Candida (darmklachten)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Candida (darmklachten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:28

Iemand bekend met een candidainfectie?
Ik loop namelijk ongeveer een jaar rond met darmklachten, huisarts gooit het op Prikkelbaar Darmsyndroom en ik 'moet er maar mee leren leven' ... heel lastig als je vaak buikpijn hebt, en helemaal opgeblazen bent....

nu kwam ik per toeval via via op de volgende site http://candidainfectie.nl
en daar stond ook een vragenlijstje;

Met behulp van onderstaande tien vragen kunt u zelf beoordelen of u wellicht te maken heeft met een Candida infectie.
1. Heeft u in het verleden meermalen antibiotica gebruikt?
2. Heeft u prednison of andere cortisonen gebruikt?
3. Heeft u wel eens last gehad van schimmelinfecties op de huid of nagels?
4. Heeft u vaak last van een opgeblazen gevoel en/of winderigheid?
5. Heeft u vaak last van obstipatie of diarree of juist afwisselend van obstipatie en diarree (of zachte ontlasting)?
6. Heeft u langdurig onder stress gestaan?
7. Gebruikt u regelmatig producten met toegevoegde suikers?
8. Heeft u vaak trek in zoetigheid, brood of alcohol?
9. Heeft u wel een last gehad van vaginale klachten (sterke witte vloed of vaginitis)?
10. Gebruikt u de pil?

Voor vrouwen: wanneer u drie á vier vragen met ja heeft beantwoord is er kans op Candidiasis. Wanneer u tenminste 5 vragen met "ja" hebt beantwoord is de kans zeer groot dat de Candida Albicans schimmel aanwezig is.

waarvan ik 8 van de 10 heb Scheve mond
alleen ik kan nergens helemaal duidelijk vinden hoe ze dit vast kunnen stellen, gezien er staat dat Huisartsen vaak geen specifieke kennis hebben.
Zou ik dan eventueel naar alternatieve kant moeten gaan kijken?
Laatst bijgewerkt door Kytha op 30-10-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Re: Candida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:32

Volgens mij heb je her en der van die SOA klinieken zitten waar je dat (eventueel anoniem)
kan laten testen. Moet je gewoon ff googlen op bijv. soa + je provincie of plaats.

Succes

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:43

Leedebee schreef:
Volgens mij heb je her en der van die SOA klinieken zitten waar je dat (eventueel anoniem)
kan laten testen. Moet je gewoon ff googlen op bijv. soa + je provincie of plaats.

Succes

Maar ik doel niet op de soa (sterker nog; lees dat het niet eens een SOA is, maar enkel onschuldige gisting)
bij mij gaat het namelijk echt om darmklachten.. en weet niet of dat met zo'n test dan te zien is.. (daarnaast altijd veilige sex Knipoog )

Noukie

Re: Candida (darmklachten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:52

Bij mij is het ooit door een natuurgeneeskundige 'vastgesteld'
die zijn vaak wel van het ietsje verder kijken dan "oh, ja, spastische (of whatever) darm en zoek het maar uit.
Ik moest kuurtje en dieet ervoor..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:19

Je moet dan de alternatieve kant op.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:22

ik heb ook wel eens een test op internet gedaan
Bij mij is het ook een spastische darm genoemt, maar twijfel er ook aan
Ga dit even volgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:23

idd, dan is candida redelijk goed aan te tonen,
maar ik vind deze vragenlijst niet erg specefiek eerlijk gezegt!
zou als ik jou was eerst op zoek gaan naar meer info !
ik ben zekerweten candida vrij, maar heb precies dezelfde problemen als jij, en toen ik candida had had ik die klachten niet.
bij mij is het zo dat ik heel erg moet opletten met wat ik eet, bepaalde producten kan ik beter vermijden, ook gebruik ik zo nu en dan probiotica achtige middelen om mn darmen te ondersteunen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:14

Ik was even aan het zoeken op candida, maar wist niet dat je er ook darmklachten van kon krijgen?
Ik loop namelijk al 3,5 week met een schimmelinfectie wat maar moeilijk weg wil gaan. Een werkelijke hel vind ik, constant jeuk en zie dat maar eens te negeren ..

Wat zijn je klachten bij een candida met je darmen dan???

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:31

siskeh schreef:
idd, dan is candida redelijk goed aan te tonen,
maar ik vind deze vragenlijst niet erg specefiek eerlijk gezegt!
zou als ik jou was eerst op zoek gaan naar meer info !
ik ben zekerweten candida vrij, maar heb precies dezelfde problemen als jij, en toen ik candida had had ik die klachten niet.
bij mij is het zo dat ik heel erg moet opletten met wat ik eet, bepaalde producten kan ik beter vermijden, ook gebruik ik zo nu en dan probiotica achtige middelen om mn darmen te ondersteunen

ik zal idd eens opzoek gaan, bedankt,
ik gebruik ook probiotica (darmocare) maar merk nog weinig resultaat Scheve mond

Anna-Jelly;
In de darm is Candida Albicans een gecontroleerd bestanddeel van de darmflora. Wanneer zich door omstandigheden een verandering in de darmflora voordoet, kan de daar normale gistvorm van de Candida overgaan in een schimmelvorm. Vanuit de darmen kan deze schimmel zich via het bloed naar andere delen van het lichaam verspreiden. Dit kan leiden tot chronische Candidiasis met de volgende verschijnselen: lichamelijke en psychische klachten, vermoeidheid, winderigheid, opgeblazen gevoel, buikpijn, enorme trek naar zoetigheid, anale jeuk, kalknagel, angst aanvallen, neerslachtigheid. Vaak is waar te nemen dat de klachten verergeren bij vochtig weer en na het eten van suiker of schimmelbevattend voedsel en op schimmelrijke plaatsen bijv. oude boerderijen of koeienstallen.

denken jullie dat het verstandig is om een keer een afspraak te maken bij een natuurgeneeskudige?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:37

kan de huisarts dit ook vaststellen en hoe.
via bloedtest, of moet je dan een uitstrijkje doen ofzo.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:39

Nee is geen algemeen erkend ziektebeeld, valt onder de alternatieve sector.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:41

Mijn zoontje heeft regelmatig een candida infectie, hij is standaard aan de antibiotica en daardoor meer vatbaar voor candida. Het schijnt dat de candida altijd in je darmen zit, maar bij verminderde weerstand boven komt.
Bij mijn zoontje is het zo dat het bij de mond begint, door de darmen gaat en bij de anus ook voor plekken zorgt. Er zijn reguliere medicijnen voor, bv Nystatine spoel je mee en slik je door, werkt dus ook op de darmen.
Ik zou met je checklist even naar je huisarts gaan, die kan je iets voorschrijven!

succes Lachen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:47

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:25

idd op heeeel streng dieet, als je echt goed candida hebt kom je er niet zomaar weer vanaf!

overigens gebruik ik mijn probiotica niet voor mn candida infectie want die heb ik niet meer! maar gewoon om mn darmen te ondersteunen

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:58

Ik ben onder de behandeling van een natuurgeneeskundige.

En ook ik had een candida. En inderdaad ook ik moest op een heel streng dieet. Ik at altijd zoet overal in en op. Alle suikers ( mocht ook maar twee stuks fruit per dag) werden bij mij geschrapt tevens de koemelkproducten. De eerste twee weken is dit verschrikkelijk, je lichaam roept, nee schreeuwt om suiker maar mag het niet. Daarna wordt het minder. Je moet je eetgewoontens aanpassen en uiteindelijk went het. Tevens ben ik behandeld met electrotherapie, poeder voor de darmflora en kreeg ik druppels om te ontgiften.

Binnen 6 weken was mijn candida weer netjes in toom en dan mag je licht gaan zondigen. Je moet je eetpatroon wel blijven aanhouden maar dan mag er soms weer eens een koekje bij de thee.

Tijdens mijn vakantie kon ik me moelijk aan mijn dieet houden en dat heb ik bij thuiskomst gemerkt. Flink last van mijn darmen gehad.

Ik zal als ik jouw was je gewoon is laten testen bij een natuurgeneeskundige. Wel eerst even je verzekering raadplegen of je wel verzekerd bent. Ik was dat namelijk niet en kost behoorlijk wat als je het zelf moet gaan betalen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:02

voor een bepaling van candida kan je huisarts een monster opsturen naar microbiologisch lab waar ze ook schimmels en gisten determineren dan pas weet je zeker dat het om een candida gaat.

de candida albicans is idd een gistactige schimmel die vooral veel in de mond voorkomt, dat betekend niet dat je er dan dus geen last van krijgt..... gewoon even test laten doen dus.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:05

candida in de darmen kunnen zich inderdaad gaan ontwikkelen tot een schimmel.
ik zou als ik jou was bij het alernatieve cirquit een vragen naar een goede probiotica. niet die yoghurtjes en melkjes, maar echt een goede probiotica.
dat kan echt onwijs veel verlichting geven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:06

ieuw!!!
als ik daarnaar kijk heb ik dus 9 van de 10!

ik vind dat de lijst met klachten die daar staan nog bij tal van andere aandoeningen kunnen horen.
als je gelijksoortige klachten hebt is een speciaal dieet echt wel aan te raden.
denk dat je inderdaad even goed met je huisarts moet gaan praten.

goede probiotica is onder andere darmflora balans van Bloem.
maar er zijn ook nog wel andere goede

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:10

kijk even op www.winclove.nl ik loop daar stage op het lab en wij maken echt goede probiotica waarvan ook is bewezen in klinische studies dat ze goed werken

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:17

Als je vijf van de vragen (of zelfs meer) met ja kunt beantwoorden past het beeld nog steeds bij IBS (ofwel prikkelbaar darmsyndroom). Vind deze test vrij slecht.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:37

mag schreef:
http://www.lilith.demon.nl/div/candida-test.html
hier staat ook een test.
Heb ergens gelezen dat je er medicijnen voor kunt slikken en dat je tevens een streng dieet moet volgen. Om de schimmel uit te hongeren.

deze heb ik ook gedaan;
DE INTERPRETATIE
Vrouwen
180 of hoger: klachten vrijwel zeker veroorzaakt door candida.
120-180: klachten waarschijnlijk veroorzaakt door candida.
60-120: klachten mogelijk veroorzaakt door candida.
60 of lager: klachten waarschijnlijk niet veroorzaakt door candida.

kwam op 292 punten
Maargoed, veel zijn idd ook klachten van PDS..

Weet iemand een goede natuurgeneeskundige niet al te ver van Brabant vandaan?
Denk dat het verstandig is om gewoon eens een afspraak te maken Lachen kan verder nooit kwaad toch?

LiSSy; ik gebruik nu Darmocare van Bonusan, elke avond voor het slapengaan op lege maag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:22

die ken ik niet, maar zal vast een concurrent van ons zijn Haha!

staat er op welke bacteriestammen erin zitten?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:28

LiSSy schreef:
die ken ik niet, maar zal vast een concurrent van ons zijn Haha!

staat er op welke bacteriestammen erin zitten?

ja, dat staat erbij;

Bevat per sachet (à 3 gram granulaat)
Minimaal 4 miljard kiemen (bij productie 7,5 miljard) van de volgende bacteriën in gelijke verhoudingen:
- Lactobacillus acidophilus
- Bifidobacterium bifidum
- Lactobacillus casei
- Lactococcus lactis
- Lactobacillus rhamnosus
- Bifidobacterium longum
aangevuld met Fructo Oligo Sachariden (FOS)

Hulpstoffen: aardappelzetmeel.
Gegarandeerd vrij van: maïs, gist, gluten, lactose, caseïne, toegevoegde sacharose, gelatine, conserveermiddelen, synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.

ik ben op aanraden (overigens mede door een bokker Knipoog ) begonnen met Darmocare, die yakult enzo helpen bij mij echt niet, en bovendien reageer ik toch sterk op melkproducten (terwijl ik een lactose-ademtest gedaan heb welke negatief was)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:24

4 miljard is niet heel erg veel, in de producten die wij maken zitten minimaal 9 miljard bacteriën. zitten ook enkele andere stammen in zag ik, ik zoek ze even op

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:25

Bifidobacterium bifidum
Bifidobacterium infantis
Bifidobacterium lactis
Bifidobacterium longum
Lactobacillus acidophilus
Lactobacillus casei
Lactobacillus paracasei
Lactobacillus plantarum
Lactobacillus salivarius
Lactococcus lactis

en dat is dan de ecologic825, die wordt voornamelijk aangeraden bij IBD wat ongeveer hetzelfde is als prikkelbare darm syndroom