Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9595
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:08

Waves schreef:
Ik ben stomverbaasd over de laconieke reacties. Voedselvergiftiging kan voor oudere mensen, kleine kindjes of andere kwetsbare groepen echt levensgevaarlijk zijn.

Je kan (en moet vind ik) een melding doen bij de voedsel en waren autoriteit als je zeker denkt te weten dat het door het eten komt (bijvoorbeeld omdat je tafelgenoten ook ziek zijn). https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contac ... ij-de-nvwa

Als ze meer meldingen krijgen kunnen ze het restaurant controleren. Het is voor heel veel groepen van belang dat je in NL gewoon kan vertrouwen op de voedselveiligheid. We zijn hier niet op vakantie in Vietnam. Ook sushi moet je kunnen vertrouwen. Als het restaurant zich aan de regels houdt mag je er absoluut niet ziek van worden. Dus voor het algemeen belang zou ik altijd even melden. Dan staan ze niet morgen op de stoep hoor bij dat restaurant, maar dan hebben ze wel een signaal ontvangen.



Ik ben eerlijk gezegd ook verbaasd... er kunnen idd mensen doodgaan door voedselvergiftiging.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:09

Een half jaar geleden was ik voor het eerst sinds 1,5 jaar met mijn man een kort weekend weg zonder kids. Bij een restaurant gegeten en ik ben 1 uur later hondsberoerd geworden. Ik heb heel romantisch heel de nacht gespuugd . Ik heb toen direct de restaurant een mail gestuurd met wat ik gegeten heb. De volgende dag hebben ze mij gebeld en aangegeven dat ze het vervelend vonden en vroegen aan mij wat ik wilde. Ik wilde niks, vond het belangrijk om te melden omdat ik er zeker van was dat het voorgerecht de boosdoener was (viscocktail). Konden ze dit in ieder geval beter controleren.

Ik kreeg nog een kop koffie en gebak aangeboden, maar daar ging het mij niet om. Kan helaas gebeuren, alleen echt een domper op ons o zo nodige weekend weg.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:10

Vooral van vis. Magen worden leeg gepompt in het ziekenhuis na het eten van rotte vis. Heel erg gevaarlijk dus, en niet na 3 dagen over zoals mensen hier zeggen.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:10

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:
Volgens mij vind niemand het onzin om het bij het restaurant te melden, maar hebben een aantal moeite met de (iMovie defensieve) toon die ts direct aanneemt


Nou precies, gelijk over ‘je rechten’ gaan beginnen vind ik erg overdreven.
Het is niet alsof je moedwillig opgelicht en vergiftigd bent ofzo :+


Exact dit dus. Ik denk dat het restaurant het zelf vast ook heel vervelend vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:17

Oei ts, je hebt op wat Bokt-tenen getrapt door het woord "rechten" te gebruiken. Dat is blijkbaar hoog van de toren blazen. Ook als je kotsend en aan de diaree thuiskomt na een etentje.
Foei!

Over overdreven reageren gesproken :roll:

Hopelijk gaat het intussen wat beter met je.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:47

Jaren geleden ben ik met 3 vriendinnen wezen eten bij de Mac, toevallig hadden we allemaal hetzelfde menu. Echter alleen vriendin 1 en ik hadden onze hamburgers direct, de andere 2 kregen hem later.

Na het eten gaf vriendin 1 aan dat het eten haar nog steeds dwars zat, ik gaf aan dat het mij ook dwars zat.
Afijn, zij de volgende dag naar de huisarts, buikgriep. Ik ging de dag daarna naar de huisarts in verband met aanhoudende klachten, kon door naar de SEH en het ok. Blindedarmontsteking :+

Aangezien we allebei ziek zijn geworden en in eerste instantie dezelfde symptomen hadden gingen wij er ook vanuit dat het aan de hamburgers lag.

Als ik had geweten dat klagen kon helpen bij het restaurant dan had ik misschien mijn eigen risico kunnen eisen bij de Mac.


TS beterschap en goed dat je het gemeld hebt bij het restaurant.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:57

Ik ben best regelmatig ziek geworden na een restaurant bezoek, maar omdat ik ook een prikkelbare darm heb weet ik nooit of dat door het voedsel komt of door mijn darmen. Wel heb ik voedselvergiftiging opgelopen door eten in het ziekenhuis. Bij navraag bij de verpleger bleken meerdere mensen die de macaroni hadden gegeten diarree te hebben. Niet fijn als je om de haverklap naar de wc moet terwijl je net een nieuwe heup hebt. Het ziekenhuis is wel de laatste plek waar je verwacht zoiets op te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:00

Onali schreef:
Jaren geleden ben ik met 3 vriendinnen wezen eten bij de Mac, toevallig hadden we allemaal hetzelfde menu. Echter alleen vriendin 1 en ik hadden onze hamburgers direct, de andere 2 kregen hem later.

Na het eten gaf vriendin 1 aan dat het eten haar nog steeds dwars zat, ik gaf aan dat het mij ook dwars zat.
Afijn, zij de volgende dag naar de huisarts, buikgriep. Ik ging de dag daarna naar de huisarts in verband met aanhoudende klachten, kon door naar de SEH en het ok. Blindedarmontsteking :+

Aangezien we allebei ziek zijn geworden en in eerste instantie dezelfde symptomen hadden gingen wij er ook vanuit dat het aan de hamburgers lag.

Als ik had geweten dat klagen kon helpen bij het restaurant dan had ik misschien mijn eigen risico kunnen eisen bij de Mac.


TS beterschap en goed dat je het gemeld hebt bij het restaurant.


Dat kan natuurlijk niet. ''Ja ik wil graag mijn eigen risico terug, ik heb een blindedarmontsteking gekregen van jullie hamburger''. :))

Verder TS: wel heel goed dat je het hebt gemeld aan de plek waar je bent geweest, en veel beterschap.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:28

De laconieke reacties hier verrassen me, ik zie je situatie ook niet als klagen. Maar het is altijd makkelijk oordelen voor een ander, blijkbaar.

Hopelijk ga je je snel beter voelen (zoiets is echt zó rot) en ben erg benieuwd met wat voor oplossing ze gaan komen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:48

Wauw, sommige mensen kunnen beter niks zeggen..

Heb vorige week na mijn vakantie bij een La plaz wegrestaurant gegeten, en heb daarna ook 3 dagen boven de pot gehangen. En ook ik moet zeggen dat ik me nog nooit zo slecht heb gevoeld, had ook totaal geen energie en kon alleen maar kotsen en slapen, terwijl ik normaal nooit overdag slaap.

Heb uiteindelijk zoveel mogelijk kippenboulion en kleine stukjes peperkoek en rijstwafels gegeten

Veel beterschap TS!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:31

Hoe is het er nu mee, Minoes?

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:48

Veraaaaah schreef:
Gewoon contact opnemen met de zaak! Is het trouwens niet algemeen bekend dat sushi 8/10 keer bedorven is?

Niet hygiënisch te werk gaan en bedorven eten zijn 2 verschillende dingen he :+

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 12:15

De domperidon helpt me om drinken binnen te houden. Ben al 2 kilo kwijt in 1.5 dag.
Eten gaat nog steeds niet helaas maar ik voel me wel iets minder slap doordat ik bouillon kan drinken.
De wc is nog steeds mijn allerbeste vriend op dit moment. :+

Heb verder nog niks van het restaurant gehoord maar ik wacht het rustig af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:31

Minoes schreef:
De domperidon helpt me om drinken binnen te houden.

Is dat niet "Dom Perignon"?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 13:30

enzino schreef:
Minoes schreef:
De domperidon helpt me om drinken binnen te houden.

Is dat niet "Dom Perignon"?


Op het doosje staat domperidon :)

Ik zie het al Dom Perignon is champagne... :=

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:43

Een vrouw die ik ken is allergisch voor vis en in een restaurant was vis gesneden op dezelfde plank als haar vlees, haar keel zette op, ze heeft 5 dagen voor haar leven gevochten en het restaurant ging vrij uit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:51

Das apart want daar gelden hele strenge regels voor (vis op blauwe snijplank, vlees op rode, groente op groene en ik dacht kip op witte)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:59

LadyMadonna schreef:
Das apart want daar gelden hele strenge regels voor (vis op blauwe snijplank, vlees op rode, groente op groene en ik dacht kip op witte)


Tja. Heb je dat programma van Rob Geus wel eens gezien? Hoe goor etablissementen kunnen zijn? Ik heb als scholier in een resto gewerkt waar de ratten door de keuken liepen en je 40 euro mocht aftikken voor een hoofdgerechtje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:52

Haha ja wat Lieveli zegt :')
Wij gingen altijd heerlijk eten bij onze favoriete Chinees tot we de keuken zagen.
Sindsdien hoef ik niet meer :=

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:55

lieveli schreef:
LadyMadonna schreef:
Das apart want daar gelden hele strenge regels voor (vis op blauwe snijplank, vlees op rode, groente op groene en ik dacht kip op witte)


Tja. Heb je dat programma van Rob Geus wel eens gezien? Hoe goor etablissementen kunnen zijn? Ik heb als scholier in een resto gewerkt waar de ratten door de keuken liepen en je 40 euro mocht aftikken voor een hoofdgerechtje.

Oh zeker, maar apart dat het restaurant dan vrijuit is gegaan...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:07

Tja er moet maar net iemand zijn die op dat moment de koelkastrubbertjes checkt.

Als er een boel mensen ziek worden is het minder lastig bewijzen dan 1 of 2.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:10

Ik zou wel melding maken. Eenmalig probleem kan gebeuren maar er kan ook meer aan de hand zijn. De voedselinspectie is er niet voor niets.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:42

Heb je nog wat gehoord van het restaurant, TS?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 00:00

Quellian schreef:
Heb je nog wat gehoord van het restaurant, TS?


Nee niks meer helaas..

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:33

Minoes schreef:
Quellian schreef:
Heb je nog wat gehoord van het restaurant, TS?


Nee niks meer helaas..


Bijzonder.. je bent 7 dagen geleden daar wezen eten. Als ze je klacht serieus nemen, dan hadden ze inmiddels wel gereageerd toch?