Extreme spierpijn na inspanning / training

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 01:14

Omdat dit nu al de zoveelste keer is dat ik ermee zit, toch maar eens een keer van me af schrijven hier. Jaren geleden ben ik gediagnostiseerd met fibromyalgie, dat is misschien wel goed om er even bij te noemen. Of het eemee te maken heeft, weet ik alleen niet goed.

Altijd als ik ook maar iets intensiever of anders beweeg dan normaal, moet ik dat erna bekopen met spierpijn. Geen gewone oeh-ik-kan-wel-merken-dat-ik-gisteren-heb-gesport-spierpijn, maar ik-kan-me-amper-bewegen-zonder-te-gaan-gillen-spierpijn. Dat in combinatie met gevoel van koorts, vermoeidheid omdat al mn energie wordt weggezogen, bijna griep-achtig, gewoon simpelweg alleen maar door de spierpijn. Sinds gisteren heb ik het weer, puur omdat we tijdens de (paardrij)les eergisteren eens goed met mijn houding aan het werk zijn geweest. Een hele nuttige les, waarvan een ander misschien ook wel wat last gehad zou hebben, maar toch niet zo extreem :( .

Inmiddels ben ik dus alweer een paar diclofenacs op stap en lig ik voor de tweede avond met 1 warme pittenzak onder mijn schouders en 1 op mijn buik in bed om het een beetje vol te kunnen houden. En daar word ik onderhand doodmoe van. Het voelt alsof mijn spieren door training niet sterker worden maar juist stuk gaan ofzo.

Vorig jaar heb ik na veel aandringen bij de huisarts (die had me het liefste naar huis gestuurd met de mededeling dat de een nu eenmaal eerder versleten is dan de ander) een bloedonderzoek laten doen omdat ik dacht dat ik misschien iets tekort kom. Daar kwam toen alleen een licht ijzertekort uit en meer niet.

Ik heb eerder altijd fanatiek gesport (dressuur op vrij hoog niveau, ik reed 4-6 paarden per dag) . Nooit ergens last van gehad, totdat mijn dochter 9 jaar geleden geboren is. Ik heb voor de bevalling problemen gehad met mijn lever (zwangerschapsvergiftiging weet ik nu). De huisarts nam het toen niet serieus en stuurde me naar huis met wat mentholzalf tegen de enorme jeuk die ik overal had.

Ik weet niet of deze tijdelijke slechte leverfunctie blijvende schade kan hebben aangericht, maar na de geboorte van mijn dochter ging het dus fout met mijn spieren en niet lang daarna volgde de diagnose fibromyalgie door de reumatoloog. Ik heb nog steeds twijfels over die diagnose maar dat terzijde.

Ik ben en blijf iemand die niet stil gaat zitten niks doen om spierpijn te voorkomen en dus krijg ik er regelmatig mee te maken helaas.

Ik vraag me af of er dingen zijn die ik kan doen om die extreme verzuring tegen te gaan of nog liever, te voorkomen? Misschien in de vorm van vitamines of supplementen of iets anders?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 01:32

Geen antwoord op je vraag maar wel een opmerking: fibromyalgie is vaak ook een 'restpotje' van reuma-achtige klachten die niet ergens anders thuisgebracht kunnen worden. Logisch dus, dat je verder kijkt.
Sterkte. :)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:11

Ja heel herkenbaar. Hier ook jaren geleden fibromyalgie vastgesteld en heel snel spierpijn. Schijnt er wel beetje bij te horen. Sinds ik magnesium slik is het veel beter geworden. Natuurlijk heb ik nog steeds spierpijn maar de scherpe randjes gaan er af. Ik neem elke dag trouw 400 Mg magnesium en voor mij een wereld van verschil. Ik had zoveel pijn dat ik amper kon functioneren, nu alleen als ik rare dingen gedaan heb zodat ik flinke spierpijn heb, verder niet.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:40

Mij heeft het enorm geholpen om na het (intensief) sporten extra eiwitten en magnesium te nemen, wel binnen een uur na het sporten. Ook heel rustig opbouwen scheelt erg veel spierpijn.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 09:47

Bedankt voor de reacties, dus magnesium zou iets kunnen doen misschien.. dat zou ik wel willen proberen dan.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:50

Wellicht natriumbicarbonaat?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:57

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het slikken van magnesiumhydroxide voor mijn darmen. Ik kauw op dit moment 3000mg weg, en dat is de helft van wat ik mag.

Tot mijn grote verbazing deed het niet alleen wonderen voor mijn darmen, maar ook mijn spierpijn (na sporten lag ik trillend en krampend in bed) verdween grotendeels. Ik blijk al die jaren een tekort te hebben gehad aan magnesium.

Wel moet ik erbij zeggen dat voor mij de doseringen van de drogisterij niets doen. Ik heb echt het spul nodig dat ik van de internist (en inmiddels huisarts) heb gekregen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:05

Ik heb dit ook heel erg gehad en ja ik heb ook diagnose fibromyalgie, ik wilde ook afvallen en ben bij voedingsconsulent terecht gekomen, die adviseerde stop met suikers op welke manier dan ook.
Kijk op verpakkingen hoeveel suikers ergens inzit en gebruik bij het koken ed geen pakjes, zakjes, potjes.
Suikers zijn een voedingsbodem voor reuma achtige klachten.

Het hielp mij enorm en had echt 90% minder last ,op dit moment eet ik dus niet goed en heb direct weer veel meer last. Kan regelmatig ook bijna niet mee lopen daardoor.
Dus sinds een week weer alle suikers laten staan en dan echt alle suikers(is weer even wennen) maar merk nu alweer verschil.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:08

Voor mij ook een heel herkenbaar verhaal, maar daar ben je natuurlijk niet geholpen.
Bij mij is de trigger voor extreme spierpijn: inspanning + verhoogde stress. Dan is het wel heel jammer dat ik snel stress heb. Zo heb ik vorige week de hoeven en benen van 2 paarden eens goed onder handen genomen. Nu niet zo'n extreme inspanning denk ik, wel klein beetje stress want ik had niet zoveel tijd. Dus ja, toch wel 3 dagen amper kunnen stappen van de spierpijn, zoveel pijn dat ik er misselijk van werd, ook het griepachtige komt mij bekend over. Een sprintje trekken om niet door de regen te lopen, 3 dagen spierpijn.
Ik heb geen diagnose van fibromyalgie. Vorig jaar ook een bloedonderzoek laten doen, en dat gaf geen tekorten aan. Wel heb ik chronische nekpijn, maar ook de mri geeft geen duidelijke oorzaak.
Ik heb voor mezelf uitgedokterd dat ik mijn spierpijn een beetje kan verminderen door op mijn voeding te letten, maar ik denk dat dat heel persoonlijk is. Eigenlijk heb ik, hoe jammer dat dat ook is, gewoon mijn activiteiten aangepast aan mijn lichaam.
Edit: nog een aanvulling en ook wel een overeenkomst: Ik ben altijd al gevoelig geweest voor spierpijn, maar ook bij mij is er een enorme achteruitgang van wat mijn lichaam aankan na de zwangerschap.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:30

Ik heb boven een infrarood cabine staan, ik ging een keer na een buiten rit in bad en ik moest mijn dochter appen of ze me er uit kon sjorren. Toen voelde ik me 99, nu met die infrarood cabine gaat het erg goed. Je kan ook Arnica druppels van A Vogel nemen, mijn pony kreeg dat hij als hij te veel jong gras op had.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:33

Murosch schreef:
Omdat dit nu al de zoveelste keer is dat ik ermee zit, toch maar eens een keer van me af schrijven hier. Jaren geleden ben ik gediagnostiseerd met fibromyalgie, dat is misschien wel goed om er even bij te noemen. Of het eemee te maken heeft, weet ik alleen niet goed.

Altijd als ik ook maar iets intensiever of anders beweeg dan normaal, moet ik dat erna bekopen met spierpijn. Geen gewone oeh-ik-kan-wel-merken-dat-ik-gisteren-heb-gesport-spierpijn, maar ik-kan-me-amper-bewegen-zonder-te-gaan-gillen-spierpijn. Dat in combinatie met gevoel van koorts, vermoeidheid omdat al mn energie wordt weggezogen, bijna griep-achtig, gewoon simpelweg alleen maar door de spierpijn. Sinds gisteren heb ik het weer, puur omdat we tijdens de (paardrij)les eergisteren eens goed met mijn houding aan het werk zijn geweest. Een hele nuttige les, waarvan een ander misschien ook wel wat last gehad zou hebben, maar toch niet zo extreem :( .

Inmiddels ben ik dus alweer een paar diclofenacs op stap en lig ik voor de tweede avond met 1 warme pittenzak onder mijn schouders en 1 op mijn buik in bed om het een beetje vol te kunnen houden. En daar word ik onderhand doodmoe van. Het voelt alsof mijn spieren door training niet sterker worden maar juist stuk gaan ofzo.

Vorig jaar heb ik na veel aandringen bij de huisarts (die had me het liefste naar huis gestuurd met de mededeling dat de een nu eenmaal eerder versleten is dan de ander) een bloedonderzoek laten doen omdat ik dacht dat ik misschien iets tekort kom. Daar kwam toen alleen een licht ijzertekort uit en meer niet.

Ik heb eerder altijd fanatiek gesport (dressuur op vrij hoog niveau, ik reed 4-6 paarden per dag) . Nooit ergens last van gehad, totdat mijn dochter 9 jaar geleden geboren is. Ik heb voor de bevalling problemen gehad met mijn lever (zwangerschapsvergiftiging weet ik nu). De huisarts nam het toen niet serieus en stuurde me naar huis met wat mentholzalf tegen de enorme jeuk die ik overal had.

Ik weet niet of deze tijdelijke slechte leverfunctie blijvende schade kan hebben aangericht, maar na de geboorte van mijn dochter ging het dus fout met mijn spieren en niet lang daarna volgde de diagnose fibromyalgie door de reumatoloog. Ik heb nog steeds twijfels over die diagnose maar dat terzijde.

Ik ben en blijf iemand die niet stil gaat zitten niks doen om spierpijn te voorkomen en dus krijg ik er regelmatig mee te maken helaas.

Ik vraag me af of er dingen zijn die ik kan doen om die extreme verzuring tegen te gaan of nog liever, te voorkomen? Misschien in de vorm van vitamines of supplementen of iets anders?


Ik denk dat een consult bij een goede natuur arts je kan helpen uit te zoeken wat er gebeurt. Met name met je lever. Ik geloof dat voor alle klachten een oorzaak is. Heb hier zelf veel ervaring mee, je mag me berichtje sturen als je wilt.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:34

Murosch schreef:
Bedankt voor de reacties, dus magnesium zou iets kunnen doen misschien.. dat zou ik wel willen proberen dan.


Magnesium Citraat of tauraat zijn de beste vormen om te nemen. Kan heel goe gaan helpen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:37

Ik had dit ook. 1 keer even flink sporten en dan 4 dagen kreupel lopen :'). Met verhoogde eiwit inname,
extra magnesium en vitamine d is hij bij mij over gegaan. Ik ben verder wel helemaal gezond, dus weet niet of het voor jou ook de oplossing is, maar proberen kan geen kwaad lijkt mij. Let op dat je dan wel een goed opneembare vorm van magnesium koopt. De standaard magnesiumoxide is bijvoorbeeld slechter opneembaar

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:49

Elisa2 schreef:
Wellicht natriumbicarbonaat?


Ja: lekker 'weken' in bad.
(Duitse receptuur: 100 gram poeder, water van 37 graden en een half uur liggen.)

Verder wordt fibromyalgie wel 'een burnout op de spieren' genoemd, en aan die vergelijking źelf heb je nog niets. De benadering van PNI werkt prima

Bij mij is ooit het volgende proefje gedaan : arts prikt 1 druppel bloed uit vinger, op object glaasje en onder de microscoop.
Nu is het zo, dat ik altijd mooie Hb waardes heb bij gebruikelijk bloedonderzoek.
....wat bleek onder de microscoop: al die rode bloedcellen die samen dus die mooie waardes gaven kleefden 'als centerolletjes' aan elkaar.
In alle boeken over fysiologie staat dat een enkele rode bloedcel de vorm heeft van een boterbabbelaar, 'zodat hij makkelijk uit een bloedvat (haarvat) kan en bijvoorbeeld een spiercel in'.
....maar 20 boterbabbelaars die samen een centerol vormen, kunnen dit niet.
Met dus allerlei spierklachten als gevolg, inclusief gemene spierpijn.

Ik stond dus wat beteuterd te kijken 'wat nu weer?' - de arts stelde mij gerust dat het vaak goed met darmflora op te lossen was.
Hiephoi, dat klopte. Lang leve 'pni'.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:03

Ik herken er veel in, ik had ook extreme spierpijn zelfs na de kleinste inspanning 3x langer last van dan andere sporters, ik moest echt mijn leven gaan doseren, als ik bv met paard op pad ging, moest ik er zeker van zijn dat ik niet ervoor of erna moest werken, werken en dezelfde dag iets in huishouden doen, dat ging gewoon niet meer. Na behoorlijke inspanning, kon ik s'avonds wel eens koorts krijgen (39graden) en dan kon ik de trappen op naar bed niet eens normaal opkomen, dat moest kruipend. Dan gaan slapen onder een dekbed met een dubbelgeslagen zware dikke deken zodat het echt goed warm werd dat wilde wel helpen om de volgende ochtend weer enigsinds iets te kunnen doen.

Ik ben mede door klachten aan gewrichten ook bij een rheumatoloog terecht gekomen en die wilde bloedtesten gericht op vitamines zien. Ergste wat daaruit kwam was zwaar tekort vitamine D, na botscan zat ik zelfs net op randje. Ik kreeg ampullen mee voor elke week. En moet zeggen langzaam maar zeker zijn hoop klachten verdwenen, de extreme spierpijn is alleen wel vervangen door extreme vermoeidheid, die pas na een aantal dagen echt rustig aan doen afneemt.

Heb ook nekklachten, maar ik weet waar dat vandaan komt, toen ik 20jaar was (nu52) is na vele onderzoeken extreme slijtage en atrose vorming had aan 1 kant en eigenlijk was het advies niet meer paardrijden, want capgewicht of een val kon fataal zijn. Ik kon me ook verstappen van een stoeprandje en in rolstoel terecht kunnen komen, ik ben dan ook blijven rijden, op medisch advies dan zonder cap (en vroeger bestonden lichtgewicht caps nog niet alleen die zwarte zwarte lelijke dingen). Als ik dan eens cap op deed kreeg ik behoorlijk last van mijn nek zo erg dat ik er zelfs misselijk van werd en zwarte vlekken voor mijn ogen kreeg.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 28-11-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:05

Drink je ook genoeg water? Mijn shiatsu-therapeut/massagemens gaf dat ook als tip. Echt minimaal twee liter per dag, om afvalstoffen beter af te voeren.
Ik wandel dus rond met een thermoskan van 0,5 liter of een waterfles van 1 liter, zodat ik bij kan houden hoeveel ik gedronken heb. Twee liter bleek in het begin best veel (en je blijft piesen).

Een holistisch arts kan je waarschijnlijk verder helpen, zeker op gebied van de lever. Ik heb goede ervaringen (maar dan bij rugklachten en eczeem).

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:24

Hier ook fibro en wat je beschrijft is herkenbaar. Bij iedere onverwachte beweging (hond rukt aan riem ofzo) of nieuwe soort beweging/ inspanning (nieuwe sport bijvoorbeeld) heb ik last of spierpijn, hoe je het noemen wil.
Ik moet alles zeer gedoseerd opbouwen, dan gaat het prima.
Stom voorbeeld; mijn hond overleed dus in plaats van iedere dag te wandelen zat ik weg te kwijnen op de bank. Conclusie; stervensveel pijn in mijn rug in bekken omdat ik niet meer liep en langer zat.
Na 3 maanden een nieuwe hond aangeschaft en weer flink gaan lopen. Conclusie; last van mijn bekken omdat ik veel lopen niet meer gewend was, maar na verloop van tijd werden mijn rug en bekken juist weer beter.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:14

Welke mineralen krijg je binnen?
Helpt een sauna?
Hoeveel water drink je?

Je kwam uit het noorden toch? Misschien eens gaan Floaten. In Assen zit een floatcentrum. Floaten schijnt ook goed te zijn voor fibro.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:59

Ik kreeg hier aangeraden van mijn chiropractor om 200mg magnesium direct na het sporten te slikken, heel veel drinken, direct een warme douche, warmte op de spieren en ontspanningsoefeningen doen.
Daarnaast slik ik sowieso al een 'normale dagdosering' magnesium van totaal 300mg magnesiumcitraat op een dag. Als ik sport dus 500mg, dit is qua dosering nog gewoon veilig. Ik gebruik trouwens deze: https://www.vitacijn.nl/magnesiumcitraa ... sules.html

Ik heb overigens geen fybromyalgie, maar een andere aandoening waardoor mijn spieren veel heftiger reageren en gaan verkrampen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:14

Magnesium helpt hier ook en vooral veel eiwitten. Krijg je genoeg eiwitten binnen?

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 07:47

Wow wat een boel reacties, waarvoor mijn dank groot is. Ik lees toch veel over magnesium, vitamine d en vooral minder suikers. Ik denk dat ik in die hoek eens ga proberen om ergens te beginnen.

Hoe zit dat met verschillende soorten magnesium waar jullie het over hebben? Wat zou goed kunnen zijn (liefst iets dat bij een drogist te koop is)

Verder las ik vragen over mineralen en eiwitten.. nou moet ik eerlijk zeggen dat ik daar geen antwoord op weet, want ik hou me niet zo bezig daarmee. Ik eet regelmatig mee op mijn werk en als ik thuis ben kook ik (denk ik) over het algemeen veel vers en gevarieerd en gebruik zelden pakjes.

Hoeveel water ik drink? Dagelijks gemiddeld wel een liter. Daar buiten ander drinken.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:16

Ik had eerst magnesiumoxide, maar dat schijnt niet zo handig te zijn als je gevoelige darmen hebt. Ik kreeg aangeraden om magnesiumcitraat te gebruiken.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:26

rocky_1995 schreef:
Ik had eerst magnesiumoxide, maar dat schijnt niet zo handig te zijn als je gevoelige darmen hebt. Ik kreeg aangeraden om magnesiumcitraat te gebruiken.


Magnesiumhydroxide of -oxide heeft een laxerende werking.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 14:37

maaikemuis schreef:
rocky_1995 schreef:
Ik had eerst magnesiumoxide, maar dat schijnt niet zo handig te zijn als je gevoelige darmen hebt. Ik kreeg aangeraden om magnesiumcitraat te gebruiken.


Magnesiumhydroxide of -oxide heeft een laxerende werking.


Uh nee, dat is niet nodig :+ :+
Dat magnesiumcitraat, kan ik dat gewoon ergens kopen in tablet/capsule-vorm?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Extreme spierpijn na inspanning / training

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:42

Ik heb precies hetzelfde. Altijd verschrikkelijke spierpijnen.
Ik kreeg al spierpijn als ik een trap op was gelopen :+
Bloed laten prikken, niks aan de hand; diagnose fibromyalgie.

Toen ben ik toch heel eigenwijs magnesium gaan gebruiken.
Na ongeveer een maand had ik weer gewoon spierpijn na een training maar kon nog wel lopen.
Nu ben ik net verhuisd en is de magnesium slikken er weer wat bij ingeschoten, en weer verschrikkelijke spierpijn en spierspanning.

Ik zou even magnesiumcitraat of metarelax gaan gebruiken..