Orthomoleculair voedingsdeskundige

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:41

Hallo!

Al zo'n 2 jaar kamp ik met vermoeidsheidsklachten, darmklachten, gewrichtspijn, misselijkheid, en ga zo nog maar even door. Mijn vermoeidheidsklachten zijn hierbij het ergst en ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee.
De afgelopen jaren heb ik meerdere keren bloedonderzoeken gehad, en deze zijn er altijd positief uit gekomen, de conclusie is dan ook altijd dat er niks mis is met mij, maar toch voel ik mij belemmerd in het dagelijks leven.
Mijn plan is nu dus om een voedingsdeskundige in te schakelen, omdat er misschien daar wel iets scheelt. Ik vroeg mij daarom ook af of er mensen zijn die misschien ervaringen hebben met een orthomoleculair voedingsdeskundige. Het klinkt allemaal wel goed, maar het is aan de prijzige kant, dus ik wil het wel zeker weten.
Andere ideeën zijn ook van harte welkom!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:59

Mijn man is orthomoleculair suppletie adviseur, je mag me wel een pb sturen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:52

ik zou iig gaan voor een orthomoleculair voedingsdeskundige die minimaal de opleiding voeding en dietetiek heeft gedaan, in plaats van een zelf benoemd voedingsdeskundige. Bij de eerste weet je dat ze iig een basisopleiding hebben gehad, in het tweede geval is er totaal geen enkele criteria waar ze aan moeten voldoen.
De naam diëtist is beschermd, dus als je een orthomoleculair dietist zoekt dan weet je zeker dat je iemand hebt met een opleiding.
http://www.orthomoleculairdietisten.nl/
Het wordt dan als het goed is ook nog eens vergoed door je basisverzekering (let op eigen risico)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:09

Ook de term 'orthomoleculair' is onbeschermd.

Wat ook een nuttige website is is die van de beroepsvereniging - mensen moeten aan een pittige serie eisen voldoen om lid te mogen zijn.
Lidmaatschap geeft ook (mogelijkheid tot) vergoeding door de zorgverzekeraars.

www.mbog.nl

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:12

Doe goed onderzoek naar een geschikte behandelaar. Je mag jezelf het zomaar noemen, dus veel kwakzalvers op de loer.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:14

Ik zou het in jouw plaats niet in de orthomoleculaire hoek zoeken TS.
Lees je eerst eens goed in deze materie in. Kijk naar de claims die ze maken en de effectiviteit van hun behandeling ( die blijkbaar behoorlijk duur zijn zoals je zegt). Simpelweg beginnen bij een neutrale bron als wikipedia bijvoorbeeld.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:24

Janneke2 schreef:
Ook de term 'orthomoleculair' is onbeschermd.

Wat ook een nuttige website is is die van de beroepsvereniging - mensen moeten aan een pittige serie eisen voldoen om lid te mogen zijn.
Lidmaatschap geeft ook (mogelijkheid tot) vergoeding door de zorgverzekeraars.

http://www.mbog.nl


jup, dat weet ik. Maar dan is het iig iemand met een duidelijk onderbouwde kennis van voeding. Het orthomoleculaire stuk vind ik nog schraal qua onderbouwing gezien de onbeschermde titel.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:50

Hmm, ja, voeding is helaas nog steeds een ondergeschoven kindje in de reguliere geneeskunde. Bij een auto snapt iedereen dat diesel in benzineauto gooien geen goed idee is. Maar gek genoeg moeten mensen wel alles maar kunnen verbranden. En dan kom je al snel terecht in de “alternatieve” hoek en de mensen die ook wel als “kwakzalvers” worden weg gezet.

Ok, er zitten ook zeker wel kwakzalvers bij, maar er zijn ook wel degelijk aanbieders die iets extra kunnen bieden waar regulier het laat afweten.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb veel baat gehad bij een consult bij deze dame:
http://www.centrumdewetering.nl/

De uitkomst voor mij is dat ik rest van mijn leven koolhydraten (bijv. brood, pasta, aardappels, jam) gescheiden moet eten van dierlijke eiwitten (vlees, vis, eieren). Er moet minimaal 1,5 zitten tussen het ene en het andere.
Het lichaam heeft even nodig om op te schonen en geheel om te schakelen. Maar sindsdien ben ik van mijn vermoeidheidsklachten af, en nog een hele reeks klachten waarvan ik (nog) niet wist dat ik ze had.

Mijn advies is dus om in elk geval te beginnen met het scheiden van de koolhydraten en dierlijke eiwitten. Dat is in elk geval al minder belastend voor je lichaam. Na een week of 3-4 moet je dan al wel verschil kunnen voelen.
Tevens heeft het weglaten van melkproducten mij enorm geholpen.

Als je meer informatie wil over mijn dieet, mijn PB staat voor je open.

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:07

Het weglaten van melkproducten heeft mij veel goed gedaan. Geen opgeblazen buik meer en minder vermoeid ondanks dat ik geen melk intolerantie heb.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:17

Citaat:
Het orthomoleculaire stuk vind ik nog schraal qua onderbouwing gezien de onbeschermde titel.

Eh...?
Een onbeschermde titel is een juridisch iets. (Om die juridische status te krijgen zijn er een x aantal stappen nodig, zoals gang naar de rechter, etc.)

De wetenschappelijke onderbouwing van de orthomoleculaire kennis is uiterst grondig. (Curcumine heeft zoiets als 10.000 hits op pubmed, dat is echt iets anders dan 'mijn oma zei al dat het zo goed was'. Al heeft oma dus volstrekt gelijk gekregen.)

En verder een historische dan wel 'menselijk, al te menselijke' kwestie: Linus Pauling was geen arts.
Weliswaar iemand met de Nobelprijs voor biologie, maar geen arts.
"Van mijn erf af!!!"
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-04-18 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:19

Ik raad Rianne Janssen van 'by Rhiannon' aan. Gediplomeerd, kundig en ervaringsdeskundige, en heeft mij fantastisch geholpen!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het orthomoleculaire stuk vind ik nog schraal qua onderbouwing gezien de onbeschermde titel.

Eh...?
Een onbeschermde titel is een juridisch iets. (Om die juridische status te krijgen zijn er een x aantal stappen nodig, zoals gang naar de rechter, etc.)

De wetenschappelijke onderbouwing van de orthomoleculaire kennis is uiterst grondig. (Curcumine heeft zoiets als 10.000 hits op pubmed, dat is echt iets anders dan 'mijn oma zei al dat het zo goed was'. Al heeft oma dus volstrekt gelijk gekregen.)

En verder een historische dan wel 'menselijk, al te menselijke' kwestie: Linus Pauling was geen arts.
Weliswaar iemand met de Nobelprijs voor biologie, maar geen arts.
"Van mijn erf af!!!"


Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :) ik ben niet tegen orthomoleculair, maar ik vind het zoeken naar een orthomoleculair arts/voedingskundige/enz erg complex omdat iedereen zichzelf die titel mag aanmeten. Ik mag morgen een bordje in mijn tuin zetten en me orthomoleculair voedingsdeskundige noemen, niemand die me daar op afrekent.
Je kan dus aan die titel geen kwalificaties aflezen. Aan de titel dietist kun je iig aflezen dat iemand een HBO opleiding voeding en dietetiek heeft afgerond. Het zegt uiteindelijk ook niet alles, maar het is iig met enige kwalificatie.
Dus zou ik eerder voor een orthomoleculair dietist gaan als voor een orthomoleculair voedingskundige. Omdat je aan het woord orthomoleculair niks kan hangen aan kennisniveau. En aan het woord dietist wel.

Was dus niet mijn bedoeling om iets te vinden van orthomoleculaire geneeskunde, sorry!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:45

:) No hard feelings! Dank je wel!

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:29

Linus Pauling ontving de Nobelprijs voor de scheikunde (en voor de vrede), niet voor de biologie.
Even een kleine correctie in je betoog :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:53

Dank je wel...!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:51

Zelf al eens een voedingsdagboek scherp bijgehouden? Bij mij bleken in ieder geval citroenzuur en carrageen grote boosdoeners. Carrageen (E407) slaat op mijn darmen en citroenzuur (E330 tm E333) maakt me moe. Heel erg moe.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Orthomoleculair voedingsdeskundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 02:04

Ik zou er wel naar kijken. Of iemand bevalt en je past, weet je vaak toch pas als je er al komt, ongeacht titel, diploma's etc.

Ik liep bij een dietiste in het zkh en vond haar vrij simpel qua advies, waar het voor mij juist wel van belang is.

Later zelf dingen gaan uitzoeken en met mede patienten gesproken. Juist de mensen die zich verdiepen en echt geinteresseerd zijn, kunnen vaak toch erg goed advies geven. Het is absoluut niet altijd aan diploma's gebonden, maar ook echt interesse en verdieping. Maar ook een match die je met een behandelaar hebt. Als iemand alleen maar kan zeggen; dat moet je niet eten, dat wel. Of; dat is niet gezond, schiet het vaak niet op. Iemand moet met je meedenken en je begeleiden. Zoals ik teveel suikers gebruikte, had ik meer baadt gehad bij begeleiding.

Daarbij is door het internet al heel veel informatie beschikbaar voor Jan en alleman. Dat heeft zo zijn voor-en nadelen, maar daardoor kun je zelf ook in ieder geval naar ervaringen op zoek gaan, voor je zomaar iets doet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:44

Ts, ben je inmiddels al geweest bij een deskundige op voedingsgebied ?