Ik heb nog wel een paar tips, die ik ook geprobeerd heb/ aan het proberen ben. Het is deels wel overlappend met wat anderen zeggen zie ik.
- een vaste structuur in de paar uren voor je naar bed gaat
- geen tv kijken/computeren ongeveer een uur voor je naar bed gaat
- stukje lopen voor je naar bed gaat
- op vaste tijden naar bed gaan en opstaan (kijk hierbij goed naar wat je ritme is, ben je avondmens of ochtendmens?)
- melatonine (had niet echt het idee dat dat werkte bij mij)
- een goede slaapomgeving is ook belangrijk: een lekker bed, goede kussens, goede temperatuur, genoeg frisse lucht
- als je in bed ligt, stuur je piekergedachten weg in een wolkje, piekeren kan morgen ook. Als dat niet lukt, kan je ook een rustig muziekje gaan luisteren, en dan ook echt goed luisteren. Of een ontspanningsverhaaltje ofzo. (of een audioboek die heel monotoon is voorgelezen)
- en de bodyscan, wat mrie ook zei. Ga met je gedachten je hele lichaam langs en maak je lichaam zwaar. Als dit niet lukt, wil het misschien beter met audiobegeleiding. (kan ik je eventueel wel sturen)
- bedenk: je hoeft niet perse te slapen om uit te rusten, ontspannen liggen is ook goed. Dus pas heel laat naar bed gaan omdat je toch niet eerder slaapt, lijkt me niet de beste oplossing.
Ik ben het aan het proberen, maar het is best moeilijk om je er altijd aan te houden. Wat 'het geheim' is weet ik helaas niet. Ben m'n hele leven al een wakkerligger en ben hard bezig om iets te vinden. Soms denk ik iets gevonden te hebben wat een week werkt, maar daarna werkt het weer niet... En slaappillen, daar begin ik niet aan.
Succes!