Balans vinden in kcal inname

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:02

SV ligt er ook aan wat je doel is haha maar haar doel is niet de onze ;)

Uhh cer, je kan echt wel snel te weinig eten hoor... Uitzonderingen daargelaten maar als ik even terug kijk naar mijzelf een aantal jaar terug kan dat zeker wel. OF het goed is, dat is een 2e ;)

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:05

Dat ligt eraan of je jezelf vergelijkt met iemand met een eetstoornis of iemand met gewoon een druk leven of iets anders...
En de ene verbruikt meer energie dan de ander, dus het is hoe dan ook nooit een vergelijk..

Ik ken mensen die eten als een bootwerker en zijn vel over been. Als die minder gaan eten gaan ze dood. Ik ken ook mensen die echt op moeten letten met wat ze eten anders groeien ze dicht.. dus wat voor de een levensgevaarlijk is is voor de ander prima te doen..

Als ik eet wat mijn vriendje eet, kan ik binnen een half jaar niet meer door de deur.. maar hij moet het hebben want zijn verbrandig is anders. Als hij eet wat ik eet gaat ie dood :+

Supervixen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:07

Kijk eens naar de docu op youtube the truth about slim people 2017. Heel verhelderend waarom sommige mensen slank zijn en slank blijven.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:08

Maar laten we voorop stellen dat gezond en normaal eten het belangrijkste is ;)

Hier worden allerlei adviezen gegeven wil TS zeker weten wat goed is voor haar lichaam kan ze beter langs een diëtiste gaan :)

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:10

Je kan zeker wel te weinig eten Cer, je geeft echt het slechte advies wat er is.

Sowieso hoeveel je sport, hoe vaak je sport, dat moet je allemaal meerekenen. Je kan beter maar 200gram per week afvallen als 2 kilo per week want de kans dat het er dan afblijft is veel groter.

Wat supervixen zegt klopt natuurlijk wel :j Je moet gewoon even de goede balans vinden TS, en dat is het allermoeilijkste wat er is.

Supervixen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:11

Precies.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:16

als ik zo zou eten Eilinora, zou ik gigantisch aankomen en ik ben nog iets langer dan ts (namelijk 1.70M)
alleen brood en aardappel eten zorgen bij mij voor gemiddeld 1.5 kg per week erbij.

Ts denk dat het voornamelijk zit in het restaurant eten, hier wordt vrij veel toegevoegd om het lekkerder te maken en dat zijn veel calorieen die je niet registreert. Heb je niet de mogelijkheid er gewoon bij te gaan zitten en een glaasje water of kop thee te nemen? Vervolgens een zelf gemaakte salade te eten waar je precies weet wat erin zit?

Ik ben momenteel ook bezig met gezonder eten en afvallen en ik bepaal s morgens thuis bij het ontbijt al wat ik die dag eet, kijk dan in de app lifesum of ik goed zit. Eet 1400 calorieen waarvan 52g koolhydraten, 80g protein en 95 gram vet. Dit is gebaseerd op een zittend beroep en weinig beweging. Verder doe ik 3 keer per week wat krachttraining die ik verder niet mee reken, er moet tenslotte wat af wat betreft kilo's.

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:25

Yonker schreef:
Je kan zeker wel te weinig eten Cer, je geeft echt het slechte advies wat er is.


Ja maar dat zeg ik toch ook niet ?? Waar lees je dat nou weer?

Tuurlijk kan je te weinig eten, maar via internet kan je gewoon niet bepalen wat voor die persoon goed is.. Of beweren jullie dat ieders metabolisme hetzelfde is? Dat lijkt mij namelijk onmogelijk...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:07

Misschien heb je aan dit boek iets ?

https://www.lannoo.be/nl/wat-moet-ik-nu-geloven-dokter

Geen idee of het als e-boek te bestellen is, maar je kan het alleszins even inkijken via de link :)

En nog een belangrijke : slaap je voldoende ? Goede nachtrust heeft een heel grote invloed op gewichtsverlies. Slechte nachtrust en spanning kan verhinderen dat je afvalt.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:26

Cer schreef:
Yonker schreef:
Je kan zeker wel te weinig eten Cer, je geeft echt het slechte advies wat er is.


Ja maar dat zeg ik toch ook niet ?? Waar lees je dat nou weer?

Tuurlijk kan je te weinig eten, maar via internet kan je gewoon niet bepalen wat voor die persoon goed is.. Of beweren jullie dat ieders metabolisme hetzelfde is? Dat lijkt mij namelijk onmogelijk...


Dat beweert niemand toch ook? Voor niemand zullen deze berekeningen precies kloppen maar voor het grotendeel van de mensen zullen deze berekeningen echt wel kloppen. Als ze een maand strak eet met kcal bijhouden en ze valt nog niet af dan kan ze kijken voor wat anders ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34666
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:33

Idd die balans is belangrijk. Ik heb ruim een jaar over doe 18 kilo gedaan. Het heeft ook tijd nodig. En idd 1600 kcal kan prima bij ts. Alleen haalt ze dat nauwelijks als ik haar berichten goed lees en komt ze ook vaak rond de 1200 of eronder uit. Dat is niet gezond. Maar dat weet ze zelf ook. Mijn tip maak een soort weekmenu voor jezelf en ga je maaltijden meer vooruit plannen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:39

Ik heb het even voor je berekend en heb als leeftijd voor het gemak even 25 gepakt. Hoe oud ben je?

Anyway, met 1.62cm lang, 62kg zwaar en 25 jaar oud kom je uit op een BMR van 1390. Dus jouw lichaam verbrandt al 1390 kcal met plat op je rug in bed liggen en niks doen. Ga hier dan ook niet onder zitten qua kcal! Dan verniel je je lichaam echt. Met 2-3 dagen onder je BMR eten gebeuren er al nare dingen in je lichaam :n . Met normale lichaamsbeweging van 1-2 keer per week sporten kom je aldus de site uit op een verbranding van 1911. Als jij 1900 eet, zou je dus op hetzelfde gewicht blijven. Als ik jou was zou ik zelf op zo'n 1600 gaan zitten. En ga dan niet berekenen hoeveel je verbrandt zou hebben met sporten: zonder hartslagmeter is dit niet goed te meten. Zelfs mét is het maar een schatting. Je kan namelijk veel beter bijhouden wat er IN gaat, dan erUIT. ;)

Negeer aub wat Cer, Eilinora en mystery1980 zeggen. Dat is echt onzin. Een gezond mens gaat echt niet ineens 1,5kg aankomen van brood/aardappel, mits je netjes gebalanceerd eet. Als jij niet boven die 1900 uitkomt per dag, ga jij niet aankomen. Om aan te komen zal je meer moeten eten dan je verbrandt. Er bestaan geen magische aardappelen waardoor je bij 1 hapje gelijk al een halve kilo aankomt :roll:
Zo lang jij je gezonde verstand gebruikt, een gebalanceerd voedingspatroon hebt, alles wat je eet afweegt & invoert in een app als MyFitnessPal en daarbij let op je inname, dan kan je op een goede gezonde manier afvallen. Qua eten kan ik in ieder geval deze tip al meegeven: als je moeite hebt om aan je kcal te komen, ga kijken naar vollere producten ipv magere. Volle producten zijn echt niet erg. Sterker nog, als vrouw zijnde heb je nu eenmaal vetten nodig voor je hormoonhuishouding. Zo lang je die met mate eet is er niks aan de hand. Let ook op je eiwitinname: eiwitten zijn ook hard nodig als als je afvalt!

Als je daadwerkelijk een beter beeld wil krijgen van wat je verbrandt kan ik je een Fitbit Charge (2) aanraden. Een sporthorloge wat je continu om hebt en je hartslag meet, waardoor je een beter beeld krijgt van je verbranding. Even een investering, maar ik vind hem persoonlijk wel echt waard: heb 'm ook gekocht met het oog op gezonder leven en afvallen.
Verder ga ik met de rest mee, en kan je de OP van het topic wat al meermaals is genoemd even doorlezen. Deze hebben we samengesteld uit allemaal (wetenschappelijke) inzichten en bevat dus goede, betrouwbare informatie. In tegenstelling tot de magische aardappelen die hier worden genoemd. Ik wil wel nog even benadrukken dat jij absoluut niet te veel eet!

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:47

Ik ben benieuwd wat er met je lichaam gebeurt als je standaard te laag in je calorieen zit..

Want ik denk dan dat dat voor langere tijd moet zijn, voordat je jezelf stuk maakt. En bijna niemand eet 14 dagen achter elkaar zoveel dat het schadelijk wordt..
Alsof ik 1 of ander levensgevaarlijk advies geef ook echt :') Ik geef geen advies, maar calorieen tellen is gewoon heel lastig en aangezien TS nog steeds op de benen staat, doet haar lijf het ook nog..
Als je te weinig eet val je niet af, dat schrijf ik ook (oeh wat een slecht advies!! :oo )

Als iemand die beschuldigd is van anorexia vind ik het persoonlijk wat storend als mensen uit de bocht vliegen over een beetje eten.. :j vandaar

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:58

Cer wat ben jij een stront eigenwijs persoon..... er zijn zoveel onderzoeken naar geweest en alsnog vraag jij je af wat er gebeurd als iemand heel lang te weinig eet?? Die gevallen kennen we enkel in de vorm van anorexia patiënten en ja dat is heel heftig.... haaruitval, niet meer ongesteld worden en uitval van organen als je lang doorgaat. Nee dit gebeurd niet na een week en ook niet na een maand maar waarom zou je in godsnaam te weinig gaan eten????

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:00

Cer schreef:
Ik ben benieuwd wat er met je lichaam gebeurt als je standaard te laag in je calorieen zit..

Want ik denk dan dat dat voor langere tijd moet zijn, voordat je jezelf stuk maakt. En bijna niemand eet 14 dagen achter elkaar zoveel dat het schadelijk wordt..
Alsof ik 1 of ander levensgevaarlijk advies geef ook echt :') Ik geef geen advies, maar calorieen tellen is gewoon heel lastig en aangezien TS nog steeds op de benen staat, doet haar lijf het ook nog..
Als je te weinig eet val je niet af, dat schrijf ik ook (oeh wat een slecht advies!! :oo )

Als iemand die beschuldigd is van anorexia vind ik het persoonlijk wat storend als mensen uit de bocht vliegen over een beetje eten.. :j vandaar


Wat jij zegt komt neer op het 'ik voel me goed dus weinig eten is prima', wat natuurlijk ook onzin is. Ik link hier even een reactie van secricible, een diëtiste die soms meepraat in het topic.
secricible @ [MWS] 2018 afvallen. Wie doet er mee?

@TS: Misschien is het wat om secricible's reacties eens te zoeken met de zoekfunctie. Ze geeft echt heel goed advies, en zeker waard om even te zoeken en te lezen. Al is de basis van wat ze uitlegt wel uiteengezet in de OP van het topic wat gelinked werd!

Hier even een zoekopdracht naar wat ze te zeggen heeft over BMR

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:06

Ik lijn sinds een paar jaar niet meer en ben daarna gewoon nog 4 kilo afgevallen. Ik eet wat ik wil, maar kleine porties. Heb ook niet meer trek nu ik alles toch wel mag. Cravings zijn weg.
Ik ben 47, 169 en 59 kilo. Zal misschien over een jaartje of 3 wat meer moeten opletten, maar dat zie ik dan wel.

Toen ik rond de 23 was was ik heel erg ermee bezig. Op een gegeven moment graatmager en mijzelf nog te dik vinden. Daarna 3x zwanger en moeder van 3, en ook steeds maar met dat gewicht klooien.
Ik heb het losgelaten en het gaf me juist dat wat ik wilde.

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:08

Nee, dat maak jij ervan.. :j

En ik heb de reacties van Secricible gelezen, jij ook? Daar staat dat het nogal wat gevolgen heeft als je structureel onder je BMR zit, er staat ook welke gevolgen..
Ze schrijft ook dat het niet komt op 1 a 2 dagen..
en ik denk dat TS niet precies weet hoeveel ckal ze eet dus dat het wel losloopt..
(oh ik lees zelfs dat Secricible daar óók iets over schrijft, in combinatie met secret eaters..)

Dus dat :j

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:11

Cer schreef:
Nee, dat maak jij ervan.. :j

En ik heb de reacties van Secricible gelezen, jij ook? Daar staat dat het nogal wat gevolgen heeft als je structureel onder je BMR zit, er staat ook welke gevolgen..
Ze schrijft ook dat het niet komt op 1 a 2 dagen..
en ik denk dat TS niet precies weet hoeveel ckal ze eet dus dat het wel losloopt..
(oh ik lees zelfs dat Secricible daar óók iets over schrijft, in combinatie met secret eaters..)

Dus dat :j


Iets met selectief lezen...

"Ons lichaam heeft interne systemen om te 24-48uur ruim te weinig eten op te kunnen vangen, daarna gaat het zowel lichamelijke als fysieke problemen opleveren."

Probleem met een kcal inname als 1200 is, is dat je dan structureel en langer dan 2 dagen onder je BMR zit. Wat dus slecht is. Een paar dagen ziek zijn en te weinig eten kan je lichaam wel handelen ja.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-04-18 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:12

Mooi stuk imandra, wij denken er hetzelfde over.

Cer wat er gebeurt als je lang onder je bmr eet: kijk eens naar expeditie robinson of survival programma's op discovery.

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:14

Hier gaan we niet uitkomen.. jij leest niet de dingen zoals ik ze schrijf..

Als iemand langer dan zoveel dagen structureel zo weinig eet, vallen ze uit elkaar.
Iemand die dan nog top functioneerd krijgt dus MEER calorieen binnen dan ie denkt, want anders was er wat stuk gegaan...

Dát is wat ik schrijf... niet dat je minder moeten eten... echt .. werkelijk .. :n

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:15

Supervixen schreef:
Cer wat er gebeurt als je lang onder je bmr eet: kijk eens naar expeditie robinson of survival programma's op discovery.

Ja, die worden volgens mij eerst mager..althans, zo lijkt het..
en daarna stink chagrijnig :')

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:17

Nee wat jij zegt is gewoon onzin? Ik zeg dat meer dan een paar dagen onder je BMR eten slecht is, waar jij tegenin gaat? Dan post ik iets wat mijn standpunt ondersteunt, en dan haal jij letterlijk de enige zin eruit wat in jouw straatje past, aangezien de rest gewoon mijn punt bevestigt.
Er is een heel groot verschil tussen je goed voelen en ook daadwerkelijk goed bezig zijn zonder gevolgen. Je lichaam kan problemen hebben zonder dat je het merkt. Niet voor niks dat bijv. kanker soms zo laat wordt opgemerkt ;). Om maar een voorbeeld te noemen.

Cer

Berichten: 30167
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:19

IMANDRA schreef:
Nee wat jij zegt is gewoon onzin? Ik zeg dat meer dan een paar dagen onder je BMR eten slecht is, waar jij tegenin gaat? Dan post ik iets wat mijn standpunt ondersteunt, en dan haal jij letterlijk de enige zin eruit wat in jouw straatje past, aangezien de rest gewoon mijn punt bevestigt.
Er is een heel groot verschil tussen je goed voelen en ook daadwerkelijk goed bezig zijn zonder gevolgen. Je lichaam kan problemen hebben zonder dat je het merkt. Niet voor niks dat bijv. kanker soms zo laat wordt opgemerkt ;). Om maar een voorbeeld te noemen.


Euh.. kanker vergelijken in deze... :?
Dat gaat me een beetje ver...

En jouw punt bevestigt? Wij zeggen in principe hetzelfde..
Ik zeg dat TS waarschijnlijk meer eet dan ze denkt... Dát is wat ik zeg, al een paar keer..
En dat te weinig eten slecht is, dat is wat ik zeg, al een paar keer ..

waarin verschillen we dan?

Als je 2 dagen 1000 ckal eet en dan een dag 2500 en dan een dag 900 en dan een dag 3000 ben je niet gezond bezig, maar je hongert jezelf ook niet uit denk... ?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:22

Ik probeer de TS gewoon informatie te geven die klopt, is gebaseerd op adviezen van diëtistes of wetenschappelijk onderzoek. Je moet je niet persoonlijk aantrekken dat ik tegen je in ga omdat jouw informatie niet klopt. We verschillen in het feit dat jij zegt dat als je je goed voelt er niks aan de hand is. DAT is fout.

En het was maar een voorbeeld, ik zeg niks fouts . Het was even het eerste duidelijke voorbeeld wat in me opkwam. Is daar iets mis mee dan?

Over de kcal die je noemt: kan prima. Als jij gemiddeld maar op een gezond aantal kcal uitkomt en daarbij gebalanceerd eet.
Genoeg mensen die op advies van trainer/dietiste zo'n dieet doen.

Edit: Bovendien heb ik een middel gegeven om haar kcal goed te meten, om over/onderschatten te voorkomen. Meten = Weten.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-04-18 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:25

SusanH schreef:
Myrth97: een BMR van 1000? Hoe klein en licht ben jij?


Heb dat een jaar of 3 geleden laten bereken, zal idd nu wat hoger zijn gezien er qat kilootjes bij zijn gekomen (ik ben 1,55 en toen woog ik zo’n 42 kilo, inmiddels wel een stukje meer)

Het lijkt me toch iig belangrijk dat je een stuk boven dat BMR zit toch? Zelf krijg ik elke dag best veel binnen, maar ik doe ook een hoop op een dag (gemiddeld 20.000 stappen, dus dat vraagt wel wat extra voeding lijkt me)