Hoe zit dat eigelijk? (Dragen van een bril)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Hoe zit dat eigelijk? (Dragen van een bril)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:27

Hallo ik vroeg me eens wat af.
Je hoort heel vaak mensen die en bril hebben maar m een tijd niet op hebben gehad ofzo dat hun ogen achteruit gaan. Is dat echt zo en wanneer is dat zo?
Ook als je wel een afwijking hebt maar er niks aan doet?
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 10-11-08 03:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Lins_Vetra

Re: Hoe zit dat eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:31

Bij mij was het zo dat ik me schaamde voor mijn slechte ogen en het aan niemand vertelde omdat ik geen bril wilde.

Uiteindelijk viel het knijpen met de ogen wel op Clown , en toen kreeg ik dus wel een bril. Lekker eigewijs, want op de basisschool heb ik hem nooit gedragen. Nu heb ik spijt, omdat mijn ogen vrij slecht zijn geworden omdat ik er lang niets aan had gedaan en ik echt niks zie zonder bril of lenzen.

Maar dat is mijn situatie. een klasgenootje had een jaar een bril gedragen en toen hoefde dat niet meer, een ander klasgenootje moest zijn brilglazen elke keer verstellen omdat de ogen alsnog achteruit gingen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:57

Oke maar ik had bijv een half jaar geleden -0.25 veranderd dat dan weer ?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:58

Ik heb een jaar of 3 een bril gedragen als ik op school/werk was en thuis bij TV kijken enzovoort. Nu ben ik er sinds een aantal maanden helemaal mee gestopt, omdat mijn ogen volgens een nieuwe oogmeting zo vooruit waren gegaan dat het niet meer nodig was. Nu zie ik alleen hartstikke slecht. Maar volgens mij ligt dat meer aan de lichtinval dan dat er iets met mijn ooglenzen fout zit.
Heb inderdaad wel gehoord dat ogen achteruit kunnen hollen als je een tijdje geen bril draagt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:02

Ik droeg vaak een bril alleen in de auto of voor de tv of computer, terwijl ik m eigenlijk voor vast doet.

Bij mij gingen me ogen wel achteruit, maar laatste tijd is het stabiel en ik heb ze nou laatst laten laseren, dik tevreden Haha!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:08

Mijn rechteroog was op mijn 10e jaar al -4, terwijl mijn linkeroog nog op 0 stond. Daardoor heb ik nooit een bril gedragen, want ik kon met dat ene oog perfect zien.
Pas na mijn 40e ging mijn linkeroog achteruit, waardoor ik aan de bril moest.
Maar goed op die leeftijd is het toch wel normaal dat je ogen achteruit gaan. Mijn rechteroog is overigens nog steeds -4.
Met andere woorden, wel of geen bril dragen heeft bij mij niets uitgemaakt.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:11

Mijn opticien zei dat omdat ik zo weinig een bril droeg mijn ogen juist sterk waren ofzo. En daarom niet te veel achteruit gingen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:14

volgens mij heeft het er niets mee te maken.
het is normaal dat je ogen achteruit (veranderen)gaan, zeker als je nog wat jonger bent.
maar als je ogen achteruit zouden gaan van geen bril dragen zouden ze ook achteruit moeten gaan als je glazen niet sterkt genoeg meer zijn, toch?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:23

ik heb helemaal geen sterkte in mijn bril alleen maar cilinders
moet echt mijn bril op anders zit ik te knijpen met m'n ogen

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:12

maar gaan je ogen achteruit als je een bril hebt en m dan een tijd niet opdoet. of als je wel een afwijking hebt & geen bril ?
Waarom gaat het dan eigelijk achteruit?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:15

Ik dacht juist dat je ogen eerder langzaam achteruit gingen als je een bril droeg, omdat je ogen dan als het ware 'lui' worden...?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 23:00

Hmm dat zou ook nog eens kunnen 8)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:07

Toen ik naar de oogarts e.d. was geweest om mijn sterkte te bepalen (ik was 9), hebben ze me aangeraden om een iets minder sterke bril te nemen. Ik heb + 5, en ze hebben me toen een bril gegeven met glazen van +3. Hierdoor zouden m'n ogen niet geshockeerd worden door de overgang (ik zag zonder bril alles scherp) en niet lui worden. Er werd toen wel gezegd dat er uiteindelijk wel een bril moest komen met de sterkte die ik echt heb. En die is er sinds een aantal jaar ook. Ik kan zonder bril nu echt niks meer scherp zien (wel als ik erg veel moeite doe en dan niet al te lang), in tegenstelling tot eerst. Maar dat is ook logisch, want je oogspieren hoeven gewoon veel minder te doen met een bril om je beeld scherp te krijgen.

pitbullgup

Re: Hoe zit dat eigelijk? (Dragen van een bril)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:04

ligt er aan of je + of - hebt! met plus glazen kunnen je ogen beter worden als je netjes je bril draagt soms heb je dan helemaal geen bril meer nodig.
met min glazen maakt het niks uit (heb ik zelf) en in de loop der jaren gaan m'n ogen langzaam achteruit terwijl ik altijd m'n bril op heb!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:30

Hmm maar wanneer gaat t sneller dan met - een bril wel gedragen hebben maar dan niet meer of nog nooit een bril gehad maar wel -afwijking

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:04

Het lijkt mij niet dat het gebruik van je bril bepaald hoe je ogen achteruit gaan, althans toch niet altijd. Ik heb minglazen(draag lenzen nu), en ik heb iets aan mijn pupil waardoor de vorm lichtjes afwijkt en daarom ook mijn zicht minder is. Dit is zolang ik nog groeide achteruit blijven gaan, heb dus tot enkele jaren terug om de zoveel jaar controle gehad bij de oogarts en er weer wat sterkte bij(ik zit nu al jaren op -4.5). Ik kan me moeilijk voorstellen dat meer of minder mijn bril opzetten invloed heeft gehad op de snelheid dat mijn pupillen zijn vervormd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:51

x_Sannee schreef:
maar gaan je ogen achteruit als je een bril hebt en m dan een tijd niet opdoet. of als je wel een afwijking hebt & geen bril ?
Waarom gaat het dan eigelijk achteruit?

Dat zal per persoon verschillen. Ik draag nu ruim een jaar een bril en heb net weer een nieuwe bril gekocht. In het begin had ik hem alleen op met autorijden en tv kijken. Nu heb ik hem de hele dag op.
Mijn sterkte is overigens niet veranderd in ruim een jaar tijd. Wanneer je ogen slechter zijn geworden en je krijgt klachten met zien moet je gewoon voor een bril gaan kijken. Ze hebben tegenwoordig zoveel leuke en betaalbare (!) brillen.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:00

ik heb ook een bril, ook al weer heel wat jaartjes.
ik moest juist een bril omdat ik een lui oog heb, ben er vroeger al een keer aan geopereerd.
helaas kom ik er nooit meer van af. ook heb ik cilindrische glazen voor beide ogen.
mijn linker oog blijft goed, die staat nu op + 0,25. mijn rechter oog staat nu op - 3.75. dit staat gelukkig al jaren zo dus bij jij gat het niet zo hard.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:22

Innepin, dat is wel heel extreem!

Ik draag zelf ook een bril (- 0.75 en - 1.25 geloof ik), en ik heb de indruk dat mijn ogen er wel van achteruit zijn gegaan. Als ik hem te lang op heb krijg ik hoofdpijn en 'passen' mijn ogen zich als het ware aan mijn bril aan. Als ik lange tijd in de klas met bril heb gezeten, merk ik dat mijn ogen thuis voor de tv opnieuw slechter zijn. Tijdens een vakantie verbeteren ze opnieuw en kan ik de tv weer beter volgen. Ik heb de indruk dat m'n ogen zich aanpassen aan m'n bril, best wel lastig, daarom draag ik hem niet te veel. Ik vind hem echt niet leuk, m'n bril. Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:26

Ik draag hem altijd, en mijn ogen gaan gewoon vooruit

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:40

Hmm heel verschillend dus.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:41

Is natuurlijk niet zo vreemd dat je ogen aanpassen aan de bril. Wat er dus voor zorgt dat je minder moeite hoeft te doen om te kijken...

Vermoeidheid en stress zijn ook redenen waardoor je minder zicht kunt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:45

ikke heb tot mijn 15de ofzo nooit een bril/lenzen gehad maar toen gingen me ogen binnen een jaar zo achteruit dat ik nu zonder lenzen amper wat zie.
volgens mij verschilt het gewoon per persoon, maar wat ik wel weet is dat je veel hoofdpijn kan krijgen als je geen bril op doet maar hem wel nodig hebt, dit omdat je teveel moet focussen en daardoor krijg je dan hoofdpijn.

dus bril nodig? gewoon dragen of lenzen nemen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:29

ja ik vroeg t me af omdat een zoontje van vrienden van ons eigelijk een bril had maar m nooit op had (gehad). laatst zei hij dan ineens tegen zn moeder dat ie veel minder goed kon zien. dus toen vroeg ik me dat af.

maar vorig jaar had ik een maand lang hoofdpijn en we weten nog steeds niet wat t is maar toen heb k mn ogen oplaten meten bij de pearl. kwam -0.25 uit heb aant begin van t schooljaar weer de hele tijd hoofdpijn gehad toen weer even over en nu weer. echt vervelend.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:32

Dan laat je je ogen toch nog een keer meten? Ik weet een fijne in Assen die ook erg leuke en betaalbare brillen heeft mocht het wel nodig zijn Vork