Bijna dood ervaring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bijna dood ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:29

N.a.v. een boek dat ik nu aan het lezen ben:

Afbeelding

voor wie niet weet waar het boek over gaat:
Citaat:
In 2001 publiceerde cardioloog Pim van Lommel in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet over zijn onderzoek naar bijna-dood ervaringen (BDE) bij 344 Nederlandse patiënten. Zij hadden een hartstilstand in het ziekenhuis gehad. Van hen bleken er 62 een BDE te hebben meegemaakt. Van Lommels artikel was wereldnieuws.
In Eindeloos bewustzijn legt van Lommel stap voor stap uit hoe mensen die klinisch dood zijn toch zo’n indringende ervaring kunnen hebben. Hij doorspekt zijn betoog met verhalen van mensen die een BDE hebben meegemaakt. Met de meesten van hen heeft Van Lommel persoonlijk contact gehad.
Volgens Van Lommel is de heersende, materialistische visie van artsen, filosofen en psychologen op de relatie tussen hersenen en bewustzijn te beperkt om het verschijnsel te kunnen duiden. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.

zie ook http://www.pimvanlommel.nl

Vroeg ik me af of er bokkers zijn die een bijna dood ervaring hebben gehad waarbij ze het gevoel hadden hun lichaam te verlaten?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-11-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Re: Bijna dood ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:30

Ik in ieder geval niet, maar het boek ligt hier al klaar. Beide ouders hebben het gelezen en vinden het een echte aanrader. Ik ben heel benieuwd en ga dit topic ook even volgen.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:39

Gelukkig heb ik zelf geeb bijna dood situatie meegemaakt.
Maar ik vind het wel erg interessant om erover te lezen.
Dit boek wil ik dus ook nog zeker lezen.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:43

Haha ROFL
Grappig dat dit er nu precies vandaag opstaat Haha!
Ben vanochtend namelijk met de scooter onderuit geweest en echt geluk gehad dat ik niet over een fietser heen ging.
Was gellukig ook niet mijn schuld maarja het blijft toch heel erg schrikken als je daar zo opeens licht en dan denk je later van ben blij dat ik nu weer lekker achter mijn computertje muziek zit te luisteren Vork

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:46

ik heb alleen 1 keer boven mijn lichaam gezweeft na een openratie in een uitslaap kamer.
heel appart als je de artsen bezig ziet om hart weer op gang zien te krijgen.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:47

Je hebt "alleen" maar dat gehad? Scheve mond
Dat vind ik anders behoorlijk heftig, als ik dat zo mag zeggen...
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 04-11-08 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:48

Dat heet uittreden toch? Dat vind ik ook wel interessant, heb daar wel eens het één en ander over gelezen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:11

samen met 4 vrienden op weg naar een voetbal wedstrijd in Duitsland.
komt er een busje van de vluchstrook met een vaartje van 30 de snelweg op kachelen... we hebben hem frontaal geraakt..
op dat moment trok de bijrijder het stuur naar rechts, richting vluchtstrook, door de klap, zag ik alles voorbij gaan, alle sentimentele dingen...
erg blij met mn beschermengel, die vond dat het onze tijd nog niet was...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:30

Wow, heftig die ervaringen Bloos!

Ik vind het ziezo knap dat je dat gewoom 'maar' op bokt verteld Lachen

Dit boek wil ikook een keer gaan lezen Ja

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

Als je het goed verwerkt hebt, wat je hebt ervaren is het niet moeilijk om te vertellen...
ik bedoel ik ben blij dat ik er nog ben, voor hetzelfde geld had het heel anders gelopen..

het boek ga ik binnenkort ook maar eens lezen

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:32

Marijee schreef:
Wow, heftig die ervaringen Bloos!

Ik vind het ziezo knap dat je dat gewoom 'maar' op bokt verteld Lachen

Dit boek wil ikook een keer gaan lezen Ja

Inderdaad,
lijkt me ook een mooi boek! * zet op verlanglijstje voor de Sint! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:33

Het is wel een redelijk ingewikkeld boek, je moet er wel ff voor gaan zitten Cool

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:33

Dat kanik wel Ja

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:36

Nou ik was nog niet heel dichtbij, maar toch...

Tijdens een spelletje in het zwembad een iets te zwaar meiske op m'n nek genomen. Ik ging onderuit, en zij bleef doodleuk zitten. Ik kwam met geen mogelijkheid onder haar vandaan of naar boven, doodeng. Kon alleen maar naar boven staren, naar zo'n lichtplek op het water. Alles ging gewoon in sloommotion, best mooi. Stilte, en dat mooie licht...

En toen ging er een knopje om, heb ik dat meisje heel hard geknepen en liet ze me eindelijk gaan.

Het heeft niet lang geduurd, maar ik was al meerdere keren kopje onder gegaan, behoorlijk buiten adem, dus dan is het snel gedaan.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:37

ik zet ook even een stipje.. ben ook altijd geinteresseerd in dit soort dingen.
ben benieuwd wat er nog voor ervaringen er komen.

zelf heb ik gelukkig (?) nog nooit zo iets mee gemaakt.
bij Jensen waren een tijdje geleden die dit hadden meegemaakt en zeiden dat dit het fijnste was wat ze ooit was over komen..... Blond

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:38

Miss_Malfoy schreef:

Tijdens een spelletje in het zwembad een iets te zwaar meiske op m'n nek genomen. Ik ging onderuit, en zij bleef doodleuk zitten. Ik kwam met geen mogelijkheid onder haar vandaan of naar boven, doodeng. Kon alleen maar naar boven staren, naar zo'n lichtplek op het water. Alles ging gewoon in sloommotion, best mooi. Stilte, en dat mooie licht...

En toen ging er een knopje om, heb ik dat meisje heel hard geknepen en liet ze me eindelijk gaan.

Het heeft niet lang geduurd, maar ik was al meerdere keren kopje onder gegaan, behoorlijk buiten adem, dus dan is het snel gedaan.

Bloos!
zodra iemand ook eventjes op me klimt duik ik al omhoog of ik knijp digena zo hard.
Maar wel hefig Nagelbijten / Gniffelen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:41

Marijee schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Bloos!
zodra iemand ook eventjes op me klimt duik ik al omhoog of ik knijp digena zo hard.
Maar wel hefig Nagelbijten / Gniffelen

Er mag nu dus ook echt niemand meer op me nek, alleen hele kleine kinderen op m'n rug.
Maar zelfs dat doe ik zelden, 2 ruggenwervels beschadigd dus kan het niet echt meer hebben.

(Ja ik weet het, dit klinkt alsof ik niet erg zuinig op mezelf ben maar ik heb gewoon altijd wel wat. Bloos )

Edit: Het was ook wel een hele mooie ervaring, er was echt tja, rust..

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:17

Jee, dat lijkt me best eng Bloos!
Gelukkig nog nooit meegemaakt.
Boek zou ik wel willen lezen eigenlijk.
maar wat denken jullie? te moeilijk voor een 14 jarige ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:19

het is wel te doen hoor, maar je moet geen gezellige verhalenbundel verwachten Clown als je natuurkunde hebt op school scheelt het ook al

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:22

uhm nee niet zo'n ervaring gehad, wel bijna dood geweest ivm 3 zwangerschapsvergiftigingen die elkaar overlapte, ze hadden er geen half uur later bij moeten zijn, veel bloed verloren en 3/4 dagen IC...

Veel ben ik kwijt van die periode, dus geloof er eigelijk niet zoveel in, ook niet meer in bijvoorbeeld leven na de dood, bij mij is dat gedeelte van me leven een zwart gat, en dat vind ik best eng...

Boek ken ik niet, maar lijkt me wel interesant om te lezen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:23

Maar zonder natuurkunde is het ook wel te doen. Tenminste, mijn beide ouders hebben nooit natuurkunde gehad en die kwamen er ook door. *LOL*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:29

Miss_Malfoy schreef:

Dat ik heb dus een keertje bijna zelf gedaan. In een soort meertje waar je kon zwemmen, kijken hoe lang ik mijn adem in kon houden... lang dus. Op een gegeven moment hing ik daar gewoon heerlijk stil te hangen, ik keek naar het wateroppervlak en het was zo prachtig licht en stil. Ik wilde daar gewoon altijd blijven liggen.
En opeens dacht ik "nee dit is fout, dit moet niet" en toen brak ik naar boven in paniek en meteen naar adem happen natuurlijk. Uiteindelijk had ik er bijna tien minuten gelegen.

Wel heftige ervaringen hier zeg!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:33

Ik had vroeger wel regelmatig een droom die elke keer hetzelfde was.. ik ging/zweefde boven iedereen op het schoolplein..
Maar goed, ik lag in bed dus was het volgens mij echt een droom.

Mijn moeder heeft wel een uittreding gehad. Ze vroeg aan mijn overleden man hoe het was daarboven, en ze mocht komen kijken.. ineens zag ze zichzelf liggen, en besefte ze dat ze dat nog niet wilde weten, ze wilde blijven bij ons.

Doodeng vond ze het achteraf, terwijl mij het juist een fijne ervaring lijkt..
Maarja.. ik ga dan terug naar mijn man, mijn eerste echte grote liefde..

Misschien ga ik het boek ook eens halen.. Bloos

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:37

Wat een heftige verhalen zeg, jeetje!

Dela schreef:
door de klap, zag ik alles voorbij gaan, alle sentimentele dingen...
erg blij met mn beschermengel, die vond dat het onze tijd nog niet was...

Dit komt me erg bekend voor, mijn moeder heeft ooit eens een autoongeluk gehad en zij had ook precies hetzelfde. Haar hele leven 'vloog' als het ware voorbij.

Dat lijkt me een hele bijzondere ervaring.. Ja

Ben erg benieuwd naar het boek, ga hem denk ik ook lezen!

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:12

Fiffill schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dat ik heb dus een keertje bijna zelf gedaan. In een soort meertje waar je kon zwemmen, kijken hoe lang ik mijn adem in kon houden... lang dus. Op een gegeven moment hing ik daar gewoon heerlijk stil te hangen, ik keek naar het wateroppervlak en het was zo prachtig licht en stil. Ik wilde daar gewoon altijd blijven liggen.
En opeens dacht ik "nee dit is fout, dit moet niet" en toen brak ik naar boven in paniek en meteen naar adem happen natuurlijk. Uiteindelijk had ik er bijna tien minuten gelegen.

Wel heftige ervaringen hier zeg!

Ik vind jouw verhaal heftig ! kan me het eigenlijk niet voorstellen dat je zolang onder water ben en rust voelt..

wel dit, "vroeger" had ik een nieuwe gsm gekocht en daar zat een stopwatch op Clown niet spectaculair maar ik ging dus opmeten hoelang ik mn adem kon ophouden..na een tijdje kreeg ik wel het gevoel dat ik geen adem meer nodig had.. en ben toen maar gestopt Nagelbijten / Gniffelen vond het dood eng