Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:14

Hiraeth, dit topic (met name jouw berichten en de berichten waarop je reageerde), helemaal door gelezen. Ik ben ontroerd. Wat is er veel ten positieve veranderd in 2018. Echt top!

Mijn vriendin vroeger (we praten nu over 40 jaar geleden) was transseksueel en indertijd bij de Genderstichting in Amsterdam de transitie ingegaan. Inmiddels is hij al 40 jaar wie hij is en was, namelijk een man.

Ondenkbaar toen dat er toen, zo open over geschreven werd in een topic, of over gesproken. Het was een groot taboe en toen hij nog leefde in een meisjes lichaam was hij zo depressief en kreeg therapie, dat het hem bijna zijn leven gekost heeft. Want transseksualiteit werd toen nog niet herkend laat staan erkend en er werd van alles gedaan om het idee dat hij een man was uit zijn hoofd te krijgen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben erg betrokken geweest, bij de transitie indertijd en jarenlang was ik de enige die op de hoogte was van het feit dat vriendinnetje gewoon een vriendje was :j :j . Mijn god wat een geheim. In het katholieke zuiden was de ruimte om op stap te gaan en zaken uit te zoeken vrijwel miniem, dus dat heb ik toen voor hem gedaan (internet bestond toen nog niet!!) en kwam uiteindelijk uit bij de Genderstichting in Amsterdam en toen ging het allemaal heel erg vlug. Ik zal nooit meer de gezichten van de ouders vergeten toen ik samen met mijn vriend (we hadden dus geen relatie) het een en ander ging duiden. O hemel, wat een drama en ik geloof dat ze vooral heel erg op mij boos waren (begrijpelijk), want ik had de hele "carrousel" mede in werking gezet.

Enfin eind goed al goed, en ondanks alle tegen werking, het was toen echt nog heel uniek en ongewoon, is alles ook fysiek goed gekomen met hulp van hormonen en operatie. Ik denk dat ik/ wij toen een van de 1ste mensen waren die er überhaupt van hadden gehoord dat transseksualiteit bestond.

Dus als ik jouw verhaal lees, kan ik alleen maar een hele diepe buiging voor je maken en alle succes wensen. Ga ervoor en wordt ook van buiten die je van binnen bent. Sterkte met het hele proces.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:17

TS heel veel sterkte de komende tijd, het is een heel traject wat je ingaat.
Al klinkt sterkte ook weer wat apart .

Mijn neef, flinke kerel van tegen de 1.90 en in alles enorm mannelijk gebouwd , is ook door dit traject gegaan en ging van Luuk naar Loes.
Wel was hij toen al in de 30 en ik praat over zo'n 20 jaar geleden.
Helaas bleek hij huidkanker te hebben voordat hij helemaal om was en overleed vrij snel.
Ik heb hem dus alleen op zijn sterfbed gekend als Loes.

Ik volg je topic graag en ben benieuwd hoe alles verloopt.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:18

Eens met Ibbel, al vond ik het vroeger wel erg vervelend dat mijn achternaam op zijn Duits werd uitgesproken. Maar inderdaad: hoe moeilijk wil je doen? Kwam toevallig dit stukje, geschreven door een 'rabid feminist' (wat op zichzelf dus ook al dus ook helemaal niet mag ;) tegen, in het licht van het transgenderonderwerp ook wel grappig om over na te denken:

And then there is the case of Merriam-Webster. The M-W has removed a sexist sentence illustrating the word ’femininity’ after Alison Segel, a writer, tweeted about it. The example read: “She managed to become a CEO without sacrificing her femininity.” This is another perfect example of unintentional sexism caused by the ignorance of our society. Imagine this phrase: “He managed to become a CEO without sacrificing his masculinity”.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:46

Wat een dappere beslissing TS! Ik heb wel een vraag die misschien een beetje vreemd is, maar ik ben oprecht geïnteresseerd omdat het wel degelijk voorkomt. Ik weet ook niet of de vraag al is gesteld. Heb je een kinderwens? En zou je die dan wel op de natuurlijke manier willen laten komen (ervan uitgaande dat je geen geslachtsoperatie ondergaat)?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:52

LadyMadonna schreef:
They/them klinkt voor mij gewoon heel onlogisch.

Verder sla ik die zin niet over shadow, maar ben benieuwd hoe het puur taalkundig zit...


Taalkundig kan dat dus gewoon. Vind het zelf niet raar klinken want in het dagelijks Engels gebruik je het tenslotte ook veel (los van non-binary dus).

Hiraeth

Berichten: 3224
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 18:20

Ik had vandaag onwijs veel last van hoofdpijn en heb het dus wat rustig aan gedaan, ik heb dus een hele discussie gemist waarin zo veel nuttige dingen werden gezegd dat ik het niet állemaal ga quoten. Mocht je dus terug willen lezen wat er allemaal is gezegd in de toekomst en je leest alleen de TS berichten: lees even pagina 8 t/m 10.

Mijn vriend (Amerikaans) heeft een tijd lang non-binaire pronouns (voornaamwoorden?) gebruikt. Hij was dan ook écht niet een jongen of meisje omdat beide gewoon niet goed voelden. Een beetje zoals ik me voel wanneer iemand er dus vanuit gaat dat ik een meisje ben. :j Ik snap dat het moeilijk is om te begrijpen omdat het heel abstract is en niet echt heel tastbaar is, maar naar mijn mening legt Killyenn het best goed en duidelijk uit.

Het grote nadeel van de huidige Nederlandse taal is het gebrek aan echt *goede* neutrale woorden. Ik vind dat eigenlijk een kwalijke zaak, en nog erger vind ik het dat mensen in het huidige klimaat zo veel jeuk krijgen van het hele genderneutraal gebeuren dat deze ontwikkeling de komende jaren nog behoorlijk wat belemmering krijgt. :o Engels met 'they/them' is gewoon super fijn en ook prima te gebruiken in enkelvoud. Het klinkt misschien een beetje hippieachtig en ultra-progressief, maar net als Killyenn zegt is het uiteindelijk een teken van respect wanneer je het in ieder geval probeert om te begrijpen.

Ik nodig Killyenn dus ook uit om meer informatie te verstrekken over de non-binaire identiteit! Voel je heus niet alsof je een topic kaapt, ik denk namelijk dat dit de perfecte plek is om het in alle rust te kunnen bespreken, helemaal omdat ik mijn verhaal ook vanuit mijn eigen persoon probeer te vertellen. :j

Qua de respect opmerking die ik een paar zinnen terug maak: als iemand 'zij' zegt tegen mij maar over het algemeen zijn best doet om het goed te doen dan kan ik daar echt niet boos om worden. Wanneer iemand standaard zij blijft zeggen omdat het tegen iemands overtuiging ingaat of omdat ze het 'raar' vinden ben ik er, heel bot, ook wel snel klaar mee. Ik geef mensen de ruimte fouten te maken en vragen te stellen, maar als er dan niks met die kansen gedaan wordt is dat voor mij een teken dat ik iemand niet in mijn leven hoef. Dan kan je namelijk net zo goed tegen een deurmat praten. :o

Als laatste over deze discussie, de grootste dooddoeners vind ik "het kan taalkundig niet" en "het is biologisch niet goed." Dat laatste hoor ik ook super veel over mijn situatie en ik denk dat het zo'n beetje de meest kwetsende opmerking is die er casual voorbij komt. :o Voor mijn gevoel komt die opmerking dicht bij "je bent geboren als XX en kunt nooit een XY worden, hoe hard je het ook probeert" en vergelijkbare opmerkingen. Gender en genderexpressie is tegenwoordig voor veel meer mensen een grijs gebied waar je in kunt zoeken waar je je het meest comfortabel voelt, waarom willen sommige mensen dan per sé zorgen dat iemand zich poedersuiker voelt in elke interactie die je er mee aan gaat?

terpentijn schreef:
Hi TS, ik ben ook een transgender, net als jij; sedert mijn 14de wist ik dat al, wat ik 99 van de 100 mensen in mijn hele leven helemaal nooit heb verteld.

Als je wil praten of vragen hebt kun je me PB en als je wil.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb je altijd al een interessant (op de goede manier!) persoon gevonden. Ik zal je ook zeker een PB sturen mocht er een keer een vraag te binnen schieten. :j

terpentijn schreef:
Ik denk dat Ts het - in dit stadium van zijn leven - moeilijk vindt om als Meneer aangesproken te worden, omdat Ts het idee heeft een soort rol als Nep-meneer te spelen. Ik herken dat heel goed.

Ik denk dat TS zich wel degelijk een man/jongen voelt en zo ook gezien wil worden, maar zich soms wat onwaarachtig voelt in die "rol", dat heb ik ook gehad, en om geen discussie en gedoe (reuring in het openbaar) te veroorzaken, dan maar naar de damesplee gaat en zo trammelant uit de weg gaat.

Volgens mij was de reactie waar je indirect op reageerde één richting Killyenn, maar wat je hier zegt klopt wel. :j Ik begin wel veel meer te wennen aan meneer nadat ik het vaker gebruik (denk bijvoorbeeld aan het bestellen van kaartjes).

Je wil niet weten hoe vaak ik mezelf verkeerd aanspreek namelijk. _O- Zelfs al weet je het zeker dat je een jongen bent, dan nog is gewenning een grote factor.

Killyenn schreef:
Ik woon zelf in Schotland, dus spreek vrij weinig Nederlanders. Hier is het in het Engels 'they' in plaats van 'he' of 'she'. Mijn titel is Mx, uitgesproken als 'Mix'. In het Nederland is het iets moeilijker, omdat daar geen al bestaand neutraal voornaamwoord bestaat. De meeste non-binaire mensen gebruiken die, hen en hun (dus bijvoorbeeld 'Die komt zo hierheen' in plaats van 'Hij komt zo hierheen'. 'Hun hoofddoek' ipv 'haar hoofddoek'). Dat klinkt misschien wat vreemd in het begin, maar hoe meer je het gebruikt, hoe meer je er aan went. Qua titel- persoonlijk is mijn naam gewoon prima. Je kunt ook altijd gewoon een vrolijk 'Hallo!' doen in plaats van een titel te gebruiken, als het bijvoorbeeld een situatie met een klant is. Ik denk dat er weinig situaties zijn waarin je iemand met titel móet aanspreken waarbij je die titel niet vooraf hebt kunnen checken- ik heb een vrij publiek beroep en mijn pronouns en titel zijn makkelijk online te vinden. En het gewoon vragen kan ook nog! Daar hebben de meeste mensen helemaal geen moeite mee. 'Hallo! Hoe kan/mag ik u aanspreken?' Zeer beleefd en helemaal niets mis mee :) Wat betreft de opmerking over aanhef in brieven- het zou helpen als bedrijven bijvoorbeeld 'Mx.' als titel accepteren, zodat dat ook op hun brieven doorgevoerd kan worden! Dan hoeft er ook geen genderneutrale aanhef voor iedereen geplaatst te worden. In de UK gebeurt dat bijvoorbeeld al veel.

Even gequote omdat ik dit denk ik de belangrijkste post vind van de hele discussie! :D Bedankt voor je uitleg! +:)+

Supertje schreef:
Prima en heel goed begrijpelijke uitleg van non-binair. En ik snap ook heel goed dat je mensen verbetert als ze het fout hebben, maar ik heb nu een aantal keer gezien dat een persoon die met een verkeerd voornaamwoord werd aangesproken daar niet bepaald kalm op reageerde. Persoonlijk ook eens meegemaakt, ik verkoop zelf oa vintage en antieke/victoriaanse kleding, en er komt een persoon langs om wat dingen te bekijken. Victoriaanse jurken in dit geval. Fysiek duidelijk mannelijk, kleding en make-up vrouwelijk. Ik heb gevraagd hoe ik de persoon kon aanspreken, letterlijk met de vraag ‘Kan ik u aanspreken met meneer, mevrouw of iets anders?’. Als antwoord kreeg ik ‘Iets anders’, waarop ik weer vroeg wat dat iets anders dan was. En.... toen kreeg ik een complete tirade over me heen. Of ik wel snapte dat er ook zoiets bestond als geen man of vrouw zijn, dat het compleet belachelijk was dat ik niet wist welke titel te gebruiken, dat ik me eens moest gaan informeren, en dat ik een idioot was. .

Ik snap wel dat mensen soms aangebranden kunnen reageren. Als je vaak dezelfde opmerkingen hoort wordt je snel een elastiekje die steeds strakker aangespannen wordt. Ik wil zeggen dat je goed gehandeld hebt in ieder geval en ik waardeer vanuit mijn perspectief dan ook enorm dat je vroeg hoe je diegene het beste kon aanspreken. Twee dikke duimen omhoog!

mysa schreef:
Dapper, maar persoonlijk vind ik hormonen doodeng. Ik weet uit ervaring hoe -ook normaal aanwezige/afwezige- hormonen je -ook geestelijk- kunnen beinvloeden (pms, overgang). Dat zou ik zelf eng vinden, misschien ben ik overdreven gevoelig voor de invloed van hormonen, kan ook.

Heel zwart-wit gezegd: ik zou liever sterven dan nooit hormonen doen. :o Gelukkig krijg je begeleiding in het traject, er zijn wel heel wat dingen waar je aan moet wennen namelijk. :D Ook schijnt het dat sommige mensen sneller boos worden. := Ik kan al behoorlijk aangebrand zijn, dus liever niet. _O-

Killyenn schreef:
Mensen kunnen inderdaad hard reageren op de omgeving soms. Transgender zijn kan erg vermoeiend zijn, en vaak ook gevaarlijk. Het is soms lastig om niet extreem op je hoede te zijn, en niet te fel te reageren. Dat maakt het niet oké, maar het kan wel een reden zijn om mensen niet te hard te oordelen. Er is vaak onzekerheid aan beide kanten, en onzekerheid botsts snel met zichzelf! Zo veel mogelijk openheid van beide kanten helpt daarbij.

Killyenn, ik hou nu een beetje van je. <3 Dit is precies de intentie waarmee ik dit topic heb geopend!

Anoniem schreef:
Sorry Kaitlynn, maar als iemand tegen mij uit z'n plaat gaat omdat ik iemand met bijv "mevrouw" aanspreek omdat dat persoon er het meest vrouwelijk uitziet, zou ik toch echt ook even flink uit m'n plaat gaan :o

Er zit een verschil tussen netjes corrigeren en uit de plaat gaan. Belangrijk nuance verschil. :)

Anoniem schreef:
En ja, dat mensen het vertikken iemand genderneutraal te noemen kan ik ook begrijpen. Biologisch gezien (kijkend naar geslachtsdeel bijv) behoor je gewoon tot één van de 2, simple as that.
Prima als men dat niet wil, maar je kan er niet kwaad om worden als iemand anders dat wel wil/er niet aan mee wilt werken ;)

Dit vind ik dus eigenlijk de verkeerde houding. :o Ik begrijp waar je weg komt, maar ik ben niet mijn geslachtsdeel, net zomin als andere transgender mensen dat zijn.

Percy schreef:
Hoe gaan ze dat in Frankrijk aanpakken dan?

In het Frans is alles mannelijk of vrouwelijk en niet onzijdig, worden krijgen andere vervoegingen als het mannelijk of vrouwelijk is.

Lijkt me een zwaardere dobber dan in het Nederlands.

In het Duits heb je hetzelfde probleem. Ik heb een non-binaire Duitse vriend die de taal echt vre-se-lijk vind.

Ibbel schreef:
Ik begrijp ook het gewicht niet dat er aan meneer/mevrouw wordt gehangen. Daar haal je toch je identiteit niet uit? Die strijd iedere keer aangaan lijkt mij hoogst vermoeiend.

Mijn achternaam wordt bijvoorbeeld 99 van de 100 keer verkeerd uitgesproken. Als er ook maar iets uitkomt dat er op lijkt reageer ik, en ik corrigeer niemand, tenzij ze zelf vragen: spreek ik dat goed uit.

Het zal me toch worst wezen hoe ze m'n naam verbasteren...

En die ene van de 100 die 'm wel in 1 keer goed uitspreekt reageer ik ook niet op met: geweldig, je spreekt m'n naam goed uit.

Ik heb er ook geen problemen mee dat mijn naam verkeerd word uitgesproken, en je kunt je misschien wel voorstellen dat dat best vaak gebeurt met mijn naam. _O- Er zit wat mij betreft ook een klein verschil in. Meneer/mevrouw is namelijk hoe mensen je zien en behandelen, terwijl je naam gewoon.. tja... je naam is.

@ pien_2010: Bedankt voor je bericht! Er zijn weinig mensen die met één bericht mij dit laten zeggen, maar volgens mij ben je een onwijs mooi mens. :o

@ spatter: Wat heftig! Bedankt voor het volgen, en ook bedankt voor je bijdrage.

ual_95 schreef:
Wat een dappere beslissing TS! Ik heb wel een vraag die misschien een beetje vreemd is, maar ik ben oprecht geïnteresseerd omdat het wel degelijk voorkomt. Ik weet ook niet of de vraag al is gesteld. Heb je een kinderwens? En zou je die dan wel op de natuurlijke manier willen laten komen (ervan uitgaande dat je geen geslachtsoperatie ondergaat)?

Ik heb ooit een nieuwsbericht gelezen over een transman die met de vrouwlijke organen een kind baarde. Dat is dus écht mijn grootste nachtmerrie en ik kan me niet voorstellen dat je zo iets zou willen doen als je je echt 100% man voelt. :o Ik zou diegene dan ook graag willen spreken om meer duidelijkheid te hebben over wat diegene heeft gevoeld. :j

Als ik kinderen zou willen zou ik adoptie overwegen of eventueel een eicel invriezen. :j Zoals ik eerder al zei ben ik alleen nogal een reislustig persoon en zie ik mezelf niet echt settelen met een kind. Er kan alleen nog veel veranderen!

_lautje_

Berichten: 9271
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:24

Dat was een Canadees. :)
Die kon geen kinderen adopteren en zijn vrouw was onvruchtbaar.
Wilde wel een kind en daarom de keuze gemaakt.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:26

In Nederland is ook een transgender stel, waarvan de man het kind heeft gekregen. Weet zo 123 niet hoe ze heten, volgens mij hebben ze een programma oid gehad.

EDIT: even gegoocheld:
https://www.youtube.com/watch?v=CneWp660bKo

_lautje_

Berichten: 9271
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:32

Mijn broertje heeft oo zijn baarmoeder en eierstokken nog. Ook omdat het heel lang leek dat ik geen kinderen kon krijgen en evt eicellen wilde kunnen doneren.
Plus dat transgender niet betekend dat je niet de wens hebt om een ‘eigen’ kind te krijgen en ver kan willen gaan om dat krijgen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:34

Fenrir schreef:
Transgender kan ik me nog wel wat bij voorstellen, genderneutraal/non-binair heel moeilijk. Ik snap het probleem gewoon niet zo goed, wat ben je dan? Waarom zou je geen man of vrouw genoemd willen worden? Misschien komt het omdat het mij persoonlijk echt niets kan schelen hoe iemand mij noemt of hoe ik me identificeer, als ze me man of vrouw noemen zou ik daar echt niet van wakker liggen. Zie er te vrouwelijk uit dus dat komt nooit voor (behalve online, zonder foto) maar ik zou me daar gewoon echt niet voor interesseren. Vind het allebei prima.
Ik denk omdat ze zich letterlijk geen man voelen, althans niet volledig en datzelfde geldt voor het vrouw zijn. Denk ik hoor. Niet zoals bij een mannelijke/vrouwelijke cisgender (het fysieke geslacht komt overeen met het psychische geslacht) en/of transgender (het fysieke geslacht komt niet overeen met het psychische geslacht).

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:39

Er is ook een Nederlands koppel met dit verhaal hoor :j Rosanna en Louisa ofzo. Heb er wel eens filmpjes van gezien en vind het een hilarisch koppel, maar ik kijk gewoon nooit tv dus volg het verder niet persee
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/fragm ... transitie/
Ze zijn dus allebei trans. De man wacht dus met de transitie ivm kinderen krijgen en is nu dus nog vrouw, maar voelt zich wel man. Lijkt me behoorlijk lastig!

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:38

AbbyBlues schreef:
Killyenn schreef:
Volgens mij heb ik zo alle vragen beantwoord :+



Dank je wel Killyenn, heel duidelijk zo! :j

In mijn beroep krijg je in het wild lopende klanten over de vloer en dus niet per afspraak. Je moet dus a la minuut een aanspreektitel 'bedenken' als deze persoon binnen komt lopen. En om nu bij iedere klant te gaan vragen of het een hem of haar is... Daarbij, het aanspreken van een persoon met een androgeen uiterlijk op welke vorm hij/zij/het aangesproken wil worden lijkt mij ook moeilijk. Ik heb ook vaker klanten gehad die heel erg boos werden als ik een verkeerde aanname maakte (vooral vrouwen die er toch echt mannelijk uitzagen, sorry Y;( )

Citaat:
dus bijvoorbeeld 'Die komt zo hierheen' in plaats van 'Hij komt zo hierheen'.


Dit doen wij in het dialect al eeeeeuwen :')


Hier ook idd. Maar wij maken wel meteen het onderscheid door die voor een meisje en din voor een jongen te gebruiken. (Ja ik ben van België :P )

Ik ga hier ook volgen. Vind het een interessant onderwerp, vooral omdat ik me niet kan voorstellen hoe dat moet voelen.

Er was wel enkele maanden geleden een programma op Één (Belgische zender) over transgenders die bezig waren met hun transitie. M/V/X noemde het. Misschien kan je dat nog ergens terug kijken?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:46

Ailill schreef:
Fenrir schreef:
Transgender kan ik me nog wel wat bij voorstellen, genderneutraal/non-binair heel moeilijk. Ik snap het probleem gewoon niet zo goed, wat ben je dan? Waarom zou je geen man of vrouw genoemd willen worden? Misschien komt het omdat het mij persoonlijk echt niets kan schelen hoe iemand mij noemt of hoe ik me identificeer, als ze me man of vrouw noemen zou ik daar echt niet van wakker liggen. Zie er te vrouwelijk uit dus dat komt nooit voor (behalve online, zonder foto) maar ik zou me daar gewoon echt niet voor interesseren. Vind het allebei prima.
Ik denk omdat ze zich letterlijk geen man voelen, althans niet volledig en datzelfde geldt voor het vrouw zijn. Denk ik hoor. Niet zoals bij een mannelijke/vrouwelijke cisgender (het fysieke geslacht komt overeen met het psychische geslacht) en/of transgender (het fysieke geslacht komt niet overeen met het psychische geslacht).


Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept :D
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?

vikawiek

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:03

Fenrir schreef:
Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept :D
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?

Ligt ook niet aan de kleren die je aantrekt maar hoe jij jezelf voelt. Maar niet begrijpen is ook niet erg, zolang je mensen er maar niet gaat voor discrimineren(niet dat jij dat nu doet)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:15

Ik zou het graag willen begrijpen. En het ligt inderdaad niet aan de kleren, daarom neem ik dat juist als fout voorbeeld, aangezien tegenwoordig vaak wordt gedaan alsof het wel daarom gaat omdat het nogal "hip" lijkt te zijn om they/them pronouns te gebruiken.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:24

wat een geweldig open, vriendelijk topic dit!!

TS wat een respect voor jou, dit kan niet makkelijk zijn, al niet om er zelf mee te worstelen, en nog moeilijker om er uiteindelijk naar de buitenwereld open over te zijn.

ik moet bekennen dat ik altijd dacht dat je 'gewoon' een vent was :D heel tof dat we dit van je mogen volgen. veel succes én plezier met het ontdekken van je eigen ik!

vikawiek

Berichten: 1509
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:27

Ik denk dat vooral Tumblr het hip vindt. Ik snap totaal niet waarom. Leuk joh, beetje kiezen omdat het “hip” is terwijl mensen die zich echt zo voelen er om uitgescholden worden. Om eerlijk te zijn begrijp ik het ook niet compleet, maar ze doen niks dus doe maar waar je je fijn bij voelt

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:30

Fenrir schreef:
Ailill schreef:
Ik denk omdat ze zich letterlijk geen man voelen, althans niet volledig en datzelfde geldt voor het vrouw zijn. Denk ik hoor. Niet zoals bij een mannelijke/vrouwelijke cisgender (het fysieke geslacht komt overeen met het psychische geslacht) en/of transgender (het fysieke geslacht komt niet overeen met het psychische geslacht).


Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept :D
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?


Ik denk dat hoe ik me voel als non-binair mens eigenlijk net zo abstract is als hoe jullie je voelen als man of vrouw. Hoe definieer je dat? Ik weet heel zeker dat ik me niet vrouwelijk voel, ik gruwel er inwendig van als ik op die manier aangesproken/gezien word. Maar ik voel me ook absoluut geen man, daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik voel me gewoon mezelf, ik ben zorgzaam en creatief en hardwerkend en perfectionistisch, ik hou van surfen en uitslapen en dansen, ik doe aan paardrijden en run een bedrijf. Ik draag wat ik leuk vind, ik gedraag me zoals ik leuk vind. Ik definieer mijn gender verder trouwens niet als 'geen van beide', ik weet zelf heel goed hoe ik me voel, het is alleen niet 'tastbaar' in woorden uit te drukken. Net als dat 'je vrouw voelen' ook niet helemaal in woorden uit te drukken zou zijn als het idee van 'vrouw zijn' niet zo in onze cultuur geketend zat.


Ik denk niet dat het echt 'hip' is om 'they/them' te gebruiken. Het is nog steeds lastig zat in het dagelijks leven, je krijgt te maken met veel weerstand, en soms geweld. Dus in die hype geloof ik niet zo. Wel voelen veel jongeren zich tegenwoordig veel gemakkelijker in het onderzoeken van hun identiteit, zeker online, omdat er nu meer openheid over is en er meer toegang tot kennis is. Misschien is het voor sommigen een tijdelijk iets, iets waar ze nu op deze wijze uiting aan geven omdat ze zich als tieners ongemakkelijk voelen in hun groeiend lichaam bijvoorbeeld. Daar is niets mis mee. En voor velen zal het ook niet iets tijdelijks zijn: het is niet alleen een ding voor tieners of jonge mensen. Er zijn zat succesvolle volwassenen die non-binair/trans zijn. Gender kan vloeiend zijn, het kan door je leven heen veranderen. En misschien komen we er nu achter dat veel meer mensen zich als trans durven te uiten als daar meer ruimte voor is dan dat we ooit dachten. Is daar iets mis mee? Wie wordt er door geschaad als gender maakbaar is, als we het zelf mogen bepalen, en als een groter percentage van de bevolking trans is?


Ik zag dat er op de vorige pagina's nog wat vragen/opmerkingen waren, daar zal ik later op in gaan, er gaat nogal wat mis qua begrip als het over gender/sex gaat zo te lezen :+ Je topic heeft in ieder geval een hoop teweeg gebracht Hiraeth!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:56

Killyenn lijkt me een hele worstel voor je er achter komt hoe je jezelf nu ziet.
Manlijk of vrouwelijk , in welk lichaam je ook zit, is nog enigsinds iets van duidelijk.

Mijn man roept altijd al(leerde elkaar kennen toen ik 16 jaar was en ben nu 52) dat ik in de verkeerde rij ben gaan staan voor ik geboren werd.
En al heb ik veel manlijke trekjes, toch voel ik mij wel vrouw al ben ik niet van make up en mooie jurkjes en loop liever op laarzen en spijkerbroek.
Heb 3 kinderen gekregen maar wel met keizersnede want volgens de arts had ik een manlijk bekken :oo :\

Wat ik maar wil zeggen, zo heel duidelijk is dat manlijk of vrouwelijk lang niet bij iedereen en is het grijze gebied gewoon heel groot, alle kanten heen.

julius_juut

Berichten: 3104
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:06

Dat 'man die een kind baart' waar het een stukje eerder over ging is ook waarom je in Nederland tot vrij kort geleden je geslacht niet officieel aan kon passen zonder daarvoor een advocaat in de arm te nemen en ook niet voordat je gecastreerd was. Als je je nog voort kon planten kon je niet het laten veranderen.

Ergens kan ik dat begrijpen, aan de andere kant Who the fiets cares? Er zijn meer kinderen met pappa's/mamma's in meervoud, en mijn neefje (nu zes jaar oud) heeft het ook altijd gewoon als feit aangenomen dat oom Julius ooit, voordat hij er was, een meisje was. Kinderen maken daar geen probleem van, dat zou de oudere mensen...
Ik had net een advocaat alle papierwerk toegestuurd maar toen ik hoorde dat die regel in Nederland opgeheven zou kunnen gaan worden omdat het niet conform allerhande rechten van de mens was (een regel mag een mens niet dwingen lichamelijke operaties uit te voeren) heb ik dat mooi uitgesteld tot ik gewoon naar het gemeentehuis kon gaan en wat dingetjes in kon vullen. :P

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:30

Killyenn zou het niet zo kunnen zijn, dat de toekomstige mens meer en meer een non binair mens zal zijn? Jij en anderen zouden dan voorlopers zijn en dus ook baan brekers voor de nieuwe toekomstige mens. De mens evalueert immers ook.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:38

pien_2010 schreef:
De mens evalueert immers ook.

Ja, stuur een mooie enquête uit en wie weet! :+

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:49

Tutti_Frutti schreef:
Hierbij het youtube kanaal van mijn oud-studiegenoot :) Hij identificeerde eerst als non-binair, maar is nu FTM-transgender als ik het goed zeg. Volgens mij had hij iets langer dan een jaar z'n intake bij een genderkliniek, is nu ongeveer 10 maanden bezig met hormoon behandeling en krijgt over een aantal maanden een top surgery!
In z'n filmpjes heeft hij het onder andere over 'dysphoria' (wat ik erg interessant vond), stem/lichamelijke veranderingen door de hormonen, stereotyperingen, en uitleg over hoe hij het hele proces ervaart :)

https://www.youtube.com/channel/UC1CzkM ... Wk7RxpZOPg


Grappig! Bij je eerste bericht had ik al het gevoel dat je het over hem had en mijn gevoel bleek te kloppen haha. Ik ben een oud klasgenoot van hem.

Ik ga je ook volgen TS. Vind het ontzettend knap hoe open en duidelijk je de vragen beantwoord. Respect !

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:12

Ik denk dat ik mijn stipje vandaag een betekenis van hele hele hele grote bewondering, en respect geef! _/-\o_ Ook wil ik jou heel veel succes wensen de komende periode! Wat een waanzinnig mooi gebaar om ons mee te nemen in deze Transitie! Ik ga dit dan ook op de voet volgen!

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:22

pien_2010 schreef:
De mens evalueert immers ook.


Hiermee bedoel ik de mens ontwikkelt zich verder. De mens van nu is een ander dan 1000 of 2000 jaar geleden.
Wellicht dat de toekomstige mens vrijer is en dus een non binair mens is, kan zijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-06-18 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt