Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:00

Hoi dames...

Ik zou stilletjes aan mijn bloed eens moeten laten trekken om te zien of alles hier van binnen nog in orde is Haha!
Ik heb maar 1 probleem... Als ik een naald zie begin in te duizelen, te huilen, weg te draaien etc.

Ik weet alleen niet waarom Huilen van het lachen Heb er zoooooo'n schrik van!

Bestaat er niet een andere manier om bloed af te nemen zonder dat er een naald in m'n arm moet verdwijnen? Ik vraag het liever eerst aan bokkers want mijn dokter denkt toch al dat ik halfgek ben.

groetjes,

een naaldvrezende bokker Haha!

trustHim

Re: Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:03

eh ik denk niet dat er mogelijkheid is om het zonder naald te doen Nagelbijten / Gniffelen of je moet een flinke snee maken en daar een buisje bij houden maar dat lijkt me geen optie Clown

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:07

Denk dat je de naald niet kunt overslaan. Probeer de andere kant uit te kijken en voor je het weet is het weer voorbij. Denk aan leuke dingen en sowieso, er zijn ergere dingen!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:11

Gewoon doen en klaar. Er is niks ergs aan.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:13

Zonder naald gaat het idd echt niet lukken Tong uitsteken
Maar als je van te voren zegt dat je de naald niet wil zien lukt het volgens mij best...
je gaat zitten kijkt de andere kant op of doet je ogen dicht..
dan is het gebeurt voordat je er erg in hebt...
neem eventueel een mp3 speler mee zodat je met muziekje en ogen dicht net kan doen alsof je heel erg anders bent!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:13

Tuurlijk kan dat niet! Of je moet ergens een kraantje hebben.

Naalden bijten niet, ze prikken alleen. Gewoon andere kant op kijken en vragen of je geprikt mag worden door een ervaren iemand. Als iemand écht goed prikt voel je er bijna niks van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

Gewoon even de andere kant op kijken. Het stelt echt niks voor.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:17

Ik met een enorme naalden angst (lees, bij meningoccocenprik de kamer uit gerend en door 5 man vastgehouden worden om geënt te worden) vond het bloedtappen meevallen.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:21

ik ken het probleem, moest woensdag ook bloed af laten nemen.. maar ik ben 5x het medische centrum rondgerent.. ik ben zooo bang voor naalden.. ik heb er nu ook nog last van. omdat ik er zelf ook gewoon niet tegen kan, gister en woensdag was mijn arm 2x zo dik.. nu is dat gelukkig minder geworden.. maar blijft irritant, maar ik ben er nu gelukkig wel vanaf.. en hoop vvoorlopig geen prikjes meer te krijgen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:29

Ik snap dat echt niet hoor Scheve mond. Het is maar een prik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:29

Kieffer schreef:

Naalden bijten niet, ze prikken alleen. Gewoon andere kant op kijken en vragen of je geprikt mag worden door een ervaren iemand. Als iemand écht goed prikt voel je er bijna niks van.

nouja die mensen zijn allemaal ervaren hoor! anders zouden ze dat niet eens mógen doen. Clown

't valt écht ruzie mee die inentingen etc die doen veel meer pijn dan bloedprikken en zo 'pijn' doen die inentingen ook weer niet. Gewoon de andere kant op kijken (vóordat ze prikken) helpt misschien al? of je neemt een boek mee en gaat dat (in je andere hand) even lezen dat je gedachtes ook afgeleid zijn en dat je dus niet denkt aan die spuit oid. Of met een vriendin waarmee je even gaat kletsen (en die dan zo staat dat jij niet naar die naalt kijkt) Zonder naalt gaat 't echt niet lukken helaas.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:32

Liesje_Lover schreef:
Ik snap dat echt niet hoor Scheve mond. Het is maar een prik.

It's a psychologic thing Knipoog

Ben al blij dat ik niet de enige ben Haha! Heb meerdere slechte ervaringen met alles wat naald is dus ben er ondertussen echt panisch voor!

Vind het idee van de mp3 wel leuk!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:34

je zit je nu al dagen (en waarachijnlijk nog langer) druk te maken om iets wat met een halve minuut gebeurt is.
Gewoon van te voren zeggen dat je het eng vindt, snappen ze echt wel. En gewoon ervoor gaan, dan ben je ermaar vanaf.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:35

Ach als ik al mijn slechte ervaringen met prikken op een rijtje zet dan zou ik nu doodsbang moeten zijn.

Gewoon ff doorbijten en dan valt het allemaal best mee, komop.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:35

Liesje_lover; nou ja, dan snap je het niet, maar is wel een beetje respectloos om zo te zeggen dat er geen reet aan is terwijl anderen er erg veel problemen mee hebben Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb er een half jaar over gedaan voor ik uiteindelijk ben gegaan, weet er nu niet zoveel meer van, heb het geblokt denk ik Clown
Doodeng en kan er echt niet tegen. Maar ik kan dan niet tegen naalden op gevoelige plekjes waar de huid dun is, pols, ellebogen, handen enz. Krijg nu ook helemaal de kriebels als ik het er over heb..
Inentingen heb ik daarom ook niet zoveel problemen mee, maar bloedprikken.. echt no way...
Ben nu al panisch voor als ik ooit aan een infuus zou moeten, precies op die plekjes..

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:39

Dan zal ik je maar niet laten zien waar mijn infuus op dit moment zit, jep bovenop mijn hand. Nergens last van.

Ik ben niet respectloos, ik snap het gewoon niet. Dat chipieke zegt dat het iets psychologisch is geeft dus al aan dat je jezelf er gewoon overheen moet zetten en het moet doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:41

Vind ik niet, het is echt niet altijd zo makkelijk als jij het nu stelt.
Ik kan daar idd niet tegen, zo'n infuus, ja het zal wel ooit moeten, maar liever niet Clown

Maar ik vind wel dat je er veel te laconiek over doet. Ik vond het namelijk níét meevallen, ook al heb ik het toen dus wel gedaan en het is dus ook niet zo dat ik het nu de eerstvolgende keer laat doen zonder problemen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:43

Ooh herkenbaar! Maak me ook weken druk over bloedprikken, verdovingen, entingen.
En als het even kan stel ik het zo lang mogelijk uit!
Mijn grootste nachtmerrie is dan ook wakker worden met een infuus ROFL
Ik begin te janken als een kind van 5 en waarom? Geen idee, bang voor pijn ofzo, ik weet het niet.
Ik heb overigens ook geen oorbellen en geen piercings of tattoo's ik durf het gewoon niet
Het naaien van een broek of shirtje? No Way, óók niet met een naaimachine

Ik noem het gewoon een naaldenfobie Lachen

Toch moet het soms. Meld bij het maken van een afspraak dat je erg bang bent voor naalden. Ze zullen er dan meer tijd voor nemen Lachen

Achteraf denk ik trouwens altijd: Was ik daar nou zo bang voor?
Maar de volgende keer dat ze me weer moeten prikken, begint het weer van voor af aan ROFL

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:44

Liesje_Lover schreef:
Dan zal ik je maar niet laten zien waar mijn infuus op dit moment zit, jep bovenop mijn hand. Nergens last van.

Ik ben niet respectloos, ik snap het gewoon niet. Dat chipieke zegt dat het iets psychologisch is geeft dus al aan dat je jezelf er gewoon overheen moet zetten en het moet doen.

helaas is dat voor sommige dus niet zo makkelijk dat je je er 'even' over heen kunt zetten. Ik snap het wel een beetje omdat ik ooit een keer een beetje een nare ervaring gehad hebt en om nu te zeggen dat ik 't léuk vind om z'n naalt in m'n arm te krijgen ook weer niet. Maar ik vind 't niet meer erg. Maar er zijn nu eenmaal mensen die 't wél erg vinden. Nouja dat kan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:47

Lekker de andere kant opkijken, voor je het weet is het dan alweer voorbij.
En inderdaad een ervaren iemand vragen, die mensen zijn dat echt niet allemaal, ze hebben het allemaal moeten leren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:48

Maartje1990 schreef:
Kieffer schreef:

nouja die mensen zijn allemaal ervaren hoor! anders zouden ze dat niet eens mógen doen. Clown

't valt écht ruzie mee die inentingen etc die doen veel meer pijn dan bloedprikken en zo 'pijn' doen die inentingen ook weer niet. Gewoon de andere kant op kijken (vóordat ze prikken) helpt misschien al? of je neemt een boek mee en gaat dat (in je andere hand) even lezen dat je gedachtes ook afgeleid zijn en dat je dus niet denkt aan die spuit oid. Of met een vriendin waarmee je even gaat kletsen (en die dan zo staat dat jij niet naar die naalt kijkt) Zonder naalt gaat 't echt niet lukken helaas.

Het maakt wel degelijk verschil hoor! Ik moet elke week injecties halen bij onze huisarts (ben dus absoluut niet bang van naalden, maar mezelf prikken das een ander verhaal...) en bij de ene heb ik twee weken lang een zere bil (inj. moeten in de grote bilspier) en bij de ander voel ik niets, zie ik niets en niet eens bloeddruppeltje. Ik ben daar ook zeer mondig in geworden en prik alleen nog bij degene die het goed kan.

Als je moet prikken, is het dan geen optie om te gaan liggen, de andere kant uit te kijken en afleiding te zoeken? Een fobie voor naalden en dan bloed moeten prikken is geen gelukkige combi....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:49

Ohh daar ben ik ook altijd zo bang voor, als je dan van die verhalen hoort dat ze 7 keer hebben misgeprikt, nou echt hoor ik was allang weggeweest. Ze stikken er maar in Vork

Alleen ervaren mensen aub Schijnheilig

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:50

Ik moest gisteren nob bloed prikken, niks 'engs' aan, gewoon arm stilhouden, vuist maken, daarna vuist wee los laten, (moest van de arts) Ikzelf kijk altijd, ik vind het niet 'eng of vies' vind het heel erg interesant en 'mooi' xd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:50

Ik heb vanaf mijn geboorte astma, en moest zeker vroeger heel veel bloedprikken. Mijn moeder heeft dat pedagogisch aangepakt door te zeggen 'We gaan bloedprikken! Leuk!'. Huilen van het lachen Het werkte wel.

Kijk gewoon de andere kant op, je voelt er zo ontzettend weinig van, denk aan iets rustgevends, je luchtbedje op een blauwe zee ofzo.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:51

Ik had dat vroeger ook, deels omdat m'n huisarts er niks van bakte en een half uur lang naast m'n aders zat te prikken...
Maar ik heb de voorbije jaar véél bloed moeten laten prikken, soms zelfs elke maand, en ik heb er echt geen last meer van nu.
Gelukkig vinden de meeste artsen en verpleegkundigen snel een ader, mijn aders zijn nl. nauwelijks zichtbaar.
Laatste keer hadden ze 20 buisjes nodig, niets van geweten, behalve dan een beetje flauw de dag erna...

Succes Knipoog