Zwangerschap en studeren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Zwangerschap en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:04

Omdat zwangerschap zo'n enorme hype is deze dagen op Bokt, open ik er ook maar een Knipoog

Vriendlief en ik willen graag over 1 of 2 jaar kinderen, omdat we beide op jonge leeftijd kinderen willen. Als ik echter wacht tot ik klaar ben met studeren/baan heb ben ik zo'n 6 tot 8 jaar verder... Maar tijdens mn studie zie ik ook niet zitten...

Plan is nu dat ik mn bachelor af maak en misschien 1 jaar master, dan eerst gaan 'moederen' en als kind oud genoeg is pas aan carrière maken beginnen. Hoe doen andere moeders (in spé) dit?

mltex

Re: Zwangerschap en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:09

Toen ik in eerste jaar zat van studie was er een meisje die had een kindje, het enige wat zij erover losliet was : zwaaaaaaaaaaaaaar. Geen studentenleven, werken om het benodigde te betalen en een klein kind te veeeeeeeeeel aandacht en verzorging nodig had.

Ik zou het niet aanraden, nu je de keuze hebt. Hoe wil je dat doen met tijd? geld? oppas? als dat allemaal geen probleem is tja waarom niet?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:28

Ik zou het ook niet aanraden, lijkt me heel erg zwaar...
Alles kan natuurlijk als je het hard genoeg wilt, maar een kind+studie lijkt me echt afzien.

Met een kindje kunnen er ook altijd onverwachtse dingen gebeuren (ziekte, huilbaby,...) waardoor je focus/tijd voor je studie volledig weg is.
Ook fiancieel lijkt het me zwaar, want eigenlijk heb je een student en een klein kind te onderhouden van 1 loon.

Hoe kom je trouwens aan 8 jaar studeren bij bachelor en 1 jaar master? Das toch maar 4 jaar?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:32

Ik moet nu nog 2 jaar bachelor. Dan óf 1jarige master, óf 2jarige (weet nog niet zeker wat ik wil). En daarna nog een postmaster opleiding Lachen
En 'moederen' en daarna carrière maken, iemand daar ervaring mee? Ik ben een beetje bang dat ik op een gegeven moment de boeken niet meer in wil...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:45

Heino schreef:
Ik moet nu nog 2 jaar bachelor. Dan óf 1jarige master, óf 2jarige (weet nog niet zeker wat ik wil). En daarna nog een postmaster opleiding Lachen
En 'moederen' en daarna carrière maken, iemand daar ervaring mee? Ik ben een beetje bang dat ik op een gegeven moment de boeken niet meer in wil...

Carière, bedoel je daarmee werken of studeren? Werken lijkt me geen zo'n groot probleem, studeren, tja, dat ligt een groot stuk aan je eigen wilskracht denk ik. En aan nog andere factoren (hoeveel kindjes je wilt enzo ).

Verder heb ik er geen ervaring mee Lachen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:49

ik heb werken en leren proberen te combineren met een zwangerschap en dat was al niet te doen
overdag werken en 'savonds naar school
heb het moeten staken

kinderen zijn vermoeiend heb er 2
de eerste was erg makkelijk sliep overal liep zelfs met een trappel zak door het huis
en als het ineens heel stil werd lag ze zomaar ergens te slapen onder een tafel en zo

de tweede was een hel 18 uur van de 24 uur janken en dat 4 maanden lang toen vonden ze pas wat ie had
ik kan je vertellen ik was gesloopt en totaal op

ik zou het zeker niet adviseren studeren en een kind

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:28

Tja, ik heb eerst gestudeerd en daarna (nu..) heb ik een baan waarbij ik redelijk mijn eigen plan kan trekken en heb nu ee nbaby gekregen. Ik ben achteraf heel blij dat ik het niet tijdens mij nstudie heb gedaan. Ik denk dat studeren meer is dan alleen boeken leren het is een ook manier van leven die ik absoluut niet had willen missen. Bovendien is het zo dat je tijdens je werk zwangerschapsverlof hebt maar tijdens je studie dus niet! en met de huidige eisen voor studiesnelheid lijkt het me knap ingewikkeld! Waarom is het eigenlijk zo belanrijk voor jullie om binnen 2 jaar ouders te worden? Een jaartje meer of minder stelt echt heel weinig voor hoor!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:53

troi schreef:
Waarom is het eigenlijk zo belanrijk voor jullie om binnen 2 jaar ouders te worden? Een jaartje meer of minder stelt echt heel weinig voor hoor!

Omdat we jong kinderen willen (zijn nu 21 en 22). En dan heb je denk ik 2 keuzes: eerst kind en dan carrière, of eerst carrière en dan kind Lachen Was overigens van plan om eerst wel mijn diploma te halen en af te studeren, zodat ik iig wel een diploma op zak heb waar ik iets mee kan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:02

Ik heb tijdens mij studie een kindje gekregen. Ik ben een jaar gestopt en nu sinds september ben ik bezig om het laatste jaar af te maken. En het valt me flink tegen! Ik heb echt een schat van een dochter, een heel makkelijk kind maar een kind kost sowieso veel tijd. En ik merk ook dat door dat jaar moederen mijn hele focus veranderd is, ik kan me gewoon niet meer concentreren en alles kost veel meer moeite... het is voor mij echt even een half jaar doorbijten! Maar goed straks zoek ik een baantje voor twee dagen in de week en kan ik de rest van de week lekker moederen, dat vind ik toch het mooiste wat er is!

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:45

Ik was 18 jaar toen ik zwanger raakte, ik ben gestopt met school en ben gaan moederen en werken.
Inmiddels heb ik mijn school weer opgepakt, in de avonduren ga ik naar school, ik hoop dit jaar te slagen voor mijn vwo.
Het is best pittig, een kindje en leren, maar ik ben er van overtuigd dat als je iets wilt en er voor gaat dat het een grote kans van slagen heeft Lachen

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:55

Ik volg dit even...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:02

Ik was 16 toen ik zwanger raakte en met mijn HAVO bezig was. Met veel moeite ben ik geslaagd Haha! Al ben ik daarvoor wel in HAVO 4 blijven zitten.. Maar je kan niet alles hebben!

Nu volg ik de opleiding verpleegkunde, werken en leren. Het is zwaar, maar het is te doen vind ik Lachen Ik maak huiswerk in de avonduren en probeer zoveel mogelijk onder werktijd of schooltijd af te krijgen.

Het enige vervelende was eigenlijk op de HAVO, toen Jari nog baby was en 's nachts vaak wakker was Gaaaap Zo alert was ik dan niet meer de volgende dag op school...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:22

Swift schreef:
En ik merk ook dat door dat jaar moederen mijn hele focus veranderd is, ik kan me gewoon niet meer concentreren en alles kost veel meer moeite...

Dat speelt bij mij ook.
Ik ben er een half jaar tussenuit geweest maar ondanks beloften van de school dat ik gewoon weer in kon pikken was de studieopbouw veranderd en moest ik een cohort later weer starten. Ik ben er dus een jaar uitgeweest, heb wel collegegeld betaald en stufi ontvangen grrrr en zit daardoor al aan een vijfde jaar.
En nu de kleine er is interesseert de studie me eigenlijk niet meer zo en is het echt mezelf dwingen om te studeren en opdrachten te maken. Op de een of andere manier denk ik langzamer en is mijn concentratie eerder weg dus ik heb ook moeite gekregen met de hoorcolleges te kunnen volgen, omdat ik het gewoon niet meer volhou om uren te luisteren en omdat ik gewoon dommer ben geworden en dingen soms drie keer uitgelegd moet horen voor ik ze snap (klinkt stom, maar is echt zo). Ik wil gewoon mijn diploma en aan het werk (deeltijds) maar goed, zo werkt het niet natuurlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:29

Ik heb er bewust voor gekozen om wel te wachten tot ik bijna klaar was met de studie. Op 12 november ga ik afstuderen, en dan ben ik 7,5 maand zwanger. In die tijd had ik geen college's, alleen aan de scriptie geschreven.

Ik denk ook niet dat ik me nog voor 100% voor de studie zou kunnen inzetten als ik nog niet klaar zou zijn. Nu was het een mooi streven om echt af te studeren voor de geboorte van de kleine, en dat gaat nog lukken ook Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:07

Wow Angela, dat klinkt echt super! En nog supergetimed ook, hahaha (en mazzel dat moeder natuur mee wilde helpen aan de timing Tong uitsteken)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:25

Heino schreef:
Wow Angela, dat klinkt echt super! En nog supergetimed ook, hahaha (en mazzel dat moeder natuur mee wilde helpen aan de timing Tong uitsteken)

Ja, dat was idd mazzel. In zoverre: ik had de schatting dat ik in september klaar zou zijn met de scriptie, en in november (is altijd een ruime maand later) afstuderen. Ik dacht: dan is het mooi als ik dan halverwege de zwangerschap ben. Het was meteen raak, wij blij, maar dat gaf wel meteen een echte dead-line voor de scriptie Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:33

Urielle schreef:
En nu de kleine er is interesseert de studie me eigenlijk niet meer zo en is het echt mezelf dwingen om te studeren en opdrachten te maken. Op de een of andere manier denk ik langzamer en is mijn concentratie eerder weg dus ik heb ook moeite gekregen met de hoorcolleges te kunnen volgen, omdat ik het gewoon niet meer volhou om uren te luisteren en omdat ik gewoon dommer ben geworden en dingen soms drie keer uitgelegd moet horen voor ik ze snap (klinkt stom, maar is echt zo). Ik wil gewoon mijn diploma en aan het werk (deeltijds) maar goed, zo werkt het niet natuurlijk.

Wiefke toch Ach gut Herken het wel hoor, ik vergeet ook alles! De rest van de wereld interesseert me ook lang niet zo veel meer als vroeger. Ik kan niet meer rekenen, nadenken, versta de andere talen een stuk slechter, ik kan een hele avond tv gekeken en hebben en aan het eind van de avond niet meer weten wat ik gezien heb, snap niks meer, ook niet na tig keer uitleg, ben onhandiger geworden, sloop per ongeluk van alles, gesprekken gaan soms volledig langs me heen Bloos Pffff, met hoe ik nu ben is een rekentoets met staartdelingen uit groep 5 al teveel gevraagd Clown

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:34

Hahaha ja dat snap ik! Daarom heb ik ook na mn bachelor óf master "gepland", afhankelijk van wat moeder natuur wil Knipoog
Wanneer wil je (weer) aan het werk?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:39

Ik weet niet voor wie de vraag is, maar ik wil na de bevalling gaan solliciteren voor een baan voor 2,5 tot max. 3 dagen. Ik beval eind december/begin januari, en wil op z'n vroegst op 1 mei beginnen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:46

Oh sorry, was idd voor jou, was alleen al een reactie tussen gekomen Tong uitsteken
Hoe ga je dat doen met de opvang van je kindje?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:48

Mijn ouders gaan 1 vaste dag oppassen, en 2 dagen naar de kinderopvang (voorlopig in NL, en als het kindje iets ouder is en de taal gaat leren in DL)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 14:02

Ok Lachen
Ik wil denk ik thuis blijven tot mijn kind naar de peuterspeelzaal/basisschool kan Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:07

Ik weet helaas van mezelf dat ik ook echt andere dingen erbij nodig heb. Tenminste, als ik niet echt bezig ben met lastige juridische dingen, dan heb ik altijd al snel dat ik het gevoel heb niet verder te komen. Echt een carriere zie ik niet zitten, maar werken wil ik wel graag. Ook financieel is het wel zo fijn. Het zou wel kunnen als ik niet werk, maar het is wel een stuk krapper.

Maar misschien denk ik daar wel heel anders over als de kleine er eenmaal is. Dan zien we dan wel weer. Best een kans dat ik dan thuis blijf als mijn gevoel zegt dat dat de beste keuze is Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:23

Ik wil bij de volgende toch ook zeker het eerste jaar thuisblijven. Daarna vind ik het wel lekker om een dag of drie per week te gaan werken, maar op zich heb ik met de paarden al wel tijd voor mezelf natuurlijk. Het is dan ook echt omdat het niet fijn is zelf geen geld te hebben. Ik bedoel, het is gewoon fijn om te kunnen pinnen en iets te kopen ipv te verantwoorden waar het voor is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:28

odetteke schreef:
Wiefke toch Ach gut Herken het wel hoor, ik vergeet ook alles! De rest van de wereld interesseert me ook lang niet zo veel meer als vroeger. Ik kan niet meer rekenen, nadenken, versta de andere talen een stuk slechter, ik kan een hele avond tv gekeken en hebben en aan het eind van de avond niet meer weten wat ik gezien heb, snap niks meer, ook niet na tig keer uitleg, ben onhandiger geworden, sloop per ongeluk van alles, gesprekken gaan soms volledig langs me heen Bloos Pffff, met hoe ik nu ben is een rekentoets met staartdelingen uit groep 5 al teveel gevraagd Clown

Stom hoe dat veranderd he! Mijn IQ zat voorheen in de richting van hoogbegaafd maar ik ben nu echt prototype dom blondje. Vorige week legden ze op school uit hoe restzetels worden verdeeld (verschillende systemen) en dat dan voorgerekend met getallen... nou ik zat echt te kijken van Blond
Uiteindelijk snapte ik het maar had ik de omschrijvingen nog bij de verkeerde namen gezet ook.

En de meest stomme versprekingen, inderdaad ook fysiek onhandig (ik bots overal tegenop, laat spullen vier keer achter elkaar uit mijn handen vallen) en waar ik vroeger best vlot gebekt was, moet ik nu vaak zoeken naar een weerwoord.

Wat moederschap met een mens kan doen zeg!