Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:00

Ik ben ook dun ( 53 kilo lengte 1.70m) daarnaast heb ik spasme wat extra opspeelt als mijn spieren koud zijn.
Sleutelrol is dus beweging en als dat niet / minder kan dan uit de wind blijven.

Mijn paard staat daarom op een stalling met binnenrijbanen en dat zorgt er wel voor dat ik dus niet zo stijf van de kou word op mijn paard :brr:

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:03

Warme drank helpt hier goed, ik ben mezelf thee aan het leren drinken omdat ik geen koffie lust en ik niet elke keer warme chocomelk wil drinken. :+

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:19

Cryotherapie? Na -110 graden voelt niks nog heel koud

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 00:22

Wat leuk om zoveel tips en ook herkenning te lezen :+

Te paard valt de kou meestal wel mee, ik ben vaak heel actief bezig en dan wordt het paard ook weer warm, zodat jij in de stoom van het paard zit :P En je hebt sowieso een warm dier dicht bij je. Tijdens uitmesten etc speelt de kou dan weer op :P

Mijn problemen zitten vooral op het werk en thuis. Wanneer je geen jas aan mag hebben en er nog enigszins representatief uit wil zien.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:44

Vreselijk, ik heb het ook altijd koud! Geef mij de temperaturen van afgelopen zomer maar en zelfs toen liep ik vaak nog met lange broek aan. Ik zag al wat tips voorbij komen, fijn om te lezen! Thuis loop ik bijna altijd rond in badjas over mn kleding (hemd, shirt, vest, lange broek) heen, terwijl de verwarming aan staat. En wat een straf is het om de deur uit te moeten, brrrrr........!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:51

Ik ben vorige winter begonnen met het slikken van cayennepeper pillen. Ik neem er 's ochtends één. Het helpt mij ontzettend goed om het minder koud te hebben, het verwarmt je nl van binnen uit.
Ik zal morgen even een foto maken van het potje.

Ik functioneer niet meer als ik het koud krijg, doordat mijn bloedvaten dan vernauwen. Ik heb het fenomeen van Raynaud, maar dan in mijn hele lichaam.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:02

Niet echt iets voor op werk, maar ik heb een elektrische baby kruik. Paar minuten aan de lader en hij is warm. Echt ideaal. Verder ben ik thuis fan van fleecebroeken/vesten/dekentjes en van die fluffy sokken.

Buitenshuis zou ik denken aan thermokleding en veel warme thee/soep/koffie.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:29

Onder je broek een dikke thermo legging en van die grijze gebreide werksokken. Ik heb altijd een hempje aan om mijn rug warm te houden. Onder een blouse of shirtje kan best een basic shirt met lange mouwen. Daarover een dun gebreid vestje en daarover een dikker vest of blazer bijvoorbeeld.
En als we het toch over drinken hebben, een goede borrel doet wonderen :D

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:59

Ik doe ook nog een duit in het zakje: we hebben hier in huis drie magnetronknuffels.
Een leuk aangeklede pittenzak dus :D
Heerlijk! Als ik op de bank zit (in mijn wollen vest, met dikke sokken, sloffen en een dekentje) heb ik 1 van de knuffels bij mijn voeten, en 1 op schoot/m’n buik. In bed ook.
Vriendlief wilde hem nog wel eens pikken dus nu hebben we er drie :+

Als ik buiten ben valt het nog wel mee (behalve dat ik altijd koude handen heb,ook met handschoenen) maar als ik binnenzit en stilzit. Veranderen mijn ledematen in ijsblokjes.
Iets met slechte doorbloeding denk ik dan maar.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 03:30

Warme wolsoort aantrekken, zoals alpaca wol. Schijnt drie keer warmer te zijn dan schapenwol :)

Inderdaad laagjes- katoenen onderlaag om vocht af te voeren, polyester, wol of fleece tussenlaag voor de isolatie en de buitenste laag een stevige stof die ook tocht buiten je kleren houdt.

En... warmtepleisters. Van die spierverwarmers die je bij voorbeeld op je buik en rug kunt plakken.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:13

Warme kleding en eten helpt bij mij echt niet hoor.. Kan mijn ski pak met thermokleding er onder binnen aan hebben maar dan nog steeds heb ik het koud, nog meer gaat dus ook echt niet helpen.. Ben ook echt koud van binnen.
Ik eet ook al 2x zo veel in de winter maar behalve dat ik elke winter zo'n 5 tot 8 kilo aan kom krijg ik het er echt niet warmer van :+ (train het er elke zomer weer met gemak af gelukkig, dan voel ik mij goed dus eet ook gelijk een stuk minder :D
En bewegen doe ik ook al gezien ik een beroep heb waarbij ik veel loop en til etc maar ook dat helpt niet.. Alleen echt intensieve beweging zoals hardlopen krijg ik het even tijdelijk warm van, maar dat kan ik natuurlijk onmogelijk de hele dag doen. Tevens, als je daar mee stopt krijg je het vaak nog 2x zo koud omdat je gezweet hebt en het lichaam ineens gigantisch afkoelt.

Nee.. Ik hoop echt dat er iets uit dat bloedonderzoek komt.. Zo niet dan ben ike echt ten einde raad -O-

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:19

Meer eten en meer sporten. Spekjes en spiertjes kweken. Niet meer sporten zonder meer te gaan eten trouwens, dan heeft het geen effect.

Daarnaast uiteraard gewoon lekker warm aankleden en (kruiden) thee drinken.

Ik had het ook altijd koud, maar sinds ik echt fanatiek ben gaan hardlopen heb ik het nooit meer koud. Ik ben verder niet te dun dus heb ook een lekker speklaagje isolatie :+

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:32

Als je het van binnen uit koud hebt dan kun je je daar bijna niet tegen kleden en dat is knap lastig in ons klimaat waar het nu toch echt een paar maandjes koud kan gaan worden. Ik ben er achter gekomen dat broeken kouder zijn dan een jurk met een goede legging eronder ( bever sport verkoopt goede, duur maar elke cent waard) jurkjes koop je voor niet al teveel geld bijvoorbeeld bij Bonprix. Ik heb er afgelopen week twee gekocht van dikke stof, met warme capuchon en dubbele kraag en met van die gaten in de mouw waar je duim door kan zodat je handen warmer blijven. Dan doe ik nog beenwarmers over mijn laars en ik loop heerlijk warm door de bossen met mijn honden. Voor op stal heb ik een gewatteerde rok van mountain horse over mijn legging, daar rijd ik ook mee. En verder veel thee, onbeperkt liefst, genoeg eten om de paar uur en dan is het best te doen maar ik geef ook de voorkeur aan het voorjaar :-)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:42

De grootste veroorzaker is waarschijnlijk je vetpercentage.. -O-

Ik herken het en ik word er helemaal gestoord van. Eigenlijk moet je echt veel meer gaan eten maar het lukt mij ook niet dus ik snap dat het niet zo simpel is. :P

Wat ik wel heel fijn vind is de sauna trouwens, dan kunnen mijn spieren eindelijk ontspannen. Het voelt echt alsof de zon op je huid straalt. Sommige sauna's hebben ook infrarood, die zijn helemaal fijn.

Ik denk dat ik er gewoon een in mijn huis laat bouwen en daar na het werk de hele tijd in ga zitten. _O-

Bij mij helpen laagjes ook niet. Heel hard rondrennen wel maar ik val echt af door de kou dus dat is eigenlijk ook niet zo'n goed idee..

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:50

Een infrarood sauna is helemaal zo duur niet. Wij hebben er nu ook eentje (en een jacuzzi) maar dan heb je het dus echt niet koud meer.
Als je er ‘s morgens vroeg in zou gaan houdt het je echt lang warm.

Anoniem

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:01

Herkenbaar. Ik heb een hoog vetpercentage maar krijg het met dit weer moeilijk warm. Met de verwarming hoog en meerdere laagjes gaat het nog wel zo lang ik binnen blijf, maar als ik 's morgens vroeg de deur uit moet krijg ik het gewoon koud en warm ik ook niet meer op. Lig in bed ook zo onwijs te rillen dat mijn vriend een elektrische deken voor me besteld heeft want hij werd gek van me :=

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:07

Als je koude voeten hebt, heb je het meestal helemaal koud! En koude voeten ontstaan vaak of door echt koude voeten, of door juist te warme voeten die gaan zweten waardoor je voeten koud worden.

Mijn man gebruikte in de winter voor zijn werk deze zooltjes (duiker)
https://www.comfort-producten.nl/nl/ver ... LMQAvD_BwE

Werkte echt super!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:14

Mijn vetpercentage is hoog genoeg :+ en toch ben ik ook zo'n enorme koukleum. Ik heb de oplossing nog niet gevonden....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:15

Het ligt bij mij wel aan het vetpercentage. Sinds ik bijna 20 kg ben afgevallen heb ik het veel sneller koud :brr: . Wat bij mij het beste werkt is voorkomen dat ik het heel koud krijg (goede kleding, laagjes) want als ik het eenmaal koud heb warm ik bijna niet meer op. Dan helpt alleen nog een warm bad, of thuis de houtkachel flink opstoken. Dat laatste kan ik trouwens alle koukleumen aanraden, mits mogelijk. Een houtkachel is echt heerlijk om weer op temperatuur te komen. Gistermiddag moest ik met mijn dochter mee naar haar leasepony. Zij rijden en ik :brr: op een bankje kijken. Ondanks dik ingepakt toch koud gekregen. Thuis lekker kacheltje aan en zo weer opgewarmd.

Meer eten is trouwens voor mij geen oplossing. Dan kom ik weer aan en ik heb nu een gezond gewicht. Dat wil ik graag zo houden.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:21


Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:43

Mijn ervaring is dat het juist niet slim is om kleine plekken extra te verwarmen (bijvoorbeeld met een pittenzak of voetzooltjes). Het overgrote deel van je lichaam voelt dan alleen maar kouder aan.. in ieder geval, dat is bij mij zo. :j
Bij mij werkt een strak hemdje onder mijn shirt altijd goed, maar mijn allerbeste oplossing is goed en regelmatig eten en er daarmee voor zorgen dat je lichaam continu iets te verwerken heeft. Het blijft dan continu aan het werk en geeft daardoor warmte af. :D als ik dat niet doe, heb ik het binnen no-time koud en warm ik niet snel meer op

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:48

SusanH schreef:
Het ligt bij mij wel aan het vetpercentage. Sinds ik bijna 20 kg ben afgevallen heb ik het veel sneller koud :brr: . Wat bij mij het beste werkt is voorkomen dat ik het heel koud krijg (goede kleding, laagjes) want als ik het eenmaal koud heb warm ik bijna niet meer op. Dan helpt alleen nog een warm bad, of thuis de houtkachel flink opstoken. Dat laatste kan ik trouwens alle koukleumen aanraden, mits mogelijk. Een houtkachel is echt heerlijk om weer op temperatuur te komen. Gistermiddag moest ik met mijn dochter mee naar haar leasepony. Zij rijden en ik :brr: op een bankje kijken. Ondanks dik ingepakt toch koud gekregen. Thuis lekker kacheltje aan en zo weer opgewarmd.

Meer eten is trouwens voor mij geen oplossing. Dan kom ik weer aan en ik heb nu een gezond gewicht. Dat wil ik graag zo houden.


Ik ben 30 kilo afgevallen en idd sindsdien veel sneller koud. Maar nog heb ik geen heel laag vetpercentage helaas.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:54

Het gaat ook niet alleen om meer eten, ook om wat je eet. Verwarmde dingen moet je eten. Veel specerijen zijn verwarmd. Bijvoorbeeld gember, kurkuma, ras el hanout, pepers. Een pompoensoep met chilivlokken en gember zal je warmer maken en houden dan een boterham tussen de middag en geeft niet meer calorieën.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:58

Sheran schreef:
Dag allemaal,

Nu de winter weer is aangebroken heb ik het eigenlijk non-stop koud. Er is geen plek waar ik weer warm word (alleen in bed met een elektrische deken) en dat is best irritant. Ik ben sowieso een koukleum, maar in de winter begint het me echt te storen. Hebben meer mensen hier last van, en wat doen jullie eraan? Zijn er bepaalde tips/tricks? Bijvoorbeeld ondergoed met verwarming, hete inlegzooltjes, weet ik veel? Het zou erg fijn zijn als ik het op mijn werk gewoon warm zou kunnen hebben. Laagjes aantrekken doe ik al, ook van goede materialen. Vandaag had ik bijvoorbeeld een hemd, shirt, shirt met lange mouwen en een wollen trui aan en een spijkerbroek en wollen sokken, maar nog waren mijn handen ijsklompjes :P Ik kleed me zo warm aan dat ik er opmerkingen over krijg, maar het helpt dus niet :P Tips?


Je kunt bij de huisarts je ferritine laten checken. Als die laag is heb je het ook altijd koud. Hb lijkt dan goed, maar ferrtine is het eiwit wat de ijzer vervoerd en als die laag is heb je dus ook een vorm van bloedarmoede.
Je kunt dan meteen je b12 en D laten checken. Vraag je waardes op, en check zelf op internet wat de 'goede' waardes zijn. Sinds ik ijzer slik heb ik het minder koud. Minder, want nog steeds wel snel koud maar niet meer compleet pimpelpaars. Ook draag ik alleen nog maar wol. Dat helpt ook erg.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:58

Lestria schreef:
Het gaat ook niet alleen om meer eten, ook om wat je eet. Verwarmde dingen moet je eten. Veel specerijen zijn verwarmd. Bijvoorbeeld gember, kurkuma, ras el hanout, pepers. Een pompoensoep met chilivlokken en gember zal je warmer maken en houden dan een boterham tussen de middag en geeft niet meer calorieën.

Maar hoe verwarmen die specerijen dan?
Ik bedoel van heet eten krijg je het warm maar dat gaat dan nog ten koste van mijn energiereserve neem ik aan? Het probleem is voor mij een beetje dat ik geen reserve heb om mee te beginnen :o