Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eroslover

Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:24

Hallo allemaal ,

Ik heb al vanaf mijn 10e zeer regelmatig last van migraine.
Nu is het zo dat ik deze week 3 aanvallen in de week heb gehad en de rest van de week ook niet op en top was.

Ik drink al niets met caffeine.
Geen thee-ine

En nu heb ik gehoord dat kaas en chocolade ook niet goed zijn.

Hoe pakken jullie de preventie aan?

Ik heb ook medicijnen die neem ik in als ik het voel aankomen. Dit is Maxalt smelt tablet.

Ik hoop dat jullie tips hebben

groetjes Marisja

lammie2701

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:28

ik heb om het te voorkomen een vrij zware antiepileptica, depakine enteric 500mg., (heb anders ong. 3 a 4 keer per week heftige aanvallen) en als ik een aanval aan voel komen dan moet ik imigran neusspray 20 mg. in combinatie met 2 ibuprofens van 500mg nemen...en verder idd. geen cafeine, theeine, kaas en chocola...

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:57

Ik heb ook regelmatig migraine, maar nog niet zo erg dat ik er medicijnen speciaal ervoor moet slikken. Als ik optijd ben kan ik het onder drukken met Ibubrofen.
Ik zou kijken waar jij het door krijgt.
Ik heb jaren zitten te gissen en op den duur ben ik toch echt eens gaan kijken waar het misschien toch door komt.

Wat heel typies is als ik casave kroepoek heb gegeten heb ik de volgende dag migraine.
Ook met die andere japanse zoutjes heb ik het ook. Teveel chocola is ook niet goed zelf mensen zonder migraine krijgen er hoofdpijn van. Frisdranken van Spa is ook misse boel.
Verder heb ik het ook met teveel snoep eten, teveel suikers dus.
Drink nog wel koffie 3 kopjes verdeeld over de dag maar de rest van de dag drink ik alleen maar water. Mijn hoofdpijnen zijn er stukken minder door geworden om geen prik houdende dranken te drinken.
En verder krijg ik soms een aanval bij teveel spanningen en tja helaas heb je dat niet altijd in de hand.

Hopelijk heb je er misschien wat aan.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:59

bij mij is het inderdaad ook bij spanning veel erger...dan helpen zelfs mijn medicijnen niet meer...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:01

Ik heb op het moment topamax die ik daglijks moet slikken en Maxalt als het doorbreekt.
Naar mijn idee helpt het niet echt en moet ik weer terug naar de neuroloog voor nog andere medicijnen.
Inmiddels lopen ze dar ook al een beetje vast omdat ze niet meer weten wat ze moeten voorschrijven Clown

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:03

alvast bedankt ,

Ik heb er bij spanning ook veel meer last van. Serena , misschien ga ik de dingen die jij niet neemt ook maar uitproberen.

Wie nog meer tips?

Misschien is het leuk om er een hk topic van te maken , zodat mensen elkaar op de hoogte kunnen houden van hoe het gaat?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:03

ik kreeg eerst propanolol om te voorkomen maar dit hielp niet en de imigran tabletten hielpen ook niet als ik een aanval op voelde komen, bij mij was de depakine ook zo'n beetje het enige wat ze nog konden doen in combinatie met de neusspray van imigran en ibuprofen...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:05

ik merk wel als ik regelmatig leef dat ik er dan minder last van heb maar ja als je in de zorg werkt (begeleider verstandelijk gehandicapten) dan is dat niet makkelijk...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:05

Hier ook iemand met migraine, alleen dan meer veroorzaakt door hormonen. Migraine heeft veel vormen en het is niet gezegd dat bij jou ook bijv. kaas of chocolade de oorzaak zijn van een aanval.

Het beste wat je kunt doen als je wilt weten wat je wel en niet kunt eten en drinken is een tijdje een dagboek bijhouden. Hierin precies opschrijven wat je wanneer hebt gegeten en gedronken en evt. ook je activiteiten. Houdt hierin ook bij wanneer je een migraine aanval hebt. Als je het goed bijhoudt kun je misschien een patroon vinden waardoor de migraine 'getriggerd' wordt zeg maar.

Ikzelf heb geen preventieve medicatie, wel imigran tabletten als ik een aanval voel opkomen. Deze moet ik dan ook liefst zo snel mogelijk innemen om de beste werking te hebben.
Sterkte.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:06

lammie, bij mij ging het ook absoluut niet samen in de zorg.. één van de redenen waardoor ik het ok niet meer aankon Lachen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:08

@ lammie : ik ben ook aan het leren voor wat jij doet , dus ook neit bevordelijk haha.

@ laura bij mij is het een combinatie , van stress, voedsel en soms ook hormonen.

Preventieve medicatie heb ik ook niet.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:09

ik vind het soms ook best zwaar, vooral tijdens aanvallen, maar ik vind mijn werk te leuk om het op te geven voor de migraine. dus tussen de werkdagen door probeer ik gewoon zo regelmatig mogelijk te leven. gelukkig werk ik ook maar 24 uur per week en heb ik geen nachtdiensten...
maar ik had van sept. 2007 tot febr. 2008 last van hartkloppingen en een gigantische verergering van de migraine wat uiteindelijk resulteerde in oververmoeidheid enz. en dat werkte dus echt niet meer...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 21-09-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:15

mijn oma had het ook een paar keer per week minimaal
mijn moeder had het ook minstens 1 keer per maand een lange periode.

Beide zijn (mijn moeder eerst) aan de pillen gegaan van Pro Natura. Mijn moeder was zo tevreden datmijn oma ook er aan mee deed. Nu heeft mijn moeder het bijna nooit meer (1 keer in half jaar ofzo), en oma ook niet meer (weet niet hoe vaak nog)

magnesiumpillen van Pronatura
mijn moeder kan ze bestellen als iemand ze wilt, maar dat duurt wel paar dagen, en ze zijn vrij duur dacht ik maargoed ze helpen wel!

Zelf heb ik het gelukkig bijna nooit. Af en toe en dat is erg vervelend ..
vanmorgen weer es gehad, moest er van overgeven Boos!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:18

ik heb het trouwens al vanaf mijn 8ste en pas in 2004 is eruit gekomen dat het echt migraine is...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:09

ik heb ook last van migraine, alleen is er bij mij geen patroon met voedsel. Ik kan er wel zeker van zijn dat ik migraine krijg als ik bv uit ben geweest en dan te weinig slaap heb gehad. + ik ben heel stressgevoelig, dus dat zit er ook wel voor iets tussen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:17

Hoofdpijn kan idd door bepaald eten komen, maar migraine kan ook zomaar spontaan optreden.
Ik heb zelf ook maxalt smelt tabletten.
Vaak helpt het wel als ik ze optijd inneem.
Zoniet heb ik er diclofenac zetpillen bij.
Een akelige aandoening die je op zo'n moment helemaal lam legt.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:31

Dat is het vrezelijke aan de migraine als de aanval echt doorzet, moet ik overgeven en word zelf aan de diaree en laat staan dat je nauwlijks op de wc kunt zitten. Je word bijna helemaal uitgeschakelt. En daarbij als de pijn heel erg op moment is dan heb ik het gevoel dat ik gek aan het worden ben, van de pijn dan vooral.

Wat ik was vergeten te zeggen dat ik dus geen pil kan slikken. Heb aantal pil soorten geprobeerd, maar dan heb ik sowat elke week een migraine aanval. Dus hormonen ook heel slecht voor mij.
Heb nu vanag mijn 20 al een spiraaltje.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:22

Serena dan is het misschien voor jou ook een optie om bij de huisarts zetpillen te vragen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:28

zelf heb ik het gelukkig niet maar mijn oma had het heel erg en mijn moeder ook.
mijn moeder had ergens gevonden dat vitamine c tekort een reden zou kunnen zijn, ze is toen 1500 mg per dag gaan slikken (te koop bij de hema, time release) en bij haar heeft dat heel erg goed geholpen, ze is er nagenoeg vanaf.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:44

Onassa schreef:
Serena dan is het misschien voor jou ook een optie om bij de huisarts zetpillen te vragen.

Onassa misschien is het wel inderdaad een optie voor mij om eens met mijn huisarts erover te praten voor die zetpillen.
Opzich kan Ibubrofen het wel onderdrukken, maar heb dan nog wel een pijntje aan 1 kant van mijn hoofd. Maar kan in ieder geval als ik lekker rustig aan doet nog wel normaal functioneren.
Eenigste wat ik wel met Ibubrofen heb dat het vrezelijk zwaar op mijn maag ligt en goed erbij eten. Nu ben je met migraine echt al niet lekker en is het soms echt een strijd met mijn lichaam om er ook nog eens bij te eten.
Helpen die zetpillen zo goed dan?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:48

ik heb ook zetpillen omdat de migraine bij mij erg snel opkomt en ik geeneens op mijn benen kan staan. Als je een pil moet slikken, duurt het langer voor het in je bloed terecht komt, zetpillen werken heel wat sneller Ja ik heb er tegen de migraine zelf en als die werkt, heb ik er ook nog tegen de misselijkheid. Ook als je moet overgeven kan je beter zetpil nemen Ja

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:48

Ibuprofen is ook een aanslag op je maag hoor.
Kan je beter maagbeschermers erbij nemen.
En ja, met migraine is eten ene crime want je bent er dan ook vaak flink misselijk bij.
Ja, bij mij helpen dan de zetpillen Diclofenac wel.
Maar ook hiervoor heb ik wel maagbeschermers of anders zetpillen die eerst de misselijkheid moeten onder drukken.
Dat zijn dan weer de Primperan zetpillen.
Je kunt het altijd eens overleggen met je huisarts.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:04

ik heb dus imigran neusspray zodat het sneller in mijn bloedbaan komt, dus misschien is dat ook een optie?

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:48

Ik zou het met mij HA er eens over hebben wat het beste is. Heb het gelukkig niet zo vaak meer in de hevige vorm maar nog wel een paar keer in het jaar dat ik helemaal plat ga.
Dus je neemt de zetpil of de spray zodra je pijntje op voelt komen?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:57

Mijn ervaring is dat ibuprofen ook totaal niet helpt bij een migraine aanval.

En het innemen van de imigran zodra het op komt opzetten, dan helpt het het beste. Als ik te lang wacht dan blijf ik vaak tobben met de pijn.