altijd stijve rug en nek?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

altijd stijve rug en nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:59

Wie heeft de gouden tip Tong uitsteken
De spieren nin mijn rug ,nek en schouders zitten altijd vast, zo vast dat het echt zeer doet.
Als ik wakker word s'morgens is het minder/bijna weg, maar na een half uur tot een uur zit alles weer muurvast. Krijg je trouwens ook best hoofdpijn van.
Ben al bij de fysio geweest en die heeft mijn rug en nek gekraakt, dat luchtte wel op maar echt helpen deed het niet.
Wie weet wat ik eraan kan doen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: altijd stijve rug en nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:03

Terug naar de fysio en vragen of die je wat oefeningen mee kan geven. Daarnaast zou bijvoorbeeld ceasar therapie ook kunnen helpen. Ook ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen kunne misschien wat voor je doen.
Heb je verder ook veel last van spanningen/stress? Dat kan namelijk ook een oorzaak zijn, en dan is het vooral zaak om daar aan te werken.

Succes er mee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:05

Naar een fysiotherapeut gaar die Cesar enof Mensendieck therapie geeft. Dit is om je houding te verbeteren en de goede spieren te gebruiken. "kraken" is op zo'n moment alleen een symptoom bestrijding, omdat je later weer pijn krijgt zullen er spieren/houding zijn die dit veroorzaaken.

edit: lalidan was me voor

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:05

naar een echte kraker gaan en je goed laten kraken Haha! ik zit momenteel ook weer vast en ga eerdaags weer naar de chiropractor en dan is het bij mij echt weg Pling

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:07

heb trouwens wel een holle onderrug, kan dat er ook wat mee te maken hebben?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:10

ik heb ook een holle rug, maar mijn chiropractor heeft tegen mij gezegt dat dat er niks mee te maken had. Clown op zich heeft ze ook wel gelijk, want als ik goed behandelt ben kan ik echt alles weer en heb ik nergens last van.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:11

Zonnebloem schreef:
heb trouwens wel een holle onderrug, kan dat er ook wat mee te maken hebben?

Ik herken me hier volledig in. en heb ook een holle rug. Zelfs als ik van het paard afspring. Dan heb ik mijn bekken gekanteld en zeg maar je rug voor mijn doen bol getrokken. Daarna doet het zo zeer als ik weer hol sta.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:13

Wat voor werk doe je? Ik heb dezelfde klachten en ik doe bureauwerk (en heb geen holle onderrug hoor). Ik ga naar een manueel therapeut, die ook alles op z'n plek steekt. Daar moet je alvast mee beginnen, alles op z'n plek laten steken en dan werken aan spieropbouw (zoals men hier al zei).

Ik heb enkele tips indien als je aan je bureau zit:
- Recht voor je computer zitten.
- Leer jezelf zowel links als rechts de muis te bedienen. Dikwijls ben stijver langst de kant dat je schrijft etc. Als je iets kan afwisselen met het andere hand wil dat wel helpen.
- Probeer zo recht mogelijk te zitten met je schouders ontspannen naar beneden. Let maar eens op. Ik wil wedden dat je steeds je schouders iets naar boven houdt, zonder dat je het weet. Deze gaan zich dan teveel ontwikkelen waardoor er zenuwen gekneld kunnen komen zitten.
- Ook bij het schrijven niet naar voren gaan hangen.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:18

ik heb ook echt altijd een stijve rug en nek. ze hebben mijn uitglegd dat mijn spieren zo strak staan dat je infeite een gespannen boog creeer. alsof mijn haren aan mijn hielen zijn vastgebonden. rek en strek oefening doen dus. ik denk alleen dat het bij mij wel chronisch is. ik heb het toch elke dag. de ene keer erger dan de andere keer maar altijd aanwezig, hoevaak ik ook gemasseerd of gekraakt wordt en hoeveel ik ook rek en strek.

Sterkte het is een irritant iets!

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:22

JA heb ik ook!!
Ben ook al bij fysio e.d. geweest.
het heeft in ieder geval met je houding te maken.
Ik werk de hele dag achter de computer en probeer daar wat oeffeningen te doen die ik van de fysio heb gehad.
Ook loop en zit ik met mijn hoofd naar voren, en als ik deze recht boven mijn romp hou voel ik de spieren ontspannen. Het is een kwestie van langdurig je houding corrigeren en dan nog kan je last houden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:23

leren om goed te lopen, staan en zitten.
kijk eens naar je voeten. misschien heb je zooltjes nodig. de meeste rug problemen onstaan vanuit de voeten. verkeerde schoenen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:51

ik zit nu bijna een jaar in de ziektewet op het moment.
Daarvoor heb bijna 10 jaar met paarden gewerkt dus toen kon ik dat de schuld geven. Maar nu heb ik het dus nog steeds, zou een HA spierverslappers ofzo kunnen geven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:56

Zonnebloem schreef:
ik zit nu bijna een jaar in de ziektewet op het moment.
Daarvoor heb bijna 10 jaar met paarden gewerkt dus toen kon ik dat de schuld geven. Maar nu heb ik het dus nog steeds, zou een HA spierverslappers ofzo kunnen geven?

ja dat kan hij, maar dat zijn symptoom bestrijders, die tijdelijk (kunnen) helpen.
Maar je moet terug naar de basis, en dat is blijkbaar een verkeerde houding/belasting van je spieren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:58

spierverslappers krijg je meestal alleen als het er echt in is geschoten maar je kunt het altijd proberen natuurlijk Haha!
wel zijn spierverslappers natuurlijk van tijdelijke duur...

Brainless schreef:
Maar je moet terug naar de basis, en dat is blijkbaar een verkeerde houding/belasting van je spieren.

terug naar de basis vind ik wel een goede, maar niet bij iedereen ligt het aan houding of directe belasting van je spieren. als er in je rug iets scheef staat kan dat voor je hele lijf gevolgen hebben...

ts even een nieuwsgierige vraag waar heb je dan nog meer last van?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:18

polsblessure. (gewricht is versleten vergroeid en ontstoken)
19dec word ik er voor de 3e! keer aan geopereerd en hoop dan weer wat te kunnen. Mijn werk met paarden zal ik nooit meer kunnen doen maar er blijft genoeg over. Helaas kan ik nu echt niks ermee, ja met een palk om een beetje typen en zelfs dat doet al pijn. (goh best lekker ff klagen)

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:46

Ik herken dit probleem heel erg! Loop nu al denk bijna 2 jaar met klachten aan m'n rug en het wordt steeds erger.. Heeft zeker ook te maken met een holle onderrug. Nog nooit naar fysio ofzo geweest, moet ik echt eens gaan doen. Hebben jullie dat via je huisarts geregeld?

Ik volg dit topic in elk geval even Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:05

ben niet bij HA geweest, gewoon fysio gebeld en probleem uitgelegd, en die zij dat ik kon komen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:11

ik herken dit ook heel erg!! heb ook altijd last van mn rug. het enige wat helpt bij mij is een goede massage.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:11

Niet meer laten kraken.
Te vaak is niet goed voor je.
Ik heb dit probleem ook
Heb nu 4x een hot stone massage gehad en dat helpt.
Veel water drinken na de massage om de afvalstoffen die vrij komen weg te halen. Door middel van veel water drinken en dan plassen.
Ik kan je deze tip echt aanraden!

Goede houding en oefeningen zijn natuurlijk ook heel goed om te (blijven) doen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:43

over kraken, mijn rug kraakt bovenin echt wel 20 keer op een dag, en dit is niet overdreven, kan volens mij ook niet goed zijn.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:01

Je hebt verschillende soorten kraken. Wat ik het meeste tegenkom is stijve spieren die veel geluid maken bij bepaalde bewegingen. Dat kan geen kwaad.
Ik ben inmiddels benieuwd wat je doet gedurende de dag. Doe je veel aan je conditie bijvoorbeeld?
Naast het losmaken door bijv. een fysio of manueel therapeut zou vooral ik gericht gaan trainen om je belastbaarheid te verhogen. Dat betekend vaak houding verbeteren, en naast de soepelheid ook kracht van je lichaam herstellen. Denk niet gelijk aan zware krachttraining hoor. Dat kan bij een goed fysiotherapeutisch trainingscentrum heel subtiel worden opgebouwd. De kans is groot dat je uiteindelijk gedurende de dag minder pijnklachten krijgt!

Zelf goed denken om je houding (schouderbladen naar achter, hoofd boven je romp houden, rug niet (nog) holler trekken), proberen te ontspannen (warmte gebruiken) en regelmatig (minimaal om de 15 minuten) je spieren even in beweging zetten is al een goed begin. (Schouders draaien van voor naar achter en achter naar voren, de nek rustig beetje rekken - behalve achterover -, schouders optrekken en laten zakken , etc.)

Spierontspanners worden idd wel voorgeschreven, maar dat is geen structurele oplossing in mijn ogen! Het geeft net, als zoals je omschrijft met het kraken, een tijdelijke verlichting.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:12

Zonnebloem schreef:
over kraken, mijn rug kraakt bovenin echt wel 20 keer op een dag, en dit is niet overdreven, kan volens mij ook niet goed zijn.

Ja daar heb ik ook nog een beetje last van, wel al stukken minder geworden.
volgens mijn masseur zijn het de afvalstoffen die vast zitten en dus gaan kraken.
(hopelijk heb ik het goed begrepen) En door goeie (hotstone) massage komen ze vrij en daarom moet je veel water drinken om ze eruit te plassen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:10

heb zaterdag een afspraak met een masseur, hoop echt dat het zal helpen.
Werd vanochtend wakker en toen viel het wel mee, in de loop van de ochtend werd het steeds erger, op paardlief net weer minder en nu zit alles weer muurvast. *zucht*

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:39

Zonnebloem schreef:

wat voor soort kraak is dat? viel je dan ook echt wat wegschieten?

nou ik ben vanmiddag weer heerlijk onder handen genomen door de chiropractor en met goed resultaat Pling zat tussen mijn schouderbladen flink vast en er zat ook weer wat scheef in me nek en bovenrug (verklaarbaar na mijn zandhapactie pas Bloos ). nek en bovenrug is weer gekraakt en ze heeft me spieren een beetje losgemaakt en wonder boven wonder kan ik meteen weer me kin naar me borst doen Clown dat vind ik altijd zo typisch bij die chiroprator. kan echt merken dat er verschil in zit.
nog zo'n leuk voorbeeldje van bij de chiropractor. je ligt met je buik op de behandeltafel en zij zegt til je ene been is op. en die til je zover mogelijk op. en daarna je andere been. als het niet lekker zit in je lijf (dat is voornamelijk je heup) gaat je ene been stukken hoger als de ander Clown

AaronYve schreef:
Niet meer laten kraken.
Te vaak is niet goed voor je

kraken is helemaal niet slecht hoor... dat gekraak wat je hoort is lucht die tussen wervels wegschiet en daar is niks schadelijks aan Pling kraken is wervels op de juiste plek wegzetten. je kunt je wervelkolom vergelijken met een stapeltje blokken. die moeten gewoon allemaal netjes op elkaar staan anders functioneert je rug niet optimaal. en daar helpen spieroefeningen etc etc nooit helemaal tegen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:45

is niet altijd waar hoor Rianneke. Je moet wel degelijk je spieren trainen om die blokken op elkaar te houden. Je hebt nl wel stabiliteit nodig. En feit is, hoe vaker je kraakt, zonder training van je spieren en stabiliteit eromheen, hoe instabieler het allemaal wordt.