Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 23:53

Hallo ik ben Daan 18 jaar , en kom dit onderwerp nog wellis tegen in het dagelijks leven..
Ik doe de opleiding helpende welzijn en vd week kwam het onderwerp te spraken in de klas.
Zou jij als je bij de eerste echo hoort dat je kind gehandicapt zal worden het houden of aborteren?

De meiden uit mijn klas waren dus allemaal van mening dat ze het zouden houden en dat deze kinderen het ook verdienen om te leven. Tja heel mooi gezegt allemaal en natuurlijk mogen deze kinderen ook leven. Maar de verzorging van een kind met een handicap gaat niet over een nacht ijs.. Zeker niet als het heel zwaar gehadicapt is..

Ik heb de vraag voorgelegt aan meerdere mensen en je hoort ja en nee.

Mijn vraag aan jullie is ook , Zouden jullie het houden of niet?
Wat is jullie reden daarachter?

Ikzelf heb niks tegen gehandicapte mensen , maar ik zou zelf wel heel goed nadenken als ik zoiets te horen krijg....

Marigold

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:58

houden, ik ben tegen abortus, en als het kindje echt niet levensvatbaar is, dan wordt het meestal wel een miskraam.

naast de vraag van houden of niet, bestaat ook nog de blijdschap bij het besef dat je je kind (in later stadium) bij je hebt mogen houden, dankzij de techniek die beschikbaar is!

gehandicapt of niet, het is in de eerste plaats wel je kind!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:00

Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de mate van handicap en de levensverwachtingen en -kwaliteit.
Maar ik weet dat toen ik zwanger was en we na 24 weken of zo de pretecho hadden ik voor mezelf wist dat dit ons kindje was, ongeacht hoe of wat, en dat we het wilden en zouden behouden.

Wij hebben gelukkig een gezond kind, want het lijkt me inderdaad veelal erg zwaar.
Zo ken ik bijvoorbeeld mensen waarvan het kind geen contact met hen kan maken.
Tja je zult eigenlijk in de situatie moeten zijn, denk ik, maar het is natuurlijk te hopen dat het kind gezond is.

Er schiet me nog wat te binnen, maar het is dan ook laat.
Bij mijn dochter op school zit een kindje met een groeistoornis, dat ook niet veel groter dan een meter ongeveer zal worden. Hierover werd een artikel geschreven in de schoolkrant.
Heel erg interessant om te lezen en natuurlijk is het niet leuk dat dit meisje niet veel meer zal groeien, maar het is wel een soort van kans voor alle kinderen om om te leren gaan met kinderen die "anders" zijn. Kinderen stappen daar denk ik, ook veel sneller overheen.
Sorry misschien een beetje offtopic Bloos

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:03

Houden, of het moet duidelijk zijn dat het kind zal leven als een kasplantje, dat wil ik het kind niet aan doen zeker niet met de gedachte erbij dat het kind zich er misschien bewust van is dat het zoveel minder kan dan gezonde mensen Lachen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:06

Garanties krijg je nooit, je kind kan ook bij de bevalling of later gehandicapt raken. Ik zou mijn kind niet laten aborteren, het is mijn kind...eerlijk gezegd zou ik niet zo heel blij zijn met de redenatie dat dan andere kinderen kunnen leren omgaan met "andere" kinderen dankzij mijn kind. Ieder kind is toch anders? De een heeft flaporen, de ander blijft klein...
Als het kindje heel erg gehandicapt zou zijn zou ik het proberen zo waardig mogelijk leven te bieden.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:07

Hangt er denk ik heel zwaar vanaf wat voor handicap en in hoeverre een mens daar een normaal leven mee kan hebben. Als ik een kind zou krijgen dat zich amper kan bewegen en een enorme psychische achterstand zal ontwikkelen en dat soort dingen, ik kan nu zo snel niet zeggen of ik het zou laten weghalen, maar ik zou mezelf wel eerst 3 keer achter de oren krabben. Het lijkt me in de eerste instantie een enorme aanslag op de relatie met je man/vrouw, je houdt zelf bijna geen leven meer over omdat alle zorg naar dat kind gaat of je kind moet naar een verzorgingstehuis omdat je er echt niet zélf voor kunt zorgen. Dat lijkt me eigenlijk 1 van de ergste dingen die je als een moeder kan overkomen, niet voor je eigen kinderen kunnen zorgen en er ook niets aan kunnen veranderen. Daarbij lijkt me dat ook ontzettend duur ( man, wat klinkt dat cru, om het over een kind te hebben in de termen van geld ) en je gaat je hele leven ernaar zetten, je moet wel. Ik ken genoeg mensen met een beperking, daar niet van, en ik zou ook echt niet zeggen dat zo'n kind beter af was geweest als het nooit geboren zou zijn, ik moet er persoonlijk niet aan denken dat 1 van die mensen die ik dan ken er niet zou zijn ( hoewel het met haar handicap best meevalt ). Maar ik ben toch eigenlijk wel heel erg geïnteresseerd in wat die ouders ervan denken, als ze de keuze zouden krijgen om het allemaal over te doen, zouden ze er dan nog steeds voor kiezen om een kind met zoveel speciale zorg op de wereld te zetten?
Daarbij heb je ook het geval van het kind. Kan zo'n kind wel een menswaardig bestaan leven als het echt zwaar gehandicapt is? Een been missen of iets dergelijks, daar kan je gewoon mee leven, maar in die echt erge gevallen. Die kinderen weten natuurlijk niet beter, dus wat dat aangaat is het een beetje een rottig argument. Je kan heel slecht iets een "mensonwaardig bestaan" noemen als je nooit iets anders gekend hebt.
Maar goed, ik heb gelukkig nog nooit in de schoenen van zo iemand gestaan, dus ik kan niet echt oordelen. Ik kan wel zeggen "ik doe dit", maar als je zoiets echt gebeurd, dan reageer je toch anders denk ik. Maar als ik nu zou moeten kiezen dan denk ik dat ik het wel weg zou laten halen. Ik heb op dit moment nog wel echt behoefte aan het hebben van een leven buiten kinderen om, ik wil best graag carriére maken enzo, en kinderen maken dat al moeilijker, laat staan een kind dat zoveel extra aandacht nodig heeft. Daarbij lijkt het me echt een killer voor je relatie. Compleet egoïstisch, ik weet het en nogmaals, als het me echt zou overkomen zou ik misschien wel heel anders kunnen reageren dan ik nu denk, maar als ik het zo zou moeten zeggen, dan lijkt dit me de logische keuze voor mij.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:08

Weglaten halen, klinkt heel cru misschien maar ik zou echt niet daar mee kunnen leven.
Dan zit je er letterlijk je hele leven mee 'opgescheept'
ben 15 dus misschien veranderd dat nog maar denk het niet

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:13

Ik ben zelf gehandicapt en ik ga er van uit dat iedere situatie uniek is. Oordelen en veroordelen is dan ook niet op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 05-10-08 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:17

Tot bepaalde mate! Ik heb gewerkt met zwaar verstandelijk en lichamelijke gehandicapten (deze mensen waren totaal afhankelijk van andere mensen). Heb een leuke tijden met die mensen gehad, maar ook minder leuke.
Ik weet wel dat ik als ik van te voren weet dat mijn kind net als hun als een kasplantje in leven wordt gehouden ik hem/haar niet op deze wereld zal zetten.
Moeilijk onderwerp dit, misschien als het me ook daadwerkelijk zal overkomen ik op dat moment anders denk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 00:19

EstherHegt Ik heb het over de kinderen die nauwelijks zullen kunen funtioneren in de maatschappij,
Nooit zullen leren lezen schrijven lopen praten.... en ook constant nagekeken zullen worden op straat

Fijn om de verschillende meningen te lezen over dit onderwerp

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:25

kinderen van dat nivo hebben echt niet het benul dat ze worden nagekeken op straat hoor.
het is dan vooral de zorg die de ouders hebben, om ze te leren begrijpen, goede dagbesteding te vinden, en beperkt te zijn in wat ze nog kunnen doen met het hele gezin (per kind verschillend natuurlijk).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:27

Ligt aan de mate van handicap maar ik denk dat ik voor abortus zou kiezen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:32

DaanxBien schreef:
EstherHegt Ik heb het over de kinderen die nauwelijks zullen kunen funtioneren in de maatschappij,
Nooit zullen leren lezen schrijven lopen praten.... en ook constant nagekeken zullen worden op straat

Zijn kinderen er alleen voor de maatschappij? Dat klinkt wat kortaf, zo bedoel ik dat niet hoor. Maar wordt er niet erg makkelijk geoordeeld over wat wel of niet functioneel is voor de maatschappij?
Zoals ik net ook zei, iedere situatie is anders en zo is ook ieders keuze een persoonlijke keuze.
Wat is een handicap? Zou ik bijvoorbeeld wel geboren mogen zijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:43

Zwaar gehandicapt, aborteren Ja. Wees eerlijk, waar komt zo'n kind terecht bij de doorsnee ouders? Kan het kind altijd thuis blijven wonen en daar gelukkig worden? Ik vraag het me af Ja

Het gaat niet om wel of niet functioneel voor de maatschappij, maar om een levenswaardig bestaan. En dát is voor iedereen verschillend Lachen en die maat ligt voor iedereen anders.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:45

Het hangt van de situatie af. De mate van handicap maar ook van je eigen situatie. Financieel, partner, etc. In mijn eentje zou ik het in ieder geval niet aan kunnen, zowel emotioneel als praktisch niet.

Ik zou me ook zorgen maken over of de zorg in de toekomst wel geregeld wordt voor gehandicapten en of die zorg toereikend is. Dat weet je gewoon niet nu de verzorgingstaat afbrokkelt.

En ben je dan in staat om als je zelf 60 bent iedere dag naar je 30 jarige zoon in het tehuis te gaan om hem te wassen of emotioneel te stimuleren omdat de verzorgsters daar geen tijd meer voor hebben? En wat gebeurd er als je eerder dood gaat? Ik zou me daar wel zorgen over maken van tevoren.

Maar ik ben een beetje een piekeraar dus ik zie gelijk overal beren op de weg Verdrietig

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:58

Ik ben 47 en heb zelf geen kinderen, maar ik denk persoonlijk dat ik het veel moeilijker zou vinden een kind te hebben dat net op de grens wel/niet "normaal" zit, dan een kind met een "behoorlijke" handicap. Ik heb jarenlang lesgegeven aan gehandicapten die paardrijden, dat zijn natuurlijk niet de ernstigst gehandicapte personen en ik heb vanuit mijn omgeving ervaring met grensgevallen en dat is net zo moeilijk. Dat zie je niet op een echo, het kan pas ontstaan bij de geboorte. Die beseffen dat ze anders zijn, geen vriend of vriendin krijgen, niet zelfstandig kunnen gaan wonen net als hun broers of zussen, een Wajong-uitkering krijgen en ondanks dat ze heel hard werken niet meer verdienen dan hun uitkering.
Ik denk dat als ik zwanger zou zijn geweest van een kind met een handicap, het van de handicap zou afhangen of ik de zwangerschap zou afbreken. En natuurlijk, wanneer ontdek je het. Bij een eerste echo ( kan je dan al een handicap zien?) is de keuze misschien eerder voor abortus dan wanneer je er in een verder gevorderd stadium van de zwangerschap achterkomt.
En toch blijft het voor mij een heel moeilijke keuze, voor mij is het een van de redenen geweest dat ik bewust "kinderloos" ben. Ik weet namelijk niet hoe ik denk als ik er echt zo voor zou staan en ik weet ook niet of ik een kind met een zware handicap zelf zou kunnen opvoeden of uit handen geven aan een instelling.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:06

volgens mij zie je idd veel handicaps niet op een echo.
er moet echt een biologisch aanwijsbaar iets zijn wil je het op een echo kunnen zien.
een biologisch normaal ontwikkeld kind, met een hersenbeschadiging bijvoorbeeld, herken je pas gaandeweg de baby/kindertijd.
down zie je via nekplooi meting,
waterhoofd, open ruggetje etc zijn te herkennen.
eigenlijk is het erg dat er nu scans voor zijn, zo worden zwangere stellen wel voor een erg moeilijke keuze gezet.
volgens mij is het beter om van je ongeboren baby te gaan houden, het een warme plek te geven in je gezin,
en bij een handicap daar samen in te groeien.
het vind zijn weg wel allemaal.
natuurlijk heeft het een grote inpact op je leven, maar toch. het is je kind.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:07

Hoe weet je na een echo of je kind zwaar gehandicapt is? Een echo zegt daar helemaal niets over. Dat is de vraagstelling van de topicstarter. Mochten er aanwijzingen zijn in erfelijke afwijkingen kan er inmiddels door bijv DNA onderzoek meer duidelijk worden.
Maar een echo............

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:11

Ik zou niet weten hoe ik in die situatie zou reageren, denk dat vrijwel niemand dat van zichzelf weet totdat een dergelijke situatie zich daadwerkelijk voordoet (gelukkig niet zo heel vaak).

Het lijkt me wel een enorm zware beslissing om te nemen als je ervoor komt te staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:12

Op een echo zijn wel dingen te zien; open ruggetje en dikkere nekplooi bijvoorbeeld.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:17

Ik denk dat ik het weg laat halen.
Gewoon omdat ik zulke dingen moeilijk kan accepteren. Dan kan ik het kind wel houden, maar als ik er niet tevreden over ben, dan accepteer ik het ook niet. Dat gaat weer ten koste van het kind, en dat kan ik hem dus beter besparen.
Dat is mijn reden. Misschien wat kort door de bocht..

En ik heb echt niks tegen gehandicapten, maar met mensen omgaan is vanaf dat ik klein was al moeilijk voor me geweest.
Dus dit dan nog weer extra moeilijk.
Ik leef liever alleen, met vriend en de paarden. Dus eigenlijk zoiezo geen kinderen.
En voorlopig moet ik er al helemaal niet aan denken. Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:22

Anne_GTI schreef:
Op een echo zijn wel dingen te zien; open ruggetje en dikkere nekplooi bijvoorbeeld.

En spieratrofie, doofheid, visuele handicaps en nog veel meer handicaps zijn niet te zien. Blijft zeker een interessante discussie. Misschien is het wel een idee voor de topicstarter om het voor de schoolopdracht het van de andere kant te benaderen en aan de 'mislukten' en/of de ouders te vragen wat ze er van vinden. ( kweet-alleen-niet-wat-de-school-er-van-zou-vinden )

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:28

Ik zou het kind ook laten weghalen om dezelfde reden:
zap schreef:
Zwaar gehandicapt, aborteren Ja. Wees eerlijk, waar komt zo'n kind terecht bij de doorsnee ouders? Kan het kind altijd thuis blijven wonen en daar gelukkig worden? Ik vraag het me af Ja Het gaat niet om wel of niet functioneel voor de maatschappij, maar om een levenswaardig bestaan. En dát is voor iedereen verschillend Lachen en die maat ligt voor iedereen anders.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:47

mijn eerste reactie op de vraag van TS
JA , bij mijn huidige kind was er een grote kans dat hij lichamelijk en of geestelijk gehandicapt
ter wereld zou komen , nooit ergens over getwijfeld .. voelde gewoon goed vanaf dag 1
het stond vanaf dag 1 vast hij/zij kwam , wilde niet weten wat het was man/vrouw
en buiten lichamelijke ernstige dingen die na de geboorte direct aandacht nodig
zouden kunnen hebben hebben we ook niks laten controleren
en zou mijn mooie kind zijn ondanks alles
met enorm risico op vroeggeboorte
nu bleek hij erg veel te laat te komen en perfect Haha! maar dat is dus meer geluk dan wijsheid

...

aan de andere kant ..
mijn 1e zwangerschap heb ik bij ruim 16 weken laten afbreken

kwam er na 15 weken pas met zekerheid achter dat ik zwanger was
en kreeg per direct te horen
99% zeker lichamelijk iig geestelijk niet in orde
was ondanks pil en condoom zwanger geworden
had nierbekken onsteking en de verkeerde (voor evt kind) medicatie
geslikt die 15 weken

woonde net op mijzelf
m'n vriend net gedumpt (ging vreemd)
zat nog op school
geen solide grond geen stevige basis
kon amper mij zelf in leven houden met de beschikbare financieen
met 40 uur bijwerk naast school..

ja de keuze was makkelijk doch oh zo moeilijk ..
en oooh zo moeilijk maar doch zo snel gemaakt

had het kind niets te bieden
geen vader geen geld geen zekerheid geen tijd
geen lang gelukkig leven geen mens waardig bestaan
slechts liefde ..

kans op kort leven al dan niet ellendig
en naar alle waarschi9jnlijkheid kort leven rot dood
iig nihil kans op normaal/gezond zijn ..
als het al in leven zou blijven was het zwaar gehandicapt en zou
levens lang verzorging nodig hebben

moet zeggen heb altijd achter die keuze gestaan
en toen mijn lijf bij 9 maanden "vreemd deed" viel ook niet direct het kwartje

hoopte het nooit meer mee te maken ..

..

de meeste mensen met een down syndroom bv hebben een heerlijk leven
andere een zwaar , maar teld dat ook niet voor ons mensen
welke geen handicaps hebben ??

lastig ..

denk al met al dat het te maken heeft met de gradatie van de handicap
en hoe je zelf op dat moment voelt en in wat voor situatie je zit

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:46

Als ik ooit een kind zal krijgen met een handicap dan zou ik abortus plegen.
Ik weet wat voor stressvol leven je hebt met een gehandicapt kind, want mijn 2 neven zijn ook geestelijk gehandicapt. Ze kunnen bijna niks en het is echt ontzettend triest voor die jongens, ook al beseffen zij het niet (denk ik)

Maar tot nu toe heb ik nooit kinderen gewild, maar goed, mocht het ooit nog komen...