Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:44

In mijn jeugd zijn we diverse keren verhuisd. Dan heb je altijd wel een soort van opruiming.
Speelgoed is toen al weggegeven aan jongere nichtjes en neefjes en wat niet goed meer was weggegooid.

Zelf ben ik geen spullen mens.
Ik koop echt pas iets als ik het nodig heb. En dan word het gebruikt tot het versleten is.
kleding koop ik ook pas als er een feestje op komst is. Daarna draag ik dat zo vaak en dan daarna nog bij de paarden.
Paardenspullen heb ik door de jaren heen wel best wel veel omdat het goed moet passen, maar dus ook dingen van 20 jaar terug die nog gewoon goed zijn door goed onderhoud en dan nu ineens weer passen bij een huidig paard.

Ik las ergens in een onderzoek dat mensen kleding maar 4 keer dragen.
Ik kan het me echt niet voorstellen, vraag me dan echt af wie ze hebben geïnterviewd, maar zou dat echt zo zijn dan vind ik dat wel echt schrikbarend.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:54

Hier begonnen met opruimen, kleding deed ik sowieso al 2x per jaar uitzoeken.
Komende maanden zal er genoeg de deur uitgaan, zeker als mijn ex en stiefzoon een eigen plek gevonden hebben.
Van mezelf liggen er ook genoeg spullen die ik of nooit gebruik of waarvan ik niet eens meer wist dat ik het had.
We gaan nu laatje voor laatje door om alles uit te zoeken.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:04

Ik heb vandaag de stap genomen om mijn 'herinneringen doos' uit te zoeken. Bewaarde op het gegeven moment van alle uitjes die ik deed de bonnetjes/tickets. Laatst deed ik de doos open en zag ik een aantal zilvervisjes rond wandelen, dus toen besloten hem op te ruimen. Bewaarde al dingen van 2009 :+ Nu heb ik zoveel weg gegooid ook foto's van vriendinnen die ik nooit meer zie en spreek, dat alles in een insteekhoesje past :+

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:33

Gisteren nog aan dit topic gedacht bij mijn beddengoed. Ik heb een stapel hoeslakens en ben gaan kijken welke eigenlijk niet lekker om het matras passen, die gebruik ik nooit omdat ik me er aan erger. Dus die meteen allemaal weg gedaan en 1 goede nieuwe met hoge hoeken erbij besteld. Aan 2 heb je er ook genoeg in principe.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:03

Anna79 schreef:
Wat doen jullie trouwens met knutselwerkjes van de kinderen, ik merk dat ik daar veel te veel van bewaar. Ook heb ik veel babyspulletjes bewaard, bepaalde knuffels, jurkjes en schoentjes, dat heeft wel emotionele waarde. Ik merk dat ik moeilijk een keuze kan maken bij zulke dingen en dan bewaar ik dus teveel. In de alledaagse dingen heb ik totaal geen moeite om dingen weg te doen.


Knutselwerkjes kan je ook bewaren door ze te fotograferen en bijvoorbeeld in een online album te zetten.
Die dingen nemen vaak best veel plek in.

Van de baby/kinderspulletjes heb ik met mezelf afgesproken dat het niet meer mag zijn dan wat in een plastic opbergbox past.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:58

Ik had mazzel in de Ikea. Zag niks van die stipjes. Gelijk nieuwe glazen meegenomen. Wel wennen een donker servies.

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:09

Ik lamineer de leukste knutselwerkjes zodat het ook mooi blijft. Gewone knutsels gooi ik wekelijks weg. Ik heb één kleine plastic bak met babyspul, de rest is gewoon weg gedaan.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:49

Anna79 schreef:
zigranta schreef:
Die strakke procedures dus ook thuis invoeren }:)


Ik probeer het, maar nog niet gelukt, volgens mij vindt hij het fijn dat het thuis niet hoeft :D

Wat doen jullie trouwens met knutselwerkjes van de kinderen, ik merk dat ik daar veel te veel van bewaar. Ook heb ik veel babyspulletjes bewaard, bepaalde knuffels, jurkjes en schoentjes, dat heeft wel emotionele waarde. Ik merk dat ik moeilijk een keuze kan maken bij zulke dingen en dan bewaar ik dus teveel. In de alledaagse dingen heb ik totaal geen moeite om dingen weg te doen.


Ik heb voor alle drie 1 houten kistje met eerste kleertjes, eerste schoentjes,tandendoosje enz. En 1 plastic opbergbak met plakboeken met tekeningen en knutselwerkjes, zwemdiploma's en veterdiploma's en krantenknipsels en dat soort zooi. Niet onoverzichtelijk veel, maar wel genoeg om een 'mijn moeder gaf niet om ons en onze tekeningen'-trauma te voorkomen ;-)
Mogen ze later zelf bedenken wat ze er mee doen :-)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:13

Ik zal binnenkort weer eens door de knutselwerkjes, ik heb maar 1 kind dat scheelt, maar misschien vind ik het daarom ook wel lastiger... :=

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:22

Ik ben wel erg van spullen hebben die je gebruikt, maar ik vond de docu wel wat overdreven. Zo heftig hoeft het voor mij ook weer niet. Wij trekken vanaf januari in onze bus om een jaar te reizen, dus we gaan daarvoor echt veel wegdoen. Maar toch, dingen van emotionele waarde, dingen van vroeger, die doe ik echt niet weg. Maar ik merk wel dat als je dingen weg doet, je veel meer rust krijgt in je hoofd.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:27

Ik ken bijna niemand die echt minimalistisch leeft, het is niet alleen het weggooien van overbodig opgeslagen spullen, het is echt reorganiseren van je huishouding en na je opruiming nog eens minimaal de helft van wat je hebt overgehouden eruit gooien (eigenlijk drie kwart).

Wij leven lang niet minimalistisch al proberen we niet al te materialistisch te leven en alles te kunnen verantwoorden wat we in huis hebben maar er kan denk ik nog 60% weg...

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:35

Ik ken wel iemand die minimalistisch leeft (al meerdere jaren) en eerst dacht ik: whoops, dat is wel heel weinig. Maar zij heeft het evengoed heel sfeervol gemaakt door haar muren en meubels (die enkeling die er staat, zoals een stoel, een laag tafeltje en een kastje voor handdoeken) creatief te behandelen.
Zelf woon ik sinds onze verhuizing redelijk minimalistisch, hoewel ik heel voorzichtig af en toe wat in huis zet. Ik moet zeggen dat het echt ontspannend werkt zo zonder al die prikkels van 'troep'. Ik laat ook expres de dozen in de opslag staan en heb tot nu toe nog niets gemist, met uitzondering van mijn Dr. Martens-verzameling. :') Als ik over een jaar nog steeds alles in dozen heb staan, dan gaat het ongezien naar de kringloop.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:23

Bestaat maximalistisch ook? Mijn buren leven zo. Door de huiskamer kan je bijna niet lopen, alles staat vol. De eettafel zie je bijna niet meer door alles wat er op staat. Eten kunnen ze daar ook niet meer dus ze eten op de bank. Je ziet ook geen muren meer omdat alles bedekt is met kasten en planken. De zolder kan je niet op, deze staat helemaal vol met dozen. Ze hebben een garage waar de auto niet in past omdat deze helemaal vol staat. Aan de garage hebben ze een carport gebouwd waar de auto ook niet past omdat deze helemaal vol staat. Ze hebben een aanbouw geplaatst omdat ze meer ruimte wilden, raad eens, deze staat nu ook vol. En ze konden hun tuinmeubelen nergens meer kwijt voor de winter dus ze hebben nu een extra hok getimmerd in de achtertuin. Gevolg is dat de achtertuin compleet vol staat en je amper kan lopen of zitten.

Dat is dus echt de compleet andere kant. Als ik dan mijn huis binnenkom is het zooooo opgeruimd. :') Ik zou gek worden van zoveel spullen en rommel.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:30

bigone schreef:
Esirene schreef:
Ik kan dat denk ik opzich wel, mijn vriend en ik hopen binnenkort te verhuizen en ben benieuwd hoe het dan gaat maar bij mijn ouders hebben we zo veel troep. Aankleding en decoratie vindt ik leuk, maar mijn vriend vindt het bijvoorbeeld ook leuk om poppetjes/beeldjes te sparen.. dat vind ik dan weer zo zonde van het geld

Maarja ik heb van vroeger ook nog tientallen Sleich paardjes en knuffels die ik maar eens naar de kringloop moet brengen :') Dat komt wel als we gaan verhuizen, vind het heerlijk om allerlei spullen die ik toch niet meer gebruik weg te doen.

Maar ik houd zelf wel van een georganiseerd huis en niet te veel dingen
Sleich niet naar de kringloop maar op veilingsites zetten catawiki bvb, leverd leuk geld op.


Hah, bedankt voor de tip :D

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:58

Suzanne F. schreef:
Bestaat maximalistisch ook? Mijn buren leven zo. Door de huiskamer kan je bijna niet lopen, alles staat vol. De eettafel zie je bijna niet meer door alles wat er op staat. Eten kunnen ze daar ook niet meer dus ze eten op de bank. Je ziet ook geen muren meer omdat alles bedekt is met kasten en planken. De zolder kan je niet op, deze staat helemaal vol met dozen. Ze hebben een garage waar de auto niet in past omdat deze helemaal vol staat. Aan de garage hebben ze een carport gebouwd waar de auto ook niet past omdat deze helemaal vol staat. Ze hebben een aanbouw geplaatst omdat ze meer ruimte wilden, raad eens, deze staat nu ook vol. En ze konden hun tuinmeubelen nergens meer kwijt voor de winter dus ze hebben nu een extra hok getimmerd in de achtertuin. Gevolg is dat de achtertuin compleet vol staat en je amper kan lopen of zitten.

Dat is dus echt de compleet andere kant. Als ik dan mijn huis binnenkom is het zooooo opgeruimd. :') Ik zou gek worden van zoveel spullen en rommel.



WoW :oo

Ik ken wel mensen die kleding inzamelen voor de armere mensen. Daar is het niet alleen propvol, maar overal ligt vogelzaad, veren noem maar op. Elke kamer ligt vol met kinderkleding, spullen etc. Ik zou ook helemaal gek worden. Moest daar iets ophalen voor een gezin. Brrrr.

Ik snap echt niet dat je zo kan leven.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:09

Suzanne F., klinkt als een horrorhuis..

En echt minimalistisch gaat me met gezin ook te ver. Ik zie het maar als een mooie richtlijn, ergens in de verte, om de hoeveelheid zooi binnen de perken te houden ;-)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:33

Ik heb ooit gepoetst in zo’n horrorhuis :=
Die mensen hadden drie kinderen, en die waren verwénd, niet normaal! Óveral speelgoed, echt overal. De eettafel vol lego, en niet voor een weekje maar het volle anderhalf jaar dat ik er gewerkt heb.. Ikea rekken tot aan het plafond vol met speelgoed, de banken vol met knuffels, de tv kast vol met dvd’s voor de kinderen, en elk vrij plekje volgepropt met foto’s en knutsels. De gang bomvol met zakken oud speelgoed, met een smal gangetje om te lopen.. en de slaapkamers net zo erg.
En de mensen vroegen zich af waarom de poetsvrouwen het nooit langer dan twee weken volhielden :=

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:24

Nou ik vraag me ook echt af hoe je dat huis schoon wilt houden. Stofzuigen is bijna onmogelijk. Laat staan stoffen ofzo? Ik kom er gelukkig ook niet zo vaak. Ze hebben ook een poes. Die zijn ze regelmatig kwijt in huis, dat snap ik wel.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:04

Ladyson schreef:
De documentaire specifiek ken ik niet dus die ga ik eens kijken, maar het concept wel bekend mee. Ik heb er wel een andere draai aangegeven.

Voor mij was een eye-opener dat de "rijke" baas van mijn vriend zat te "klagen" dat hij de kleinste villa van de wijk had en dat de directeur het veel beter voor elkaar had.. Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt het is "nooit genoeg". Wat we nu maandelijks binnenkrijgen kunnen we mooi van leven en tuurlijk is salarisverhoging leuk, maar ik besef me dat ik daar echt niet gelukkiger van ga worden. Dit zorgt ook voor een heel relax gevoel eigenlijk.

Ik moet bekennen dat het mij wel een heel "rijk" gevoel geeft als ik veel spullen heb, en dan denk ik aan bijv dat als het opeens zomers weer is dat ik dan een opblaaszwembad in de schuur heb liggen die ik snel op kan zetten. Of dat als een vriendin wil slapen dit makkelijk kan omdat we een luchtbed hebben liggen. Dat zijn dingen waar je prima zonder kan en je ook niet zo vaak nodig hebt, maar ik ervaar het als heel prettig dat dit gewoon aanwezig is in ons huis.

Daarentegen koop ik wel graag alleen dingen die ik echt graag wil (of dat probeer ik in iedr geval) en probeer ik qua kleding ook echt bij te houden welke items ik mis en die dan specifiek te gaan kopen. Ik wil echter wel graag een zo compleet mogelijke garderobe hebben en dat staat haaks op het minimalisme. Misschien dat de documentaire mij anders laat gaan denken, maar bij mij is dit nu juist een heel bewuste keuze waar ik mij heel prettig bij voel.


Ondertussen de documentaire gezien, leuk om de invalshoeken te zien! Ik heb wel erg het gevoel bij de heren "en wat hierna" ? Dit is uiteindelijk toch ook weer het nastreven van succes.. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je je misschien beter op zelfvoorzienend leven kan focussen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:50

Ik vond de documentaire een beetje tegenvallen, weinig vernieuwend ofzo. Had ook graag meer van de inrichting van die kleine huisjes gezien.
Project 333 wil ik misschien wel eens gaan proberen!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:14

Inmiddels project 333 echt helemaal afgerond. Het is 383 geworden. Geen stress meer voor de kast. Heerlijk!

Ook project minimaliseren van de keuken afgerond. Heb daar echt heel veel uitgehaald en weggegeven. Zometeen rondje stort en dan is dat klaar. Dan ga ik met Mn eethoek en vensterbank daar beginnen. Het werkt mij aardig op Mn zenuwen. Heb echt zoveel rommeltjes, niet verwacht dat het zoveel zou zijn. Uit mijn voorraad kast al 2 boodschappen tassen vol weggegeven omdat ik dat allemaal niet gebruik. En ik heb toch ineens ruimte. :oo

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:33

Interessant, ik lees mee hier, ik ben erg gehecht aan mijn spulletjes en vind het moeilijk iets weg te doen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:34

Sunrise19 schreef:
Inmiddels project 333 echt helemaal afgerond. Het is 383 geworden. Geen stress meer voor de kast. Heerlijk!

Ook project minimaliseren van de keuken afgerond. Heb daar echt heel veel uitgehaald en weggegeven. Zometeen rondje stort en dan is dat klaar. Dan ga ik met Mn eethoek en vensterbank daar beginnen. Het werkt mij aardig op Mn zenuwen. Heb echt zoveel rommeltjes, niet verwacht dat het zoveel zou zijn. Uit mijn voorraad kast al 2 boodschappen tassen vol weggegeven omdat ik dat allemaal niet gebruik. En ik heb toch ineens ruimte. :oo

Ik heb dat laatst ook eens gedaan ,ben nu ook van plan bewuster te kopen en dan maar iets vaker boodschappen te doen ipv een boel mee te nemen omdat het een aanbieding is en vervolgens nooit meer te gebruiken.Ook alle plastick potjes die voor ik weet niet wat ooit handig zijn heb ik danig gehalveerd.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:38

Ik ben ook geinspireerd geraakt.

Waarom heb ik eigenlijk 8 handdoeken liggen als ik er maar 2 gebruik tijdens de wascycle? Ga eerst eens beginnen aan de kledingkast, 1 november heb ik 4 dagen vrij en het lijkt me heerlijk om kamer voor kamer mijn huis op te ruimen!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:05

Ik koop nu ook alleen maar wat ik echt op eet. Strak weekmenu en dat is het. Had echt onwijs veel sausjes, 8 pakken pasta :+ , Knorr pakketten die ik nooit eet en allemaal van dat soort dingen.

Ik ben echt heel tevreden over mijn huisje. Het is gewoon leeg en opgeruimd <3

Ik houd zelf 2 handdoeken pp aan. Moet nu iets vaker wassen maar ben ook sneller klaar omdat ik weinig heb.