Angst voor kanker

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Angst voor kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:04

Ik loop al een tijdje met een grote angst in mijn hoofd,een gevoel.

Ik heb een man gekend met longkanker.
Toen ik hem net kende,wist ik nog niet wat hem scheelde,en toen dacht ik al; hij heeft een ziek gezicht.
Sterker nog,ik dacht dat hij kanker had.Ik vond dat te onbeschoft om te vragen.
Hij wist op dat moment nog niet van zijn kanker af,en toen ze er eindelijk achterkwamen was het vergevordert.
Toen hij terminaal lag,heb ik hem vertelt dat ik toen al dacht dat hij kanker had,maar het niet had durven vragen.
'Had het maar gedaan' zei hij .
2 maanden later is hij gestorven aan longkanker.
Hij heeft nergens last van gehad,tot hij terminaal was,maar daarvoor had de kanker vermoedelijk al tien jaar in zijn longen gewoekerd.

Eigenlijk heb ik hier nooit echt verder over nagedacht,behalve de laatste tijd.
Mijn eigen man,ziet er sinds een tijdje anders uit.Met dat ik 'anders' dacht,dacht ik 'alsof hij kanker heeft'.
Dit klinkt misschien heel rigoreus of paranoïde,maar zo is het.
Zijn huid is grijs,en vol groeven,terwijl hij normaal altijd een gladde huid heeft.
Om eerlijk te zijn,ziet hij er precies zo uit als die man met longkanker...daarom blijft het spelen door mijn hoofd.
We hebben het er over gehad,en hij zegt dat hij zich ook anders voelt.Hij is aan de lopende band moe,heeft geen energie.
Maar hier ga je toch niet mee naar de dokter?
'Hallo meneer,mijn vriendin vind dat ik er hetzelfde uitzie als iemand met kanker,kan je me onderzoeken?'

Hoe weet je nou of je kanker hebt,als het nog niet toont in symptonen?
Als je de kankercellen in leeftijden uit kon drukken; hoe weet je dat je kanker hebt als het pas een paar maanden oud is?
Hoe weet je het,als het zich pas na tien jaar toont,te laat?
Mag je je 'zomaar' laten testen?
Hij rookt al 12 jaar als een schoorsteen,ookal zegt hij dat dit er niks mee te maken heeft.

Ben ik nou gewoon te bang dat iemand in mijn omgeving kanker krijgt?
Ben ik te bang dat er misschien al maanden kanker woekerd?
Aan de ene kant wuif ik het weg,maar dan denk ik; wat als over tien jaar ineens kanker wordt gevonden....
hád ik dan maar eerder aan de bel getrokken...

Weet niet precies wat voor antwoorden ik hier zoek,maargoed,ik hoop dat iemand toch nog iets zinnigs te zeggen weet Nagelbijten / Gniffelen

sologirl

Re: Angst voor kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:10

Jeetje wat ben jij in een aparte situatie beland zeg! Heel raar dat je het van te voren eigenlijk al zag aankomen.

Ik zou gewoon op je gevoel afgaan. Voorkomen is beter dan genezen, dus je kan net zo goed even langs de dokter gaan. Neemt hij je niet serieus gewoon langs het ziekenhuis wippen. Het hoeft niet eens kanker te zijn, maar als je man zich moe voelt en er wat grauwig uitziet kan er altijd iets aan de hand zijn. (Zie pfeiffer?)

Ga op je gevoel af, maar laat je niet gek maken!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:13

Ja,ik wil niet beweren dat ik kon voorspellen dat die man kanker had hoor.
Hij zag er bere slecht uit,en ik legde de link dat hij wel kanker zou hebben.Een vrouw met een kaal hoofd wordt ook al gauw bestempeld als kankerpatiënte.
Maarja,zoiets ga je natuurlijk niet vragen,vind ik.

Misschien juist omdat ik het bij die man toen niet gezegd heb,staan bij mij de alarmbellen op scherp.
Ik heb me altijd een soort schuldig gevoelt dat ik niks gezegd heb.

Maar,kan je bij de HA gewoon een test o.i.d aanvragen ofzo?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:14

voor de zekerheid bloed laten prikken hij kan zeggen dat hij zich niet lekker voelt en iedere x moe is . hoeft hij het woord kanker niet eens te gebruiken .

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:17

montoya schreef:
voor de zekerheid bloed laten prikken hij kan zeggen dat hij zich niet lekker voelt en iedere x moe is . hoeft hij het woord kanker niet eens te gebruiken .

Maar zoeken ze dan automatisch op kankercellen?

Sorry,ik weet er echt niks vanaf,hoe je kanker zou kunnen zien o.i.d.

Ik wil overigens ook niet impliceren dat manlief kanker heeft,meer dat ik vanalles zie (denk te zien?)
Een onderzoek zou dus echt voor mijn eigen gerustheid zijn.
Neemt niet weg dat hij er slecht uitziet de laatste tijd,onze vrienden zeggen dat ook.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:19

bij mij in de fam. komt veel kanker voor ben er ook bang voor en gelukkig heb ik er met mijn huisarts goed over kunnen praten.
maar uit bloed kunnen ze zoveel dingen halen en ook die kanker .
pfffff heb al moeilijkheden er mee om dat woord te tikken

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:22

Bij ons komt het ook voor (hortskin en non-hortskin)
Daarom is de grote vraag; ben ik gewoon te bang of is er iets?
Als het mijzelf betrof,ging ik naar de HA,maar ik wil m'n vent niet meeslepen in mijn panische buien Scheve mond
Zal toch wel heel ziek worden als hij drie keer in de week naar de dokter moet omdat ík dingen denk te zien Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:26

Ga samen naar de huisarts, laat je man vertellen over zijn vermoeidheids en evt andere klachten (natuurlijk kun je daar gewoon mee naar de HA) en vertel ook over jouw angst, daar is je HA toch voor. Hij besluit dan wel wat er gecheckt gaat worden. Met onverwoorde angst blijven rondlopen is helemaal niet goed en mss kan hij je zo al gerust stellen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:26

Of ze echt kanker uit een bloedbeeld kunnen halen is volgens mij niet zo. Een verkeerde celdeling is wel te zien en dat zou een tumor kunnen zijn, of onrustige cellen.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan moet je een doorverwijzing van je dokter hebben en een echo laten maken. Knipoog

Eventueel informatie inwinnen over longkanker bij je HA, zodat je weet wat de symptomen zijn enzo

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:27

maar als het jouw gerust stelt wrm dan geen bloedonderzoek? en probeer er niet aan te denken ga anders zelf naar de huisarts en leg het hem uit . jijmoet voor je zelf hulp gaan zoeken anders houd je het niet vol en ga je er zelf onder door.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:28

sologirl schreef:
Of ze echt kanker uit een bloedbeeld kunnen halen is volgens mij niet zo. Een verkeerde celdeling is wel te zien en dat zou een tumor kunnen zijn, of onrustige cellen.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan moet je een doorverwijzing van je dokter hebben en een echo laten maken. Knipoog

Eventueel informatie inwinnen over longkanker bij je HA, zodat je weet wat de symptomen zijn enzo

zeker weten dat ze die cellen uit het bloed kunnen halen 100 %

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:33

Gewoon langs de huisarts gaan daar zijn ze voor.
Het kan net zo goed iets anders zijn en dan ben je in ieder geval gerustgesteld...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:33

Ze kunnen soms aanwijzingen uit het bloed halen en soms niet.
Zo'n grauw en geelachtig gelaat zoals je bij de man zag, wordt nog wel eens een "maligne" uiterlijk genoemd (maligniteit=kwaadaardige aandoening). Het zegt soms wat, soms niks. Ga het eens bespreken met je huisarts, kijk wat hij voor jullie kan betekenen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:36

Ik had al jaren het symptoom moe zijn, steeds grauwer zien. Honderden bloedonderzoeken niets kunnen vinden. Uiteindelijk bij een vage klacht van een drukking onder een rib, bleek ik een tumor te hebben ontstaan in mijn nier, zat er waarschijnlijk al een tiental jaar en was nu groter dan mijn nier. Nier is met tumor en al verwijderd.

Dus hup naar de huisarts met deze moeheidsklachten en grauwheid, bloedonderzoek en longfoto vragen! Niet geschoten is altijd mis. Is alles in orde, prima, kun je het gewoon aan het ouder worden kwijten of aan het roken, daar wordt je op den duur ook grauw van.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:45

Als je (jullie) ongerust bent, moet je gewoon naar de HA stappen.
Je schreef al dat je man extreem moe is. DE HA zal vast nog wel verdere vragen aan hem stellen en idd bloedprikken.
Dat is een simpele maar doeltreffende manier om een hoop ziektes/aandoeningen op te sporen. Misschien heeft hij "alleen maar" een ijzer gebrek oid en is hij daardoor zo moe (door dat moe zijn kan je er natuurlijk ook erg grauw uit zien!).
Sterkte ermee!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 00:31

Dankjullie,
ik voel me nu in ieder geval niet zo stom.
Ik heb dan altijd het idee dat mensen me een hypochonder vinden,of dat ik aandacht zoek. Scheve mond

Ik denk dat we dan toch samen naar de HA gaan,misschien is het wel iets heel simpels. Lachen

Het grauwe is niet langzaam ingeslopen,maar viel me echt ineens op, van week op week,heel appart.

Pri-lady; jeetjemina, dat is wel erg heftig zeg!
Heb je er nu geen last meer van?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:51

_Tivoli_ schreef:
Dankjullie,

Pri-lady; jeetjemina, dat is wel erg heftig zeg!
Heb je er nu geen last meer van?

Ik sta 3-maandelijks onder controle ivm witte vlekken in mijn botten waarvan de doktoren niet met zekerheid kunnen zeggen of dit uitzaaingen zijn. Dus ook geen behandelplan meer. Dat heeft toch weinig zin in dit stadium, pas als er duidelijkheid is, kan palliatieve chemo gegeven worden. Niet om te genezen, wel om te rekken.

Als ik erbij stilsta, word ik gek. Dus "gewoon" doorgaan en hopen dat mij nog heel wat jaren gegund zijn, al is het maar voor mijn kinderen.

En weet je, niets is zeker in het leven, iedereen jong en oud maakt kans de volgende dag er niet meer te zijn, alleen het weten dat er een eind komt, maakt het wel zwaar zo nu en dan. Niet alleen voor de patiënt maar zeker ook voor de familie.

In ieder geval sterkte en laat je niet met een kluitje in het riet sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:57

Ik denk dat het met die man met longkanker zo was dat jij zag dat hij er niet goed uitzag (wat wss wel meerdere mensen was opgevallen) en dat je tegelijkertijd onbewust veel met het woordje Kanker in je hoofd zat, omdat je misschien ook ooit gehoord had dat mensen er dan zo uitzien. Dat je dat daarom dacht. Dat het zo bleek te zijn, tja, logisch dan.

Over je man: Ik zou naar de HA gaan. Dat geeft jou iig een hoop rust, en omdat hij zoveel rookt zóu het altijd kunnen. Niet om je bang te maken verder. Maar liever er onnodig voor naar de dokter, dan te laat. Toch? Lachen Gewoon langsgaan en je verhaal doen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:00

montoya schreef:
sologirl schreef:

Laat ik het anders zeggen, ik heb het zelf meegemaakt bij een geval dat de kanker dus niet uit het bloedbeeld gehaald is Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:26

ja ik lees het sologirl pfff dat zal schrikken zijn geweest voor jouw. misschien zijn er dan sommige takken ervan die je niet uit het bloed kunt halen .

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:10

montoya schreef:
ja ik lees het sologirl pfff dat zal schrikken zijn geweest voor jouw. misschien zijn er dan sommige takken ervan die je niet uit het bloed kunt halen .

Klopt ook wel, maar verschilt ook per mens. Sommige mensen blijven, als ze al bijna dood zijn, toch nog een goed bloedbeeld houden.. Heel erg angstaanjagend, want volgens de HA zou je gewoon gezond moeten zijn terwijl je al op het eind van je latijn loopt. Gelukkig heb ik dit echt pas 1 keer gehoord.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:21

Niet alle kankers kunnen ze uit het bloed halen. Mijn vriend had teelbalkanker en ze zagen wel dat er iets met z'n hormomen verkeerd was, maar niet dat hij kanker had. Nu is dat nogal makkelijk te genezen (al is het wel schrikken hoor) en we hebben het nu achter de rug. Ze trekken nog steeds z'n bloed, maar vooral om z'n hormonenwaarde te checken. Aan de hand hiervan zien ze dan of alles nog OK is. Trouwens m'n vriend zag er helemaal niet "kankerachtig" uit.

Trouwens, zijn vader ziet er al jaren uit als een kankerpatiënt (rookt ook als een schoorsteen). Gratenmager, vale kleur, hoest alsof hij sterft (vooral 's morgens). Iedereen denkt dat hij kanker heeft, behalve hijzelf. Hij zal zich dus ook bewust niet laten onderzoeken, sterker nog... Enkele jaren geleden ging hij op onderzoek en moest een boel pilletjes innemen en hij is gewoon gaan lopen uit het ziekenhuis. Tja, wat doe je daar aan. Op een dag zullen ze wel kanker vaststellen, terminaal...

Ik kan me wel voorstellen dat je schirkt hebt dat je man kanker heeft. Zeker als hij zoveel rookt. Gewoon laten checken hoor! Mijn vriend is van de ene op de andere dag gestopt dankzij die kanker. Hij moest wel, het zal op z'n longen en kreeg ook daar chemo voor. Daar ben ik dan weer heel blij over....

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:21

Ook als je alleen aan HA uitlegt hoe en wat zal hij je normaal helpen en serieus nemen.
Dus gewoon gaan.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:22

montoya schreef:
sologirl schreef:

Nee hoor, niet altijd, niet bij alle soorten en niet in alle gevallen.
Niet om iemand bang te maken maar wel om even een realistisch beeld te geven.

Zoals al eerder gezegd,
Gewoon naar de huisarts gaan, de klachten van je man en je eigen angsten voorleggen.
Een goede huisarts zal daar zeker wat mee doen!! Ook hiervoor zijn ze opgeleid.
En het is helemaal niet gek.....
Sterkte

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:28

Ik snap goed dat je bang bent voor kanker, het is een rotziekte. Ik zou ook vooral langs de HA gaan als je je zorgen maakt, vooral omdat er ook ook andere symptomen zijn, zoals die extreme moeheid. Het zijn echter erg algemene klachten, dus de kans dat het iets kwaadaardigs is, is erg klein. Er is geen algemeen onderzoek voor kanker, voor bepaalde soorten zijn idd aanwijzingen uit het bloed te halen, zoals een teveel aan bepaalde bloedcellen zoals bij leukemie, of bepaalde markers zoals bij prostaatkanker. Aan de hand van vragen kan de HA bepalen of hij nader onderzoek nodig acht (wat ik niet vermoed, maar ik ben (nog) geen dokter) en zo nee dan ben jij (jullie?) in ieder geval gerustgesteld.
En om antwoord op een andere vraag te geven: Veel soorten kanker ontdek je niet als het er nog maar net zit, je hebt ook niet van het een op het andere moment kanker, het zijn cellen die langszaam transformeren tot maligne cellen. Soms wordt het in een premaligne stadium ondekt, zoals een 'onrustige moedervlek' of een poliep in de darmen, maar vaak moet er eerst een tijd (jaren) overheen gaan voordat het uberhaupt te detecteren is (zoals een knobbeltje bij borstkanker). Het is natuurlijk goed om altert te zijn op alarmsymptomen, maar het is zonde om het een te grote rol in je leven te laten spelen!