Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skippy01

Re: Gewrichtsontsteking na een virus/infectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:27

Zelf na een insectenbeet reactieve artritis (reiter) opgelopen. Veel huisartsen herkennen de signalen niet. Reumatologen plakken er makkelijk label 'reuma' op. Doorvragen, doorvragen, doorvragen...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:27

_classic schreef:
Skippy01 schreef:
Zelf na een insectenbeet reactieve artritis (reiter) opgelopen. Veel huisartsen herkennen de signalen niet. Reumatologen plakken er makkelijk label 'reuma' op. Doorvragen, doorvragen, doorvragen...

Mag ik vragen hoe je daar achter gekomen bent? Ik weet zelf nooit zo goed welke vragen ik moet stellen en ik vind het ook best moeilijk om "op te treden" tegenover de dokter.

Uit de lyme test kwamen geen signalen dat ik lyme had volgens de assistent..

Ja, natuurlijk. Ik wist dat ik gebeten was door een insect uit de Balkan. Beestje was meegereisd in bagage en beet mij en mijn moeder in onze voet. Twee 'tandjes'. En toen een tijdje niks. Bij mijn moeder begon na een paar weken haar voet te ontsteken. Bij mij na enkele maanden pas mijn knie. Ik was fysiek heel fit op dat moment, dus vermoedelijk daardoor lang 'gewonnen'. Mijn eigen huisarts kon er weinig mee 'klinkt als acuut-reuma, maar twee stuks in één huishouden, dát kon niet'. Wij kregen beiden overigens ook oogontstekingen en uiteindelijk ontstekingen in ieder gewricht van kaak tot teen. Ik ben toen naar een reumatoloog gegaan, ik was 15. Reumataloog zei ook 'acute jeugdreuma'. Ja, maar hoe komt mijn moeder er dan óók aan... Doorverwezen naar kinderziekenhuis en diverse bezinkseltesten laten doen. Ze dachten aan een getriggerde auto-immuunziekte. Een bevriende arts zei toen 'dit zijn klachten die je ook wel ziet bij militairen die in bosnie gezeten hebben'. Nog meer bloedonderzoek, de resultaten daarvan + het vinden van het HLA B27 gen leidden toen tot de conclusie 'reiter'. Daarna puur met sterke ontstekingsremmers aan de slag gegaan en véél uren fysiotherapie en wij zijn beiden weer 'functioneel' geworden. Niet meer zo fit als ervoor, en ook niet altijd ontstekingsvrij, maar wel functioneel fit genoeg.

Bij ons dus écht 'geluk' dat twee mensen in totaal verschillende leeftijden in één huishouden het kregen - en dat wij nog wisten dat het enige dat we beiden meegemaakt hadden, die insectenbeet was.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie