voortaan met 1 oog gaan kijken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

voortaan met 1 oog gaan kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:54

Ik heb een beschadiging aan mijn oogzenuw en daar onder vind ik nogal wat hinder van.
Ik zie alles dubbel, zelfs met prisma. (fresman 25) Mijn ogen werken helemaal niet samen en alle beelden verspringen.

Nu ga ik op 4 dec terug naar het oogziekenhuis en dan zijn er 3 opties:
*opereren, indien mogelijk, maar wel risicovol
*prisma in bril laten slijpen (maar prisma helpt weeer niet)
*Of 1 zwarte contactlens. (dan kijk ik nog maar met 1 oog)

Nu vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je gewend bent met het kijken door 1 oog. Diepte zie ik nu al slecht, dus daar ben ik al wel aan gewend. Als de operatie optie gaat zijn , maar mislukt zal ik ook met 1 oog gaan kijken.
Ik wil dus eigelijk weten hoe lang het duurt voordat je went en dan die periode proberen (als het een redelijke termijn is) en dan bedenken wat erger is,: prisma of 1 oog.

Mijn vraag aan jullie: hoe lang duurde het voordat je gewend was aan het kijken met 1 oog??? (maakt niet om wat voor reden)

Seventje

Re: voortaan met 1 oog gaan kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:21

Heej Raket,

Wat een vervelende situatie Ach gut Is het een tijdelijke oplossing zodat je oogzenuw kan herstellen?

Ik ben zelf geboren met een blind linker oog. De laagjes in mijn oog zaten met elkaar verkleefd. Dat hebben ze bij mij als baby geopereerd. En het oog is nu als het ware bijna blind. Mijn rechter oog doet dus alles.

Maar ik heb wel moeten leren kijken met mijn linker oog vroeger dat ze mijn goede rechter oog afplakte met een pleister en ik een bril kreeg met jampot glas voor mijn linker oog.. Ben er heel wat mee gepest.

Mijn linker oog kan mee kijken met de richting dat mijn rechter oog kijkt. Maar als ik moe ben draait ie als nog weg en lijk ik scheel maar dan naar de buiten kant. Ben ik ook mee gepest.

Nu heb ik contact lenzen want mijn rechter oog werd ook langzaam aan slechter vanwege al het werk wat deze moet doen. Nu heeft dus mijn bijna blinde oog ook een lens zodat deze wel weer mee kan kijken in de richting waar ik kijk en niet te veel weg draait. En het verschil van dat mijn rechter oog alles ziet en mijn bijna blinde oog niet, een beetje te compenseren.

Ik kreeg eerst een heel sterke lens voor mijn linker oog en dan een gewone sterkte voor mijn rechter oog. Ik werd kotsmisselijk van het nieuwe verschil. En kon dus beter kijken zonder lens in mijn linker oog vanwege dat de lens voor mijn linker oog de wereld vergrootte en voor mijn rechter oog de lens de wereld verkleinde.. Ik was/ben al zo gewend aan dat mijn rechter oog de wereld bekijkt zonder hulp van mijn linker oog. Zo werd mij dat uitgelegd bij de opticien. Mijn hersenen kunnen dat niet samen voegen tot een beeld en werd ik dus misselijk.
Nu heb ik een iets minder sterke lens in mijn linker oog zodat deze wel mee kijkt met mijn rechter oog maar dat het nog niet zo storend is dat ik er misselijk van word. Over een paar maanden gaat de sterkte weer om hoog en ga ik kijken of het dan beter gaat en mijn hersenen er aan gewend zijn.

Bij de een gaat het sneller dan bij de ander.. Ik leef al 26 jaar met een goed kijkend oog en de 2 ogen laten samen werken is voor mij dus vervelend. Daar moeten mijn hersenen aan wennen.

Het is maar net hoe storend het voor jou is om met 2 ogen te kijken en hoe jou hersenen dat registreren als straks je ene oog niet meer mee hoeft te werken.

Groetjes Sas

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:31

Poeh, dat duurt dan wel lang. ik had zoiets van als het een weekje duurt probeer ik het voordat ik een beslissing neem. Ik moet ook altijd heel erg wennen als ik iets nieuws heb, glazen of een nieuw prisma folie.
Toen ik voor het eerst mijn bril opzetten hinh ik overgeven en viel bijna flauw....

Ik heb het al 3 jaar en het veranderd niets. Ik ben altijd moe, heb vaak (eigelijk altijd) hoofdpijn en wordt inderdaad ook snel misselijk.
Voordat ik naar de oogarts/orthoptie ga neem ik ibuprofen en domperidon zodat ik zeker niet hoef over te geven.
Ik heb veel moeite om mijn werk vol te houden, maar het lukt op zich redelijk. Ik kan en mag geen auto rijden.

Verder gaat het wel. Haha! Haha! Haha!

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:33

Mijn vader, heeft door een vlees etende bacterie in zijn hoofd, een groot gedeelte van zijn huid en ook zijn oog verloren. Hij is vrachtwagen chauffeur en zagen het in het begin somber in...
Dit heeft een half jaar tot een jaar geduurt voordat hij er aan gewent was.
Hij merkt wel dat hij soms met zijn evenwicht loopt te stoeien...
Schemer is erg vervelend, maar ook kleine prigel dingetjes zoals kleine schroevjes of draadjes.
Verder heeft hij heel erg moeten wennen aan zijn 'dooie hoek'.
Het naast iemand lopen aan de kant waar het oog weg is erg vervelend omdat ie die niet ziet.
Maar ook met auto rijden veel verder je nek moeten draaien om je dooie hoek goed te kunnen overzien.
Hij had één 'gelukje'; het was zijn luie ook die hij kwijt raakte.
Maar uiteindelijk is ie er aan gewent, en weet hij er rekening mee te houden.

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:36

hoi raket

wat naar om dit mee te maken,

ik ben vanaf mijn geboorte al aan een oog bijna blind dus ik weet niet beter.
ik heb al vanaf mijn geboorte van alles mis met mijn ogen scheelkijken ben ik aan geopereerd lui oog en helaas de verkeerde afgeplakt waardoor mijn ene oog dus nooit heeft leren kijken.

verder heb ik ook nog een oogbolziekte waar helaas niks aan te doen is dus gaat ik door het leven met een brilletje.

ik kan super functioneren met een oog. weet ook niet beter dus ik heb mij altijd aangepast. er zijn dingen die ik niet kan en ben ook migraine patient of dat nou echt samen gaat met mijn ogen daar twijfel ik nog aan.

maar meis na gewenning red je jezelf er best mee hoor.

heel veel sterkte in ieder geval.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:42

Ook lastig, maar als je al vanaf kleins af aan met 1 oog kijkt schijn je in het voordeel te zijn op mensen die op latere leeftijd met 1 oog gaan kijken. Ik ken iemand die vanaf zijn geboorte met 1 oog kijkt en die geeft zelfs autorijlessen. Ik ben al 30 nu, dus daar zit een heel andere aanpassing aan ben ik bang.

Ik had gehoopt dat het maar een week zou gaan duren. Dan kon ik het even uitproberen, wat nu nog niet mag, want als ik 1 oog ga afplakken gaat het alleen nog maar slechter worden en ik ben nu nog met de prisma's bezig.
Ik wil het ook weten omdat ik binnenkort een jaargesprek heb en dan wil ik minder gaan werken om deze reden ter sprake brengen. Als het allemaal snel zou wennen zou het niet zo nodig zijn, maar als ik er een half jaar voor nodig heb wil ik die periode minder werken.

Bedankt voor de antwoorden zover.

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:49

ik denk dat je er zeker wel een half jaar tot een jaar voor moet uittrekken hoor. zeker omdat het toch zoals je zelf al zegt op latere leeftijd is.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

Mijn broer van 31 jaar heeft hetzelfde probleem als jij, alleen is het bij hem op jonge leeftijd ontstaan. Als klein kind keek hij scheel. Daardoor heeft hij twee oogoperaties gehad, als ik me niet vergis hebben ze daarbij geprobeerd om de oogspieren in te korten. Deze operaties zijn niet goed gegaan, waardoor hij scheel bleef kijken. Door zijn jonge leeftijd heeft het zich bij hem vanzelf gecorrigeerd. Hij kijkt altijd met één oog, het andere oog draait dan helemaal naar binnen. Hij kan met beide ogen kijken, maar niet tegelijk. Omdat dit bij hem tussen kleuterleeftijd en ca. 8 jaar is gebeurd, weet hij niet beter dan dat hij dit zicht heeft. Ik kan je dus niet zeggen hoe lang het heeft geduurd voordat het lichaam het zelf ging aanpassen of voordat hij eraan gewend was. Wel weet ik dat hij, ondanks het ontbreken van dieptezicht, bijna alles kan doen. In het begin was hij huiverig voor het nemen van rijlessen, maar inmiddels heeft hij al jaren zijn rijbewijs en gaat zelfs dat prima.
In het jaar 2000 heeft mijn moeder als gevolg van een te hoge hersendruk ook ruim een jaar scheel gekeken. Helaas konden de artsen hier niets aan doen, het lichaam moest het zelf weer corrigeren. Zij heeft ruim een jaar één van haar brilglazen afgeplakt, zodat ze minder hoofdpijn had. Ze kon haar zicht dan wel wat beter scherp stellen, maar lezen kon ze in deze periode bijvoorbeeld niet. Misschien is het voor jou een optie om ook tijdelijk één van de brilglazen af te plakken. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met het dragen van een zwarte lens.
Ik wil je met mijn verhaal niet ontmoedigen om te laten opereren. Het is inmiddels ruim twintig jaar geleden dat mijn broer is geopereerd en de kans is groot dat hij een andere operatie heeft gehad dan dat jij zult krijgen.
Ik zal hem zo nog even vragen hoe zijn zicht met dat ene oog is, of hij bijvoorbeeld veel last heeft van een blinde vlek, of iets dergelijks...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:02

Net even mijn moeder en broer gebeld. Volgens mijn broer zal je snel kunnen wennen aan het kijken met één oog, omdat je al gewend bent aan een slecht dieptezicht. Het enige verschil is dat nu jouw kijkhoek verkleind wordt, omdat je met één oog minder breed kunt kijken dan met twee. Mijn moeder kon destijds niet wennen aan het missen van dieptezicht, zij gooide bijvoorbeeld vanalles om en schonk drinken naast het glas in. Zij had minder moeite met het verminderen van de kijkhoek.
Mijn broer vroeg zich af of het voor jou niet mogelijk was om dagelijks een ander oog af te plakken, zodat je beide ogen blijft gebruiken. Hij merkt duidelijk dat hij in de loop van de jaren een voorkeursoog heeft ontwikkeld en gebruikt het andere oog minder. Mocht je nog vragen voor hem hebben, dan mocht ik hem weer bellen. Veel succes met het maken van een keuze...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:12

Ik heb het al heel erg lang dus kan niet zeggen hoe lang het duurd voordat het went. Ik heb aan 1 oog +3,75 en doordat het te lang heeft geduurd voordat ik erachter kwam en erwat aan ging doen hebben mn hersenen het uit geschakeld. Het is dus soort van lui. Het komt ook bij mij niet meer goed bril en lenzen gehad maar me oog kan het niet meer scherp stellen.
Ik heb soms dus nog wel moeite met diepte zien dit blijft dus ook wel denk ik. Merk er veder vrij weinig aan. Enige als iemand naar mijn slechte oog kijkt lijkt het soms net of ze langs me heen kijken en als er iets voor je goeie oog komt zie je ook gelijk niks meer.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:10

Bedankt voor het zelfs bellen van je broer!

Afplakken behoort nu nog niet tot de mogelijkheden, omdat dan het zicht nog meer verslechterd volgens de ortoptie. Dat kan ik dus pas na 4 december gaan doen. Ik zie met beide ogen goed, maar dan wel onafhankelijk van elkaar.
Met mijn linkeroog kan ik niet naar links kijken, dus ik heb al een beperkt gezichtveld.

Een operatie brengt voor mij extra risico met zich mee omdat ik als kind onbehandeld scheel keek en er dus niet bekend is hoeveel ik gecorrigeerd moet worden daar in. Als de operatie mislukt zal de oplossing ook een zwarte lens zijn, dus op zich verllies ik er niet zoveel mee.

Volgens mij heb ik sinds gister ook een nystagmus en ik vraag me af of dit tgv migraine is of gewoon een nioeuwe klacht aangezien ik niet met migraine bekend ben. Het was echt heel akelig, ik heb nu constant trillende beelden en gister werd het steeds zwart van buiten naar binnen.
Dat heb ik nu niet meer.

Ik ga me nu bij elkaar rapen werken.

Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen en het meedenken.!!!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:23

Was een kleine moeite... Wat vervelend dat je er nu weer klachten bij krijgt! Moet je dan niet meteen contact opnemen met de ortoptist? Aangezien je links ook al gewend bent aan verminderd zicht, denk ik dat voor jou de overgang naar het kijken met één oog (het rechteroog) niet heel groot zal zijn. Natuurlijk kan ik me wel voorstellen dat zo'n risicovolle operatie veel spanning meebrengt. Jammer dat je het afplakken van één oog niet kan uitproberen, kan me voorstellen dat het je wat rust zou geven, minder hoofdpijn. Zou je het ook niet voor korte duur mogen afplakken (bijvoorbeeld halve dag linkeroog, halve dag rechteroog). Week in, week uit met hoofdpijn lijkt me toch ook niet prettig tot aan december.
Sterkte op je werk!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:32

Nou, ik ben verpleegkundige en zie het niet echt zitten om met een oogpleister te gaan lopen.
Ik denk ook dat wat ik gister had dat dat migraine was, ook al heb ik dat nooit eerder gehad.

Tot december is lang, maar ik heb deze klachten al 3 jaar, dus die ene maand zing ik ook nog wel even uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:42

mijn man heeft door een ongeluk op 5 jarige leeftijd (stok in zijn oog) ook het zicht in een oog verloren.
hij kan hier prima mee leven, en heeft vrijwel nergens last van. Hij werkt als monteur door het hele land en zit dus heel veel op de weg. Zijn blinde oog belemmert hem daar niet bij. Ik let er eigenlijk nooit op dat hij aan een kant blind is, misschien ben ik er inmiddels ook al zo aan gewend dat ik hem automatisch van zijn goede kant benader ofzo...

veel sterkte ermee!!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:45

5 jaar is wel erg jong nog, vanaf die leeftijd schijnt het allemaal veel makkelijker te zijn. Ik ben nu 30 en dat geeft veel meer problemen schijnbaar.
Ik hoor inderdaad dat veel mensen met 1 oog kunnen rijden, die hebben het vaak alleen al vanaf kinds af aan.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:52

ik heb zelf geen blind oog maar mijn vriend wel

toen hij 9 was heeft hij er een dartpijltje in gekregen
dit heeft alles in zijn oog kapot gemaakt
hij is meerdere keren geopereerd om het ''boeltje'' te redden
hij kon toen uiteindelijk wel zien maar ook precies wat jij hebt
dubbel zien beelden die verspringen maar vooral hoofdpijn omdat zijn andere oog constant aan het corrigeren was
toen hebben ze besloten om hem blind te maken aan 1 oog
wel oogsparend dus geen glazen oog

ik vroeg hem net hoe hij dat ervaren heeft en hij zegt maar 1 ding
het was even rot maar vooral een opluchting
hij kon weer scherp kijken en zijn hoofdpijn ging eindelijk weg
maar het duurde bij hem ongeveer een maand voor hij de diepte een beetje kon inschatten
maar ik denk dat dat bij jou wel zal meevallen aangezien je nu al niet goed ziet met je oog

hij leeft er nu al 21 jaar mee en ondervind er geen hinder van vind hij zelf Haha!
(o hij zegt nu letterlijk je hebt er meer last van om te kijken met een slecht oog en een goed oog
dan om te kijken met 1 oog )

ik merk zelf wel dat het af en toe ''hinderlijk'' is want je mist wel een stuk van je blikveld (wel mega handig met valsspelen haha)
ik moet hem wel vaak even aantikken omdat hij aan 1 kant iets niet ziet
diepte is na 21 jaar bij hem af en toe op een onoplettend moment nog wat moeilijk
en hij stoot wat vaker wat om en wil nog wel eens tegen een verkeersbord of lantaanpaal aan fietsen
ook iets inschenken wil er soms nog wel eens naast gaan
maar ik denk zelf dat dat laksheid is als hij gewoon oplet heeft hij helemaal nergens last van
als je hem ziet zou je niet zeggen dat hij aan 1 oog blind is aangezien hij gewoon diepte eigenlijk prima kan inschatten

het enige minpuntje is dat zijn oog iets dieper in zijn gezicht ligt omdat hij die spieren wat anders gebruikt maar misschien is dat bij alleen bij hem zo

hoop dat je er wat aan hebt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:15

Als beide ogen goed zijn, is er geen optie om ze allebei te blijven gebruiken, maar dan te gaan wisselen? Dit om te voorkomen dat een oog alles moet gaan doen?

En wat ik niet snap is dat je dubbel ziet, en dit aan de oogzenuw wijdt? Is dubbel zien niet een probleem met de oogspieren, of in de hersenen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:46

Ik kijk al heel mijn leven met 1 oog. Nouja, rechts doet het wel, maar die heeft meerdere blinde vlekken, waaronder één precies in het midden. Dus ik kijk altijd met links.
En ik moet zeggen, ik heb er geen last van. Alleen met balspelen moet ik meer oefenen dan anderen voordat ik het kan. Maar in het openbaar leer je op andere dingen te letten (grootte van dingen en hoe ver het dan weg staat.) Zo compenseer je dat je geen diepte kan zien.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:34

Cassidy schreef:
Als beide ogen goed zijn, is er geen optie om ze allebei te blijven gebruiken, maar dan te gaan wisselen? Dit om te voorkomen dat een oog alles moet gaan doen?

En wat ik niet snap is dat je dubbel ziet, en dit aan de oogzenuw wijdt? Is dubbel zien niet een probleem met de oogspieren, of in de hersenen?

Ik hoop inderdaad beide ogen afwisselend te kunnen gebruiken.
Vermoedelijk heb ik een breuk in mijn schedel gehad waardoor er iets met de oogzenuw is gebeurd.
De oogartsen en ortoptistes kennen niemand met soortgelijke klachten. Dus het fijne kan ik je er niet over vertellen, wel dat de diagnose naar aanleiding van een MRI is gesteld.

Bij een operatie zal er wrs wel iets met de oogspieren gecorrigeerd worden.

Links heeft wel een beperkt gezichtsveld overigens, ik kan mijn oog ook niet naar links draaien, maar het zicht is verder goed.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 22:05

Ik heb gister dus mijn afspraak gehad en ik word geopereerd.
Ze gaan de spieren van links-rechts verwijderen en dan ruilen met boven-beneden.

Als het niet lukt krijg ik alsnog de zwarte lens.

Ik kreeg nogmaals de mededeling dat ik hiermee echt niet mocht autorijden.
De oogarts was zelfs verbaasd dat ik hiermee kan werken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:11

Ik heb met beide ogen -8. Ik heb altijd last van stof bij de paarden en ben gewend om 1 lens te dragen. Omdat mijn ogen een sterke afwijking hebben wordt dus met 1 lens, het andere oog uitgeschakeld. Kan me niet herinneren, dat ik last heb gehad in het begin. Kan ook vrij goed door ervaring afstand inschatten.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:17

raket, sterkte met de operatie hoop dat het lukt.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:08

Heel veel sterkte! Wanneer wordt je geopereerd?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:36

Hoi Raket,

Ik ben zelf orthoptist, ik werk al een poosje niet meer in het ziekenhuis, maar mogelijk kan ik je wel iets verduidelijken.
Ik probeer me een beetje in te beelden wat er aan de hand is en welke operatie ze gaan doen, maar dit beeld ken ik ook niet.

In ieder geval is dubbelbeelden hebben het meest irritant wat er is. Uit je verhaal maak ik op dat je altijd gewoon met beide ogen hebt gekeken, erg knap dat je dat al 3 jaar uithoudt!
Waarom probeer je niet gewoon 1 oog af te dekken? dan heb je als het goed is geen dubbelbeelden meer en kan je al vast wennen aan het kijken met 1 oog. Als je de hele dag dubbelbeelden hebt (of zie je soms ook enkel? of in bepaalde richtingen?) kan je dat gerust doen.

Kijk even wat je voorkeursoog is en laat dat oog open. de ander plak je af. als je een bril hebt, kan je ook een speciaal glas in de bril laten zetten, waaraan je niet ziet dat het mat is, maar je ziet er zelf niets meer door. (bij de opticien vragen om gehamerd glas)

overigens heb ik over donkere contactlenzen gehoord dat niet iedereen dat fijn vind. maar je kan dan alsnog zo'n bril laten maken of een oog afplakken.

over het algemeen is het niet direct fijn om met 1 oog te kijken, zeker als je 's avonds de contactlens weer uit doet en weer dubbelzien.
wel zeggen de meeste patienten dat alles beter is dan dubbelbeelden.

In ieder geval sterkte met de operatie!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:40

Lijkt me heel moeilijk!!
Ik ben geboren met een oog afwijking (aangeboren staar), waardoor ik met dat oog maar 5% zie, met de andere -2,75. Ik ben dit natuurlijk gewend, en weet niet beter. maar met 1 oog zien is wel te doen.
Enkel inderdaad diepte zien is lastig. En ik merk dat ik 's avonds moeite heb met autorijden. Soort nachtblind ofzo?? Ik denk dat het best een tijdje duurt voordat je het gewend bent..

Sterkte met je operatie!