Angst om te slapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 03:18

Lig alweer wakker en zit er nu helemaal doorheen.

Afgelopen week was ik op vakantie. Werd ziek. Dus toen ik maandagavond ineens niet meer kon slapen, dacht ik dat het daardoor kwam. Ik ging trillen over m’n hele lichaam. Niet meer van de kou. Veel paniek in m’n lichaam. Dinsdagnacht weer hetzelfde. Merkte dat ik niet meer durfde door de nacht ervoor. Voelde me toen zo rot. Al kreeg ik gedurende de nacht toen de paniek er grotendeels uit, waardoor ik alleen nog een iets versnelde hartslag had. Heb die nacht nul minuten geslapen, maar wel rustig in bed gelegen. Woensdagnacht ook redelijk rustig gelegen, maar nul minuten geslapen.

Dacht, als ik straks in m’n eigen bed lig, is het allemaal prima. Maar het zit nu tussen m’n oren denk ik. Lig nu al 2 uur te trillen. Ben er nu dus maar even uitgegaan. Ben nu echt wanhopig, want ben bekaf. Herkent iemand dit en weet iemand wat te doen?
Iets van griep is uitzitten en gaat vanzelf over, maar de onzekerheid dat ik niet weer wanneer/of ik weer normaal kan slapen.. -O-

Hopelijk klinkt het een beetje logisch. Net vliegreis achter de rug dus ben kapot..

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 03:53

Misschien ben je door de vliegreis wel wat uit je ritme.
En verder, relax:) Heb je wel eens ontspanningsoefeningen gedaan?
Kan goed helpen.

Ik slaap ook al een poosje heel slecht, nu omdat ik ziek ben en mijn ritme omgegooid is. Maar het zij zo.
Ik rust toch wel uit zo en dat slapen komt wel weer. Bij jou ook;)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:52

Paniekaanval? :) Even langs de dokter voor iets kalmerends, dan kom je hopelijk uit die vicieuze cirkel. Beterschap!

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:28

Vannacht op de bank in slaap gevallen. Toen m’n vriend me net wakker maakte, was ik als een kind zo blij.
Overwoog ook de dokter even te vragen om iets kalmerends, maar vind ik ook weer zo overdreven.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:32

Je kunt bij kruidvat valeriaan tabletjes halen. Homeopathisch maar heeft bij mijn paniekaanvallen wel gewerkt!
Wat je in elk geval goed moet onthouden en tegen jezelf zeggen: er gebeurt niets. Het is heel eng en het voelt heel naar, maar je lichaam staat in stress stand, en dat is iets natuurlijks. Het is niet schadelijk, alleen maar heel vervelend.

Als het gebeurt, probeer dan rustig je ademhaling te tellen. 5 seconden in door je neus, 5 seconden uit door je mond. Goed tellen!

Bob ross filmpjes kijken helpt mij altijd om m'n hartslag omlaag te krijgen trouwens. :) Ben daar al meerdere malen mee in slaap gevallen.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:38

Ik heb toevallig pas een Bob Ross filmpje gekeken. Toen zei ik al, goh, je wordt hier zo zen van.
Zal wel even wat valeriaan tabletjes halen. En wat kamille thee.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 03:18

Valeriaan leek te helpen. Deed een mindfulness oefening en leek voor het einde al redelijk weggedut. Trilde niet. Alleen toch niet slapen en nu uurtje later is het trillen weer terug en zit ik weer op de bank. Overweeg haast een oxazepam te pakken van m’n moeder morgen :=

Wat is dit een irritant iets zeg. En voel me dan ook zo schuldig naar m’n vriend, want die slaapt natuurlijk ook al bijna een week slecht.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 03:40

ik ben ook nog wakker! is zo klote... bij mij wil mijn lichaam wel maar mijn hoofd niet!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 04:09

kan het niet door de vakantie komen? tijdverschil?
Mijn dochter heeft het ook, als ze naar een andere tijdzone gaat en later weer terug.
zij neemt slaappillen om in het ritme te komen.

Wat ikzelf doe, is of een simpel spel op mijn telefoon, word cookies
maakt dat ik op een zeker punt in slaap val. (ben nu wakker omdat ik vanmiddag geslapen heb)

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:33

Selina schreef:
Valeriaan leek te helpen. Deed een mindfulness oefening en leek voor het einde al redelijk weggedut. Trilde niet. Alleen toch niet slapen en nu uurtje later is het trillen weer terug en zit ik weer op de bank. Overweeg haast een oxazepam te pakken van m’n moeder morgen :=

Wat is dit een irritant iets zeg. En voel me dan ook zo schuldig naar m’n vriend, want die slaapt natuurlijk ook al bijna een week slecht.


Ik zou die oxazepam niet meteen pakken in jou situatie.. niet banketstaaf bedoeld maar dit is pas recent begonnen en snap heel goed dat het ontzettend vervelend en frustrerend en vermoeiend is maar je bent uit je ritme of het zit tussen de oren. Wat ik best logisch vind.. Je hebt dit een keer gehad, 2 de keer was je er bang voor dus gebeurde het weer en ja ga zo maar Door. Die cirkel blijft zo doorgaan en oxazepam of eigenlijk alle pammetjes zijn best verslavend dus daar zou ik mee opletten. Wat ik hiermee bedoeld is.. Als je er nu eentje pakt. Okee geen probleem. Waarschijnlijk slaap je goed en ga je het daarna zonder proberen. Maar wat als het zonder niet kan en je overweegt weer een oxazepam te nemen? Dadelijk blijf je daar in hangen. Ik klinkt misschien heel dramatisch maar ik zou er toch wel mee opletten. Sterkte TS!

Misschien nog een stom ding maar kan je vriend hierin iets betekenen voor je? Dat jullie bijv optijd naar bed gaan en een filmpje opzetten waar je niet te veel bij na hoeft te denken. Gewoon lekker luchtig en dat je ondertussen al probeerd in te slapen terwijl je tegen je vriend aan ligt? Wellicht kan het je een veiliger gevoel geven? En als jullie optijd naar bed gaan daarmee bedoel ik dat hij misschien nog helemaal niet moe is dus wakker blijft terwijl jij in kan slapen. Vind ik zelf altijd een veiliger idee dan wanneer ik alleen wakker lig.
Hopelijk is het een beetje duidelijk en kun je er wat mee.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:09

Ik weet niet of je savond,s nog je smartphone gebruikt,maar het apje blauw licht filter is ook een goede in slaap valler ..eventueel koptelefoon op en relax muziek op youtube aan zetten.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 11:47

Vannacht nog kunnen slapen op de bank met de kat dicht tegen me aan.

Bartjeminoes: je hebt een goed punt hoor. Kan het beter op eigen kracht doen. Nadeel is wel dat ik overdag ook de gehele dag gespannen ben. Dus m’n lichaam krijgt geen moment rust.

Het gaat wel elke nacht beter dus kan inderdaad nog nasleep van de vakantie zijn. Was 2 uur tijdverschil overigens.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:58

Waarom op de bank??

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 12:05

tokedri schreef:
Waarom op de bank??


Voelde veiliger. En wilde m’n vriend niet lastig vallen met m’n getril.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:39

Op zich niets mis met naar de huisarts gaan en om slaapmedicatie te vragen voor een paar dagen. Voor verslaving hoef je niet bang te zijn als je het maar voor een paar nachten gebruikt en het voordeel is dat je ritme weer kan herstellen. Nu wordt slapen echt een 'ding' waardoor je steeds minder goed slaapt en overdag vermoeider raakt. Doordat je zo moe bent kun je je stress/spanning steeds minder goed reguleren waardoor je in een vicieuze cirkel belandt.
Wat ook te proberen valt is melatonine. Dit werkt vaak ook goed bij het herstellen van het ritme bij een jetlag. Gewoon te koop bij de drogist, volgens mij zijn er tegenwoordig ook tabletjes van 4 of 5 mg. Hele lage doseringen hebben meestal weinig effect.
Daarnaast altijd handig om te letten op een goede slaaphygiene, wat inhoudt dat je zorgt voor een goede afbouw van je dag waarbij je je hoofd en lichaam klaarmaakt om te kunnen gaan slapen. Daarbij helpt bv het vermijden van beeldschermen en fel licht of bv een ontspanningsoefening.
Succes!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:50

Herkenbaar, ik heb het soms ook. Heb het een tijdje heel erg gehad, en nu af en toe nog. Het gaat dan meestal na een paar dagen weer over.
Gewoon in je bed blijven liggen en bedenken dat als je gewoon ligt je ook uitrust en je niet gaan ergeren aan het feit dat je weer niet kan slapen.

Ik zou niet gelijk hier oxazepam voor gaan nemen, zo’n heftige slaapstoornis klinkt het nog niet. Als het echt aanhoudt en je slaapt helemaal niet en kunt daardoor niet goed meer functioneren kan je misschien af en toe een temazepam gaan nemen. Maar je moet daar echt mee oppassen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:57

Ik heb een periode angst gehad net na de bevalling, toen ben ik ernstig ziek geweest door een zware infectie en was ik bang dat ik door slaapgebrek weer zo ziek zou kunnen worden. Ook was ik heel bang dat ik de baby niet zou kunnen horen. En juist door die angst om niet goed te kunnen slapen lag ik uiteindelijk hele nachten wakker. Wat mij erg heeft geholpen is loslaten, en idd bedenken dat ik ook rust pakte als ik lekker in mijn warme bedje lag. Als ik overdag erg moe was deed ik een dutje als de baby ook sliep. Het heeft wel wat tijd gekost. Maar het is mij gelukt om weer rustig te slapen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:02

Ik heb een tijd gehad dat ik liever niet wilde slapen (maar ik ben een makkelijke slaper, dus deed ik het toch) omdat ik erg vervelende nachtmerries had. Hond was recent overleden, dat was vrij traumatisch voor me, kennelijk. Op den duur ben ik muziek gaan luisteren voor het slapen gaan. We zijn nu bijna 5 jaar verder en ik doe het nog steeds.

Ik heb een wekkerradio met een ipod docking station, dus ik luister gewoon mijn eigen muziek. Ik zet 'm aan op de sleep modus, voor ongeveer 90 minuten. Sindsdien nooit meer van die schokkende nachtmerries gehad.

Wat betreft die hartslag; eet 's avonds gewoon zo weinig mogelijk suikers. En overdag lekker veel bewegen. Zodat je ook met een moe lichaam op bed gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:08

Muziek kan echt goed helpen :j onze dochter kan ook niet inslapen zonder muziek. Geeft haar rust.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Angst om te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 13:17

Ik slaap al jaren met muziek, zonder dat durf ik niet te slapen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:22

En hulp zoeken? Paniekaanvallen en ook overdag gespannen is gewoon reden voor een afspraak bij de huisarts hoor.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:43

Selina schreef:
Vannacht nog kunnen slapen op de bank met de kat dicht tegen me aan.

Fijn...!
'Katten verspreiden stilte.'
Citaat:
Bartjeminoes: je hebt een goed punt hoor. Kan het beter op eigen kracht doen.

'Pammen' hebben nog al wat nadelen - de drogist heeft betere middelen. (Valeriaan, GABA, L-Glutamine, salvia officinalis en de lijst is nog langer.)
Citaat:
Nadeel is wel dat ik overdag ook de gehele dag gespannen ben. Dus m’n lichaam krijgt geen moment rust.
Oej...
Dat is nog wel meer dan een slaapprobleem...!
Citaat:
Het gaat wel elke nacht beter dus kan inderdaad nog nasleep van de vakantie zijn. Was 2 uur tijdverschil overigens.

'...dat was dan een dure vakantie', ipv rust geeft het ellende.

En er is een slaapprobleem/ stoornis, waarbij het verschuiven van het dag/nachtritme maar moeizaam lukt.