Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:59

Ik denk dat je niet veel kunt doen.

Ja daar niet meer gaan eten

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:10

Birdie60 schreef:
Ik denk dat je niet veel kunt doen.

Ja daar niet meer gaan eten


Dat vrees ik ook...

Maar wel heel vervelend, daar ga je niet vanuit na een gezellige avond -O-
Heel veel beterschap, Minoes :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:19

Tja, mijn ouders gingen voor hun 25ste trouwdag naar een tweesterren Michelin restaurant (met overnachting in een nabijgelegen hotel). Zij liepen ook voedselvergiftiging op en hebben (op de wc na) nergens meer van kunnen genieten. En dat was dus best een heel duur grapje :=
Ze hebben het gemeld maar je kunt er verder niets mee. Het is gewoon een jammer maar helaas verhaal.
Wel heel vervelend want je stelt je er toch iets anders bij voor.

Edit op de post hieronder: Of je nou naar een grote voedselketen gaat of een klein restaurant: het kan je echt overal gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-04-18 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:19

Dit hadden mijn vriend en ik een aantal maanden geledenop vakantie ook.. eten bij de burgerking in Benidorm en allebei 3/4 dagen doodziek... dag vakantie.. En ja, we zijn terug gegaan, helaas spreken ze daar alleen Spaans en prullebakengels, maar alle mensen die daar in de zaak waren en net besteld hadden hebben de bestelling geannuleerd en zijn weg gelopen... Maar verder kun je er niets mee.
Daarnaast weet je dat sushi echt delicaat eten is, wat veel ellende kan veroorzaken.. Daarom ga ik ook niet naar diengrote ketens, maar naar kleine sushi restaurants en heb nog nooit ergens last van gehad.. gelukkig..
Ik denk alleen niet dat je er iets me kunt, dan moet je een doktersverklaring hebben en volgens mij ook een zh opname...

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 12:21

Dankjewel Shirley!

Ik wacht de reactie van het restaurant maar even af.

Vind het dubbel vervelend omdat ik vanavond zou moeten werken en dat nu dus niet kan. Behoorlijk balen met een 0 uren contract en een studenteninkomen..

Ik weet dat sushi heel bewerkelijk is want het is (meestal) rauw, maar nooit eerder problemen gehad. Gelukkig.

Ik ga juist liever naar een grote all you can eat sushi tent omdat je weet dat er zoveel gegeten wordt dat de vis nooit oud kan zijn omdat het er te lang gelegen zou hebben. Dit gevaar heb je in een klein restaurant juist wel.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:27

Of je het nou kan bewijzen of niet, het lijkt me erg fijn om het even aan het restaurant te merken. Er is geen restaurant dat voedselvergiftiging aan zijn klanten wil geven. Als ze zoiets horen kan het in de toekomst voorkomen worden en kunnen ze extra scherp zijn.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:31

Minoes schreef:
Dankjewel Shirley!

Ik wacht de reactie van het restaurant maar even af.

Vind het dubbel vervelend omdat ik vanavond zou moeten werken en dat nu dus niet kan. Behoorlijk balen met een 0 uren contract en een studenteninkomen..

Ik weet dat sushi heel bewerkelijk is want het is (meestal) rauw, maar nooit eerder problemen gehad. Gelukkig.

Ik ga juist liever naar een grote all you can eat sushi tent omdat je weet dat er zoveel gegeten wordt dat de vis nooit oud kan zijn omdat het er te lang gelegen zou hebben. Dit gevaar heb je in een klein restaurant juist wel.


Even offtipic, maar ook als student met een 0 uren contract mag je gewoon ziek zijn zonder verlies van inkomsten. Moet je even in je CAO kijken hoeveel je precies krijgt, maar het is niet zo dat ze je dan gewoon niet hoeven te betalen. Al proberen ze dat vaak wel, door je ineens uit te roosteren.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:35

Ik denk dat je openingspost gewoon erg verkeerd kan vallen omdat je ook had kunnen vragen: vannacht voedselvergiftiging opgelopen, hebben jillie dit weleens mee gemaakt en hoe ging het betreffende restaurant hier mee om? Nu klinkt het net alsof je er iets uit wilt slepen.

Maar goed, ik denk dat de meeste bedrijven hier wel op reageren en jou iets aanbieden om je tegemoet te komen.

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:37

Sheran schreef:
Of je het nou kan bewijzen of niet, het lijkt me erg fijn om het even aan het restaurant te merken. Er is geen restaurant dat voedselvergiftiging aan zijn klanten wil geven. Als ze zoiets horen kan het in de toekomst voorkomen worden en kunnen ze extra scherp zijn.


Klopt, ik zou alleen als restaurant wel vallen over de opmerking "hoe gaan we dit oplossen"? Ik zou het restaurant gemaild hebben met de mededeling dat je ziek bent geworden en dan de reactie aan hun overlaten. Bewijzen kun je het niet, dus dan hangt het van hun coulantie af of ze er iets mee willen doen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:39

Vervelend voor je maar weinig aan te doen. Je kan het wel terugkoppelen aan het restaurant maar daar blijft het dan ook bij. Ze hebben het vast niet expres gedaan, ze hebben niks aan slechte recensies.

Ik heb het een keer gehad toen ik bij de snackbar was geweest maar ik was blijkbaar de enige die er last van heeft gehad. Dus het lag aan mij toen, dat kan ook natuurlijk.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:49

Gewoon melden door te bellen :) ik zou het zelf wel netjes vinden als het restaurant met een tegemoedkoming zou komen, want dit hoort niet en voedselvergiftiging kan zelfs gevaarlijk zijn.

Succes en beterschap!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:51

Ik vind dat we steeds meer veramerikaniseren door overal bij te vragen wat je rechten zijn en schadeclaims te vragen :\

Gewoon wachten tot het overgaat en de volgende keer ergens anders gaan eten zou ik doen.

Je weet niet eens of het voedselvergiftiging is, of Rota, of noro, of een ander iets... je kan ook niet stellen dat het perse in dat eten zat.
Of heb je je ontlasting op kweek en ben je bij een arts geweest om te laten diagnosticeren?

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:58

Misschien is het helemaal geen voedselvergiftiging maar heb je een allergische reactie gehad op een ingrediënt? Als het restaurant meerdere meldingen heeft gekregen van zieke klanten zouden ze uit coulance wellicht iets kunnen doen richting die klanten. Als je de enige bent lijkt het me sterk dat het een echte voedselvergiftiging is.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 13:03

Even ter verduidelijking,
ik ben zelfs van buikgriep nog nooit zo ziek geweest als dat ik nu ben.
Mijn vriendin is óók ziek.
Als ik me zo blijf voelen ga ik zeker naar de huisarts.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:08

Minoes schreef:
Even ter verduidelijking,
ik ben zelfs van buikgriep nog nooit zo ziek geweest als dat ik nu ben.
Mijn vriendin is óók ziek.
Als ik me zo blijf voelen ga ik zeker naar de huisarts.



Hoelang heb je er nu last van?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 13:11

Het begon vannacht rond een uur of 5. Ik heb gisteren van 6 tot 8 gegeten. Daarna was ik al wel wat misselijk maar dat was misschien meer omdat ik vol zat?

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:12

Toch bijzonder, deze reacties. Van een restaurant mag je toch verwachten dat het voedsel serveert dat in orde is. Mocht het toch een keer voorkomen dat het niet in orde was, dan zou ik het zeker even melden. Ik kan me zo voorstellen dat ze dat liever hebben dan een slechte recensie op internet of slechte mond-op-mond reclame.

Als je een artikel in de winkel koopt waarvan thuis blijkt dat niet is of werkt zoals verwacht/vooraf aangegeven, dan ga je toch ook terug? En dan heb ik het niet over zaken van een paar euro o.i.d. Het gaat bij een restaurant meestal ook niet om een paar euro, want uit eten gaan is in Nederland over het algemeen niet echt goedkoop in vergelijking met andere landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:12

Voedselvergiftiging kan een huisarts helaas ook weinig aan doen. Je krijgt misschien een zetpil met dat spul waarvan je niet meer zo misselijk bent maar uiteindelijk is het gewoon een reactie van je lichaam op verkeerd eten en het zal eruit moeten voordat je je beter gaat voelen. Heel veel blijven drinken en ik zou in plaats van water ook af en toe wat isotone sportdrank drinken, daar ga je wat beter vocht van vasthouden.

Wat betreft stappen richting het restaurant is het moeilijk omdat het ten eerste moeilijk om te bewijzen is dat je daar de voedselvergiftiging hebt opgelopen (ook als je gezelschap net zo ziek is) en ten tweede reageert iedereen anders op eten dat niet goed is. De een heeft misschien nergens last van of een beetje rommelige darmen maar verder niks, en de ander wordt er doodziek van. Echte stappen zal je dus moeilijk kunnen nemen, maar een berichtje naar het restaurant is een goede zaak en wie weet komen zij met een oplossing.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:13

Ik heb het 2 x gehad, 1 x bij v&d van de ragout en 1 x van mosselen bij een restaurant.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:14

Ik heb dit ooit gehad van een wok.
Ze hebben het keurig opgelost.
We hebben ons geld terug gehad (van allebei, terwijl alleen ik ziek was) en we mochten er nog een keer gratis komen eten.
De tweede keer heb ik alleen friet, kipnuggets en andere kant en klare dingen gegeten..maar lekker was het wel!

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb 4 weken niet naar de universiteit gekunt en kunnen werken ivm constant naar de wc rennen

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:17

Niqui schreef:
Toch bijzonder, deze reacties. Van een restaurant mag je toch verwachten dat het voedsel serveert dat in orde is. Mocht het toch een keer voorkomen dat het niet in orde was, dan zou ik het zeker even melden. Ik kan me zo voorstellen dat ze dat liever hebben dan een slechte recensie op internet of slechte mond-op-mond reclame.

Als je een artikel in de winkel koopt waarvan thuis blijkt dat niet is of werkt zoals verwacht/vooraf aangegeven, dan ga je toch ook terug? En dan heb ik het niet over zaken van een paar euro o.i.d. Het gaat bij een restaurant meestal ook niet om een paar euro, want uit eten gaan is in Nederland over het algemeen niet echt goedkoop in vergelijking met andere landen.


Maar je weet niet zeker of het van het voedsel komt. Er zijn weinig bacteriën die zo’n korte incubatietijd hebben. Dus het zou maar zo wel kunnen. Maar er zijn meer bacteriën die pas veel later je ziek maken, dus misschien kwam het wel uit de eigen keuken?

Maar TS had ook al een paar dagen eerder een kotsvirus opgevangen kunnen hebben, daar is de incubatietijd langer van, dus misschien kwam die nu pas tot uiting. Het is niet eerlijk om het restaurant de schuld te geven als je niet zeker weet dat het ook hun schuld is.

Er is nog niks gekweekt, dan weet je toch ook niet wat het is en waar het vandaan komt? Er zijn zoveel virussen of bacteriën die deze klachten geven.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 13:18

Lienepien95 schreef:
Ik heb dit ooit gehad van een wok.
Ze hebben het keurig opgelost.
We hebben ons geld terug gehad (van allebei, terwijl alleen ik ziek was) en we mochten er nog een keer gratis komen eten.
De tweede keer heb ik alleen friet, kipnuggets en andere kant en klare dingen gegeten..maar lekker was het wel!

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb 4 weken niet naar de universiteit gekunt en kunnen werken ivm constant naar de wc rennen


Is dat dan geen voedselinfectie als je er zo lang last van hebt?
Wat een ellende moet dat zijn geweest 4 weken lang! :oo

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:32

Hoe goed een restaurant ook oplet, alles op de juiste temperatuur bewaart, alles in schone bakken, goed verhitten, de volledige hygiëne in acht nemen: een fout kan ook al in het product zitten. De restauranthouder moet ook maar vertrouwen op de met zorg uitgezochtte leveranciers. Die op hun beurt moeten ook weer vertrouwen op hun leveranciers. Voedsel is een ketting. Overal kan een menselijke fout gemaakt worden.

Het mooie is: als men thuis met rauwe vis aan de gang gaat kan het ook gebeuren. Dan is prompt de thuiskok niet de schuldige, maar de leverancier!

TS, beterschap. Je kunt het restaurant inlichten, ik zou daar blij mee zijn want dan kan ik wel die partij/dat product even goed nakijken en ook mijn leverancier inlichten.
Ik weet bij voorbaat dat het nooit aan de keukenhygiëne kan liggen, die is bij mij perfect. Dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan doen.


Ik had laatst een entrecôte van 12kg gekocht op een donderdag. Vrijdagavond maak ik hem open, vreemde lucht, entrecote direct uit gezet. Ingepakt onder het motto morgen terug brengen. De volgende dag was hij al deels groen. De leverancier zei direct dat dat een productiefout is. Mijn taak is opletten, die vreemde geur ruiken en dus niet verkopen. Stel dat ik de entrecote een dag eerder had opengemaakt, dan had hij misschien niet zo vreemd geroken en had ik hem misschien verkocht. En daar kan dan een probleem beginnen. ;)

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:36

Van bedorven vis kun je enorm ziek worden. Heel begrijpelijk dat je je ontzettend naar voelt.

Ik zou zeker vanavond bellen met het restaurant en naar de manager vragen. Leg je verhaal rustig uit, zeg ook meteen dat je vriendin ook ziek is, en wacht gewoon op wat ze zeggen en eventueel aanbieden. Verwacht niks, maar een beetje restaurant lost het netjes op.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:42

Palmera schreef:
Hoe goed een restaurant ook oplet, alles op de juiste temperatuur bewaart, alles in schone bakken, goed verhitten, de volledige hygiëne in acht nemen: een fout kan ook al in het product zitten. De restauranthouder moet ook maar vertrouwen op de met zorg uitgezochtte leveranciers. Die op hun beurt moeten ook weer vertrouwen op hun leveranciers. Voedsel is een ketting. Overal kan een menselijke fout gemaakt worden.

Het mooie is: als men thuis met rauwe vis aan de gang gaat kan het ook gebeuren. Dan is prompt de thuiskok niet de schuldige, maar de leverancier!

TS, beterschap. Je kunt het restaurant inlichten, ik zou daar blij mee zijn want dan kan ik wel die partij/dat product even goed nakijken en ook mijn leverancier inlichten.
Ik weet bij voorbaat dat het nooit aan de keukenhygiëne kan liggen, die is bij mij perfect. Dat is dus ook de reden dat ik niet meer kan doen.


Ik had laatst een entrecôte van 12kg gekocht op een donderdag. Vrijdagavond maak ik hem open, vreemde lucht, entrecote direct uit gezet. Ingepakt onder het motto morgen terug brengen. De volgende dag was hij al deels groen. De leverancier zei direct dat dat een productiefout is. Mijn taak is opletten, die vreemde geur ruiken en dus niet verkopen. Stel dat ik de entrecote een dag eerder had opengemaakt, dan had hij misschien niet zo vreemd geroken en had ik hem misschien verkocht. En daar kan dan een probleem beginnen. ;)

Precies dat!
Maar accepteren dat zaken soms gebeuren, er niet altijd een 'schuldige' is aan te wijzen en dat soms een fout ook gewoon gemaakt wordt is niet meer te handelen voor sommige mensen.
Ze hebben 'rechten' en willen geld zien.