Pfeiffer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:14

Hallo!

nou bij mij is dus een kleine 2 week pfeiffer geconstateerd nadat ik al een poosje met flinke vermoeidheid etc rondliep. Nu weet ik dat je er verder weinig aan kan doen en dat het vanzelf over moet gaan, maar zijn er toevallig nog tips en trucs om het allemaal wat leefbaarder te maken? Tong uitsteken Ben normaal iemand die altijd alles tegelijk wil etc en het frustreert me dus echt enorm dat ik niet kan wat ik wil.
Nog meer mensen die pfeiffer hebben momenteel? of mensen die het gehad hebben en hoelang hadden jullie het ongeveer?
(ben het nu al helemaal zat Tong uitsteken en tis nog ma een paar week zo)

Sophie2

Re: Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:40

Ik heb net precies Pfeiffer overwonnen. Heb 't waarschijnlijk wel meer dan een jaar gehad, maar ontdekte het pas in december.(begin december). Op een zaterdag op het werk kwam opeens een superdikke bult opzetten in mijn hals en aan de hand hiervan naar de dokter gegaan. Er was iemand die nog in opleiding was en die stuurde me naar huis met dat het een virus zou zijn. Naarmate de bult steeds groter werd, een week erop weer naar de huisarts geweest. Mijn eigen huisarts zei direct dat het Pfeiffer was. M'n klieren waren zo dik, dat ik echt bang werd. Had het gevoel dat m'n hoofd elk moment ging ontploffen, werd er zelfs benauwd van. Ik gelijk bloedprikken en kreeg gelijk die middag al de uitslag, omdat het zo overduidelijk was. Vanaf toen kakte ik helemaal in, leek wel alsof ik me er toen aan toe gaf. Hele erge keelontstekingen gehad, SUPER moe geweest.. Maar ik knapte daarna wel weer vrij snel op en in februari ging het toch al wel wat beter. Waarschijnlijk heb ik er gewoon al een jaar ofzo mee rond gelopen, maar altijd gewoon doorgegaan. Toen ik het wist, heb ik ook echt rust gehouden en toen knapte ik ook snel op gelukkig.

Dus dat is echt het aller belangrijkste. Luister naar je lichaam! Verder weet ik niet of je ook keelonsteking of iets dergelijks hebt? Want dan is water drinken heeeeel belangrijk. Ik ben trouwens wel enorm afgevallen tijdens de Pfeiffer. (Is er nu al wel weer aan helaas Clown) Maar dat kwam dus ook mede door de keelontsteking. Dus toch wel proberen wat binnen te krijgen als je daar ook last van hebt. Je kan er namelijk vrij lang last van blijven houden, aangezien je tijdens de Pfeiffer geen antibiotica krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:44

Ik heb ook te horen gekregen dat ik pfeiffer heb, ik probeer zoveel mogelijk te doen. Ik heb ook amandel ontsteking gehad.
Als het niet gaat moet je gewoon rusten.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:47

ben er zelf net zo goed als vanaf, heb 't net in de laatste 2/3 weken van de zomervakantie gekregen en heb daardoor ook nog 's 5/6 weken van school gemist..
1tip luister goed naar je lichaam, mij keken sommige ook raar aan omdat ik rondliep en m'n ding probeerde te doen zoals 't ging...
als 't niet gaat gaat 't niet, en dan moet je ook nie door gaan Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:53

ja dat luisteren naar mn lijf doe ik inmiddels ook wel. Ook op aanraden van mn baas op het werk en natuurlijk ook omdat de dokter het gezegt had. Heb idd ook keel ontsteking gehad en loop nu al 3 week met een hoestje wat maar niet over gaat. Klieren zijn nu gelukkig niet meer zo opgezet, maar dat had ik dus inderdaad ook.
Verder ben ik vooral heel erg moe, en dat is zo waardeloos omdat ik van mezelf juist een super actief iemand ben.
Probeer zoveel mogelijk te doen wat gaat, maar werken zit er bv niet in momenteel (moet maandag ook naar het uwv, wat een gedoe) en school probeer ik zoveel mogelijk bij te houden maar heb al wel een tentamen moeten verplaatsen helaas.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:13

moet helaas maar... heb ik ook gehad heb de eerste 7 weken van de les gemist (nouja de eerste 5 weken door de pfeiffer en de laatste 2 weken daarvan door stress thuis)
want ik heb het vervloekt wil je niet weten, want wou/wil heel graag naar school en kon toen idd ook niet...

ochja en 't leuke was, m'n behandelende "therapeut" zei ik Moest maar proberen... ik zo ja daag kun je vergeten spijt me.. maar kan ik niet.... (ik d8 dat hij meende dat ik me aan 't aanstellen was omdat ik jaar daar voor ook niet naar school geweest was (mede ook door omstandigheden))

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:27

Ik heb nu waarschijnlijk ook pfeiffer.
Ook al van juli, ik ben deze zomer 4x wezen bloedprikken, en de een na laatse x hebben ze dus een fikse keelontsteking gevonden, met daarachter een infectie, maar wat die infectie was kunnen ze niet aantonen.
En de huisarts noemt het dus het broertje van pfeiffer omdat het officieel niet aan te tonen is, maar het komt er dus op neer dat het gewoon pfeiffer is! Huilen
Ik baal er ook ontzettend van, heb ook al 5 weken school gemist..
Ik luister ook gewoon naar mijn lichaam, als het niet gaat dan rust ik gewoon!!

Mijn broer heeft en afgelopen voorjaar ook gehad, en die heeft er nu ook nog last van!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:31

Ik heb t vorig jaar gehad. Toen na een maand school kon ik niks meer. Ben amper op school geweest (oa maar 5 lessen Wiskunde, en ga zo maar door..) maar heb gelukkig mn examens gehaald. Nu doe ik een mbo-opleiding, en het is nog steeds niet over. (Na meer dan een jaar..) Heel fijn, want ik kan nog steeds amper wat, en red school niet.. Houd dus genoeg rust, en zorg dat je veel vitamines binnen krijgt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:33

Ik heb op mijn 18e heel zwaar pfeiffer gehad (ben ruim een jaar ziek geweest, en het is nu nog een zwakke plek). Het enige wat mij goed hielp is supradin forte. Daarnaast goed letten op je voeding, doordat je nu waarschijnlijk minder actief bent kun je met hetzelfde voedingspatroon flink aankomen (jaja, ervaring helaas...). Bovendien wordt je nog vermoeider door de overtollige voedingsstoffen die je lichaam moet verwerken.

Goed veel rust nemen, zorg voor een constant slaappatroon (elke avond bijv. 10u naar bed, 8u opstaan o.i.d.) en neem regelmatig een frisse neus. En luister goed naar je lichaam. Sterkte!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:34

Ik heb ook pfeiffer gehad en ik ben er 3 weken heel ziek van geweest (zo'n dikke keel dat ik bijna niet kon ademen, kon maar een uurtje of wat wakker blijven) Na die drie weken ben ik weer hard aan het werk gegaan voor school, maar dat was echt geen doen meer, want ik moest een hele proefwerkweek inhalen. Omdat ik toch mijn HAVO op zak had ben ik maar gestopt (dit was dus op het VWO) ondanks dat ik er wel netjes voor stond. Ik heb toen een paar weekjes rustig aan gedaan en toen ben ik de paarden van een fokker gaan trainen Tong uitsteken niet rustig dus Knipoog

Maar omdat ik te snel weet te hard aan het werk ben gegaan ben ik nu nog ziek, dus ik zou je op het hart willen drukken goed naar je lichaam te luisteren!

Verder beterschap en succes Lachen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:39

Dat is ook de reden waarom ik zo lang ziek ben geweest. Ik heb in het begin dus niks eraan gedaan om beter te worden. Wat resulteerde in chronische keelontsteking, stierennek, niet meer kunnen ademen etc. etc. Ben toen aan de raketjes gegaan op advies van de huisarts Haha! Om me keel wat te laten slinken.

Toen ben ik ingestort, en ben ik eindelijk gaan luisteren naar mijn lichaam. Maar heb eerst 3 maanden er doorheen gelopen... Dom dom dom.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:40

het is gewoon 'n kl*te virus... En je kunt er idd nog 'n behoorlijke tijd last van houden en blijven houden...
AprilSchat, het kan ook zijn dat je het idd onder de leden hebt, maar dat 't nog niet is uitgebroken...
ik ben blij dat ik er vanaf ben, ik gun 't niemand, want leuk is anders Knipoog

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:05

Pff ja het is echt vervelend. Echt heel rot dat je het nu hebt, veel tips heb ik eigenlijk niet, alleen dat je écht moet luisteren naar je lichaam, moe=moe.

Ik werd vorig jaar in augustus plotseling heel erg ziek. Ik ben niet iemand die snel thuisblijft, dus gewoon gewerkt (op een skibaan in -5 met barstende koppijn en hoge koorts) uiteindelijk toch maar aan toegegeven en was zo ziek, kon helemaal niks meer en 40 graden koorts.

Toen moest ik naar het ziekenhuis, tientallen testen, longfoto's, bloed laten prikken, alles, maar ze konden niks vinden. Pas na 3 weken ziekenhuis ontdekten ze dat het 'gewoon' pfeiffer was. Ik had het wel in hele erg vorm, heb de eerste 2 maanden echt helemaal niks kunnen doen en daarna rustig aan weer naar school.

Je moet echt toegeven aan je moeheid, niet door willen gaan, dan duurt het alleen maar langer. Als je moe bent, naar huis, naar je bed en tv kijken ofzo maar niet door blijven lopen. Het is bij mij vorig jaar augustus begonnen en heb er nog steeds last van.

Verder is het in het begin belangrijk dat je niet te vet eet, bij mij was mijn lever opgezwollen en daardoor kon ik ook moeilijker ademhalen, als je dan alcohol drinkt of vet eet is dat heel slecht voor je lever.

Dus veel vitaminen, groenten en fruit, goed blijven drinken en verder veel, heel veel rusten. Beterschap in ieder geval!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:08

klopt vettig eten mag je niet, geen alcohol, en sporten op zich ook niet omdat 't teveel vergt van 't lichaam dat moment..
wat ik Nu af en toe doe is beetje fitnissen thuis.. als 't dan niet gaat kan ik meteen stoppen..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:18

Even een stipje

Ik ben op aanraden van mijn oude school (Atheneum) gaan bloedprikken, na de 1e klas. Dit omdat ik in de lessen heb geslapen Nagelbijten / Gniffelen (oeps Bloos ) en omdat ze dachten dat ik het echt had. Uit de bloedtest is weinig gekomen, maar ik ben nu echt 3 keer zo moe en heb ook last van keelontstekingen de laatste tijd. Binnenkort weer naar de dokter voor een doorverwijzing voor prikken, ondanks dat ik echt heel bang ben voor naalden

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:08

neverstop schreef:
het is gewoon 'n kl*te virus... En je kunt er idd nog 'n behoorlijke tijd last van houden en blijven houden...
AprilSchat, het kan ook zijn dat je het idd onder de leden hebt, maar dat 't nog niet is uitgebroken...

maar hoelang kan het dan gaan duren voordat het echt uitbreekt, want ik heb het achteraf al vanaf begin zomer..
Stom gezegd misschien, maar ik hoop echt dat het dan zo snel mogelijk gaat uitbreken. Of juist helemaal niet en dat ik nu ga opknappen, maar des te eerder het dan uitbreekt, des te eerder je weer beter bent lijkt mij??

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:14

Vooral NEEM JE RUST.
Ik deed dat niet (2,5 jaar geleden) en loop nu nog met de gevolgen daarvan en geloof me, dat wil je niet Ziek
En het zal vast al ergens gezecht zijn, maar geen alcohol en vet\gekruid eten.
En vitaminne C schijnt erg goed te zijn. Sterkte ermee.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:23

AprilSchat schreef:
neverstop schreef:

maar hoelang kan het dan gaan duren voordat het echt uitbreekt, want ik heb het achteraf al vanaf begin zomer..
Stom gezegd misschien, maar ik hoop echt dat het dan zo snel mogelijk gaat uitbreken. Of juist helemaal niet en dat ik nu ga opknappen, maar des te eerder het dan uitbreekt, des te eerder je weer beter bent lijkt mij??

als 't idd pfeiffer is wat je hebt, dan is het gewoon aantoonbaar... sommige mensen hebben het onder de leden en merken er nog niet eens iets van Knipoog
haha is niks stoms aan, ik had ook zo'n idee van heb ik weer.. meteen lekker rustig aan gedaan, maar kreeg ze van links en rechts op me donder dat ik maar 's iets moest gaan doen (ja hoe wil je dat doen als je niet kunt Nors opkijken)
maar miss iets anders, je kunt ook moe worden door problemen met de schildklier, omdat ze niet duidelijk kunnen aantonen dát je pfeiffer hebt....

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:26

AprilSchat schreef:
neverstop schreef:

Ik geloof dat de incubatie tijd (schrijf je dat zo) 3 weken is, kan me zoiets nog herinneren, omdat toen ik het kreeg, ik bang was dat mijn zus of ouders het ook konden krijgen. De dokter zei toen, als het nu nog niet gehad hebben, dan krijgen ze het ook niet meer.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:49

ja rust nemen is echt wel het belangrijkste, zegt iedereen om mij heen ook. Moest vanmorgen naar het UWV omdat ik ook niet kan werken momenteel, ben benieuwd wat daar verder uitkomt, want het gesprek duurde maar 5 minuten ofzo Vork
Moet zeggen dat ik momenteel alleen maar moeier wordt in plaats van fitter, dus ben bang dat ik er momenteel ook nog niet vanaf ben. Probeer veel te slapen, optijd op bed te gaan en goed mn rust te houden, maar t valt me nog vies tegen omdat ik normaal echt het tegen overgestelde ben Tong uitsteken

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:53

haha denk dat de meeste 't vervelend vinden..
Ben van mezelf ook al niet 't hele rustige type, maar dit heeft me toch toen ook geholpen om echt te leren luisteren naar me lichaam enz..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:00

ja dat is ook echt het enige wat werkt merk ik zelf ook wel Lachen toch blijft dat ook wel lastig hahah

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:04

Ik heb het al vijf jaar.
Ben nu weer opnieuw bezig met onderzoeken...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:05

Zo dat is lang! en kun je helemaal niets?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:06

Frouk schreef:
Zo dat is lang! en kun je helemaal niets?

Nou heb het drie keer geprobeerd... (werken)
Waarschijnlijk is het bij mij chronische geworden.

Heb ook nog steeds dagelijks last van mijn keel (opgezette klieren)en ben elke dag doodmoe...