Hypermobiele bokkers?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Hypermobiele bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:31

Hallo allemaal,
Na jaren tobben met schouderklachten is er eindelijk (Na operatie en Mri-scan) een naam voor mijn probleem. Ik ben Hypermobiel...
Het is allemaal begonnen met een slijmbeursontsteking in mijn rechterschouder. Ik kreeg een mitella en ontstekingremmers en daar is het uiteindelijk ook mee overgegaan.
Toch verdwenen niet alle problemen. Ik kon zelf mijn haar niet meer kammen, en uitkleden 's avonds werd een ramp. Mijn arm kon ik niet verder omhoog dan mijn eigen gewricht, en ik kreeg steeds spierstuipen. Ook knakte er vanalles, en soms zat mijn arm voor mijn gevoel "vast"
Na vele bezoeken aan de huisarts, middeltje dit, middeltje dat, werd ik uiteindelijk doorgestuurd naar een orthopeed. Deze wilde een Mri-scan maken van het gewricht en omliggende spieren.
Er werd contrastvloeistof ingespoten en daarna ging ik 35 min de scan in.
Daar kwam niet bijzonder veel uit, de dingen die ze zagen kwamen overeen met klachten van 60+ ers. En daar wilden ze verder niet op in gaan Gestoord
Hij wilde toch liever de boel zelf van binnen zien, en zo ging ik 1 dag voor de zomervakantie onder het mes. Algehele narcose, zo kon hij goed de uiterste bewegingen zien die mijn gewricht maakt.
Uitslag was, veel te soepel en mijn spieren hielden de boel niet goed bij elkaar. Mijn gewricht ging dus regelmatig uit en in de kom, waardoor de boel ontstoken raakt. Conclusie -> Hypermobiel...

Ik krijg nu 2x per week fysiotherapie, en daarnaast train ik zelf 2x per week met de oefeningen die ik meekrijg.
Helaas krijg ik ookal knie-klachten..
Ik leef van dag tot dag, met pieken en dalen.
De ene dag met en de andere dag zonder pijnstillers.
Ik hoop dat ik met paardrijden geen last ga krijgen, ik heb zelf een haflinger en krijg1x per week les op de manege... Dit gaat voorlopig redelijk. Mijn angst ik dat ik straks niet meer kan rijden Verdrietig

Zijn er nog meer hypermobiele paardrijdende bokkers?
Zou graag ervaringen delen met de rest Knipoog

marlies85

Re: Hypermobiele bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:35

Ik ben ook hypermobiel, maar niet zo extreem dat er van alles in en uit de kom schiet gelukkig.
Ze zijn daar achter gekomen omdat ik altijd mijn knie-en en ellebogen overstrekte etc.
Helaas spelen mijn knie-en steeds vaker en steeds erger op.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:42

Bedoel je met dat overstrekken dat je zegmaar "door je knie heen knakt"?
Toen ik dit namelijk aangaf, dachten ze dat ik aandacht wilden met mijn hypermobiel zijn, door allerlei andere klachten erbij te verzinnen. Terwijl ik met lopen steeds overstrekte met 1 knie...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:44

ik overstrek bijde knie-en.Ik druk mij knie zeg maar door naar achter toe

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:44

Heb er ook last van, maar gelukkig niet in de mate die jij hebt. Ik heb het vooral in m'n heupen, die ik in periodes bij elke stap uit de kom loop. Wel last van slijtage, maar niet van ontstekingen e.d.

En mijn ervaring is, hoe meer ik rijd, hoe minder last ik ervan heb Lachen

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:48

Ja blijven bewegen was wel een must.
Ook omdat de spieren rondom de gewrichten sterker moeten worden.

Ik heb btw ook niet de erge vorm Knipoog

Maar het schijnt dat als het in je lijf zit, je van meerdere gewrichten klachten kunt krijgen.

@marlies 85: Ja dat overstrekken is heel herkenbaar!

Hebben jullie ook medicatie ervoor, en is het bij jullie ook wisseld erger en dan weer beter?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:53

Meestal zijn alle gewrichten dan erg soepel Ja Ik kan ook alles overstrekken en in rare hoekjes buigen, maar ik probeer daar op een goede manier mee om te gaan. Dus ik let goed op met lopen en zet niet te grote stappen e.d.

Ik heb er geen medicijnen voor, maar daar ben ik wss ook nog te jong voor dus ik klop het even af Haha! Het is wel zo dat het idd erg wisselend is Ja

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:37

ik heb er ook geen medicatie voor.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:44

Ik ben ook hypermobiel ook begonnen met een slijmbeursontsteking in mijn schouder! maar nu beginnen mijn heupen ook te ouwehoeren! het is soms lastig... ik kan mijn handen en mijn ellebogen vooral erg overstrekken!
met rijden merk ik het soms wel voor in mijn schouder mijn ene schouder en arm is ook een stuk zwakker! ik heb er verder weinig last van.. maarja nu die heup ook begint maak ik mij wel zorgen!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:28

Ik ben niet officieel gediagnosticeerd maar ik denk toch wel dat ik mezelf hypermobiel mag noemen. Sta eigenlijk behoorlijk vaak overstrekt met mijn knieën, moet ik dus mee opletten als ik aan het werk ben (heb staand werk), want als ik dat een dag doe heb ik daarna ontzettende last van m'n knieën. Ellebogen en vingers kunnen ook overstrekken, net als m'n schouders en sleutelbeenderen, maar daar heb ik op zich geen last van. Waar ik wél last van heb zijn mijn enkels: mijn banden zijn zo zwak dat ik bijna elke dag wel struikel en dat ik dan op de zijkanten van m'n enkels sta. Val ook regelmatig daardoor. Maar heb gelukkig geen pijn in mijn gewrichten of wat dan ook, dus het blijft bij hypermobiel zijn. Als je last hebt ervan wordt het toch hypermobiel syndroom dacht ik?

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:43

ik ben ook hypermobiel, maar niet in de vorm zoals hier omschreven wordt(gelukkig) Ik was de term hypermobiel dan ook al lang weer vergeten, totdat ik hier het verhaal las en ik dacht: ja, dat zei de orthopeed ook tegen mij..
Ik had tijdje geleden veel last van mijn enkel(gebroken geweest, platvoeten..) dus ging bij een orthopeed langs en kreeg steunzolen en op dat moment is ook aan mij gevraagd of ik last had van andere gewrichten omdat ik toch wel hypermobiel ben. Maar gelukkig is dat niet het geval Haha! dus kan verder hier geen ervaringen uitwisselen... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:43

Doei!
Ik ben ook hypermobiel! Zit bij mij in de familie. Ik heb het voornamelijk heel erg in mn rug. Waardoor ik er regelmatig doorheen ga enzo

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:47

Ja, hier nog een en dan wel me knieen, ellebogen en rug. Knieen heb ik al jaren last van en me rug sinds een half jaartje.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:35

hier ook nog een, hypermobiel icm fibromyalgie. Lachen Ik heb erg goede ervaringen met osteopathie!

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:44

hoi,

ik ben ook hypermobiel zeiden ze....naar vele testen en afpsraken met klinisch genetica zijn ze erachter gekomen dat ik een chronische bindweefsel aandoening heb....
heb meerdere operaties gehad in 3 jaar ( 7 stuks om precies te zijn )...
heb fysio gehad , dat werkt niet bij mij want word alleen maar erger.
medicijnen gehad: diclofinac en Tramal.. helpen ook niet
weet hoe jij / jullie zich voelen.
wie meer wilt weten kan een pb sturen..

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:27

Hoi,

ik loop sinds kort ook bij de fysio ivm hypermobiliteitssyndroom in mijn knieen. Ik overstrekte ze altijd al als ik stilstond, en mijn knieschijven zijn extreem los. Ik had daar alleen nooit wat achter gezocht, dacht dat het normaal was Knipoog

Helaas begonnen eind vorig jaar mijn knieen op te spelen, tot op een punt dat ik niet meer goed kon opstaan van de bank en in de tram bijvoorbeeld. Ben eerst op ontstekingsremmers gezet (diclofenac) maar de pijn bleef aanhouden en op een gegeven moment deed mijn hele lichaam pijn. Toen is hypormobiliteit geconstateerd en ben toen dus doorgestuurd naar de fysio. Gelukkig bleek de pijn in de rest van mn lijf te komen door stress/vermoeidheid/al bijna een jaar pijn tolereren en daar anders door lopen. Dat is nu dus wel weer zo goed als over. Mijn knieen gaan wisselend, soms onder de pijnstilling en soms gaat het een hele dag goed. Ik kan er tot nu toe nog geen pijl op trekken ook.
Ik hoop voor nu dat de ontsteking die er zit door de fysio behandelingen en de oefeningen die ik meekrijg (om mijn bovenbenen sterker te maken) snel weggaat en dat ik daarna geen (minder...) last meer heb..

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:30

Diclofenac heb ik ook gehad inderdaad en nu heb ik Arthrotec50...
Het rare vind ik, dat als ik van de fysio vandaan kom, verga van de pijn!
En doordat ik nu veel moet trainen om alles sterker te krijgen, raakt het bindweefsel en omliggende spieren ontstoken. Dan slik ik weer een week die tabletten, en dan begint het weer van voor af aan na de volgende afspraak bij de fysio.
Het werkt elkaar dus allemaal lekker tegen Ziek

Hebben er bij jullie nog bepaalde onderzoeken plaatsgevonden voordat ze wisten dat je hypermobiel was.
Want ik snap niet dat ze niet verder kijken bij mij als ze zien dat ik last heb van 60+ kwalen.
Bedoel, hoe vaak gebeurd het nu al niet dat jonge mensen reuma krijgen enzo.
Ook ben ik niet iemand die nu naar de huisarts zal stappen om verder onderzoek, ik ben blij dat ik daar nu even vanaf ben. + Dat ik het gevoel heb te zeuren, en me aan te stellen.

*zucht* Ben blij jullie ervaringen te lezen! Het bevestigd heel veel, en wij weten wat we voelen! Knipoog

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:34

haha ja ik ben vanmorgen weer naar de fysio geweest en loop nu dus kreupel Knipoog

het was wel heel hip vanmorgen, ze heeft me behandeld met een heel spannend apparaat met geluidsgolven ofzo Pling

ach en de pijn... de ene keer ben ik een hele dag druk geweest en verrek ik van de pijn, en de andere keer gaat het juist hartstikke goed als ik druk ben. Kan ook zomaar een dag lang pijn hebben terwijl ik rustig thuis zit Blond

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:35

ja dat klopt arlando..daarom ben ik er ook mee gestopt... heb 2 verschillende soorte fysio gehad..1 voor sporters en 2 mensendieck en alle 2 was het erg en idd dan verga je van de pijn als je er vandaan komt.
met dyclofinac moet je oppassen want als je ze continu slikt kun je er verslaaft aan raken, kunnen duizeligheid en hoofdpijn veroorzaken..
Ik ben bij de klinisch genetica geweest in St Radbout te nijmegen en zodoende zijn ze er achter gekomen..

Arlando...als je vragen hebt of je wilt je ei kwijt kun je me altijd een pb sturen. zal proberen om je te helpen en mss kun je wat met mijn ervaringen.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:35

Dat je napijn krijgt van de fysio is vrij normaal. Alleen is het niet normaal dat je die napijn een week lang houdt en daar ook weer pillen voor moet slikken.
Klinkt in mijn oren dat je behandel plan te heftig/zwaar is. Zou het toch even aankaarten bij de HA en de fysio zelf.

Ben zelf afgelopen zaterdag maar weer door mn rug gegaan, gisteren met morfine op bed gelegen. Scherpte van de pijn is er wel een klein beetje vanaf. Maar loop er idd weer bij als een 80 jarige Vork heel vervelend iig... Nagelbijten / Gniffelen

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:37

ik ben het ook, ik had er last van mij enkel, heb fysio gedaan maar nu hoeft dat niet meer.
Ik doe thuis nog wel oefeningen, ik heb s'ochtends ook dat hij bij elke stap knakt.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:38

Ik ben ook hypermobiel, heb het zo goed als overal Nagelbijten / Gniffelen
Heb nu een jaar al een behoorlijk rug/nek blessure waardoor het wat vaster zit wat ook erg veel pijn opleverd. Toen ik als gevolg van de blessure bij mn fysio kwam bleek dat ik hypermobiel was. Heb er niet gigantisch veel problemen mee maar het is soms wel lastig. Als ik bv van mn paard afspring moet ik opletten dan mn knieschijf er niet uitschiet (gebeurd erg vaak).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:42

Ja, hier ook een hypermobieltje Haha!

Ik heb het niet in de hele zware fvorm, maar lastig is het wel.. Enkels zwikken gebeurd nog steeds regelmatig, ik ben zeer flexibel in het overstrekken van mijn knieen, ik ben op polsen en ellebogen ook zeer flexibel.

Mijn enkels zijn vele malen beter geworden door veel paard te rijden Haha! Mijn fysio juigde het rijden dan ook zeer veel toe toen ik na een breuk van de enkel weer veel wilde gaar rijden, zo blijven de spieren namelijk ontwikkeld.

Fietsen is ook zeer goed, kan ik ook aanraden. Verder probeer ik het lopen op hoge hakken te voorkomen, ook minder kans op zwikken Tong uitsteken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:44

Mijn zoon van bijna 7 is ook hypermobiel. Hij scoort 6 van de 10 punten positief. Oa vingers, polsen, heupen. (Daarnaast heeft hij noch een niet erfelijk wel aangeboren defect aan de hersenen, cerebrale parese, waardoor hij o.a. een te hoge spierspanning heeft. In combi met het makkelijk overstrekken van gewrichten geen fijne combi) Hij heeft gelukkig (nog) niet zo erg dat er luxaties e.d. optreden. Wel erg soepel. Moet elk half jaar op controle komen voor zowel hypermobiliteit als spierspanning. Bij hem hebben ze geen contra indicaties afgegeven voor sporten (al zou hij bij volleybal bijv makkelijker zijn schouder uit de kom kunnen gooien). Paardrijden werd aangemerkt als juist goed voor verschillende redenen en hypermobiel zijn was daar dus geen probleem voor. Hij "rijdt" nu zo'n 8 maanden op een shetje. Meer spielerij dan echt rijden natuurlijk. Tot nu toe nog geen nadelige gevolgen gezien voor zijn motoriek.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:46

Tallie_Ho schreef:
Ja, hier ook een hypermobieltje Haha!

Ik heb het niet in de hele zware fvorm, maar lastig is het wel.. Enkels zwikken gebeurd nog steeds regelmatig, ik ben zeer flexibel in het overstrekken van mijn knieen, ik ben op polsen en ellebogen ook zeer flexibel.

Mijn enkels zijn vele malen beter geworden door veel paard te rijden Haha! Mijn fysio juigde het rijden dan ook zeer veel toe toen ik na een breuk van de enkel weer veel wilde gaar rijden, zo blijven de spieren namelijk ontwikkeld.

Fietsen is ook zeer goed, kan ik ook aanraden. Verder probeer ik het lopen op hoge hakken te voorkomen, ook minder kans op zwikken Tong uitsteken

Ja, dat was ook 1 van de redenen waarom ze paardrijden op het revalidatiecentrum goed vonden: sterke spieren ontwikkelen die de boel bij elkaar houden!