Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:55

Ik snap serieus niet dat ze maar blijven proberen....met pijn en onder spanning etc kun je gewoon niet plassen..alles is zo geirriteerd..heeft zo echt geen kans van slagen.

TS kan alleen maar plassen als ze kan ontspannen en er geen druk/moeten achter zit.

Ik heb zelf ook opnieuw moeten leren plassen na een operatie. Dit door middel van een suprapub. Heel erg prettig (minder blaas krampen ook geen geirriteerde plasbuis en ook geen pijn). En ook geen stress want lukte het plassen niet werd gewoon de opvang zak weer aangesloten en kon de urine weer weg lopen. X aantal uur laten probeerde je het weer opnieuw.

Daarnaast iedere x een slang inbrengen is ook een veel hoger risico op weer een infectie.

Naar mijn mening rommelen ze maar wat aan..al weken. En tis wel belangrijk dat het op gang komt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:34

:(:) Veel sterkte TS.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:42

Helemaal geen katheter er meer in.
Ik vind dit een aparte gang van zaken.Je urineweg is zo geirriteerd door de ontsteking en het maar blijven irriteren met die katheter door steeds opnieuw te plaatsen.De boel is straks helemaal ipgezet van de irritatie dat het zeer blijft doen en je zou dan toch moeten blijven katheteriseren 3x per dag?
Ander materiaal al geprobeerd? Is er over een allergie nagedacht?
Ze werken je naar een supra pubis toe wat zeker niet wenselijk is na zo'n eenvoudige ingreep

Geef jij zelf echt aan dat dit gruwelijk zeer doet of verbijt je de pijn en verstand op 0.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 15-08-18 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:00

Jeetje, wat een situatie. Hebben ze wel een echo gemaakt? Zowel blaas als nieren? Je moet toch weten of alles wel goed werkt als arts?
En wat moet je aan al die pijn en irritatie nog doen? Vocht moet er toch uit, maar het moet wel kunnen. Hopelijk komen ze nu wat verder met wat gedegen onderzoeken.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:24

Afschuwelijk voor je. Ik wens je veel beterschap.En een dokter die nu eens ziet hoe dit opgelost kan worden.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:31

Dikke knuffel ts. Geen ervaring, geen tips, maar ik vind het zó ongelofelijk rot voor je! :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:48

Heel veel sterkte TS! Wat een narigheid allemaal :\

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:48

Gillbo schreef:
Helemaal geen katheter er meer in.
Ik vind dit een aparte gang van zaken.Je urineweg is zo geirriteerd door de ontsteking en het maar blijven irriteren met die katheter door steeds opnieuw te plaatsen.De boel is straks helemaal ipgezet van de irritatie dat het zeer blijft doen en je zou dan toch moeten blijven katheteriseren 3x per dag?
Ander materiaal al geprobeerd? Is er over een allergie nagedacht?
Ze werken je naar een supra pubis toe wat zeker niet wenselijk is na zo'n eenvoudige ingreep

Geef jij zelf echt aan dat dit gruwelijk zeer doet of verbijt je de pijn en verstand op 0.



Juist een suprapub zou de gewenste verlichting geven en kans op herstel. Er is juist geen enkele indicatie om het in dit stadium niet te doen....immers al het andere is al onsuccesvol gebleken....

en je moet toewerken naar het moment dat ze weer zelf kan/leert plassen.....

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:03

Ik vind het geen rare gang van zaken. Een supra pub is ook niet niets en via de natuurlijke weg zou voor ts het fijnste zijn. De uwi is behandeld, nu wordt de kans gegeven om het op natuurlijke wijze weer te proberen. Bij sommige mensen lukt dat niet in 1x, maar wel na een paar keer.
Ik heb jaren op een uroogische afdeling gewerkt en ik vind echt niet dat er vreemd beleid wordt gevoerd. Alhoewel de miscommunicatie op de poli erg vervelend is. En de blaaskrampen die ts zijn echt heel vervelend en echt heel naar en pijnlijk. Ik heb er hele grote mannen echt heel hard door zijn huilen. Maar de maximale medicatie tegen krampen en pijnstilling werd ingezet en de uwi werd behandeld. om het nu zo te proberen is de eerste logische stap. Als dat niet blijkt te lukken is het pas tijd voor stap 2.

Ik hoop dat het gewoon weer lukt ts. Ga rustig naar het toilet, neem de tijd. Bij ons op de afdeling lagen altijd adviezen voor de beste houding om je bekkenbodem te kunnen ontspannen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:06

studiemiep schreef:
Gillbo schreef:
Helemaal geen katheter er meer in.
Ik vind dit een aparte gang van zaken.Je urineweg is zo geirriteerd door de ontsteking en het maar blijven irriteren met die katheter door steeds opnieuw te plaatsen.De boel is straks helemaal ipgezet van de irritatie dat het zeer blijft doen en je zou dan toch moeten blijven katheteriseren 3x per dag?
Ander materiaal al geprobeerd? Is er over een allergie nagedacht?
Ze werken je naar een supra pubis toe wat zeker niet wenselijk is na zo'n eenvoudige ingreep

Geef jij zelf echt aan dat dit gruwelijk zeer doet of verbijt je de pijn en verstand op 0.



Juist een suprapub zou de gewenste verlichting geven en kans op herstel. Er is juist geen enkele indicatie om het in dit stadium niet te doen....immers al het andere is al onsuccesvol gebleken....

en je moet toewerken naar het moment dat ze weer zelf kan/leert plassen.....

Dat bedoel ik.Het had nooit zo ver mogen komen na een eenvoudige ingreep die niks met de urineweg te maken had.
Nu is ts zover dat een sp een optie zou zijn.
Ik vind het nogal laks van het ziekenhuis of in ieder geval een zeer trage reactie op de klachten.

Maar ja daar heeft ts nu niks aan.
Hopelijk wordt je vandaag wel goed geholpen

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:29

raket schreef:
Ik vind het geen rare gang van zaken. Een supra pub is ook niet niets en via de natuurlijke weg zou voor ts het fijnste zijn. De uwi is behandeld, nu wordt de kans gegeven om het op natuurlijke wijze weer te proberen. Bij sommige mensen lukt dat niet in 1x, maar wel na een paar keer.
Ik heb jaren op een uroogische afdeling gewerkt en ik vind echt niet dat er vreemd beleid wordt gevoerd. Alhoewel de miscommunicatie op de poli erg vervelend is. En de blaaskrampen die ts zijn echt heel vervelend en echt heel naar en pijnlijk. Ik heb er hele grote mannen echt heel hard door zijn huilen. Maar de maximale medicatie tegen krampen en pijnstilling werd ingezet en de uwi werd behandeld. om het nu zo te proberen is de eerste logische stap. Als dat niet blijkt te lukken is het pas tijd voor stap 2.

Ik hoop dat het gewoon weer lukt ts. Ga rustig naar het toilet, neem de tijd. Bij ons op de afdeling lagen altijd adviezen voor de beste houding om je bekkenbodem te kunnen ontspannen.


Ik vind het wel te lang duren voor een normale gang van zaken...dit is al weken bezig he.......... een x is het genoeg. (en is de urine nu wel schoon dan?). Steeds weer een katheter erin is een hoog recidive risico.

Ik snap dat ze niet meteen een SP zetten maar als al het andere al MEERDERE malen is gefaald...dan moet je wat en dan is de SP toch echt de aangewezen manier!....(Daarnaast is de pijn en vast ook angst en extra druk van het moeten ook aanwezig..en geloof mij dan lukt het juist niet..).

Zelf met de SP ben ik dagen bezig geweest met weer te leren plassen...........(en dan heb ik niet eens een normale katheter gehad...) zelf toen de SP eruit was, moest ik heel bewust bezig zijn met plassen en er echt de tijd voor nemen. (en dan had ik niet eens pijn.....) maanden heeft het geduurd alvorens het weer als vanouds voelde......

Wat ik deed in academisch ziekenhuis is op de WC zitten met koptelefoon op in totale afzondering met krukje onder mijn voeten zodat ik lekker gehurkt zat. En zo bleef ik een tijd zitten om tot optimale ontspanning te kunnen komen.

Echt het maakt niet uit waar of hoe je plast. Ieder klein plasje is er een. *\o/* . Verwacht echt niet dat je meteen 200 ml ineens kunt laten lopen maar gun je zelf ook kleine overwinningen al is het maar een paar drupjes.

Wat wellicht ook wel eens fijn kan zijn, is gewoon in bed liggen met handdoek tussen je benen en gewoon proberen de plas te laten lopen. Echt het maakt niet uit waar of hoe je plast. Ieder klein plasje is er een. *\o/*.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:30

studiemiep schreef:
raket schreef:
Ik vind het geen rare gang van zaken. Een supra pub is ook niet niets en via de natuurlijke weg zou voor ts het fijnste zijn. De uwi is behandeld, nu wordt de kans gegeven om het op natuurlijke wijze weer te proberen. Bij sommige mensen lukt dat niet in 1x, maar wel na een paar keer.
Ik heb jaren op een uroogische afdeling gewerkt en ik vind echt niet dat er vreemd beleid wordt gevoerd. Alhoewel de miscommunicatie op de poli erg vervelend is. En de blaaskrampen die ts zijn echt heel vervelend en echt heel naar en pijnlijk. Ik heb er hele grote mannen echt heel hard door zijn huilen. Maar de maximale medicatie tegen krampen en pijnstilling werd ingezet en de uwi werd behandeld. om het nu zo te proberen is de eerste logische stap. Als dat niet blijkt te lukken is het pas tijd voor stap 2.

Ik hoop dat het gewoon weer lukt ts. Ga rustig naar het toilet, neem de tijd. Bij ons op de afdeling lagen altijd adviezen voor de beste houding om je bekkenbodem te kunnen ontspannen.


Ik vind het wel te lang duren voor een normale gang van zaken...dit is al weken bezig he.......... een x is het genoeg. (en is de urine nu wel schoon dan?). Steeds weer een katheter erin is een hoog recidive risico.

Ik snap dat ze niet meteen een SP zetten maar als al het andere al MEERDERE malen is gefaald...dan moet je wat en dan is de SP toch echt de aangewezen manier!....(Daarnaast is de pijn en vast ook angst en extra druk van het moeten ook aanwezig..en geloof mij dan lukt het juist niet..).

Zelf met de SP ben ik dagen bezig geweest met weer te leren plassen...........(en dan heb ik niet eens een normale katheter gehad...) zelf toen de SP eruit was, moest ik heel bewust bezig zijn met plassen en er echt de tijd voor nemen. (en dan had ik niet eens pijn.....) maanden heeft het geduurd alvorens het weer als vanouds voelde......

Wat ik deed in academisch ziekenhuis is op de WC zitten met koptelefoon op in totale afzondering met krukje onder mijn voeten zodat ik lekker gehurkt zat. En zo bleef ik een tijd zitten om tot optimale ontspanning te kunnen komen.

Echt het maakt niet uit waar of hoe je plast. Ieder klein plasje is er een. *\o/* . Verwacht echt niet dat je meteen 200 ml ineens kunt laten lopen maar gun je zelf ook kleine overwinningen al is het maar een paar drupjes.

Wat wellicht ook wel eens fijn kan zijn, is gewoon in bed liggen met handdoek tussen je benen en gewoon proberen de plas te laten lopen. Echt het maakt niet uit waar of hoe je plast. Ieder klein plasje is er een. *\o/*.


Helemaal mee eens.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:29

Dus jullie vinden dat het zonder enig poging er een sp in had gemoeten?
Dat het lang duurt weet ik niet. Volgens mij is te van ziekenhuis geswitcht. En die beginnen dan opnieuw bij stap 1.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:56

Dat staat er toch helemaal niet, maar het duurt nu gewoon wel heel erg lang IMO

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:07

raket schreef:
Dus jullie vinden dat het zonder enig poging er een sp in had gemoeten?
Dat het lang duurt weet ik niet. Volgens mij is te van ziekenhuis geswitcht. En die beginnen dan opnieuw bij stap 1.


Nee tuurlijk niet maar ze is al weken bezig..... poging na poging.

Met de klachten die ze heeft de extreme pijn moet je ergens een grens trekken...... ze heeft absoluut een indicatie voor een SP.

(maar ik weet van TS dat ze dat heel eng vind....). Dus als ze er zelf niet om vraagt willen ze in het ziekenhuis best verder modderen met een gewone katheter....


(overigens kan ze met een SP ook gewoon naar huis om daar te oefenen met plassen)....


Laat ik voorop stellen dat ik hoop op een plas wonder maar het feit is dat maar weinig mensen kunnen "presteren" met pijn, angst stress en onder druk. Want kan ze niet plassen ..de blaas moet hoe dan ook geleegd kunnen worden. Anders krijgt ze straks nog stuwing in haar nieren en blaasbeschadigingen.....

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:09

Wel goed dat je nu bent opgenomen en dat ze je in de gaten houden. Ik hoop dat er nu snel verbetering komt en dat je minder pijn hebt.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:11

Met de bladderscan wordt retentie/residu gemeten en de plaatsing van een sp tijdens een uwi kan een urosepsis veroorzaken.
In dit topic worden echt goede adviezen gegeven, maar de vele twijfel over de deskundigheid van de 2e uroloog vind ik niet altijd terecht en ts heeft aan al die twijfel met al haar onzekerheden ook niet zoveel.

Als deze mictie-trial niet lukt ben ik het overigens met jullie eens hoor.

Succes TS!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:27

raket schreef:
Met de bladderscan wordt retentie/residu gemeten en de plaatsing van een sp tijdens een uwi kan een urosepsis veroorzaken.
In dit topic worden echt goede adviezen gegeven, maar de vele twijfel over de deskundigheid van de 2e uroloog vind ik niet altijd terecht en ts heeft aan al die twijfel met al haar onzekerheden ook niet zoveel.

Als deze mictie-trial niet lukt ben ik het overigens met jullie eens hoor.

Succes TS!


TS had allang blaasontsteking vrij moeten zijn...maar ook dat word volgens mij niet goed bekeken. (althans mij is het niet duidelijk). Als cipro effectief is merk je dit binnen 24uur! dan is het alleen nog een kwestie van de kuur afmaken.

Alleen constant katheter erin frutten werkt ook niet mee (en ze hadden de laatste laten zitten..
zit daar een biofilm op dan doet de ab minder goed zijn werk.... en met een beetje pech heb je binnen de kortste keren weer een blaasontsteking.

Dus ts zou eens moeten vragen a) welk organisme de boosdoener was/is. b)Waar hij gevoelig voor is
c) als ze denkt dat ze weer of nog steeds een infectie heeft WEER op kweek laten zetten en weer testen waar hij gevoelig voor is....

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:39

Naast alle medische adviezen en termen, wil ik je gewoon graag heel veel beterschap wensen.
En ik hoop dat alles gewoon heel snel weer het oude is!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:57

Wat 'fijn' dat je dan nu toch opgenomen bent TS! Ik ben overtuigd dat het wel weer goed komt op de een of andere manier. Ik hoop dat het je ook wat rust geeft dat je continue om hulp kan vragen als het moet, dat jij niet meer de enige bent die alles in de gaten moet houden en hoop dat je wel een beetje slaap nog krijgt. Dikke knuffel

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:05

Ts nu je er toch bent geef aan de arts asn dat je ‘graag’ met iemand er over wilt praten. Ze kunnen als je opgenomen bent over het algemeen redelijk snel een consult daar voor regelen. Meeste ziekenhuizen hebben psychologen daarvoor in dienst.
Is denk ik wel goed om ook dat stukje aan te pakken

En sterkte nogmaals! Op je strepen staan en pas gaan als jezelf er vertrouwen in hebt dat het lukt thuis. Iedere keer heen en weer schiet ook niet op voor je

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:25

Hopelijk heb je een goede nachtrust.Misschien hebben ze daar wel een bad waar je in kan.Al is het maar om je buik te ontspannen.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 01:27

J1995 schreef:
Even een wat meer uitgebreide reactie! :)

Ik moest eerst naar de verpleegkundige. Katheter verwijderen deed gruwelijk veel pijn ;( Was er gewoon misselijk en duizelig van. Plassen lukte niet.
Toen met de verpleegkundige erbij zelf geprobeerd te katheteriseren, lukte niet, deed teveel pijn.
Daarna heeft verpleegkundige het geprobeerd, dat lukte, maar was zo pijnlijk.
Kreeg even wat te drinken om bij te komen :') Daarna alleen nog geprobeerd met een dunnere katheter, maar het wil niet, doet veel pijn en ik voel me gewoon niet lekker dan.

Dus ze heeft overlegd wat te doen. Had daarna gesprek met de Co assistent. Die zag ook wel dat het niet gaat en ik heb eerlijk gezegd wat ik er van denk... Hij heeft overlegd met de uroloog en het resultaat:

Ik ben opgenomen op de Acute opname. Geen katheter meer. Moet proberen te plassen, lukt dat niet gaan ze kijken hoeveel er in zit, bij 350 cc gaan ze katheteriseren. Lukt het wel, dan kijken hoeveel er nog in zit.


Kunnen ze geen echo oid maken misschien zit er binnenin iets mis wat de reden geeft van alles?

Als katheter niet lukt heeft blijven proberen toch ook geen zin? :oo

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:31

Op zich kunnen ze wel een onderzoek doem om de blaas etc van binnen te bekijken. Alleen denk ik dat ze daar heel terug houdend mee zijn.
Dat onderzoek levert ook weer een hoop irritatie van blaas en urinewegen op en je wilt juist dat alles tot rust komt

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 09:34

Bedankt voor jullie berichtjes!
Ik reageer straks even op pb'tjes :j

Echt goed geslapen afgelopen nacht, dus dat is al fijn. Gisteravond 1 keer gekeken hoeveel er in m'n blaas zat, dat was nog niet zoveel dus hoefde ook niks mee. Om 1 uur wakker geworden en toen meteen geprobeerd te plassen, nouja dat lukte niet. Toen zat er wel 400 in, dus gekatheteriseerd.
Nou met verdovend spul, dat hielp wel iets, maar nogsteeds geen pretje. Nou doe ik het niet zelf, best kl*te, maargoed...


Op de SEH is mijn urine op kweek gezet en ik hoorde gisteren dat de AB die ik nu gebruik gewoon de goede moet zijn. Was het alleen even vergeten te zeggen hier :+


Artsen zijn net langs geweest. Vandaag komt de bekkenbodem fysio langs. Ik krijg wat om meer te ontspannen.. Voor het katheteriseren krijg ik nog wat tegen de pijn. En krijg nu gewoon paracetamol en diclofenac.
Heb nu ook een vaste uroloog, dus het gedoe met afspraken die niet duidelijk zijn zouden nu ook over moeten zijn.