pijn aan benen na 'sporten'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

pijn aan benen na 'sporten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:03

Ik heb de laatste tijd dat ik erg veel last van m'n benen heb, aan het eind van de middag/avond
Vooral als ik 'gesport' heb. Zoals vandaag. Moest vanuit school naar mijn bijrijdpony, dus daarheen gefietst. Toen stal uitmesten. daarna weer terug, door het bos, is zo'n 3 kwartier fietsen, en dan heuveltje op, heuveltje af,. Daarna ben ik naar m'n vz pony's geweest, veel gerend (aan de hand gesprongen etc)
Ik was vanaf half 1 'in touw' . Dus veel lichamelijke beweging, gezond zou je zeggen. maar zo voelt het niet! Heb echt hele moeie benen en pijn en een soort spanning lijkt het wel. Ik kreeg er vandaag zelfs buikpijn en werd er een beetje misselijk van. Steeds in een andere beenhouding.. Daarna in bad geweest, wat meestal goed helpt, maar hielp vandaag ook niet geweldig. Ik ben trouwens 16, 1,70 m en 48 kilo ongeveer. Wie weet wat het is?

Anoniem

Re: pijn aan benen na 'sporten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:05

Klinkt als verzuring in je spieren. Je zou eens moeten kijken of je wel voldoende koolhydraten binnenkrijgt, dat is nl. de voeding voor je spieren. En een paar kilootjes er bij aan eten kan ook geen kwaad met jouw lengte.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:07

Ik denk ook dat je wel wat meer reserves mag opbouwen ja Lachen

Goed eten, ruim een uur van tevoren, en alle rustig opbouwen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:08

suleilitha schreef:
Klinkt als verzuring in je spieren. Je zou eens moeten kijken of je wel voldoende koolhydraten binnenkrijgt, dat is nl. de voeding voor je spieren. En een paar kilootjes er bij aan eten kan ook geen kwaad met jouw lengte.

waar zitten koolhydraten in? Bloos
ik eet al zoveel ik op kan, maar ja als je vol zit..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:09

denice schreef:
Ik denk ook dat je wel wat meer reserves mag opbouwen ja Lachen

Goed eten, ruim een uur van tevoren, en alle rustig opbouwen!

ik eet 'sochtends het meest, dus dat lijkt me al het beste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:10

Aardappels, pasta, brood, allemaal koolhydraten.
Eet je wel vlees? Een lichaam heeft ook genoeg ijzer nodig. Als je bijvoorbeeld bloedarmoede hebt, is je bloed niet in staat je spieren van voldoende zuurstof te voorzien en krijg je ook dit soort klachten.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:11

vocht tekort kan er ook voor zorgen dat je moeie en pijnlijke benen krijgt. En inderdaad een paar kilootjes erbij zou ook helpen om je lichaam in betere conditie te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:16

saskiakefie schreef:
suleilitha schreef:

waar zitten koolhydraten in? Bloos
ik eet al zoveel ik op kan, maar ja als je vol zit..

t maakt niet uit hoeveel je eet, maar wát je eet Knipoog Je moet wel de goede stoffen voor je lichaam eten.

Koolhydraten lijkt me geen slecht plan. Zorg vooral dat je goede vezels eet, geen 'witte' koolhydraten, zoals in witbrood, witte rijst, witte pasta. Hier zijn alle stoffen die je lichaam nodig heeft uitgehaald. Eet dus zoveel mogelijk bruin brood, zilvervliesrijst, meergranen pasta e.d.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:26

oow haha.. die dingen eet ik juist het meest.. Ik eet bijna alleen maar bruin brood, en ben echte 'broodeter' Vlees eet ik ong 2 keer per week. pasta lust ik, aardappels, en vlees dus ook. (we eten niet heel veel vlees omdat mijn moeder vegatarier is) Overigens wel vleesvervangers zoals burgers. Ook drink ik veel, want heb nl maar 1 nier, dus dan mòet je wel veel drinken Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:28

Ok... dan gaat dat iig goed Knipoog Probeer dan eens op je magnesium te letten Lachen Weet niet precies waar dat in zit, maar moet je even zoeken op internet Tong uitsteken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:29

bezoekje aan de HA.
Je kunt wel gaan zitten speculeren, maar net zo goed heb je aanleg voor trombose of zo en kun je dat maar beter snel weten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:32

mm, oke, ik wacht nog wel een paar weekjes af, en als het niet minder wordt, ga ik wel naar de HA.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:32

ik denk persoonlijk niet dat de ha je hiervoor serieus gaat nemen.
als er in je familie veel trombose in je familie hebt misschien.
maar anders haast niet.
en zou zelf ook niet zo bang zijn voor trombose oid dat wel ernstig zou zijn.
misschien wel wat bloedarmoede, dat zou logischer zijn, of anders gewoon verzuring

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:35

Als je HA je niet serieus neemt heb je en slechte HA. Pijn in je benen hoort niet. Je kan trillen en zware benen hebben als je niet genoeg eet of te snel na het eten dingen gaat doen, maar pijn is per definitie een alarm signaal. Een bloedonderzoekje is zo gedaan en weet je of je iets te kort komt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:35

siskeh schreef:
ik denk persoonlijk niet dat de ha je hiervoor serieus gaat nemen.
als er in je familie veel trombose in je familie hebt misschien.
maar anders haast niet.
en zou zelf ook niet zo bang zijn voor trombose oid dat wel ernstig zou zijn.
misschien wel wat bloedarmoede, dat zou logischer zijn, of anders gewoon verzuring

ik weet echt niet wat trombose is (OMG begin echt dom te lijken Bloos )
Bloedarmoede tja.. Heb net nog een topic geopend, over dat ik soms duizelig ben en toen hadden ze het daar ook al over, maar ben een keer naar de kinderarts geweest, en die ging geen bloed prikken omdat ze aan de hand van meer in info, dacht dat ik dat niet had, en ik er gewoon gezond uitzag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:39

trombose betekend dat je bloed te snel klontjes maakt en die kunnen dan kleine adertjes verstoppen wat zeer doet.
Ga er maar niet vanuit dat dat het is tenzij het in de familie zit (even aan je ouders vragen). Waarschijnlijker kom je iets te kort.
Leg bij de arts de nadruk op pijn, als je ze de indruk geeft dat het enkel hinderlijk is zullen ze je idd naar huis sturen met de diagnose groeiende puber met lage bloeddruk (wat natuurlijk ook prima het geval kan zijn).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:42

hah ben al op bloedruk getest, is verder prima, ietjes aan de hoge kant, maar niet bijzonder. (en dat kwam omdat ik zenuwactig was)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:45

eeuh wat voor pijn is het precies? ben je in de groei?

ik heb nl heel erg last van mijn knieen en voeten als ik moet rennen.
echt zo'n stekende pijn aan de binnenkant van mijn knie en dat kan
komen omdat je in de groei bent (hebben ze mij verteld Tong uitsteken )

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:46

Voelt het aan of je steeds een soort krampjes in je benen hebt als je rustig zit of in je bed ligt? Dan kan je ook 'onrustige benen' hebben, daar heb ik ook last van. Het is een onschuldig iets.
hier een topic over rusteloze benen.
http://www.runners.meetingpoint.nl/nl/d ... 64/1510/1/

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:54

Heel toevallig misschien maar ik heb hier net met tentame overgehad (ben eerstejaars fysiotherapie student Tong uitsteken )

Wat ik denk dat het is, je bent de hele middag bezig geweest, dus je spieren vragen veel energie, en de bloedtoevoer gaat heel veel naar je spieren toe en niet naar je organen, hierdoor krijgen je organen wat minder bloed(zuurstof). Je kan inderdaad gwoon lekker goed warm douche, en blijven bewegen. Het is geen verzuring in de spieren(want dat bestaat niet Haha! ). Het zijn afvalstoffen die niet goed willen afvoeren, en dit kan pijn doen. over 1 a 2 dagen is het het ergst vaak, en daarna is het over. (zo het ik het geleerd opschool ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt)

edit: je kan inderdaad wel wat meer eten je bent iets te licht eigenlijk, dus veel kohlidarten eten)
Edit edit: ik lees dat je duizelig bent afentoe, dat komt je hebt waarschijnlijk te weinig suiker, dit heb ik ook gehad, en ben daarvoor meer zoetig heid gaan eten. en anders Dextro bij de hand hebben als je duizelig gaat worden. (heb ik ook altijd ben namelijk heel snel duizelig)
Laatst bijgewerkt door AMarijn op 07-11-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:57

Citaat:
Het zijn afvalstoffen die niet goed willen afvoeren

En dat noemt men dus verzuring.......

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:01

suleilitha schreef:
Citaat:
Het zijn afvalstoffen die niet goed willen afvoeren

En dat noemt men dus verzuring.......

Dat is dus niet zo, verzuring bestaat niet. Wat men de verzuring noemt is namelijk lactaat( soort melkzuur) en dat gebruikt je hart om zijn brandstof uit te halen. de Wetenschappers kunnen niet verklaren wat het wel is maar het is geen verzuring. Je kan het na lezen in me fysiologieboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:20

Men NOEMT het verzuring. In de sport, in de sportmassage, enzovoort. Dit gevoel wordt door sporters aangeduid als verzuring. Je ziet dat vaak op de televisie bij bijvoorbeeld wielrennen en schaatsen, dat de sporters achteraf klagen over verzuring Knipoog

Het verschijnsel ontstaat, doordat de normale energievoorraad op is, en het lichaam overgaat tot verbranden van glucose. Bij deze verbranding ontstaat melkzuur oftewel lactaat als bijprodukt en dat hoopt zich op in spieren.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:31

suleilitha schreef:
Men NOEMT het verzuring. In de sport, in de sportmassage, enzovoort. Dit gevoel wordt door sporters aangeduid als verzuring. Je ziet dat vaak op de televisie bij bijvoorbeeld wielrennen en schaatsen, dat de sporters achteraf klagen over verzuring Knipoog

Het verschijnsel ontstaat, doordat de normale energievoorraad op is, en het lichaam overgaat tot verbranden van glucose. Bij deze verbranding ontstaat melkzuur oftewel lactaat als bijprodukt en dat hoopt zich op in spieren.

Suleilitha, ik heb geen zin om hier verder over te discuseren, Ik ga er vanuit dat mijn docent fysiologie die het fysiologie boek (fysiologie voor paramedische opleidingen van W.G Burgerhout (mijn docent)) heeft geschreven het goed heeft, hij heeft jaren onderzoek gedaan naar melkzuur, en uit dat onderzoek bleekuit dat het product melkzuur niet bestaat. Dit is helemaal nieuw het boek is ook nog maar een paar jaar uit. daarom spreekt men nog van melkzuur omdat bijna niemand weet dat het niet bestaat, maar nu leerd iedereen die een paramedishce opleiding doet dat het niet bestaat. Er onstaat inderdaad lactaat, maar dat zorgt niet voor de pijn in de spieren, lactaat schijnt zelfs goed te zijn voor de spieren. en daarbij bij glucose verbranding hoeft geen lactaat vrij tekomen dat is alleen als er geenzuurstof aan wezig is. Ik heb geen zin om er verder over door te gaan want daar heeft de TS niks aan. En daarbij zei ik alleen maar wat ik geleerd had opschool en wat ik uit het boeken had die ik moest leren voor me Tentamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:43

Dus alle theorien over omslagpunt berekenen in de topsport kunnen vanwege het boek dat jij hebt en één leraar de prullebak in?
Ik heb mijn beweringen ook niet uit de grote blauwe lucht hoor, heb zelf nauw contact met een sportmedisch adviescentrum en mijn hubbie is sportmasseur en trainer van duursporters op hoog nivo. (landelijke competitie)