Slecht slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Kyara

Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:32

Ik ben de laatste tijd erg moe! s'ovonds heb ik er natuurlijk geen last van, dan wil ook ook niet zo graag naar bed. Als ik dan uiteindelijk toch in bed lig kan ik niet slapen ik loop te rollen als een gek en niks help!!
En nu het ergste probleem als ik s'ochtends wakker word kan ik er echt niet uit! ik ben helemaal doodop en meestal gooi ik me wekker op de grond en slaap ik zo verder.

Heeft iemand ervaring of tips?
Dit heb ik allemaal geprobeerd:

* boeken lezen, ik haat boeken lezen en al m'n paardenbladen ken ik al uit
m'n hoofd
* eerder naar bed, voor 12 uur slaap ik tog niet

Rebel_Jits

Re: Slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:47

Hier hetzelfde probleem. Ik slaap pas om 2 uur en word wakker om 12 uur Verdrietig Heel mijn dag verpest.
Even stipje dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:51

Wat doen jullie voor het slapen gaan? Veel mensen kijken tv, maar dat is eigenlijk een te drukke activiteit voor het slapen gaan, omdat er best veel op je af komt.
Probeer eens lekker een warm bad/douche te nemen en zo te ontspannen. Sommige mensen kunnen ook niet goed slapen als ze cafeine op hebben, dit zit in koffie en thee, maar ook in cola en red bull, het is dus beter dit niet te drinken vlak voor je naar bed gaat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:55

melatonine pillen. kan je bij de drogist kopen en is onschuldig, je lichaam maakt die stof ook aan om te slapen/wakker worden. ook niet in je bed gaan liggen terwijl je nog niet echt moe ben.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:56

ik heb ook al jaren dit probleem, ik heb zelfs een tijdje slaapverwekkende pillen geslikt wat zelf niet werkte...( pillen waren van de kruidvat en homopatisch) dus ik neem ook ff een abbo, en wacht op de goude tip

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:58

Een banaan eten of warme melk wil ook weleens helpen om extra slaap van te krijgen.

En verder als je in bed ligt niet teveel proberen te malen. Dat is vaak waarom mensen niet in slaap komen omdat hun hersenen nog met teveel dingen bezig zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:59

Mijn dochter heeft Dormeasan gebruikt dat werkte goed, dat zijn druppels van Vogel.Na een half uur begon ze altijd te gapen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:53

Vroeger nam ik altijd 15 druppeltjes van een rustgevend, niet verslavend middel waarvan ik echt niet meer op de naam kan komen.

De beste remedie is minimaal een half uur voor je naar bed gaat geen inspannende activiteiten meer te doen (dus nee, ook niet computeren en/of tv kijken)
Ga lekker op gemakkie douchen, tanden poetsen en dan naar bed.
Als je eerst nog tv kijkt of aan het computeren bent draaien je hersenen nog zo op volle toeren dat het logisch is dat je niet direct kan slapen.
Als je eerst lekker ontspannen hebt gedoucht oid dan is dat al veel rustiger en ben je vaak al wat soezeliger.

Rustgevende homeopatische middeltjes heb ik niet echt.
Wat voor mij ook goed werkt als het echt druk is in mijn hoofd en ik flink aan het spoken ben is of een oxazepam ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam ) en als het puur het niet in slaap kunnen komen is dan een Temazepam ( http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azepam.htm )

Beide worden door de arts voorgeschreven.
Blijven je slaapklachten kan je je laten voorlichten door de arts, die kan je precies voorschrijven of helpen met wat voor jou werkt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:00

je lekker wassen met lavendel,bij mij werkt dat echt redelijk goed,en ik lees wel boeken,dan ben ik echt ontspannen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:02

Een normaal dag-nachtritme opbouwen moet helpen. Dus 's avonds op een vaste tijd naar bed, en 's ochtends op een vaste tijd van bed. En vervolgens zal je kritisch moeten kijken naar de bezigheden die je op een dag doet. Er is waarschijnlijk iets (misschien onbewust) waardoor je niet kan slapen.
Ik heb zelf een poos slaappillen geslikt (homeopathische en op doktersvoorschrift), maar was de dag daarop nog even moe. 'Echte' slaappillen hebben een lange duur, dus de volgende middag heb je er nog last van.
Mijn advies, kijk naar jezelf, waar zitten de problemen. Probeer die op te lossen al of niet met hulp en de slaap komt vanzelf terug.

Oja ik kan nu pas in slaap komen met een leuk verhaal, misschien ook een optie?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:40

Heb het ook, nu weer dus heb er net maar weer een slaappil ingegooid. Zal dus zo wel omvallen.

Zou in elk geval in de eerste plaats op je leefritme gaan letten. Wat Coby ook zegt: Altijd op dezelfde tijd naar bed en altijd op dezelfde tijd opstaan. Maar soms werkt dat niet. Niet iedereen's bioritme staat op 24 uur. Bij sommige mensen staat het op 23 of juist 25 uur en zeker in het laatste geval ben je eigenlijk nooit goed uitgerust. Ik heb er slaapmedicatie voor gekregen, en die werkt goed. Van sommige slaapmeds blijf je de hele dag katerig, andere hebben dat niet.

Zou dus eerst eens gaan uitzoeken hoe je bioritme is en daarna naar de huisarts. Mischien is er wel een hele andere oorzaak? Heb je trouwens veel last van stress?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:49

Als je geen goede slaper bent (ik ben er ook geen ster in, ben een nachtmens, zie ook tijdstip van deze post) kun je het beste een vast slaapritueel ontwikkelen. Dan doe je dus dingen waar jij relaxed van wordt. Voor de één is dat lekker douchen/bad nemen en nog even TV kijken (mijn vriend raakt hier wél ontspannen van) of iets lezen (maar daar hou jij niet van)

Verder is buitenlucht ook heel goed. Als ik 's avonds op stal ben geweest ben ik rond 22:00/22:30 thuis. Dan stap ik onder de douche en ben daarna echt zó moe! Dan val ik echt als een blok in slaap.

Verder moet je nagaan waar je problemen overdag liggen. Want als je niet goed kan slapen, ben je vaak lichamelijk niet moe, maar geestelijk wel. Een beetje goede beweging overdag kan dit oplossen. Je maakt namelijk je hoofd leeg en je lichaam "moe".
Zwemmen is een echte fysieke moe-maker.

De melatonine die genoemd werden werken ook erg goed. Voorwaarde is wel dat je dan het licht uitdoet. Als het licht is, reageren die stoffen namelijk niet in je lichaam.

Succes!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:29

niet piekeren zei de dokter me altijd Tong uitsteken
dus wijze raad nr
1: niet piekeren,morgen is een nieuwe dag
2: tv vroeger af
3: lekker warm drinken voor slapengaan(geen koffie offcourse :p)
enz..
mja heeft ff geduurd bij me Tong uitsteken pas toen men vriendje een hartje heeft gemaakt met ledjes (licht) kan ik pas terug goed slapen Tong uitsteken

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:53

hier ook een probleem- slaper

vannacht ook weer 2-3 uur geslapen Boos!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:56

ik heb het ook Boos! komt bij mij dankzij de stress ik lig ook (soms onbewust) te piekeren over zaken waarover ik niet zou moeten piekeren en druk maken over dingen die vaak pas over enkele maanden zijn tja dat ben gewoon 'ik' Knipoog

ik neem nu vitaminen die zouden stress & vermoeidheid moeten tegengaan nu afwachten of het ook écht werkt he Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:01

Ik had dit maar ben er nu helemaal vanaf Lachen
ik ben naar een soort therapeut geweest, en nu doe ik wat ontspanningsoefeningen voor het slapengaan, lees wat en binnen 10 min lig ik in slaap Lachen zaaleg!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:09

Ik moet vaak mijn hoofd eerst tot rust brengen. Dan stap ik in bed, bekaf. Even later lig ik met wijd open ogen om mij heen te denken. Over alles en ook over niets.
Ik heb twee foefjes. Ik stel mijzelf een cel in mijn hoofd is die helemaal leeg is. En daar ga ik proberen te zitten. Het is er leeg en als ik mijzelf betrap dat ik toch weer aan het denken sla dan moet ik weer terug naar die cel. Het vergt wat oefening maar als je het onder knie hebt dan helpt het best goed.
Mijn tweede foefje, ik ga mijn lijf controleren. Ik controleer of alles wel lekker ligt en ontspannen is. Ik begin bij mijn tenen en ga ze allemaal af, dan mijn middenvoetsbeentjes, dan mijn enkels dan mijn onderbenen, dan mijn knieen, dan mijn bovenbenen enzovoort. Ik ben nog nooit helemaal tot mijn hoofd gekomen, voor die tijd siep ik al.
Het zijn beide manieren om te stoppen met alle kanten uit denken en dus ontspan je. Probeer ook eens om bij je hoofd te beginnen. Je zult verrast zijn hoeveel spieren je daarin kunt spannen en dus ook hoe je je hoofd bewust kunt ontspannen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:12

@Mrie: dat zijn leuke tips! Lachen
ga ik ook eens proberen Ja

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:27

Ja, ik heb dezelfde tip als Mrie. Soms is m'n hoofd te druk om me te concentreren en dan doe ik het met audiobegeleiding. Ik heb dus een cd met een bodyscan. Dan is het makkelijker om erbij te blijven.
Verder moet je je niet gaan irriteren aan dat je niet kan slapen Lachen Maar dat is erg lastig. En niet te geforceerd stoppen met denken of iets dergelijks, dat werkt alleen maar averechts. Bij mij in ieder geval. Nu ik van mezelf wel mag denken, kan ik het veel beter loslaten.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:27

Ik heb het ook gehad het is erg lastig.
Bij mij heeft het zo'n 1 a 2 jaar geduurt.
Ik kreeg als tips zorg voor zo min mogelijk stress aan je hoofd.
En als je met iets zit moet je zorgen dat je het kwijtraakt door of het op te schrijven of vertellen of het probleem oplossen.
-Geen koffie of andere caffeïne (hoe je het ook schrijft) drinken ('s avonds).
-En zorg ook dat je overdag actief genoeg bent geweest wanneer je meer doet overdag heb je 's avonds minder energie over.
Misschien heb je als je thuis bent 's middags zoiets van ik ben moe ik heb geen zin om wat te gaan doen maar als je nou eenmaal bezig bent voel je je ook zelf wat minder duf.
En dan wat vroeger naar bed gaan beter niets lezen enzo ga gewoon liggen en niet telkens licht aan licht uit enzo (deed ik vaak).

En wat bij mij altijd helpt om iets vast te houden (kussen of knuffel) zo slaap ik altijd beter het is raar maar het werkt!

Ik hoop dat je er snel vanaf komt want het is erg vervelend.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:12

Ik heb nog wel een paar tips, die ik ook geprobeerd heb/ aan het proberen ben. Het is deels wel overlappend met wat anderen zeggen zie ik.
- een vaste structuur in de paar uren voor je naar bed gaat
- geen tv kijken/computeren ongeveer een uur voor je naar bed gaat
- stukje lopen voor je naar bed gaat
- op vaste tijden naar bed gaan en opstaan (kijk hierbij goed naar wat je ritme is, ben je avondmens of ochtendmens?)
- melatonine (had niet echt het idee dat dat werkte bij mij)
- een goede slaapomgeving is ook belangrijk: een lekker bed, goede kussens, goede temperatuur, genoeg frisse lucht
- als je in bed ligt, stuur je piekergedachten weg in een wolkje, piekeren kan morgen ook. Als dat niet lukt, kan je ook een rustig muziekje gaan luisteren, en dan ook echt goed luisteren. Of een ontspanningsverhaaltje ofzo. (of een audioboek die heel monotoon is voorgelezen)
- en de bodyscan, wat mrie ook zei. Ga met je gedachten je hele lichaam langs en maak je lichaam zwaar. Als dit niet lukt, wil het misschien beter met audiobegeleiding. (kan ik je eventueel wel sturen)
- bedenk: je hoeft niet perse te slapen om uit te rusten, ontspannen liggen is ook goed. Dus pas heel laat naar bed gaan omdat je toch niet eerder slaapt, lijkt me niet de beste oplossing.

Ik ben het aan het proberen, maar het is best moeilijk om je er altijd aan te houden. Wat 'het geheim' is weet ik helaas niet. Ben m'n hele leven al een wakkerligger en ben hard bezig om iets te vinden. Soms denk ik iets gevonden te hebben wat een week werkt, maar daarna werkt het weer niet... En slaappillen, daar begin ik niet aan.

Succes!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:09

Vaak zit het ook tussen je oren, als je al denkt ik kan niet slapen, dan kán je ook niet slapen. Dus ook daar niet aan denken Vork

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:12

Ik heb vreselijk problemen met in slaap vallen.
Ik heb opraden van de huisarts Valeriaan gehaald van het merk Sunwell bij het kruitvat. Ik neem 2 capsules voor dat ik naar bedje ga en na 10 minuten prikkelen mn ogen en dan heel gauw ben ik ingeslapen.
Ik heb het ook al afgebouwd en kan nu weer zonder. Begint het weer nou dan pak ik er weer 2 vantevoren en slaap als een roos. Overdag ben ik fijn uitgerust.
Succes
Oja het gheeft bij mij geen bijwerkingen en is op natuurlijke basis, maar het werkt WEL

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:40

Laatst stond nog in de krant dat dit heel veel voorkwam bij jongeren, omdat die een andere biologische klok hebben dan volwassenen en kleindere kinderen. Het zijn meer nachtmensen. Dus ik ben bang dat er niet echt veel aan te doen is. Haha! Ik heb zelf ook dat als ik naar bed ga ik ineens klaarwakker ben en uit bed gaan gaat ook moeilijk. Haha! Haha!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:55

Let er ook op dat je 's avonds niet eet of snoept. Met een volle maag kom je slecht in slaap Ja
Je lichaam gaat dan dat eten verteren en kan dan niet slapen (bij slechte slapers iig).