er aanwijzingen dat nicotine en positieve invloed op de symptomen kan hebben

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:28

Ik doe het bijna elke dag en al vanaf mijn derde (of zelfs nog eerder, maar dat weten mijn ouders niet meer).
Als ik mijn tic voel aankomen en ik houd het in, dan krijg ik erna altijd een ticstorm.

Behalve als ik heel erg geconcentreerd ben bv tijdens een tentamen, dan krijg ik nooit een tic Lachen

Maar ik moet er vaak wel om denken dat ik het niet doe waar mensen bij zijn (zoals bij een gesprek met een professor bv...), maar ja vaak is het al gebeurt voordat ik er erg in heb.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:31

Welshcobfan schreef:
Ik doe het bijna elke dag en al vanaf mijn derde (of zelfs nog eerder, maar dat weten mijn ouders niet meer).
Als ik mijn tic voel aankomen en ik houd het in, dan krijg ik erna altijd een ticstorm.

Behalve als ik heel erg geconcentreerd ben bv tijdens een tentamen, dan krijg ik nooit een tic Lachen

Maar ik moet er vaak wel om denken dat ik het niet doe waar mensen bij zijn (zoals bij een gesprek met een professor bv...), maar ja vaak is het al gebeurt voordat ik er erg in heb.

Lijkt mij toch erg gilles.

Heb er een aantal docu's over gezien. Daarin vertelde de mensen ook dat als je het tegen houdt, het dubbel zo hard terug komt.

Die vriendin van mij trok met neus een mond( kan het niet echt uitleggen). Ze wist dat ze het deed, maar merkte niet dat ze het deed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:34

Nee is geen gilles, want ik heb geen vocale tic verder Lachen
Dus dan valt het onder een motorische ticstoornis.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:37

ik hoop dat het overgaat maar geloof het niet,
ik heb met stress / zenuwen dat ik mijn hoofd knik naar rechts

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:38

Ik zie mij als 80-jarige wapperden bejaarde zitten in een verzorgingstehuis Nagelbijten / Gniffelen

Ik tics zowel als ik stress heb en als ik ontspannen ben Lachen Ik heb het dus niet als ik geconcentreerd ben.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:38

Denk ook dat het een vorm van gilles is.
daar kun je idd niks aan doen.
Ken iemand die dit heel erg heeft, deze persoon was ermee geboren en kwam pas later aan het licht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:41

Is geen vorm van gilles Nagelbijten / Gniffelen diagnostiek boekje ligt naast mij en omdat ik geen vocale tics heb, is het geen gilles en ook geen vorm ervan. Het is wel een ticstoornis, maar dan een motorische ticstoornis.

Pff had gehoopt dat het na mijn puberteit over zou zijn, maar helaas: ben er niet overheen gegroeid. (als dat al mogelijk was).
En het komt zowel als bij ontspanning als spanning voor... dus eigenlijk altijd wel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:55

Welshcobfan schreef:
Is geen vorm van gilles Nagelbijten / Gniffelen diagnostiek boekje ligt naast mij en omdat ik geen vocale tics heb, is het geen gilles en ook geen vorm ervan. Het is wel een ticstoornis, maar dan een motorische ticstoornis.

Pff had gehoopt dat het na mijn puberteit over zou zijn, maar helaas: ben er niet overheen gegroeid. (als dat al mogelijk was).
En het komt zowel als bij ontspanning als spanning voor... dus eigenlijk altijd wel.

Okee jij zegt het!!

Maar gilles is niet alleen vocale geluiden hoor....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:57

Zelfbewuster worden, emoties beter onder controle krijgen en vooral héél hard doorzetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:03

smokey17 schreef:
Welshcobfan schreef:

Okee jij zegt het!!

Maar gilles is niet alleen vocale geluiden hoor....

Dat zeg ik ook niet Knipoog
Gilles bestaat uit motorische én vocale tics. Als je 1 van beide mist, heb je of een vocale ticstoornis of een motorische ticstoornis.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:04

Zoveel weet ik er nu ook niet over... weet alleen dat gilles een ziekte is die niet te genezen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:04

Redrumfox schreef:
Zelfbewuster worden, emoties beter onder controle krijgen en vooral héél hard doorzetten.

Is het jou gelukt? Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:07

Nee ik heb al 5 jaar een dwangstoornis - opzich wel vergelijkbaar met een tic/verslaving - maar het gaat al duidelijk beter: ik ken mezelf nu door en door, kan mijn emoties al behoorlijk in bedwang houden en benoemen (ik kon vroeger niet bewust voelen, dat heb ik afgeleerd door omstandigheden: daardoor heb ik deze stoornis ontwikkeld). Ik verwacht er over een paar maanden/half jaar vanaf te zijn. Maar moet zeggen, na al die jaren ben ik echt helemaal op: ik voel gewoon dat ik met de tijd steeds en steeds vermoeider raak van het vechten tegen mezelf. Maar ik moet nog even doorzetten, het MOET weg zijn binnen 6 maanden: langer trek ik het echt niet meer.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:23

hee dat herken ik! ik wapperde vroeger ook altijd als ik blij was! en nu heel soms nog, maar dan moet ik wel heel erg blij zijn. Of als ik iets heel spannend vind. Maar ik kan het opzich wel gewoon onder controle houden en het gebeurd ook niet zovaak verder. Bij mij is het ook gewoon steeds minder geworden. Ik ben nu trouwens 17.
Geen idee wat je er tegen zou kunnen doen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:34

voor zover ik weet niet, ik doe al iets vanaf kleins af aan (2 jaar) en ben nu 19 en doe het nog steeds, gaat waarschijnlijk ook nooit meer weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:37

Wat voor tics heb jij? Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:39

Ik heb ze ook, soms wordt ik er stapelgek van (trillen met de ogen, krijg je nogal hoofdpijn van). Ik kan er wel vanaf komen door er erg hard op te hameren steeds en er goed op te letten, maar er komt er altijd een voor terug Zij zijn groot en ik is klein!