Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 09:43

De tweede kamer zal zich 8oktober a.s. buigen over het donorentekort.
Men heeft hiervoor een Actieve Donorregistratie bedacht.
Dit houdt in:
Citaat:
Dit systeem schept volgens de Nierstichting de belangrijkste voorwaarde om het enorme tekort aan orgaandonoren structureel aan te pakken. Het betreft een minder vrijblijvend systeem, waarbij iedere Nederlander van 18 jaar en ouder, die nog niet in het Donorregister zijn keuze heeft laten vastleggen, opnieuw aangeschreven wordt met de vraag of hij/zij wel of geen orgaandonor wil zijn. Mensen die niet reageren op een herhaaldelijke oproep worden als donor geregistreerd en krijgen daarvan bericht. De betrokkene kan deze registratie te allen tijde wijzigen
http://www.nierstichting.nl
Hier kan men het hele artikel lezen: http://www.nierstichting.nl/actueel/voo ... egistratie

Ik ben absoluut voor!!! Mede omdat ruim 7miljoen mensen zich nog niet donorgeregistreerd hebben en de tekorten aan donororganen enorm stijgt!
Ik vind dat iedereen zich hoort te registreren.

Of je je dan wel of niet beschikbaar stelt als donor dat is dan ieders eigen keuze, daar zijn de nodige topics hier op bokt ook wel over geweest.Maar je bent iig geregistreerd!
Ik hoop dat ooit in de toekomst nog een nieuwe wet komt dat iedereen verplicht wordt geacht om donor te zijn. Maar goed daar zullen nog wel de nodige ethische problemen uit voort varen.

Dus mijn vraag is, ben jij voor deze registratie of tegen?

Shadow0

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:21

Ook voor! Prima plan. Mensen houden de volledige mogelijkheid zelf te kiezen maar de mensen die het vergeten, er steeds niet aan toekomen of het teveel gedoe vinden vallen tenminste niet door de gaten heen.

Een wet die mensen verplicht donor te zijn vind ik overigens veel te ver gaan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:28

Dat mensen die na meerdere berichten niets van zich hebben laten horen als donor geregistreerd worden vind ik toch echt te ver gaan. Dat mensen er steeds weer op benadrukt worden dat vind ik wel een zeer goede zaak! Zo wordt de drempel ook verlaagt om je te melden als donor.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:52

Ik ben voor!! Ik vind het ook een prima plan! Als mensen het dan belangrijk genoeg vinden laten ze zich wel registreren als niet-donor. Het zou eindelijk een oplossing (kunnen) zijn voor het tekort aan donororganen. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die het niet zoveel uitmaakt of die het steeds vergeten op te geven of die te lui zijn om aan te geven of ze donor willen zijn, deze mensen zouden in dit geval niet meer "verloren" gaan als donor. Bovendien als je geen donor wil zijn is dat zo makkelijk te regelen (aan te geven), niet waar?!

Een wet die verplicht donor te zijn gaat mij veel te ver. Het moet wel een keus blijven! Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:55

Ik vind het een heel goed plan, zo haal je meteen de twijfelaars over.
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 04-10-08 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:55

Ik ben zeker voor. Kan me voorstellen dat veel mensen dat formulier nooit terugsturen. Lijkt mij een beter plan als iedereen in principe automatisch donor is - als iemand dit niet wil, moet ie dit maar aangeven.

Ik ben zelf ook donor. Bedoel... als ik er niet meer ben en er andere mensen mee kan helpen, misschien wel een tweede kans kan geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:18

Ik ben voor.

Vaak is het gewoon laksheid van mensen waardoor ze niet aangeven of ze wel of niet donor willen zijn. Ik denk dat de mensen die echt niet willen ineens dat formulier wel kunnen terugsturen als je automatisch donor bent tenzij anders aangegeven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:20

Tegen.
Het is toch verdorie mijn lijf?
Daar hebben hun niks over te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:21

De keuzevrijheid blijft gewoon hoor. Als jij dus geen donor wil zijn is het een kwestie van dat formulier invullen en opsturen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:24

Ik ben ook voor. Je hebt gewoon de keuze, dus niets word je verplicht o.i.d.

Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik geen formulier krijg ik me waarschijnlijk niet aanstel als donor. Terwijl ik dat best zou willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:34

moonfish13 schreef:
Tegen.
Het is toch verdorie mijn lijf?
Daar hebben hun niks over te vertellen.

Dan vul je het formulier in, gebeurt er ook niets tegen je zin.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:37

absoluut voor!
na mijn ongeval kreeg ik te horen dat ik zelf een stuk donorbeen had gekregen. eerst dacht ik dus dat het over een echte knook ging, maar bleek later kunstmatig te zijn Bloos
vanaf dat ik de eerste keer hoorde dat er een stuk donorbeen in zit, was mijn eerste gedachte gewoon: merci! merci aan diegene van wie dit komt.
ok, nu blijkt het kunstmatig te zijn, maar op dat moment was ik bijna euforisch dat er donors bestaan.

dus ja, van mij mogen ze alles eruit halen wat ze ook maar denken dat ze kunnen gebruiken.
sterker nog, als wij onze kinderen gehad hebben, wil ik bij onze laatste mijn hele baarmoeder en alles er laten uithalen, en dat ze mijn eierstokken maar gebruiken voor andere vrouwen. als ik het toch niet meer nodig heb dan, kunnen andere koppels er alleen maar gelukkig bij worden denk ik maar...

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:40

Idd!

Daarom ben ik ook voor! Ik vind dit een erg goed plan. Zo speel je ook in op de zelfregulatie van de mens. Heel goed!

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft nog steeds niks ingevuld, om de simpele reden dat hij wil dat zijn nabestaande daar dan over beslissen. (ik heb al 100x tegen hem gezegd dat hij het wel in moet vullen maar goed dat doet hij niet) hij zal dus onder de mensen vallen die door deze wet wel donor word. En wat hij zelf ook geen probleem zal vinden.

Van mij mogen ze alles gebruiken wat ze kunnen, ik heb er dan toch niks meer aan.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:46

Ik ben ook voor! In Belgie werkt dit systeem volgens mij ook heel goed Lachen
Als je echt tegen bent kan je het gewoon uit laten zetten, kleine moeite lijkt mij voor iets wat je echt niet wil.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:11

volgens mij ben je in België automatisch donor? ik heb het ooit nog eens nagevraagd maar weet het al niet meer Bloos

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:33

RedPassion schreef:
Ik ben voor.

Vaak is het gewoon laksheid van mensen waardoor ze niet aangeven of ze wel of niet donor willen zijn. Ik denk dat de mensen die echt niet willen ineens dat formulier wel kunnen terugsturen als je automatisch donor bent tenzij anders aangegeven.

*voelt zich aangesproken Bloos*

Sja, ik ben inderdaad te laks met me aanmelden. Heb geen zin om er zelf achteraan te gaan, en zou ook niet weten hoe het moet, en het kost me teveel moeite. Terwijl ik wél graag donor zou willen zijn. Lijkt me prima om het automatisch te zijn. Als mensen het dan echt niet willen kunnen ze het altijd nog uitschrijven.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:36

Verootje, geloof mij, als jij daar zelf ligt met iets van een donor, dan ben je zielsgelukkig dat iemand wel al die moeite heeft willen doen om alles in orde te maken Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:41

Ja weet ik. Maar ik kan er niet zo goed over nadenken, over de dood enzo Scheve mond Als ik er alleen al aan denk dat ik ooit dood moet gaan, en de mensen om me heen word ik zo bang, en kan ik helemaal overstuur raken Bloos Wil er liever gewoon niet aan denken.

Maar misschien ben ik er wel niet klaar voor om die keuze te maken... Weet het ook niet.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:43

dat kan en het is ook niet echt een leuke gedachte he.
alleen kunnen we jammer genoeg niet kiezen wanneer we gaan sterven...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:45

Ik vind het zelf een super plan.
Inderdaad Krak, als je het zelf nodig hebt(en dat kan IEDEREEN overkomen!) dan ben je maar al te blij met een donor. En aangezien ik later ook zelf misschien wel een donor zou nodig hebben, vind ik het niet meer dan normaal voor mezelf dat ik mezelf ook aanbied, ik geloof toch niet dat ze na mijn dood nog van enig nut voor mezelf zijn.
En als je om welke reden of overtuiging dan ook toch geen donor wilt zijn, kan je het nog altijd gewoon omkeren.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:48

Ik ben tegen.
Nu heeft de regering weer een regeltje verzonnen wat de bevolking verplicht om iets te doen. Namelijk een papier invullen en terug sturen. Lang leve de vrijheid!!
De mensen die echt graag donor willen zijn of dat absoluut niet willen kunnen zelf ook wel zo'n papier aanvragen, invullen en opsturen. Dus zonder enige drang van de regering.
Mijn ouders zijn allebei donor dus toen ik nog thuis woonde kreeg ik ook af en toe een papiertje onder mijn neus geschoven met de opdracht om even te tekenen. In het begin had ik geen flauw idee wat het was pas later begon ik het door te krijgen en toen heb ik ook aangegeven dat ik niet wilde maar, als minderjarige heb je niet zo veel te vertellen dus ik had gewoon pech. Nu loop ik mket een geplastificeerd donorcodicil op zak waar heel duidelijk nee op is aangekruist.
Ik ben in 1 stuk gekomen en ben ook van plan om in 1 stuk weer te vertrekken. (verstandskiezen, amandelen en kruisband niet meegerekend)
Misschien dat er ooit in de toekomst iets gebeurt waardoor ik er anders over ga denken maar, voorlopig nog niet.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:50

Mandy, ik hoop echt dat jij nooit iets voor krijgt waardoor jij wel iets nodig hebt van een donor.

ben blij dat lang niet iedereen zo denkt. het zou me maar een egoïstische wereld zijn

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:56

Dat hoop ik ook niet. Maar, zoals ik al zei, misschien dat zoiets mijn gedachten kan veranderen. Heb het nog nooit van dichtbij meegemaakt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:03

Heel zeker voor! Prima plan, als je niet wil kan je het gewoon aangeven toch?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:14

Absoluut voor.
En wat mij betreft mogen mensen die om wat voor reden dan ook geen donor willen zijn, ook onderaan de wachtlijst als ze ooit een donor orgaan nodig zouden hebben.
Tegen de tijd dat er een overschot aan donororganen is, zou dat regeltje dan wel weer weg kunnen...