Identiteits stoornis

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Identiteits stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 07:42

Vandaag zit ik precies drie weken op de paaz-afdeling van het ziekenhuis.
En gister heb ik eindelijk te horen gekregen wat er scheelt.

Ik heb een identiteits stoornis. Het was een hele klap om te horen, toch ook een opluchting omdat ik de hele dag liep te piekeren waarom ik me nu toch zo voel. Toch is het accepteren niet al te makkelijk..
Gisteravond heb ik al een goede website gevonden waar het goed omschreven staat, en voor mijn gevoel klopt het ook allemaal....

Ik vroeg me dus af of er mensen zijn met ervaring. Misschien in de omgeving of zelf? Mag eventueel ook via pb uiteraard...

Vanmiddag heb ik een gesprek samen met mijn ouders en mijn vriend. Zodat zij ook begrijpen wat er mis is.
Zal daar ook even gaan vragen naar de geschatte behandeltijd etc... Maar ben erg benieuwd naar ervaringen. Zijn er mensen totaal van genezen of mensen die er echt goed mee hebben leren leven? En watvoor hulp hebben jullie gehad?

Alvast bedankt...

ikenindi

Re: Identiteits stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:09

mijn ex heeft het. hij heeft ook op de paaz gezeten, maar niet lang. wel bijna een jaar riag behandelingen gehad, maar nu gaat het goed met hem.

tis iets heel lastigs, maar fijn als je weet wat je hebt. dan kunnen ze gericht gaan behandelen, en wie weet voel je je al snel weer veel beter!

sterkte!

edit: hij kreeg er ook medicatie voor.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:22

Zou ik mogen vragen wat het precies inhoud ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:25

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:26

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:32

@PinkyBubble
Vaak wordt gedacht dat meervoudige persoonlijkheden een uiting van schizofrenie zijn, maar dit is onjuist.

Lijkt me "lastig" om 't te hebben, maar idd nu je weet wat 't is. Kan er ook naar behandelt worden Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:35

neverstop schreef:
@PinkyBubble
Vaak wordt gedacht dat meervoudige persoonlijkheden een uiting van schizofrenie zijn, maar dit is onjuist.

Lijkt me "lastig" om 't te hebben, maar idd nu je weet wat 't is. Kan er ook naar behandelt worden Lachen

Ja dat las ik dus ook, heb dus al ge-edit.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 08:47

Ehm correctie. Dat is een andere soort als waar ik last van heb. Bloos

Zal even de site zoeken waar beschreven staat waar ik last van heb...

Edit:
http://www.imet.nl/content/view/80/5/

Hier kun je meer lezen over mijn 'probleem'.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:59

Jeetje! Maar wel fijn dat ze nu weten wat er is en je nu goed geholpen kunt worden...!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:36

Oh jeetje, dat lijkt me idd schrikken ja! Maar ook wel opluchting, omdat je nu weet wat er aan de hand is en hoe je er mee om kan gaan Lachen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:15

Niet om banketstaaf te zijn, maar er is ooit een vrouw bij Jensen op tv geweest en die kon van persoonlijkheid veranderen, is dit hetzelfde? Sterkte!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:21

Nee niet dus. Haha! Dat is dus de persoonlijkheidsstoornis waar ze het hierboven over hebben. Dat dissocianogwat.. (sorry vergeet dat telkens)

Zoals ik al zei heb ik dat niet. Maar kun je in de link die ik al gaf dus wel lezen wat dit inhoud als het je interesseert.

Hoop nog steeds op mensen met ervaringen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:56

PinkyBubble schreef:
ikenindi schreef:

Oke dankjewel, ik ga even lezen.

Edit:
*knip* had niet goed gelezen

Maar wat is het verschil dan met Schitzofrenie?
Of ben ik dan onbeleefd om dat te vragen...

euhm.. dit lijkt van geen kanten op schizofrenie, zijn 2 compleet andere dingen. Het enige wat ze gemeen hebben is dat het een psyschische aandoening is Knipoog Moet je maar even googlen daarop Lachen

@TS: vervelend, een indentiteitsstoornis. Hoop dat je er een beetje uitkomt, weet uit ervaring (mijn zusje heeft een borderline persoonlijkheidsstoornis) dat het geen gemakkelijke weg is die je vanaf nu inslaat. Sterkte ermee!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:55

Ik vind het niet zo raar gedacht hoor, het is ook de enige identiteiststoornis die ik ken (DIS) en ik heb nogal wat psychische/psychiatrische aandoeningen voorbij zien komen tijdens mijn studie. Maar zoals Nathalie al aan gaf is het (heel) wat anders. In DSM IV heb ik deze aandoening niet kunnen vinden trouwens, dus heb even de informatie op die website gelezen en het lijkt me niet makkelijk. Ik begin volgende week met mijn coschap psychiatrie en als ik iets te weten kom wat voor jou interessant is zal ik je dat even laten weten. Veel sterkte ermee in ieder geval!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 22:19

Bedankt Kayla! En Verootje!

Ik heb vandaag een erg moeilijk gesprek gehad met mijn ouders en vriend erbij en daarin is wel een hoop naar voren gekomen.
Het is idd niet makkelijk vrees ik en ik vrees dat er nogal wat tijd overheen zal gaan.....

Ben nog steeds erg benieuwd naar ervaringen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:26

Hoi Nathalie,
probeer de moed niet te verliezen, zie in je profiel dat je een Turkse vriend heb,
ben je ook op de Turkse zorg aangewezen? Ik weet dat in NL de zorg op dat gebied heel goed is
en er eventueel praatgroepen zijn met lotgenoten.
Ook zal je naarmate je ouder wordt er steeds beter mee om kunnen gaan, laat je niet gek maken door de verhalen die leest, iedereen beleefd dit weer anders het zou zonde zijn
als je hierdoor in de war zou raken, sterkte!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 22:28

Chiqa, we wonen sinds een klein jaartje in Nederland dus gelukkig zit ik gewoon in een Nederlandse PAAZ. Knipoog
Bedankt voor je berichtje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:42

Waarschijnlijk gaat het idd veel tijd en moeite kosten. Maar je gaat er zeker weten uit komen Knipoog
Laat je in de tussentijd niet gek maken, niet door anderen (leken) maar ook zeker niet door de hulpverleners. Een identiteitsstoornis beleefd iedereen anders, en je moet er zelf uit zien te komen. Mensen, en ja, ook hulpverleners die pretenderen er verstand van te hebben willen je vaak dingen opdringen. Doe alleen waar je je goed bij voelt, en help jezelf zo uit het dal. Laat je niet leiden door anderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:49

Wat lastig allemaal, heel veel sterkte ermee! Het zal inderdaad waarschijnlijk veel tijd gaan kosten, maar met goede hulp moet het te overwinnen zijn. Ja

Ik dacht eerst ook dat je DIS/MPS bedoelde, ik schrok al, dat kan heel ernstig zijn (en komt heel weinig voor). Ik kende deze aandoening ook niet, ga die link nog eens goed doorlezen. Veel sterkte en succes in ieder geval!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:23

Bedankt voor de lieve berichtjes. Knipoog

Maar niemand met ervaring? Het is volgens mij redelijk onbekend.. via google vind je ook erg weinig.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:07

ik studeer voor sociaal pedagogisch hulpverlener en heb daarnaast wel wat ervaring in het werkveld maar heb hier van nog niet gehoord.
het zal wel een opluchting voor je zijn denk ik, dat je erkent wordt en dat je dingen van jezelf nu kan herkennen en plaatsen.
zorg dat je goede hulp krijgt!!! dus maak ze maar gek als het moet, maar jij bent belangrijk en moet het gevoel hebben dat je echt verder komt!

sterkte en veel liefs!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 23:33

Goede hulp krijg ik hier wel gelukkig. Denk dat ik nergens beter op mijn plaats ben dan hier op de paaz. Maar het is toch moeilijk. Toen ik de stap nam voor opname dacht ik dat ik het vanaf toen allemaal makkelijker zou krijgen, maar helaas wordt het juist moeilijker.
Daarom was ik zo benieuwd naar ervaringen met dit probleem... Er is zo weinig over te vinden en ben gewoon benieuwd hoe snel mensen er mee konden leven of er zelfs helemaal vanaf waren.. Maargoed ik wacht af, wie weet komt er nog iemand met ervaring...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:18

Ik heb dat diagnose 9 maanden geleden ongeveer ook gekregen. Inmiddels heb ik dat diagnose niet meer. Eigenlijk en i.m.o is het een periode in je leven waarin je niet weet wat je wil en wat je voelt.. (eigenlijk identiteitsproblemen.. niet perse in de zin van WIE BEN IK???!)

Met behandeling is het heel goed te behandelen en het is absoluut niet erg dat je dat hebt. Ik denk dat iedereen zoiets wel eens heeft gehad, de periode van ja wat moet ik, wat wil ik nou?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:42

Klopt wat jij zegt, dat is een normale periode in je leven. Jammer genoeg heb ik die periode over moeten slaan door o.a. teveel verantwoordelijkheden en zit ik daar nu dus mee in de knoop. Dat is eigenlijk de stoornis. Wat jij beschrijft is idd meer identiteitsproblemen waar iedereen tegenaan loopt in zijn pubertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:49

wat is paaz? ik ben zelf 3 maanden opgenomen geweest voor lichamelijk onverklaarde klachten. Ik heb ook problemen met mijn identiteit en heb er nooit wat mee kunnen doen omdat ik in een overlevingsfase zat. verder ook last van ptss. en daarnaast mijn lichamelijke klachten.

ondertussen wacht ik al een half jaar op verdere hulp en gaat het heel slecht met me.

k hoop dat jou therapie snel zal aanslaan en dat je niet zolang hoeft te wachten op behandelingen. sterkte. Lachen