Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:23

Dag Bokkers

Ik ben er 2 weken geleden achter gekomen dat ik niet 1 maar 2 kindjes verwacht! Wauw we zijn superblij en we hebben ook heel veel zin in de komst <3. Het is een dichoriale diamnotische tweeling en ik ben nu 12 weken zwanger.

Maar ik merk ook dat er wat angsten en onzekerheden bij me aan het groeien zijn, wat nou als ze veel te vroeg worden geboren, wat als ik zelf complicaties krijg zoals diabetes of vergiftiging etc.

Ik lees het tweelingenboek en veel informatie op internet maar ik merk dat ik het fijn vind om mijn hart nog even te luchten :).

Zijn er misschien nog meer tweelingmama’s of tweelingzwangeren? Hoe hebben jullie de zwangerschap ervaren? Zijn jullie al vroeg gestopt met werken etc?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:50

Gefeliciteerd! Hier een tweeling van alweer bijna 2,5!

Als je Facebook hebt kan ik je de groep tweeling mama’s aanraden! Erg leuk om met andere zwangeren/tweelingmoeders contact te hebben, het is toch andere koek dan 2.

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:01

Gefeliciteerd! Wat een cadeau! Hoe voel je je verder?

Ik ben zelf nu ook zwanger van een twee-eige tweeling (jongen-meisje :)). Nu bijna 17 weken onderweg. Worden ons 2e en 3e kindje.
Ik heb tussen de 8 en de 16 weken niet veel gewerkt, omdat ik zo vreselijk ziek was. Sinds deze week weer volledig aan het werk: 32 uur per week als teamleider poli chirurgie.
Voel me nu goed en de tweeling doet het ook erg goed, dus wil voorlopig nog wel blijven werken. Ga met 30 weken volledig met verlof.
Merk tot nu toe weinig verschil met een eenling-zwangerschap, op het meer ziek na in het eerste trimester. En mijn buik.... die is al echt GROOT!

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 22:06

Ah wat leuk om te lezen! De facebookgroep ga ik opzoeken bedankt voor de tip!

Ik ben de eerste 10 weken echt behoorlijk ziek geweest veel overgeven en heel moe maar ik merk nu een kleine verbetering en moet eigenlijk alleen nog ‘s avonds overgeven. Ik heb de afgelopen weken wel gewoon gewerkt maar ben regelmatig wat eerder naar huis gegaan. Ik ga ook vanaf 30 weken helemaal stoppen maar daarvoor denk ik al wel minderen (ik werk 36 uur).

Ik heb nu om de 4 weken controle en dat wordt na 20 weken vaker. Is dat bij jullie ook ongeveer zo?

En adnil wat leuk een jongen en een meisje! Ik hoop daar stiekem ook een beetje op, al is alles welkom natuurlijk!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:09

Hoi, gefeliciteerd, tof :D

Zelf zal ik waarschijnlijk nooit een tweeling dragen, dat zou oprecht een wonder zijn :')

Wel ben ik zelf een tweeling, vrijwel volledig voldragen en zonder complicaties (ik was 53 cm en 3580 gram en mijn zusje 51 cm en 3290 gram) geboren met dik 39 weken. Mam heeft nergens last van gehad.

Mam was daarvoor zwanger van o.a. een zus, die kwam wel een paar weken te vroeg, i.v.m. zwangerschapsvergiftiging. Woog nog steeds 36 nog iets gram en was 52 cm.

Diezelfde zus heeft ruim 8 jaar geleden zelf een tweeling gehad, twee meisjes. Zwangerschap verliep geheel zonder problemen tot met krap 30 weken haar vliezen braken. De twee meisjes hebben het beide een paar weken erg zwaar gehad, ic/beademing/hartbewaking etc. Beide nog geen 40 cm en amper 2 kilo.

Dan heb ik nog twee serieuze exen die ook beide tweeling zijn, bizar ik weet het. Beide zwangerschappen verliepen geloof ik goed en zo goed als voldragen zonder complicaties. De meiden en jongens allen 50+ cm. en meer dan 3 kg.

Meestal gaat het dus gewoon goed, althans hier. Ik zou me dus hoogstens druk maken om het formaat en gewicht :')

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:11

Ik had toen lichamelijk werk en lag er rond 22 weken al helemaal uit geloof ik, behoorlijke bekkeninstabiliteit. En daarna nog diabetes maar dat heeft me niet beperkt.

Maar luister wel echt naar je lijf!

Lees toch best aardig wat verhalen met complicaties, meer als met eenling in ieder geval. Maar vaak gaat het gewoon goed en ze houden je goed in de gaten.

Wij hebben ook jongen en meisje, toch meest voorkomende combi geloof en ook erg leuk.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:12

Ik heb ook een tweeling 2 meisjes 1 eiign Ze zijn 5 december 2 geworden. Vanaf 29 weken ben ik gestopt met werken.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:13

Ik heb ook aardig wat complicaties gehad maar denk niet dat je je bang moet laten maken.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 22:15

Pinacolada schreef:
Ik had toen lichamelijk werk en lag er rond 22 weken al helemaal uit geloof ik, behoorlijke bekkeninstabiliteit. En daarna nog diabetes maar dat heeft me niet beperkt.

Maar luister wel echt naar je lijf!

Lees toch best aardig wat verhalen met complicaties, meer als met eenling in ieder geval. Maar vaak gaat het gewoon goed en ze houden je goed in de gaten.

Wij hebben ook jongen en meisje, toch meest voorkomende combi geloof en ook erg leuk.


Ah ook een jongen en meisje leuk joh! Hoe ben je er achter gekomen dat je de diabetes had? Met een standaard onderzoek of had je klachten?

Ik vind het fijn om te lezen dat het gelukkig heel vaak goed gaat maar het is wel goed om een beetje op mijn lichaam te letten en welke signalen ik op moet letten :)

En aillil wat bizar hoeveel tweelingen jij in je omgeving hebt joh! Bijzonder zeg!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:17

Diabetestest was standaard in ziekenhuis bij tweelingzwangerschap, is dat niet overal zo?

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:19

Ik heb iedere 2 weken controle bij de gyn. Gynaecoloog geeft aan dat met de meeste tweelingzwangerschappen vanaf de 20 weken er afgebouwd wordt met uren.
Hier ook beleid dat, wanneer de kindjes nog niet geboren zijn, de bevalling/de keizersnede gepland wordt met 37 weken.
Merk dat dat ook overal wel anders is.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:21

Wat leuk Gefeliciteerd.Ik heb een tweeling J/M van 6 jaar .Ik ben 38 weken en 1 dag zwanger geweest,zonder rare dingen.Kindjes waren goed op gewicht.Wel gestopt met 5 maanden(werk in de paarden en koeien) want ik had 1 kindje hoog zitten die mijn ribben omwijd duwde..Ik kon weinig meer de laatste weken want was echt heel dik maar vond het heerlijk om te broeden.Ik vond het wel spannend ,je hoort en leest zoveel verhalen.Ik was ook wel bang dat er misschien maar 1 zal overleven.Wij hadden alles doorgepraat qua bevallingen en wat er kon gaan gebeuren.Mocht kindje 1 meegenomen worden na de bevalling voor onderzoek of iets zal mijn man meegaan en zal ik nr 2 zonder hem laten komen.Gelukkig ging alles goed en was het echt zo gaaf om mee te maken(ik heb gelijk gezegd ,dit wil ik nog eens meemaken en dat hebben we 1,5 jaar later ook beleefd met nog 1 kindje.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 22:39

Ik denk inderdaad dat er per ziekenhuis best wat verschillende protocollen zijn! Mijn gynaecoloog gaf aan dat ze niet bij een bepaalde zwangerschapsduur de bevalling gaan inleiden maar dat ze kijken naar individuele gevallen.

Sarino wat goed dat jullie al goed hadden nagedacht over een bevallingsplan. Dat wil ik ook nog doen! Klinkt alsof je een zware maar fijne zwangerschap hebt gehad.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:02

Ik ben een tweeling moeder van een zoon en dochter, die zijn nu inmiddels 21 jaar.

Ik had een voorbeeldige zwangerschap, niet misselijk, de baby's groeiden goed. Wel last gehad van bekkeninstabiliteit. Ze zijn met 36 weken geboren (spontaan, niet ingeleid). Ze hoefden niet in de couveuse. mijn zoon woog 2450 gram en mijn dochter 2400 gram.

Ik was tijdens de zwangerschap wel veel moe, ik kon wel de hele dag slapen. Ik sliep bijna iedere nacht wel 12 uur. Ik denk dat ik hierdoor juist goed mijn rust heb genomen.

Is het je eerste zwangerschap? Veel mensen vragen mij altijd of het niet erg zwaar was na de geboorte een tweeling te voeden ed. Maar het was mijn eerste worp, dus ik wist niet beter. Ik nam er één aan de borst en de ander legde ik naast mij neer en gaf die tegelijkertijd de fles. Je wordt er erg handig in. De eerste weken zijn wel erg druk, omdat je drie uur tussen de voedingen hebt en dan heel kort tijd hebt om tussendoor wat te doen: in bad doen, verschonen, hond uit laten, eten ed (als je nl. klaar bent met voeden en verschonen, ben je al weer 1,5 uur verder). Maar dat is maar een paar weken, daarna heb je wat meer tijd tussen de voedingen door. Daarom deed ik ze wel tegelijkertijd voeden, anders heb je helemaal geen tijd tussendoor. Als er dus één wakker werd voor de voeding, maakte ik de ander ook maar wakker.

Ik heb daarna nog een dochter gekregen, de tweeling was toen 1,5 jaar. Ik ben blij dat ik eerst de tweeling kreeg en daarna een eenling. Andersom was denk ik echt wel crisis geweest.

Mijn advies is, luister naar je lichaam, neem je rust en na de bevalling als je geen zin hebt in veel bezoek zeg dat gewoon, je heb je energie nodig voor de kinderen.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:11

Ja inderdaad slapen en altijd honger(nee,was geen trek haha) in de zwangerschap.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Zwanger van een tweeling, hoera en help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 09:05

Het is ook mijn eerste zwangerschap dus dat scheelt denk ik wel omdat ik straks niet beter weet inderdaad! Ik wil graag borstvoeding geven maar heb ergens in de zwangerschap daar al een afspraak over met een lactatiekundige hoe ik dat het beste kan doen met twee hongerige baby’s. Anders ben je de eerste weken inderdaad alleen aan het voeden! Gelukkig is mijn vriend na de bevalling minimaal 2 weken vrij.

Ik slaap nu elke nacht ook wel ruim 10 uur en soms ook ‘s middags nog een uurtje dus ik hoop ook dat dat genoeg rust nemen is voor nu! Verder herken ik dat honger hebben ook heel erg, ik ben tot nu toe alleen nog maar afgevallen ook door het overgeven maar ik word wakker met enoooorme honger haha.