Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 06:59

Hoi allemaal,

Vandaag raakte ik in discussie met mijn broer over wanneer weer terug op een paard klimmen...

Ik zal de situatie even uitleggen;
Een aantal maanden geleden deed ik trackwork ( beweging geven/trainen van racepaarden) Helaas door kippen op de baan schrok het paard/probeerde de kip te ontwijken, enfin ik verloor balans en kwam ter val.
Paard kon er niks aan doen (doe nog geen kip kwaad :P )
Maar helaas liep ik een vrij ernstige bruik in mijn enkelbot (Talus) op. Ik ben toen geopereerd en het bot is met een paar schroeven vastgezet.
Vervolgens heb ik 7 weken niet mogen lopen, daarna rustig weer begonnen met opbouwen (in een brace) en nu ben ik er naar toe aan he werken zonder brace.
Binnenshuis kan ik redelijk normaal lopen, maar buitenshuis gebruik ik de brace nog wel.
Afbeelding

Omdat het echt nog wel een flinke tijd gaat duren tot ik weer normaal zou kunnen rijden vanwege druk op de enkels met beugels, zat ik er aan te denken om een paard te vinden die ik afentoe eens zonderzadel zou kunnen rijden.

Als je 12 jaar lang haast dageleijks gereden hebt kan ik je zeggen dat het na 3 maanden toch echt weer begint te kriebelen. En om nou nog 13 maanden te wachten tot de voet helemaal herstelt is vind ik nou ook weer wat over bodig.

Nu is het natuurlijk wel zo dat stel ik zou vallen (en mijn enkel zou een impact krijgen zou dat niet zo heel best zijn)

Zelf sta ik er in dat een rondje op een rustig paard wel zou moeten kunnen (ja ik weet het elk paard kan schrikken, maar iniedergeval een van nature kalm paard). Daarnaast lig ik er ook echt niet bij het minste of geringste af, daarvoor moet er wel echt wat geks gebeuren (zoals een Kip op de racebaan die op een paard af vladdert :Y) )


Nu vraag ik mij af hoe denken jullie hier over?

Mijn broer die niks met paarden heeft die vind dat ik het beste nog een aantal maanden kan wachten, tot op zekere hoogte snap ik zijn kant wel, maar ook denk ik dat hij het wat risicovoller inschat dan dat het werkelijk is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:29

Persoonlijk, dus geen ervaringsdeskundige, ik zou eerst zorgen dat je makkelijker zonder brace kan rondbewegen.

Misschien met rijden zelf eerst nog de brace omdoen?
Naast het risico van er af vallen is het risico van ondoordacht afstappen denk ik nog groter.

Daarnaast zou ik zeker ook informatie inwinnen bij de fysiotherapeut.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:32

Op en afstijgen is ook niet goed voor de enkel gok ik.

Je kan misschien beter iets meer geduld hebben dan dat je straks nog langer niks meer kunt.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:43

Ik zou het met je arts of fysio overleggen, en bij twijfel toch echt nog even rustig aan doen. Er staat nog 13 maanden voor het herstel? Dan kan ik me voorstellen dat op een paard stappen nu nog niet het slimste idee is. Als ik even nadenk hoe je zonder zadel aandrijft, daarbij is je enkel, en vooral je talus, continu in beweging. Of dat het herstel bevordert?
Zou je niet iets met mennen of eventueel grondwerk kunnen doen om toch met paarden bezig te blijven?

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:54

Hoe moeilijk het ook is, zou ik toch nog even wachten. Vooral op- en afstappen is gewoon een risico. Ik ben destijds met een botvliesontsteking in mijn scheenbeen gewoon gaan rijden en heb er daardoor ruim een half jaar langer mee gelopen dan vooral was ingeschat. Alleen de druk van opstappen was al te veel voor het genezingsproces. Natuurlijk is dat een heel ander soort blessure, maar ik denk dat het wel een idee schetst van hoe belangrijk goede genezing is.
(Dat gezegd hebbende, ik ben ook wel eens met mijn arm nog in het gips op het paard gestapt, dus ik snap je probleem heel goed hoor!)
Heel veel sterkte in elk geval, en beterschap! :)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:59

Ik heb nooit iets gebroken maar wel regelmatig mijn enkelbanden gescheurd met als gevolg dat ik kort geleden een enkelband reconstructie heb laten doen (kunstmatige enkelbanden in mijn bot gespijkerd :+ ).

Ik ben eigenlijk vrij vlot weer op mijn paard geklommen omdat ik gewoon niet zonder kon (heel slecht eigenlijk), zij het zonder beugels en gewoon in stap rondjes om het terrein heen (ik zat toen nog in het gips). Echt rijden heb ik 2 weken geleden weer opgepakt en het is echt een kwestie van luisteren naar je lijf. Zodra ik ongemak voel is het klaar voor de dag.

Jouw operatie is natuurlijk van een hele andere graad, daarom zou ik zeggen overleg met je fysio en houd zelf goed in de gaten wat je voelt.

EDIT: de (paarden) mensen bij mij op stal schrokken ook enorm toen ze me met gips te paard zagen, maar mij deed het vooral mentaal gewoon echt goed om af en toe dat eventjes te kunnen doen en dat was heel dierbaar in die periode. Ik ben geen stil zitter, maar ik mocht letterlijk helemaal niks toen. Poot omhoog en op de bank.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:10

Wachten tot je weer mag van je arts.
1x weer vallen en je bent weer terug bij af of erger.

Is het vervelend ja maar je zult je erin moeten berusten dat je lijf gewoon tijd nodig heeft.

Zoek iemand die ment...dan kun je mee op de wagen. Of ga je menbewijs halen, ben je toch met paarden bezig en ben je samen met iemand.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:26

Ik zou kiezen voor een paard met een fijne zit dat je bv met barebackpad kunt rijden.
In het begin was de stap wel ok, maar de draf gaf al snel te veel schokken. Maar dat werd na een tijdje ook beter, en brace of tape helpt daarbij ook weer wat, en ik heb zelfs eens met 1 beugel gereden. (Ik zat niet eens scheef, maar het nam net iets van het schokkerige van de beweging weg.)

Opstappen is wel een punt, maar als je een picknicktafel of voerkist of iets anders hebt wat hoog genoeg is dan is dat goed te doen. Alternatief is dat je zijwaarts opstapt: eerst gaan zitten met beide benen aan 1 kant, dan 1 been erover. Werkt niet zo goed bij zadels maar wel bij bareback pads of zonder zadel. En als het nodig is, is dat ook een manier om af te stappen.

Ik had net als Molfre dat ik echt niet goed zonder kon. Ik ben niet alleen enkel - de rest van mijn lijf en geest hadden ook wat nodig.

En wat mij verder heel goed hielp was is revalideren in het water, en met blote voeten op het zand.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:28

Ik heb een aantal jaar geleden mijn talus gebroken en ben daaraan geopereerd, meerdere schroeven in gezet.
Ik moest 3 maanden volledig rust houden, en daarna het belasten met hele kleine beetjes opbouwen.
Ik denk dat ik toch wel een half jaar zoet ben geweest.
Volgens mij zat ik er na 5 tot 6 maanden weer heel voorzichtig even op.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:31

Dit was voor mij trouwens een fantastisch excuus om rechts te leren opstappen en afstijgen! Natuurlijk pas toen ik weer wat mobieler en steviger was, in het gips ging ik gewoon met een opstap. Dat doe ik, nu ik weer kan rijden, door elkaar en merk dat paard het fijner vindt.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:34

Ik zou dit niet aan Bokt vragen maar aan je orthopeed of fysio. Die kunnen je een zinnig antwoord geven en mogelijk zinnige oefeningen om je zo snel mogelijk weer te paard te helpen of testen die je eerst tenminste moet halen voor je weer veilig kan rijden.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:45

Ga niets forceren

Met deze voet moet je nog heel wat jaren door.

Ik ben een keer aan de bakrand blijven hangen met een fikse kneuzing tot gevolg.
En tot op de dag van vandaag kan ik mijn voet laten knakken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:50

Een talus breuk is een hele nare breuk waar je blijvend last van houdt of kunt houden.
Ik zou echt de tijd nemen die door de arts wordt aangegeven.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wanneer weer beginnen met rijden na ernstige enkel blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:57

Ik vermoed zo dat niemand tegen jou gaat zeggen dat je een heel goed idee hebt :x

Ik zou wachten tot je ook buitenshuis goed zonder brace kunt lopen. Je enkel is echt erg gebroken geweest en heeft een flinke tijd nodig om te herstellen. Daardoor zijn jouw spieren in kracht aan het afnemen, want paardrijden doe je al 13 maanden niet. Nu op een paard stappen lijkt mij echt heel erg onverstandig. Als je al 13 maanden niet hebt gereden, kunnen daar nog wel een paar maandjes bij zou ik zeggen.

Het is niet wat je wilt horen, maar je weet zelf in je achterhoofd ook dat dit niet een goed idee is, anders vraag je hier niet om advies :Y)