Peesontsteking pols

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Peesontsteking pols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:11

Ik weet sinds gisteren dat ik een peesontsteking in mijn linker pols heb.
Ik had er al ruim een maand last van, maar het werd steeds erger, dus ben gisteren maar eens naar de huisarts geweest.
Ik moet nu zo veel mogelijk rust houden, en alle bewegingen die pijn doen, en steeds herhalende bewegingen zowiezo vermijden (zit nu dus ook met 1 hand te typen).
Mijn huisarts zei dat dit soort dingen vaak lang duren, maar ik heb er niet aan gedacht om te vragen wat ze onder 'lang' verstaat.
Zijn hier meer mensen die een peesontsteking hebben gehad?
Hoe lang heeft het geduurd voor het over was?
En hoe ging de behandeling?
Mijn huisarts had het over ontstekingsremmers, maar die mag ik niet hebben ivm mijn andere medicijnen.
Ze had het ook nog over een spalk, en over fysio, maar ze wilde eerst met rust proberen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat dat nog niet meevalt, ik gebruik hem onbewust toch nog best wel veel en als het dan pijn doet denk ik "oja, dat moet ik niet meer doen", maar dan is het alweer gebeurd.

Casarell

Re: Peesontsteking pols

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:19

Als ze het met rust wil proberen, waanom heeft ze je pols dan niet gespalkt? Dat is de enige manier om echt rust te geven..
Heb je trouwens ook iets van een verdikking of blut ergens?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:27

Peesontstekingen kunnen erg verschillen. Hoe lang het gaat duren hangt van verschillende dingen af: Hoe lang je het al hebt, hoe erg het is, hoe je weerstand is, hoeveel je het gebruikt, op welke plek het zit, etc etc etc. Ik heb regelmatig peesontstekingen, soms zijn ze met een paar weken (2 á 3) weer weg, maar ik heb er ook weleens 3 maand mee rond gelopen.

Sowieso zou ik je aanraden er mee naar een fysio te gaan. Eventueel zou die hem ook kunnen spalken of tapen, want rust krijgen terwijl er niks om zit schiet vaak niet echt op, zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens moet je wel oppassen met immobiliseren, want pezen zijn al zo slecht doorbloed, en als je helemaal niks gaat doen, word dat natuurlijk niet beter. Ook daarmee kan een fysio helpen, bijvoorbeeld door je oefeningen te geven. Dus fysio lijkt me wel belangrijk.

Ik weet niet met wat voor ontstekingsremmers je huisarts aankwam, maar de zogenaamde NSAIDs werken vaak erg goed en geven bij de meeste mensen bij kortdurend gebruik weinig bijwerkingen. Voorbeelden van NSAIDs zijn ibuprofen, naproxen, diclofenac. Ik weet natuurlijk niet wat voor medicijnen jij gebruikt, dit is meer bedoeld om je een idee te geven wat meestal met ontstekingsremmers bedoelt word in dit soort gevallen.
Ontstekingsremmende injectie zou ik niet aan beginnen, mijn huisarts wou er wel aan, maar de orthopeden dus niet. Maar ik denk dat dat ook nog lang niet aan de orde is.

In elk geval veel succes er mee, goed luisteren naar je lichaam, want hoe vaker je wel bewegingen maakt die pijn doen, hoe langer het gaat duren!
Sterkte!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:05

kan er niks meer aan toevoegen, alleen dat zr soms een prik erin geven, met (sorry als het fout gespeld is) cortico steroieden en een pijnstiller, dit werk ongeveer een half jaar, maar bij mij is het na een week of 3 alweer uitgewerkt. Verdrietig
Succes ermee

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:55

Zonnebloem schreef:
kan er niks meer aan toevoegen, alleen dat zr soms een prik erin geven, met (sorry als het fout gespeld is) cortico steroieden en een pijnstiller, dit werk ongeveer een half jaar, maar bij mij is het na een week of 3 alweer uitgewerkt. Verdrietig
Succes ermee

Ik heb dus ook een injectie gehad met corticosteroïden, en ook bij mij heeft het geen effect gehad..
Ontsteking komt met regelmaat terug, maar zolang hij geen pijn doet vind ik het best.
(door mijn reuma heb ik met grote regelmaat ontstekingen in mijn lijf..)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:00

De onsteking zit aan de kant van mijn pink.
De ene keer doet hij alleen pijn als ik mijn pols te ver draai, de andere keer doet hij al pijn als hij zomaar ontspannen op een kussen ligt (zoals nu dus).
Een spalk moeten ze speciaal aanmeten volgens mijn huisarts, daarom wilde ze het eerst zo proberen.
Maar rust houden terwijl ik hem wel makkelijk kan bewegen is bijna onmogelijk.
Die NSAID's mag ik dus niet hebben in combi met mijn andere medicijnen.
Voor de fysio heb je toch een verwijzing nodig?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:18

Zonnebloem schreef:
alleen dat zr soms een prik erin geven, met (sorry als het fout gespeld is) cortico steroieden en een pijnstiller, dit werk ongeveer een half jaar, maar bij mij is het na een week of 3 alweer uitgewerkt.

femmefatale1 schreef:
Ik heb dus ook een injectie gehad met corticosteroïden, en ook bij mij heeft het geen effect gehad..

Dit is dus ook de reden dat de verschillende orthopeden die ik gehad heb dus bij voorkeur dit soort injecties niet meer geven. Maar soms is het een soort laatste redmiddel.

Een brace is afhankelijk van de brace hoe makkelijk dat aan te meten is. Ik heb een brace voor mijn duim, was gewoon een kwestie van verschillende soorten passen en uitproberen. Die voor mijn pink (kapotte pees) is ter plekke gemaakt, moest ik zelf betalen (geen verwijzing) maar kostte ongeveer een tientje.... Maar over het algemeen zijn het gewoon standaard dingen die dmv klittebandsluitingen aangepast worden en moet dat dus geen maatwerk zijn.
Maar zoals gezegd zou de fysio hem ook kunnen tapen. Als het goed is, zowel met tapen als met braces, heb je nog wel enige bewegingsmogelijkheid, alleen het is beperkt. Voordeel van een brace is dat je hem dagelijks kan dragen en eventjes af kan doen om te oefenen.

Voor de fysio heb je tegenwoordig geen verwijzing meer nodig. Gewoon bellen en een afspraak maken. Eventueel kan die nog een verzoek bij de huisarts indienen voor een verwijzing voor de brace, want voor de brace heb je wel een briefje van je huisarts nodig.

Het feit dat hij nu pijn doet terwijl je niks doet, betekend eigenlijk al dat je dus al teveel hebt gedaan. Dus toch nog voorzichtiger zijn. En morgen meteen de fysio bellen. Die bekijkt de situatie met jou, en stelt een plan op waar jij het beste bij gebaadt bent. Zo door de computer is het moeilijk te bekijken wat het beste is.

Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:20

Duivelsklauw kan je er op smeren dat is een ontstekingsremmer maar dan op natuurlijke basis.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:32

Ladidan, ik heb helemaal niks gedaan vandaag.
Alleen mijn broek open en dicht bij het naar de wc gaan, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat met 1 hand moet doen.

Marleen_usar, waar haal je duivelsklauw?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:37

Ik heb ook peesontsteking gehad (nog steeds last van bij vlagen), kwam bij mij hoogstwaarschijnlijk doordat ik glas in mn pols heb gehad, want een paar maanden (nov 2006) erna kreeg ik last van rsi in mn pols. Heb hiervoor eerst op ontstekingsremmers gestaan die niks hebben geholpen. In maart 2007 heb ik 4 weken in het gips gezeten, dit heeft tijdelijk geholpen. Dokter gaf aan dat alleen rust zou helpen en wilde me ook niet doorsturen naar de fysio oid, dus ben op eigen beweging gegaan. Deze gaf vooral aan dat ik moest stoppen met mijn werk wat ik deed (werkte bij Shakies op het station, ik moest hier veel fruit snijden en zware kannen van 4 liter tillen) en rust houden zodra het op kwam zetten.

Al met al is het nooit echt overgegaan, het is wel minder geworden door mn muis op links te zetten (word je vanzelf handig in Vork ) en door op te passen. Veel uitmesten kan niet, als ik mn muis weer op rechts heb voel ik het vanzelf gaan zeuren enz. Dus goed oppassen en dan kan het wel. Stoppen zodra je iets voelt voordat het weer te ver gaat Nagelbijten / Gniffelen

Wat mij wel hielp op het moment zelf was om het in te zwachtelen, die druk er op hielp dan iets waardoor ik toch iig mn broek open en dicht kon krijgen Vork Ik heb overigens toen ook een mitella omgedaan, zodat ik mn arm ook zéker niet kon gebruiken (anders doe je het toch.)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:46

Een mitella is ook nog een optie, maar dat ziet er meteen zo overdreven uit.
"Gelukkig" zit de ontsteking in mijn linkerpols en ben ik rechtshandig.
Mijn broek krijg ik wel open, kracht zetten doet geen pijn.
Alleen mijn pols draaien, en voorover of achterover buigen, doet pijn (behalve nu dan, want nu doet hij al pijn als hij zomaar ontspannen ligt).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:48

Ja ik had het dus in mijn rechterpols en ik ben ook rechts Tong uitsteken

En juist omdat dat buigen zeer doet heb ik het ingezwachteld, dan kan dat niet zo goed meer. Overigens was ik nog vergeten te zeggen dat ik een hele tijd 's nachts met een brace heb geslapen om mn pols rust te geven.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:52

Zo'n brace 's nachts zou voor mij ook niet gek zijn.
Als ik 's morgens mijn bed bekijk kan ik geen andere conclusie trekken dan dat het weer een wilde nacht moet zijn geweest. Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:54

ROFL Voordeel is dat je er dan overdag weer wat beter tegenaan kan, omdat je pols 's nachts stil ligt. En een brace sluit niet af zoals een zwachtel doet, dus heeft ook geen nadelige gevolgen oid. Volgens mij zou je zelfs gewoon een skate polsbeschermer kunnen nemen als goedkope oplossing Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:03

BrittKitt schreef:
Ik heb ook peesontsteking gehad (nog steeds last van bij vlagen), kwam bij mij hoogstwaarschijnlijk doordat ik glas in mn pols heb gehad, want een paar maanden (nov 2006) erna kreeg ik last van rsi in mn pols. Heb hiervoor eerst op ontstekingsremmers gestaan die niks hebben geholpen. In maart 2007 heb ik 4 weken in het gips gezeten, dit heeft tijdelijk geholpen. Dokter gaf aan dat alleen rust zou helpen en wilde me ook niet doorsturen naar de fysio oid, dus ben op eigen beweging gegaan. Deze gaf vooral aan dat ik moest stoppen met mijn werk wat ik deed (werkte bij Shakies op het station, ik moest hier veel fruit snijden en zware kannen van 4 liter tillen) en rust houden zodra het op kwam zetten.

Al met al is het nooit echt overgegaan, het is wel minder geworden door mn muis op links te zetten (word je vanzelf handig in Vork ) en door op te passen. Veel uitmesten kan niet, als ik mn muis weer op rechts heb voel ik het vanzelf gaan zeuren enz. Dus goed oppassen en dan kan het wel. Stoppen zodra je iets voelt voordat het weer te ver gaat Nagelbijten / Gniffelen

Wat mij wel hielp op het moment zelf was om het in te zwachtelen, die druk er op hielp dan iets waardoor ik toch iig mn broek open en dicht kon krijgen Vork Ik heb overigens toen ook een mitella omgedaan, zodat ik mn arm ook zéker niet kon gebruiken (anders doe je het toch.)

Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik een injectie gehad met corticosteroïden.
Ik heb vroeger aan beide polsen een CTS (carpaal tunnel syndroom) gehad. Ben hier overigens niet aan geopereerd (was ineens bijna weg toen ik naar de huisarts moest..), maar weet wat de signalen zijn, en als ik die op voel komen, is het gelijk accuut rust.
Daar heb ik nu eigenlijk nooit meer last van, maar heb nu wel aan beide handen met regelmaat een ganglion. Dit komt door een overvulde peesschede of gewricht. Als ik vochtafdrijvers en ontstekingsremmers neem, gaat deze weer weg..

Maar.. ik werk met paarden. Dat is mijn wereld, en ik ga hier niet mee stoppen.
Overigens gaat het prima zo.. bijna geen last, en als ik wel last krijg, neem ik die middelen om weer pijnvrij te kunnen zijn.

Denk dus niet te licht over een peesschede ontsteking, het kan zomaar uitdraaien op een CTS, en geloof me.. dat wil je echt niet.. dan leer je pas wat pijn is..
Je kan evt ook je hand zelf spalken met een polsbeschermer die ze ook met skaten gebruiken..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:07

Die injecties wil ik iig niet mocht het nog ooit terugkomen, mijn ervaring met dat soort dingen is dat het even helpt, maar dat het uiteindelijk alleen maar slechter voor je is

Idd met acute rust zodra het terugkomt is het prima in de hand te houden, maar nu ga ik weer terug naar halfpension en moet ik dus wel weer veel uitmesten en ook de paddock regelmatig mesten ed, maar dat ging eerder ook wel prima dus dat moet wel goed komen. Evt gebruik ik de brace weer.. Maar ik weet dat de ontsteking zelf al meer dan voldoende zeer doet.

Bij mij is het toen dus gekomen door glas in de pols, ik wilde glazen terugzetten op de plank, eentje viel en in een reflex ving ik deze op. Was wel opgelucht toen het bloed donkerrood was Vork Maar hierdoor is mn hele arm wekenlang blauw geweest en ik heb mn arm hierdoor ook echt lang niet kunnen gebruiken, zelfs de klink van de deur (oude klinken, van die slappe) kon ik niet eens naar beneden doen Nagelbijten / Gniffelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:24

Misschien dat een drogist het heeft op een apotheek en anders laten bestellen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:33

Inge_83 schreef:
Ik weet sinds gisteren dat ik een peesontsteking in mijn linker pols heb.
Ik had er al ruim een maand last van, maar het werd steeds erger, dus ben gisteren maar eens naar de huisarts geweest.
Ik moet nu zo veel mogelijk rust houden, en alle bewegingen die pijn doen, en steeds herhalende bewegingen zowiezo vermijden (zit nu dus ook met 1 hand te typen).
Mijn huisarts zei dat dit soort dingen vaak lang duren, maar ik heb er niet aan gedacht om te vragen wat ze onder 'lang' verstaat.
Zijn hier meer mensen die een peesontsteking hebben gehad?
Hoe lang heeft het geduurd voor het over was?
En hoe ging de behandeling?
Mijn huisarts had het over ontstekingsremmers, maar die mag ik niet hebben ivm mijn andere medicijnen.
Ze had het ook nog over een spalk, en over fysio, maar ze wilde eerst met rust proberen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat dat nog niet meevalt, ik gebruik hem onbewust toch nog best wel veel en als het dan pijn doet denk ik "oja, dat moet ik niet meer doen", maar dan is het alweer gebeurd.

Heb het ook gehad, alleen ik kon weer eens geen rust houden en heb gewoonallerlij dingen gedaan, resultaat dat ik nu zwakke pols heb.
Ik heb alleen ibuprofen 600mg gekregen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:37

Ten eerste snap ik niet helemaal waarom je geen NSAID voorgeschreven krijgt. Waarschijnlijk geeft het een interactie waardoor ernstige maagklachten veroorzaakt kunnen worden. Dit is een veel voorkomend probleem met NSAIDS in combinatie met andere geneesmiddelen. Maar hiervoor kunnen ze dan een goeie maagbeschermer geven. Het is altijd mogelijk een NSAID voor te schrijven, even zoeken naar de juiste en een goeie maagbeschermer of wat dan ook erbij. Dus dit is wel een beetje onzin denk ik.

Ik heb zelf ook veel ervaring met peesontstekingen. Nu uiteindelijk blijkt dat ik Tunnelsyndroom heb. Dus wanneer het veel en vaak terugkomt, zou ik me even door laten verwijzen naar de Neuroloog! Je weet maar nooit!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:38

ws zitten de probleem al hoger (in de schouder) waardoor je de pols verkeerd gaat belasten
Voor dit soort ontstekingen helpt acupunctuur heel goed Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:40

Hou er trouwens ook rekening mee dat je niet de rest verkeerd gaat belasten Vork
Op het einde van mijn vorige werk zat ik met twee overbelaste polsen én schouders Nagelbijten / Gniffelen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 14:02

Vanavond komt mijn zus langs (= fysio) om me oefeningen te leren, waar de huisarts het ook over had.
Over maagbeschermers heb ik de huisarts niet gehoord.
Ze zei alleen dat ik die NSAID's niet mocht hebben omdat ze een wisselwerking hebben met mijn andere medicijnen, idd iets met de maag.
Ik laat nu zo veel mogelijk werk (tuin bv) liggen, en dingen die echt moeten gebeuren zo veel mogelijk uitbesteden.
Ik bedacht me gisteravond dat ik nog spiroflor had liggen, dus ik heb dat er op gesmeerd voordat ik ging slapen.
Geen idee of het helpt, maar baat het niet dan schaad het niet dacht ik zo.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:10

Jep heb het al 3x gehad. Komt steeds terug helaas. Bij mij duurder het een maand of 3 tot het wat minder werd en wel een half jaar voor ik er helemaal vanaf was. Fysio vond ik niet helpen. Je moet je hand ook niet helemaal stil houden, is ook niet goed. Alleen zware dingen vermijden en de rest gewoon proberen te doen. Computer vermijden (is zelfde als muisarm).

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:03

Ik ben inmiddels 2 dagen bezig met de oefeningen, maar merk nog geen verschil.
Ik vind het erg moeilijk om rust te houden omdat ik alleen pijn heb bij bepaalde bewegingen.
Daardoor vergeet ik het ook vaak, en kom ik er achter als ik een beweging maak die pijn doet.
Helaas merk ik dan na een tijdje wel goed dat ik te eel heb gedaan, en doet het ook pijn als mijn pols zomaar ontspannen ligt.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:05

Ik heb sinds 1,5 week, op advies van mijn zus (= fysio), een spalk voor 's nachts.
Ik word nu niet meer 's nachts wakker van de pijn, maar verder haalt het weinig uit.
Daarom ben ik gisteren terug geweest naar de huisarts.
Ontstekingsremmers wil ze me niet voorschrijven.
Ik mag als ik veel pijn heb ibuprofen nemen, maar dan moet ik eerst om een maagbeschermer komen.
Ik heb nu een verwijzing voor behandeling bij de fysio, dus die ga ik straks maar eens bellen.
Ik ben het inmiddels allemaal wel goed beu aan het raken.