Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:56

NoTwixLeft schreef:
Ik snap wel dat Magrathea dat zo interpreteert. Het staat er niet zo letterlijk, maar het over grote deel is er na twijfel wel blij mee. De enkeling die er niet zo blij mee is, wordt een beetje voor gek verklaard.

Mensen die na de twijfel er niet blij mee zijn gaan dit ongetwijfeld niet hier op Bokt delen. Dus zou ik zeker niet de conclusie trekken dat "het overgrote deel" na twijfel wel blij is.
Geen idee wat het voor jou gaat zijn, maar wees heel voorzichtig met dit soort conclusies, je kunt namelijk niet meer terug als het kind er is. Meestal zullen de hormonen hun werk wel doen, maar er zijn echt helemaal geen garanties!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:02

Waratje schreef:
NoTwixLeft schreef:
Ik snap wel dat Magrathea dat zo interpreteert. Het staat er niet zo letterlijk, maar het over grote deel is er na twijfel wel blij mee. De enkeling die er niet zo blij mee is, wordt een beetje voor gek verklaard.

Mensen die na de twijfel er niet blij mee zijn gaan dit ongetwijfeld niet hier op Bokt delen. Dus zou ik zeker niet de conclusie trekken dat "het overgrote deel" na twijfel wel blij is.
Geen idee wat het voor jou gaat zijn, maar wees heel voorzichtig met dit soort conclusies, je kunt namelijk niet meer terug als het kind er is. Meestal zullen de hormonen hun werk wel doen, maar er zijn echt helemaal geen garanties!

Het maakt mij niet zoveel uit of het wel of niet het overgrote deel is. :) Het gaat erom dat jij ook de pineut kan zijn, als je al een twijfelaar was. Ik denk trouwens dat TS meer doelde op "van het aantal reacties in dit topic is het overgrote deel er blij mee", kan dat?

Overigens kan het bij mannen ook voorkomen; als ze denken, leuk een kind om lekker mee met de lego te spelen en er simpelweg niet bij stilstaan dat de zorgtaak óók heel heftig is (en vandaag de dag echt niet meer zomaar op de moeder afgeschoven kan worden). Dan zit je daar ook mee, als moeder-die-al-twijfelde en dan ook nog eens een man voor wie het eigenlijk ook maar tegenvalt.

Ik wil niet zeggen dat je dan maar nooit kinderen moet nemen. Maar een wens die 100% aanwezig is bij beide (aanstaande) ouders lijkt me toch wel een vereiste, evenals een enigszins stabiele situatie thuis.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:31

Ik ben bijna 32 jaar en bewust kinderloos.
Maar omdat ik deze beslissing genomen heb, krijg je dus mensen die gaan vragen waarom wil je dan geen kinderen :roll:
Ik vind het heel erg lastig om daar antwoord op te geven, vooral omdat het een heel persoonlijk en vaak gevoelig onderwerp is.
Zo wordt er zelfs wel eens gevraagd of adoptie niet iets voor mij is...het voelt dan gewoon alsof er op een 1 of andere manier een kind bij je opgedrongen wordt, op wat voor manier dan ook! Want kinderen nemen is gewoon heel normaal??
Waarom blijft het toch zo’n ongemakkelijk onderwerp voor vrouwen die bewust kinderloos zijn? *zucht*

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:36

Toch wil ik nog wel de opmerking maken dat voor ons kinderen krijgen echt absoluut nooit gevoeld heeft als 'iets opgeven' 'Je leven kwijt zijn' 'rust aan je hoofd te hebben' of iets anders dat een negatieve consequentie zou zijn van het krijgen van kinderen. Wij dachten geen kinderen te willen, nu hebben we ze en ik ben serieus gelukkiger dan ooit, veel tevredener, leef bewuster en een dag heeft nu zoveel meer gelukkige momenten dan dat ik eerst al had.

Al die redenen als we willen ons eigen leven houden etc. is natuurlijk allemaal prima, maar je houdt ook je eigen leven, in mijn ogen verrijk je hem juist met kinderen. En nogmaals, ons overkwam het en we schrokken behoorlijk, maar het is meer dan goed gekomen.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:38

Ianrowan2009 schreef:
Ik ben bijna 32 jaar en bewust kinderloos.
Maar omdat ik deze beslissing genomen heb, krijg je dus mensen die gaan vragen waarom wil je dan geen kinderen :roll:
Ik vind het heel erg lastig om daar antwoord op te geven, vooral omdat het een heel persoonlijk en vaak gevoelig onderwerp is.
Zo wordt er zelfs wel eens gevraagd of adoptie niet iets voor mij is...het voelt dan gewoon alsof er op een 1 of andere manier een kind bij je opgedrongen wordt, op wat voor manier dan ook! Want kinderen nemen is gewoon heel normaal??
Waarom blijft het toch zo’n ongemakkelijk onderwerp voor vrouwen die bewust kinderloos zijn? *zucht*


Ik vind dat niet lastig en antwoord gewoon zoals het is:"Ik ben te egoistisch en ben niet bereid iets op te offeren voor een kind. Ik geniet teveel van mijn leven".
Ik snap niet waarom dat beladen of lastig is, brantwoord het gewoon zoals je het voelt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:40

Ik vind de reden 'ik geniet teveel van het leven' echt een waar ik niets mee kan. Met kinderen kan je ook genieten van het leven, misschien wel meer.

Maargoed dat weet je pas als jeze hebt.
Laatst bijgewerkt door denice op 18-06-18 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:41

Daarom zei ik "ik geniet teveel van mijn leven". Ik zou het niet willen wijzigen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:41

Het is denk ik maar net hoe je jouw leven voor je ziet. De een wil dat graag met kinderen of vind het niet erg aanpassingen te doen om kinderen mogelijk te maken en de ander wil juist op dezelfde manier blijven leven. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je er voor kiest niet voor kinderen te gaan maar je geld, tijd en energie in andere dingen te steken.

Ik ben er ook van overtuigd dat de ene keus niet beter is dan de andere. Het is net wat je zelf wilt en wat bij jou en jouw situatie past.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:49

lizy29 schreef:
Het is denk ik maar net hoe je jouw leven voor je ziet. De een wil dat graag met kinderen of vind het niet erg aanpassingen te doen om kinderen mogelijk te maken en de ander wil juist op dezelfde manier blijven leven. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je er voor kiest niet voor kinderen te gaan maar je geld, tijd en energie in andere dingen te steken.

Ik ben er ook van overtuigd dat de ene keus niet beter is dan de andere. Het is net wat je zelf wilt en wat bij jou en jouw situatie past.

Precies, ik hecht er ook geen oordeel aan. Ik kan me het goed voorstellen dat je er niet voor kiest, ook al ben ik dolgelukkig met mijn kids

vidya

Berichten: 305
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:51

Ik vind trouwens het gevoel wat je hebt tov neefjes en nichtjes niet een goede voorspeller van het gevoel die je krijgt voor je eigen kind. Behalve als je kinderen in het algemeen verschrikkelijk vind, maar dan zul je niet snel een kind op de wereld zetten.

Als moeder komen er zoveel hormonen bij kijken (uitzonderingen daargelaten) dat je als een blok valt voor je kroost. Hoe lelijk, stinkend, en stom ook. Voor jou zijn in de meeste gevallen een glimmend geldopslurpende diamantje gehuld in de weeeige geur van zwitsal.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:56

denice schreef:
Ik vind de reden 'ik geniet teveel van het leven' echt een waar ik niets mee kan. Met kinderen kan je ook genieten van het leven, misschien wel meer.

Maargoed dat weet je pas als jeze hebt.


Ja met een huis vol kakkerlakken misschien ook...

Ik vind het wel een goede reden. Waarom iets veranderen waar je ontzettend gelukkig mee bent? Zo denk ik er zelf ook over onder andere.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:57

Niobe schreef:
denice schreef:
Ik vind de reden 'ik geniet teveel van het leven' echt een waar ik niets mee kan. Met kinderen kan je ook genieten van het leven, misschien wel meer.

Maargoed dat weet je pas als jeze hebt.


Ja met een huis vol kakkerlakken misschien ook...

Ik vind het wel een goede reden. Waarom iets veranderen waar je ontzettend gelukkig mee bent? Zo denk ik er zelf ook over onder andere.


Never change a winning team!

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:58

Overigens kinderen willen om je relatie te lijmen, ook slecht idee.
Misschien moet je het gewoon graag willen, lijkt me een goed idee :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:18

Wie weet is dat de magische voorspeller ja :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:20

denice schreef:
Maargoed dat weet je pas als jeze hebt.

:roll:

De dooddoener is weer gevallen hoor.

Laat ik kinderen nemen, ondanks dat ik niet eens zeker weet of ik het wel wil! Want tja, zoveel liefde, dat weet ik pas als ik ze zelf heb toch? :')

Mijn leven is prima. Ik hoef daar geen geldopslurpend diamantje aan toe te voegen en al helemaal niet eentje die ruikt naar zwitsal :r . Ik heb daar gewoon geen zin in. Is dat zo erg?

Misschien zou ik wel spontaan oermoedergevoelens ontwikkelen bij het zien van een kind dat ik zelf gebaard heb. Wie weet. Ik heb geen behoefte om dit te ontdekken. Ik kan het soms al amper opbrengen om uit bed te gaan om de katten te voeren 's morgens. :')

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:27

Jeezus mina zeg, ik bedoel dat je pas weet of je de juiste keuze hebt gemaakt als je ze hebt. En of dat dus de slimste methode is.

Doe eens rustig..
Laatst bijgewerkt door denice op 18-06-18 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:27

Chill. Het is geen discussietopic en een ander overtuigen hoeft ook niet.
De vraag was niet WAT je beslist, maar WANNEER je dit doet

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:28

Beetje Russische roulette he? Nogal pittig, want het is niet een boek wat je leent bij de bibliotheek :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:31

Hier hebben we het samen besloten. Ik heb 3 paarden en geniet enorm van deze hobby. We hebben een paleisje voor onszelf en de paarden aan huis wat heel veel tijd, geld en aandacht kost. Mijn vriend heeft ook zijn hobby waarbij hij regelmatig weekeinden weg is, we willen nog veel reizen maken en beiden willen we niets opgeven van het leven dat we nu hebben.

Daarbij lijkt zwanger zijn en bevallen mij een hel en dat ga ik mijzelf niet aandoen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:44

Ik ken een aantal mensen die achteraf zeggen niet te weten of ze als ze alles wisten weer aan kinderen zouden beginnen.
Ik ken ook mensen die heel erg twijfelden en toch zijn begonnen er aan.
En dat zijn niet dezelfde mensen.
De mensen die achteraf zeggen ik weet het niet zijn die mensen die (vaak) jong aan kinderen begonnen en (denk ik) niet altijd een realistisch beeld hadden van het ouderschap. Bij die mensen is het tegen/zwaar gevallen.

De mensen die twijfelde waren zich hier veel meer van bewust en hebben (mensen die ik ken) geen van alle spijt. Tuurlijk het is niet altijd makkelijk, maar zeggen ze dan ‘dat weet je van te voren toch’.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:47

Je leven is niet voorbij als je een kind hebt. Je hebt er gewoon een extra pretletter bij. Gewoon niet te moeilijk denken. Ergens naar toe? Kleine kun je gewoon meenemen hoor, daar bestaan maxicosi's en luiertassen voor. En oppassen als je ergens naar toe wilt. Mijn baby is vijf maanden en al zes keer uit logeren geweest. Het is maar net hoe je er zelf instaat en moeite hebt me 'wegbrengen.' Voel me er echt geen slechte moeder door, maar geniet ook van de momenten als de 'baby is uitbesteed :+ .' Het enige wat er niet meer inzit is een eigen paard, zou niet weten waar ik daar nog de tijd vandaan moet halen. Verder geniet ik niet minder van het leven, voordat ik een baby had. Ga nog lekker op stap *\o/* , met plezier naar mijn werk en geniet lekker van mijn kleine wurmpje alhoewel ik haar soms ook achter het behang kan plakken, maar heej, ook met een kind gaat het leven gewoon door en kun je ook nog verre reizen maken. Een neef van mij is nu op wereldreis met zijn vriendin en baby? Moeilijk? Gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:55

Goof schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Ik ben bijna 32 jaar en bewust kinderloos.
Maar omdat ik deze beslissing genomen heb, krijg je dus mensen die gaan vragen waarom wil je dan geen kinderen :roll:
Ik vind het heel erg lastig om daar antwoord op te geven, vooral omdat het een heel persoonlijk en vaak gevoelig onderwerp is.
Zo wordt er zelfs wel eens gevraagd of adoptie niet iets voor mij is...het voelt dan gewoon alsof er op een 1 of andere manier een kind bij je opgedrongen wordt, op wat voor manier dan ook! Want kinderen nemen is gewoon heel normaal??
Waarom blijft het toch zo’n ongemakkelijk onderwerp voor vrouwen die bewust kinderloos zijn? *zucht*


Ik vind dat niet lastig en antwoord gewoon zoals het is:"Ik ben te egoistisch en ben niet bereid iets op te offeren voor een kind. Ik geniet teveel van mijn leven".
Ik snap niet waarom dat beladen of lastig is, brantwoord het gewoon zoals je het voelt.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het niks uitmaakt wat je zegt. Mensen in mijn omgeving accepteren het gewoon niet tot moeilijk.

Heb alle dooddoeners inmiddels wel paar keer voorbij horen komen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:00

Dat is naar voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:02

lieveli schreef:
Dat is naar voor je.

}:0

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:03

Toch bizar eigenlijk. Snap echt niet waarom andere mensen het idee hebben dat geen kinderen willen schijnbaar geen goede optie is.
Volgens mij ging iedereen in mijn omgeving er van uit dat ik kindloos zou blijven en heb eigenlijk zelden vervelende opmerkingen gekregen. Wel een aantal keer de oprechte vraag waarom en na beantwoorden werd dat ook gewoon geaccepteerd.