Kanker, hoe ermee omgaan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Kanker, hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 23:24

Hallo,

Vandaag is het zeker geworden dat de moeder van een hele goede vriendin van mij borstkanker heeft. Ik vroeg me af hoe ik hier mee "om" moet gaan zegmaar..
Ik weet namelijk niet of ik morgen meteen bij ze langs moet gaan, of bijv een pakketje voor de deur leggen, of dat ze eventjes helemaal niets willen..
Dit vind ik zegmaar allemaal heel moeilijk,, ik heb al wel laten weten dat ik er voor haar ben en dat ze altijd mag bellen of mag blijven slapen of blijven eten of langs mag komen enz..
Maar weet iemand wat ik 'meer' moet/kan/mag of juist niet moet doen..
Ik wil me zegmaar ook niet aan haar "opdringen" zegmaar..

Alvast bedankt!
Groetjes sophieke

tasjee_bas

Re: Kanker, hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:34

Ik ben toen mijn oma ziek werd ben ik gewoon net zo als anders met haar om gegaan.
We hielden nog altijd dezelfde praatjes en het leek soms alsof er niks aan de hand was.
Pas wanneer me oma er over begon, praatte ik er ook over mee.
Ook al denk ik wanneer je er bent het zich vanzelf wel uitwijst wat je moeders vriendin wilt.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Lachen

Ik wens jullie heel erg veel sterkte toe in deze moeilijke tijd Vriendjes zijn?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:38

Allereerst heel veel sterkte, moeilijk zulke berichten.
Helaas heb ik het zelf meegemaakt,mijn lieve tante is er aan overleden nu net een jaar terug.
Voor mij was het ook ontzettend moeilijk, hoe moet je er mee om gaan, zij had longkanker maar was opgegeven, toen ik na het slechte nieuws bij haar kwam en haar aan trof met een sigaret, ja wat moet je dan?
Je staat met je mond vol tanden, we weten dat ze dood gaat maar die sigaret.

Oftewel, er is eigenlijk geen manier, hoe moet je met iemand omgaan die meschien dood gaat.

1 ding heb ik wel geleerd ga erheen, je hoeft niet meteen bloemen of zoiets mee te nemen, je hoeft niet meteen daarover te begiinen, ga er gewoon heen, meer niet, je merkt snel genoeg of diegene er over wil praten en tuurlijk is dat ontzettend moeilijk maar voor degene die de ziekte heeft daar is het het allermoeilijkste voor.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:41

Iedereen gaat hier ander mee om , en de een zal het fijn vinden dat je direct langskomt en de ander zal het fijn vinden alles eerst zelf even op een rijtje te zetten.

Ik zit zelf in het schuitje dat mijn beide ouders deze ziekte hebben.
En uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het wel fijn vond als mensen geintresseerd zijn.
Soms lijkt het alsof mensen "bang" zijn voor die persoon.
en dat is Hard.
Ze zijn ziek , maar wel gewoon een mens , niets om bang voor te zijn.

En zoals Berpie al zegt , ga er gewoon heen. behandel de persoon zoals je anders ook zou doen, en je merkt snel genoeg of iemand behoefte heeft aan praten of dergelijke ..

Sterkte in ieder geval ... !

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:29

een half jaar geleden kregen wij het nieuws dat mijn schoonmoeder darmkanker bleek te hebben.
Ik vond het ook erg lastig om er mee om te gaan!
Ben de dag erna er gewoon heen gegaan, en heb gedaan zoals anders! Wel gevraagd hoe het ging etc. Nu is ze (gelukkig!) helemaal gezond verklaard!

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:33

Ik heb meerdere mensen in mijn familie die het hebben en ook hebben gehad..heb in noch geen 1 maand tijd 2 tantes(zussen van mekaar) die allebij borstkanker hebben alleen bij de ene is het al veel erger(uitzaaiingen) je hoeft niet anders te doen tegen een persoon die dat heeft,doe gewoon zoals je altijd doet en mocht ze erover praten wees dan een goed luisterend oor

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 03:16

Als het gaat om de moeder van je vriendin, dan kun je zorgen dat je vriendin altijd bij je terecht kan en haar laten praten als ze die behoefte voelt Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 06:39

aller eerst sterkte voor jou voor je vriedin , haar moeder en de rest vh gezin
kan me voostellen dat je daar ineens van schrikt

denk dat wat je gezegd hebt tegen je vriendin en als je dat idd dan ook echt doet
veel mensen zeggen "je kan altijd ,,"maar bedoelen het niet zo
dus wees er idd gewoon voor der

verder kan ik me heel goed vinden in onderstaand stuk

jackgirl schreef:
Iedereen gaat hier ander mee om , en de een zal het fijn vinden dat je direct langskomt en de ander zal het fijn vinden alles eerst zelf even op een rijtje te zetten.

..knip..
En uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het wel fijn vond als mensen geintresseerd zijn.
Soms lijkt het alsof mensen "bang" zijn voor die persoon.
en dat is Hard.
Ze zijn ziek , maar wel gewoon een mens , niets om bang voor te zijn.

En zoals Berpie al zegt , ga er gewoon heen. behandel de persoon zoals je anders ook zou doen, en je merkt snel genoeg of iemand behoefte heeft aan praten of dergelijke ..

Sterkte in ieder geval ... !

sommige mensen schijnen zelfs te denken dat het besmettelijk is Nagelbijten / Gniffelen
of vinden het doodseng dat het ineens zo dicht bij komt

doe gewoon als normaal , wil der moeder er over praten of je vriendin
(ook al is het het zelfde voor de 10x ) wees er dan gewoon voor ze
daar hebben ze het meeste aan Knipoog

succes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:32

Mijn moeder heeft borstkanker gehad. En mijn opa heeft momenteel (ongeneeselijke)longkanker. Mijn moeder vond het opzich niet erg als mensen geïntresseerd waren oid maar ze had toen een 'hekel' aan opmerkingen als 'ik weet hoe je je voelt' en m'n moeder had echt zo iets van 'dat weet je helemaal niet'. Persoonlijk zou ik aan iemand met kanker ook nooit vragen of 'alles' goed gaat. (alles is - zeker bij iemand met kanker- erg lastig) ik ga trouwens gewoon nog precies met m'n opa om als eerst. En zijn kanker is niet meer te genezen, borstkankers is daarbij één van de kankersoorten die erg goed te genezen is (mits deze optijd gevonden wordt). Nou heel veel sterkte, voor jou en voor die moeder van je vriendin. Ik denk dat je imo ook zelf het beste die persoon kent en weet hoe zij het waarschijnlijk het fijnste vindt. succes!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:53

Allereerst heel veel sterkte gewenst..

Ik weet uit ervaring dat de meeste mensen er begrip voor hebben als je gewoon zegt dat je niet weet wat je moet zeggen.. verder kan je er alleen maar zijn voor iemand, maar dit moet je wel uitspreken.. maak het bespreekbaar, zorg dat de persoon in kwestie je weet te vinden als het nodig is..

sterkte..

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:26

Heel, heeeeel veel sterkte gewenst!
Mijn moeder heeft zelf kanker gehad, en daar ben ik zelf nogal lúllig mee omgegaan Bloos
Ik wist niet hoe ik er mee om moest gaan, en sloot me dus helemaal van haar af, ben nooit mee geweest naar het ziekenhuis of iets Scheve mond
Ze snapt het wss wel als je zegt dat je niet weet hoe je er mee om moet gaan, dat weten veel mensen niet, dus dat maakt ook niet zo heel veel uit Knipoog
Doe gewoon hetgene waarbij jij 'n goed gevoel hebt Knipoog

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:28

Waarschijnlijk laten ze zelf ook wel weten/merken waar ze behoefte aan hebben...en anders kun je het altijd nog vragen, iets in de trant van: wil je dat ik langskom?

Tenminste, toen mijn opa begin dit jaar ziek werd, bleek hij na de onderzoeken geen kans op beter worden meer te hebben en nog maar een paar weken, misschien maanden te hebben. Toen kregen wij natuurlijk ook heel veel verzoekjes van familie etc. die hem allemaal nog een keer wilden zien. Toen hebben we aan opa de keus gelaten wat hij wilde, en hij gaf aan alleen zijn zussen nog een keer te willen zien, en een enkele vriend/kennis, voor de rest hoefde het van hem niet zo, toen hebben we voor degenen die hij nog wel wilde zien een bezoekschema opgesteld zodat het niet te druk zou worden voor hem en hebben we de laatste weken alleen met de familie aan zijn bed doorgebracht.

Maar heel veel sterkte ermee, het is niet leuk Ach gut

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:08

Gewoon mee om gaan zoals je normaal doet,niks is erger dan zo iemand anders benaderen.Mijn moeder is net geopereerd en ik vraag haar gewoon hoe het gaat, en het is aan haar wat ze dan wil zeggen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:29

Toen m'n moeder ernstig ziek werd, hebben we gezegt dat we een dag verder moesten kijken en dat ze er gewoon was enzo..
Maarja, ze is in een halfjaar tijd snel achteruit gegaan en is op 11 Maart 2008 overleden.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:34

Ikzelf blijf gewoon normaal met die persoon omgaan, alsof die ziekte niet bestaat zeg maar.Maar als ze er over willen praten is het ook prima.
Het vervelende is, is dat veel mensen kankerpatienten behandelen alsof ze een enge besmettelijke ziekte hebben ofzo.
Doe gewoon net als anders is mijn advies

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:34

Mijn moeder is overleden aan kanker..mijn (toen die tijd) beste vriendin stond dezelfde dag voor de deur..en ze heeft alleen maar gezegd 'ik weet niet wat ik moet zeggen' en meer heeft ze ook niet hoeven zeggen! Ga naar je vriendinnetje toe, je hoeft niks te zeggen! Ben er voor haar!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:07

Toen mijn moeder net gediagnosticeerd was met borstkanker wilde ik eigenlijk niks horen. Ik dacht er zelf al genoeg over na, als ik bij een vriendin was wilde ik er niet ook nog eens mee geconfronteerd worden. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon, en jij kent haar het best...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:11

Hangt een beetje van persoon tot persoon af,
een vriendin van me heeft vorig jaar botkanker gehad,
zij vond het bv erg leuk dat er véél kaartjes gestuurd werden die ze allemaal kon ophangen Lachen

er gewoon inderdaad voor die vriendin zijn, gewoon zeggen dat je het heel erg vind voor haar, dat je heel erg meeleefd maar dat je gewon niet goed weet hoe je dat moet uidrukken zou ik doen Lachen

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:44

Soop..ja ik had t ook gehoord Verdrietig ..erg lastig idd.
Laten we maar gewoon zorgen dat we er voor haar zijn Ach gut

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:49

De manier bestaat niet. Ook elke patient gaat er anders mee om. Mijn vader (overleden aan prostaatkanker) kon er niet makkelijk over praten, maar ik had bijvoorbeeld een collega die er wel goed over kon praten en dat ook prettig vond.
Zeg gewoon dat je het moeilijk vind, ga naar haar toe en zeg dat je er voor haar wilt zijn.
Ook ik, als so-called ervaringsdeskundige, vind het nog steeds moeilijk om hiermee om te gaan. Maar het is fijn als je je gesteund weet door mensen waar je om geeft. Neem geen afstand, want er zullen waarschijnlijk mensen genoeg in haar omgeving zijn die dit wel doen. Voor heel veel mensen in kanker-ziek zijn-doodgaan nog steeds iets waar men niet mee om kan gaan en dan maar afstand neemt. Dat doet soms erg zeer.
Veel sterkte gewenst.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:52

Haar duidelijk maken dat ze er met je over kan praten als ze dat wil, en tegen die moeder gewoon normaal doen en een keer vragen hoe het gaat. Zo deden mijn vrienden het ook bij mij toen mijn moeder kanker had.

Zelf heb ik er toen nooit echt over gepraat, het deed me eigenlijk niet zoveel en had er dus ook geen behoefte aan.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:55

Gwoon doen zoals je altijd doet, ht is namenlijk voor haar ook niet leuk als ze al als "halfdode" wordt behandelt hiermee bedoel ik: Aldoor vragen van: en hoe gaat het nu enzoo en óverdreven lief doen.. Wel is het pittig van j als je je vriendin steunt enzoow

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:10

Doen zoals je altijd doet, en ga doen wat jij denkt dat goed is. Anderen kunnen niet zeggen; je moet dit en dat gaan doen. Doe wat jij denkt dat goed is.

Mijn vader heeft op het moment voor de 3de keer kanker, hoe gek het ook klinkt, op de 1 of andere manier wordt het makkelijker. Je moet je gewoon gedragen zoals je altijd doet. Maar hou in je achterhoofd dat er misschien een einde kan zijn, dus geniet extra van de mooie en fijne momenten.

Sterkte. Ach gut

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:33

Toen het bij mij bekend was kreeg ik heel veel kaartjes, dat vond ik erg fijn. Het deed me goed dat er zoveel aan me gedacht werd.
Ik had de energie niet om iedereen te bedanken, maar fleurde er echt van op.
Sommige mensen wisten zich er geen raad mee en bleven maanden weg, uit angst dat ik ineens een ander mens geworden zou zijn. Dat maakte dat ik mij soms eenzaam voelde.
Als je niet weet of je er juist wel of juist niet naar moet vragen dan zeg je dat gewoon. Ik heb soms een luisterend oor nodig en soms wil ik 'gewoon gewoon zijn', dat geef ik dan meestal ook zelf wel aan.

Het belangrijkste is om er te blijven zijn. Veel mensen zeggen in het begin dat ze er voor je zijn en na een half jaar zijn ze die uitspraak helaas vergeten.

Veel sterkte gewenst!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:17

Bedankt voor alle reacties!

Ik was net weer met haar aan de telefoon. Ze zei dat het wel heel moeilijk was maar dat ze het zo positief mogelijk probeerde in te zien enzoo. Voor de rest hebben we wel weer erg gelachen om allemaal andere dingen (vandaag was zo een dag dat ze gewoon zoals altijd wilde doen, denk ik Lachen ) maar het was erg gezellig en we hebben erg gelachen over vanalles en nogwat Lachen