Het is weer kouder, mooi paars kleurtje again..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het is weer kouder, mooi paars kleurtje again..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:36

Wie heeft hier nog meer last van? Paarse handen, voeten en knieën als het kouder wordt? Vooral als mijn handen niks doen en het koud is worden ze paars en koud. En bij heel koud weer krijg ik ook van die mooie oranje vlekjes erop. Nagelbijten / Gniffelen Bij kou op m'n knieeën krijg ik er ook last van. Als ik weer ga bewegen is het snel weg. Mijn moeder zegt dat het Raynaud is, dat heeft m'n zus ook gehad.. Maar ik heb het al heel m'n leven. Ik denk zelf dat het komt omdat ik best mager ben en amper bescherming heb tegen kou.. Volgens mij heb ik het ook wel eens bij de dokter gemeld, maar die vond het dan blijkbaar niks ernstigs.

Zijn hier al eens mensen mee naar de dokter geweest, en wat kwam daaruit?

PinkyBubble

Re: Het is weer kouder, mooi paars kleurtje again..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:12

Juul schreef:
Wie heeft hier nog meer last van? Paarse handen, voeten en knieën als het kouder wordt? Vooral als mijn handen niks doen en het koud is worden ze paars en koud. En bij heel koud weer krijg ik ook van die mooie oranje vlekjes erop. Nagelbijten / Gniffelen Bij kou op m'n knieeën krijg ik er ook last van. Als ik weer ga bewegen is het snel weg. Mijn moeder zegt dat het Raynaud is, dat heeft m'n zus ook gehad.. Maar ik heb het al heel m'n leven. Ik denk zelf dat het komt omdat ik best mager ben en amper bescherming heb tegen kou.. Volgens mij heb ik het ook wel eens bij de dokter gemeld, maar die vond het dan blijkbaar niks ernstigs.

Zijn hier al eens mensen mee naar de dokter geweest, en wat kwam daaruit?

Ik heb het met me rechtervoet, waar tot 3 x toe een paard op gestaan heeft, 1e keer 1 van rod de 800 kilo (bels) daarna me eige paard 750 kilo en daarna me huidige pony van 350 kilo.. Tis nooit gebroken geweest (voglens de dokter) Maar al mijn zenuwen zijn in dat gedeelte wel dood geloof ik, en me kleine teen ook. Als het ook maar onder de 20 graden is, word het knalpaars met rode strepen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:16

Hihi wat grappig, mn moeder vond dat ik gisteren paarse/blauwe voeten had.. ik vond het wel mee vallen, iig niet blauw ofzo. dacht dat ze er juist nog mooi bruin uitzagen van de vakantie, zo zie je maar weer, wat al dat kunstlicht met je ogen goed Knipoog
Ik krijg bij koud weer idd ook van die rare vlekken op mn handen... Ik krijg overigens geen last van mn knieën, gelukkig. Dus dat zou ik echt niet weten wat dat zou moeten zijn. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:18

Ja ik heb wel iets aan m'n knieeën al, maar of dat ermee te maken heeft? Geen idee. Ik krijg ook wel eens kramp trouwens bij kou. Nu bijvoorbeeld, de had waarmee ik 'muis' *LOL* daar voel ik een beetje kramp in en ook in de rest van m'n arm. Als ik even type zoals nu zakt het paarse langzaam weg, en de kramp ook wel iets.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:26

Juul schreef:
Ja ik heb wel iets aan m'n knieeën al, maar of dat ermee te maken heeft? Geen idee. Ik krijg ook wel eens kramp trouwens bij kou. Nu bijvoorbeeld, de had waarmee ik 'muis' *LOL* daar voel ik een beetje kramp in en ook in de rest van m'n arm. Als ik even type zoals nu zakt het paarse langzaam weg, en de kramp ook wel iets.

Het kan te maken hebbben met kou, ikzelf heb veel knie problemen, in de winter heb ik zo onwijs veel pijn in mijn knieen en mijn nek (Verschoven nekwervel en een wiplash) gewoon omdat de kou niet goed is voor gewrichten, de een kan er beter tegen als de ander, vooral de mensen die al blessures hebbe zullen sneller last hebben van pijn aan de gewrichten met koud weer, als de mensen die nooit een blessure hebben gehad.
Swinters heb ik ook altijd winterhanden, d.w.z. dat ik kleine sneetjes in me vingers heb overal. erg vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:41

Okee. Ja gewrichtspijn kan idd ja. Zo voelt het ook. Heb het ook in m'n heupen.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:44

Ik krijg altijd als ik al maar een beetje koude handen heb paarse handen & armen met rode vlekken het lijkt wel alsof m'n handen dood zijn Nagelbijten / Gniffelen

M'n voeten blijven wel gewoon Tong uitsteken

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:50

Ik heb het ook, mn voeten zijn ijskoud, voelen zeg maar dood aan en heb snel last van wintertenen, ook mn handen worden snel paars met oranje vlekjes en daarna worden ze wit. Ik ben er al voor naar de dokter geweest (dokter, ik wil zo graag even langskomen, mn tenen zijn ontstoken. Ik langs, zegt de dokter: Jemig, wat heb jij met je tenen gedaan, erop geschilderd? Enne, dat is geen ontsteking hoor, dat zijn wintertenen!), hij heeft toen ook mn benen, voeten en handen gevoeld en hij vertelde dat het iets met je bloedvaten te maken heeft, maar dat het totaal niet ernstig is, zolang je been (vanaf beneden gezien) vanaf halverwege je kuit maar warmer aan begint te voelen.
Advies is: niet wrijven, maar bewegen!
En inderdaad wat jullie zeggen, sneller last van gewrichten!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:56

Mijn zusje heeft het ook best behoorlijk, als die buiten is geweest zijn haar vingers helemaal geel/wit en haar lippen paars.
Bij mij zie je er niks van maar ik voel altijd dat ik ijskoude voeten en handen heb Nagelbijten / Gniffelen

Vrouwen hebben sowieso een slechtere doorbloeding in de voeten en handen dan mannen, maar soms heb ik het idee dat er totaal geen doorbloeding is Clown

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:59

Juul schreef:
Okee. Ja gewrichtspijn kan idd ja. Zo voelt het ook. Heb het ook in m'n heupen.

Kan hoor, ik heb het ook in mijn onderrug, kou is nooit goed voor een mens, maar je kan jezelf wel soepeler maken, en lekker smeren op pijnlijke plekken met tijger balsem of Advil spray

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:00

Als er helemaal geen doorbloeding is kan je niet bewegen dus dat lijkt me niet. *LOL*

Ik heb ook iets tegen koude handen nog volgens mij bedenk ik me net! Even zoeken...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:01

Juul schreef:
Als er helemaal geen doorbloeding is kan je niet bewegen dus dat lijkt me niet. *LOL*

Ik heb ook iets tegen koude handen nog volgens mij bedenk ik me net! Even zoeken...

Nouja, het is beter dan blijven zitten op je kont Tong uitsteken dan word je alleen maar stijver.
Warm bad of douche wil ook nog wel eens helpen, en daarna bewegen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:03

ligt idd aan een haperende doorbloeding, en dat kan heel goed met ondergewicht te maken hebben. Dan heeft je lichaam minder vetreserves om lekker warm te blijven en dan wordt de doorbloeding naar je ledematen het eerste verminderd om de temp in je lijf constant te kunnen houden.
Mijn zus heeft jarenlang anorexia gehad en begint nu, na een jaar of 10 dat onder controle te hebben, pas normalere handen en voeten te krijgen. Die werden ook echt blauw/paars en dan kon ze er niks mee. Nu na jaren gezond gewicht begint het langzaam te verbeteren. Veel bewegen kan goed helpen, dat stimuleert de doorbloeding weer.

juul, het zou niet best zijn als de doorbloeding helemaal stopt, dan sterven je vingers en tenen af... het wordt wel verminderd, de bloedvaatjes worden nauwer. En dit kan je dus stimuleren door te bewegen, dan worden ze weer verder open gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:04

Gevonden. Arnica soin des mains anti froid heet het. Okee komt uit Frankrijk dus. Huilen van het lachen Weet niet of ze dat hier ook hebben.. Werkt wel meteen een beetje trouwens! Lachen

Zo erg is het niet hoor Zwerte. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:07

Ik heb het ook en tot nu toe heeft nog niets afdoende geholpen. Advies van de HA is 'veel bewegen'. Tja, dat gaat nogal makkelijk als je werk doet waarbij je geacht wordt achter de computer te zitten. Zelfs van typen worden mijn handen niet warm, heerlijk altijd, die paarse vlekken. En óp het paard heb ik het wel warm als ik in beweging ben, maar naast het paard ben ik zo weer terug onder het vriespunt.

Inmiddels ben ik (voor andere klachten) onder behandeling bij een nieuwe fysiotherapeut en daar zit ook een fysio die zich bezighoudt met haptonomie. Hij gaat een poging doen om mijn doorbloeding wat beter te laten functioneren. Ik ben benieuwd en hoop dat het werkt, want ik ben dat kou lijden meer dan zat. Ieder jaar weer een ramp van september tot zo'n beetje april.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:09

heb het met mijn handen, maar dan heb ik er dan ook echt geen kracht meer in. (en dat is best lasitg met paard op of afzadelen en dekens opdoen.
Meer mensen die dat hebben?
ook als ik op het paard zit en handschoenen draag heb\krijg ik last van.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:11

Handen en voeten dus vooral. En dan ook echt snijdende pijn die heel lang aanhoudt. Goh, wat zie ik op tegen de winter, vooral tegen vochtig koude dagen. Scheve mond

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:15

mijn zus is ook wel een extreem voorbeeld hoor, maar haar handen en voeten waren ook extreem... Was slechts een voorbeeld dat ondergewicht er wel degelijk mee te maken kan hebben, maar het hoeft natuurlijk niet!
Ik heb zelf het tegenovergestelde, hoef nauwelijks handschoenen aan, tenzij het keihard vriest. Altijd warme handen! Erg handig in de winter maar een ramp in de zomer... altijd zeiknatte zweethanden.

Zouden dingen als tijgerbalsem e.d. niet kunnen helpen? zalfjes die warm worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:20

Ja ik heb nu dus een middeltje erop gesmeert en nu zijn ze minder paars. Ja

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:05

Zonnebloem schreef:
heb het met mijn handen, maar dan heb ik er dan ook echt geen kracht meer in. (en dat is best lasitg met paard op of afzadelen en dekens opdoen.
Meer mensen die dat hebben?
ook als ik op het paard zit en handschoenen draag heb\krijg ik last van.

Heb ik ook wel last van!

Maar dit heeft niet met gewicht te maken denk ik want ik heb een prima gewicht en er zou eerder af moeten dan aan. En ik heb ook ontzettend koude vingers en tenen altijd!

Heb 1 keer gehad dat mijn kleine teen helemaal spierwit was, heb een half uur met pittenkussen (uit magentron) er op gezeten en toen kwam er weer wat kleur in. En als ik op de fiets naar huis zit 's winters zonder handschoenen heb ik ook altijd paarse handen met oranje vlekjes.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:19

Juul schreef:
Ja ik heb nu dus een middeltje erop gesmeert en nu zijn ze minder paars. Ja

welk middeltje ?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:19

Even teruglezen. Tong uitsteken

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:21

Juul schreef:
Even teruglezen. Tong uitsteken

ja nou je zei EEN middeltje,dus ik dacht dat je wat anders erop had gesmeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:24

[naam] schreef:
Gevonden. Arnica soin des mains anti froid heet het. Okee komt uit Frankrijk dus. Huilen van het lachen Weet niet of ze dat hier ook hebben.. Werkt wel meteen een beetje trouwens! Lachen

Zo erg is het niet hoor Zwerte. Lachen

Dat dikgedrukte dus. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:25

Ja, heb ik ook heel erg. Handen en voeten blauw, neus en lippen ook.
Krijg op mijn handen zelfs echt markeerstift-oranje vlekken erop. Nagelbijten / Gniffelen
Nog nooit voor naar de dokter geweest ofzo..