Klimmen en boulderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:13

Zijn er hier mensen die klimmen of boulderen?

Ik ga binnenkort een uitleg zekeren doen en ben van plan om 1x per week/2 weken te gaan klimmen :D Boulderen vind ik wat minder, ik zit toch liever vast haha.

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:25

Ik wil ooit nog een keer gaan boulderen.
Klimmen vind ik vanwege zekeren dan weer niets. Ik heb dan het gevoel dat ik gevangen zit en moet een ander echt kunnen vertrouwen en dat lukt bij mij niet zomaar.
Bij boulderen hoeft dat niet, alleen heb ik geen lokatie in de buurt waar ik alleen naar toe zou durven.xD

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:51

Een vriendin van mij klimt en boulderd. In de zomervakantie gaan we een weekje naar Frankrijk en dan gaan we ook boulderen. Klimmen heb ik een paar keer gedaan, maar ik heb een beetje hoogtevrees, haha.

Wendy_Komen

Berichten: 6313
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:52

Wat leuk!
Wij hebben vorig jaar een volledige cursus gedaan, zowel mijn 2 dochtertjes als manlief en ik. Tevens alles aangeschaft. Erg leuk om te doen!
(Ik zeker voornamelijk O:))

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:09

Wat is boulderen?

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:06


Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:11

Soort van zijwaarts klimmen zonder gordel op een wat lager stuk.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:24

Oh wat gaaf, ik heb weinig kracht in mijn armen dus niks voor mij

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:45

xSagan schreef:
Ik wil ooit nog een keer gaan boulderen.
Klimmen vind ik vanwege zekeren dan weer niets. Ik heb dan het gevoel dat ik gevangen zit en moet een ander echt kunnen vertrouwen en dat lukt bij mij niet zomaar.
Bij boulderen hoeft dat niet, alleen heb ik geen lokatie in de buurt waar ik alleen naar toe zou durven.xD


Een grigri is foolproof.

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:06

Luxorvalkje schreef:
xSagan schreef:
Ik wil ooit nog een keer gaan boulderen.
Klimmen vind ik vanwege zekeren dan weer niets. Ik heb dan het gevoel dat ik gevangen zit en moet een ander echt kunnen vertrouwen en dat lukt bij mij niet zomaar.
Bij boulderen hoeft dat niet, alleen heb ik geen lokatie in de buurt waar ik alleen naar toe zou durven.xD


Een grigri is foolproof.


Alles behalve! Alleen bij goed gebruik is het een veilig zekerapparaat, zoals alle. Ik heb met een verkeerd gebruikte grigri een ongeluk zien gebeuren. Geef mij persoonlijk maar een atc.

Maar on-topic. Ik doe het allebei. Boulderen ben ik pas gaan waarderen met de opening van het Lab in Amsterdam. Dat is wel een hele leuke speeltuin geworden. Het is beide enorm leuk. Boulderen maakt mij sterk, ik ben er alleen minder bedreven in dan toprope. Toprope is fijn voor de duurtraining en daar ben ik beter in. Ik mis het explosieve voor boulderen.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:16

Grrr krijg de link niet goed. Maar als je zoekt op voorklimmen, kom je bij het topic wat ik bedoel.

Er is al een topic op voor wat betreft klimmers.

Ja hier ook een klimmer. Ik heb bij de eerste keer boulderen gelijk mn enkel gebroken :+

Ik houd het nu dus bij het route klimmen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:39

Ik kon dat topic niet vinden, heb je een linkje?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:42


NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:54

Luxorvalkje schreef:
xSagan schreef:
Ik wil ooit nog een keer gaan boulderen.
Klimmen vind ik vanwege zekeren dan weer niets. Ik heb dan het gevoel dat ik gevangen zit en moet een ander echt kunnen vertrouwen en dat lukt bij mij niet zomaar.
Bij boulderen hoeft dat niet, alleen heb ik geen lokatie in de buurt waar ik alleen naar toe zou durven.xD


Een grigri is foolproof.


Het is je al gezegd maar ik wil nog even aanhalen dat dit echt niet waar is. Juist door die gedachte ontstaan er ongelukken, want die gebeuren ook gewoon met Grigri (bijv.
https://www.klimongevallen.nl/ongevallen/view/id/239)

Geen hand op het remtouw, hendel te ver openen bij het laten zakken, klepje niet goed gesloten, etc. Geen enkel zekerapparaat is meer 'foolproof' dan je zekeraar en jijzelf.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:21

Ook ik klim en boulder! Vind het allebei leuk, maar inderdaad wel een verschil in wat het van je vraagt qua kracht en uithoudingsvermogen. En lef ;-)

Zeker niet bang zijn om een keer alleen te gaan hoor, xSagan! Boulderen is echt enorm sociaal, dus ook als je alleen gaat kun je je goed vermaken. Waar woon je ergens? Misschien kun je een keer met een andere bokker mee :-)

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:40

Jup, als het regio Amsterdam en Haarlem is mag je altijd mee. Altijd gezellig zo’n groep ‘hangjongeren’. Het is echt een speeltuin voor volwassenen.

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:51

DaphneL schreef:
Ook ik klim en boulder! Vind het allebei leuk, maar inderdaad wel een verschil in wat het van je vraagt qua kracht en uithoudingsvermogen. En lef ;-)

Zeker niet bang zijn om een keer alleen te gaan hoor, xSagan! Boulderen is echt enorm sociaal, dus ook als je alleen gaat kun je je goed vermaken. Waar woon je ergens? Misschien kun je een keer met een andere bokker mee :-)



In de buurt van Rotterdam, maar richting A’dam Bijlmer en Utrecht mag ook, die routes ken ik ondertussen uit mijn hoofd met treinen.xD
Dan plan ik er een dagje van. XD

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:27

xSagan schreef:
DaphneL schreef:
Ook ik klim en boulder! Vind het allebei leuk, maar inderdaad wel een verschil in wat het van je vraagt qua kracht en uithoudingsvermogen. En lef ;-)

Zeker niet bang zijn om een keer alleen te gaan hoor, xSagan! Boulderen is echt enorm sociaal, dus ook als je alleen gaat kun je je goed vermaken. Waar woon je ergens? Misschien kun je een keer met een andere bokker mee :-)



In de buurt van Rotterdam, maar richting A’dam Bijlmer en Utrecht mag ook, die routes ken ik ondertussen uit mijn hoofd met treinen.xD
Dan plan ik er een dagje van. XD


Feel free om een keer mee te komen boulderen in het Lab in Amsterdam.

Amyyy

Berichten: 3500
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:44

Oooh leuk topic! Ik heb vroeger toen ik 11-13 was een tijd geklommen. Het fitnesscentrum had een klimhal van 21 meter, en een kleine boulderbaan (noem je dat zo := ?). Niet dat ik toen al wist dat dat boulderen was. Ik was niet super goed, maar vond het wel heel leuk! Al vraag ik me af hoe ik dat deed met mn hoogtevrees, maar goed. Op een gegeven moment stopte het klimclubje helaas, dus moesten we stoppen. Later nog wel eens ooit voor de fun geklommen daar, met een feestje ofzo, maar toen hadden ze een automatisch zekersysteem, waar ik echt niet fijn mee kon klimmen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 20:23

Ik mag dit topic aanhouden van de modjes :D
Hebben er mensen een klimcursus gedaan en had je er wat aan?

Wendy_Komen

Berichten: 6313
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:29

Door de klimcursus (4x 2 uur) heb ik leren zekeren en nu een klimcertificaat zodat ik dit kan aantonen. Hierdoor kunnen we dus in alle hallen van Nederland klimmen zonder begeleiding.

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:28

Boulderen hoef je m.i. niet echt een cursus voor te doen. Voor klimmen wel. Daar is het zekeren echt enorm belangrijk en dat is de hoofdmoot van je cursus.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Klimmen en boulderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 01:16

Er zijn 4 cursussen te doen voor het klimmen

1 indoor toprope: dit is de eerste waarbij je leert veilig te zekeren

2 indoor voorklimmen: de eerste beginselen van het voorklimmen, setjes klippen en het zekeren van een voorklimmer

3 outdoor voorklimmen: een stap verder om zelfstandig te kunnen gaan klimmen in de rots. Je leert ombouwen, abseilen een Express takeltje (Express flassenzug, touwsteun) en multipitch

4 Adventure Klimmen of AK: je leert het plaatsen van mobiele zekeringen in onbehaakte routes. Ook leer je wat meer verschillende reddingstechnieken

Stap 1 en 2 worden vaak in de klimmuur/ klimhal aangeboden. Voor stap 3 en 4 organiseert de NKBV (KNHS maar dan voor klimmers) weekenden in (vaak, niet altijd) België