Visallergie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:14

Ik eet erg graag een visje, een lekker bakje kibbeling schollethe etc.
Helaas is mij iets opgevallen waardoor ik ben gaan nadenken.
Ik heb nu ca 3 keer een soort van griep ofzo gehad na het eten van een portie kibbeling.
De eerste keer dat ik mij ervan bewust ben is vorige jaar juli en oktober geweest en nu gister/eergister alweer.

Ik heb dan middags kibbeling gegeten en avonds was ik soort van grieperig.
Moest overgeven en van onder kwam het ook snel genoeg eruit.
Had zowel kou aanvallen als zweetuibrekingen. Na het overgeven voelde ik mij psygisch ook niet oke.
Concentreren ging absoluut niet, werken of autorijden is onmogelijk op normale dingeb komen rare antwoorden oftewel mijn hersens willen niet functioneren.

Kan dit met het eten van vis te maken hebben of een soort van overload dat mijn lichaam zegt stop nu ben je pause nodig.

Als ik zon soort "griep" heb slaap ik veel en drink erg veel water en boulion.
Gister heb ik 2 liter water gedronken en ca 1.5 liter boulion. Dit is voor mijn gevoel niet alles eruit gekomen aan urine.

Dus wie heeft een idee

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:22

Waren ze wel goed? Toevallig geen griepje te pakken_ Gekeken naar het tijdsbestek.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:25

Vis was wel goed. Zowel in de zomer als gister hebben andere mensen ook dezelfde vis gegeten em die hadden geen last.

Griepje heb ik ook over nagedacht raar maar waar, vandaag ben ik weer fit

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:31

Histamine intolerantie zou goed kunnen.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:47

Hier een allergie voor vis, schelp en schaaldieren. Zowel contact allergie als voedingsallergie. Ik mag het dus niet aanraken en niet eten. Ik krijg er voornamelijk jeuk van. Maar als ik iets te veel eet word ik benauwd. Het ''probleem'' met allergieen is dat ze kunnen verergeren door gebruik/inname.

Kijk eens of je contact op kan nemen met een allergoloog. Of eventueel met de huisarts in overleg. Vis is bij mij via t bloed getest.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:26

Heb je dit alleen bij gefrituurde vis? Je zou eens kunnen kijken of je ook zo reageert als je vissticks bakt?

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 14:27

Dat is ook nog een idee. Vissticks eet ik alleen iet zo vaak. Tonijn in een salade heb ik bijvoorbeeld geen last van

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:52

Herkenbaar, niet precies hetzelfde als jij maar ik durf geen vis meer te eten, afgezien van zalm en tonijn waarvan ik weet dat het goed gaat. Maar tot 3x toe na lekkerbek of kibbeling héél beroerd geweest. Ik word een poosje (misschien een uur?) na het eten ervan ineens misselijk en dan gaat het heel hard. Mijn maag gooit alles eruit en blijft dat doen, tot er echt werkelijk geen druppeltje meer uit kan. Na de derde keer viel bij mij het kwartje dat het steeds na kibbeling/lekkerbek was en ik durf het gewoon niet meer aan nu. Word er echt té beroerd van.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:21

Word je ook geestelijk er raar van.
Dat je niet echt helder meer kunt denken enzo?

Bij mij begint het pas een paar uur na het visje. En ondanks dat ik het echt heerlijk vind wil ik het risico eigenlijk niet meer nemen.
En dinsdag avond heb ik dus ook alles eruit gegooit wat in mijn maag was. Ik denk dat het ongeveer 8 uur na het eten van vis was. Alsnog kwam dat er ook uit

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:43

Ik kan me dat niet herinneren, wel dat ik héél erg moe was na afloop, wat ik niet onlogisch vond vanwege het achter elkaar overgeven. De laatste keer zaten we 80km van huis en moesten nog terug. Heb echt onwijs vaak langs de kant van de weg in de bosjes staan spugen, ik had geen keuze. De tweede keer was ik met mijn zus in het zwembad na het avondeten. Werd misselijk, en wilde eerste niet daar op de wc gaan spugen maar had echt geen keuze. Toen ook gauw naar huis gegaan maar zelfs die 10/15 minuten in de auto moesten we nog een keer stoppen onderweg. Van de eerste keer kan ik me niet goed meer herinneren hoe of wat.

Wat ik wel weet is dat je allergisch kunt zijn voor een bepaalde soort vis soms gebruikt wordt voor kibbeling, maar aangezien dat niet altijd dezelfde soort vis is vind ik het lastig om daar iets over te zeggen. Mensen suggereerden bij mij ook dat het wellicht in de viskruiden kon zitten. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik er heel erg voorzichtig mee geworden ben.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:57

Ik heb afgelopen nacht dus ook bijna 12 uur aan 1 stuk geslapen. Wat voor mijn doen echt raar is. Door mijn werk word ik vaak al vroeg wakker ook als ik vrij ben.

Ik denk dat ik binnenkort mijn huisarts vraag om het eens te testen. Of wat de mogelijkheden zijn

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:10

hagelslag schreef:
Ik heb afgelopen nacht dus ook bijna 12 uur aan 1 stuk geslapen. Wat voor mijn doen echt raar is. Door mijn werk word ik vaak al vroeg wakker ook als ik vrij ben.

Ik denk dat ik binnenkort mijn huisarts vraag om het eens te testen. Of wat de mogelijkheden zijn


Mocht je iets wijzer zijn geworden houd ik me aanbevolen! Ik weet door vallen en opstaan inmiddels dat ik geen citroenzuur en carrageen verdraag maar dat heeft er beide maar mijn idee niet mee te maken en geeft ook een heel andere reactie. Mijn reactie op de vis is zo hevig dat ik dat niet met trial en error wil uitzoeken :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:15

Het zou me niet verbazen als het mogelijk is. Zelf heb ik vis nooit lekker gevonden tot een jaar geleden maar toen we het regelmatig gingen eten merkte ik op een gegeven moment dat ik enorm stekende buikpijn kreeg die uren duurde elke keer als ik vis at. Zowel de lekkerbekjes als een tonijnpizza geven die reactie. Ei reageer ik nu ook zo op.
Het is jammer maar er valt mee te werken.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:52

Mijn zoon had het toen ie ongeveer n jaar was.
In de ochtend n stukje kibbeling, alleen t witte, eind van de middag/begin van de avond, spugen tot ie van de wereld was.
3x opgenomen in t ziekenhuis, maar er nooit achter gekomen wat het geweest is.
Achteraf heeft ie alle keren kibbeling gehad.
Hij is nu 13, maar durf hem geen vis meer te geven, en hij vraagt er zelf ook niet om.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:16

@alwiene hoe reageer jij dan op de andere dingen?

@azmay na roerei heb ik altijd hoofdpijn.
Gewoon gebakken of gekookt kab ik ei wel eten maar met mate.
En het zou mij ook niet verbazen als het met vis te maken had mijn "griepje"

@tones
Jeetje dat lijkt mij naar om mee te maken!

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:25

Vis (en de meeste andere allergieen) zijn prima te testen. Ik ben op een hoop dingen getest op verschillende manieren. Plakkertjes test, priktest en via t bloed. :) vis (en schelp en schaaldieren) zijn bij mij via t bloed getest. Ik heb jaren lang genoten van vis. Vond t heerlijk.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:40

hagelslag schreef:
@alwiene hoe reageer jij dan op de andere dingen?


Van citroenzuur (En citraten) word ik moe, nou ja MOE, compleet uitgeput, nergens meer zin in ook. Alles overweldigend moe, dit treed soms meteen in, soms de volgende dag.

Carrageen slaat op mijn darmen, ik heb tijdenlang gedacht een vreemd soort melk/lactose intolerantie te hebben. Tot ik een melkvrij toetje at en toch meteen last kreeg. Zoeken wat daar in zat en toen uitgevonden dat in sommige gevallen melk/lactose allergie niet het probleem is maar de carrageen die in veel melkproducten zit. Gaan testen en ja hoor, ik blijk dus wel kwark en room etc te kunnen eten maar dan wel de varianten waar geen carrageen aan toegevoegd is.

Ik ben met nog meer E nummers aan het zoeken (citroenzuur verdraag ik trouwens ook niet in de natuurlijke variant) en gooi ze daarom op dit moment zoveel mogelijk uit mijn dieet. Maar die reacties zijn, hoe vervelend ook, beter te doen dan die ik dus op die kibbeling/lekkerbek heb.

Ik zat er vanmiddag nog even over te denken en vroeg me af: Wat als het een reactie is op een ander allergeen wat in hetzelfde vet gebakken is zoals bv weekdieren of schelpdieren? Ik heb een dergelijke reactie namelijk nooit gehad op bv vissticks of combino wat toch ook witvis is. Ik moet wel zeggen dat ik dat na die tijd niet meer heb durven eten. Maar ik eet zelf dus nooit schelp of schaaldieren of weekdieren dus zoiets zou kunnen verklaren waarom ik er alleen op die momenten last van krijg? Alleen mijn theorie qua weekdieren werd behoorlijk onderuit gehaald toen ik me besefte dat ik van een groenlipmossel als supplement geen dergelijke reactie heb gehad. Toch moet er iets zijn waardoor specifiek kibbeling/lekkerbek dat probleem geeft. Ik at vroeger ook graag visfriet maar heb daar nooit die reactie op gehad.

Is er stomtoevallig iemand die ervaring heeft met werken bij een visboer/viskraam en die mij kan vertellen in hoeverre die dingen (schaaldieren, weekdieren, kibbeling en visfriet) allemaal in dezelfde bak met vet gaan?

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 20:10

Oh jeetje dat compleet moe worden lijkt mij behoorlijk irritant!! Ik geloof dat ze bij de visboer waar ik het weg haal een ander sorrt vis nemen. Kabeljauw ofzo(ik heb geen ervaring welk soort het nu is)
En die schijnt beter te zijn voor kibeling als dat wat in vissticks zit

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:21

Ik herken het moe en duf zijn wel als een allergische reactie. Heb ik op veel producten.
Zonder de allergoloog was ik er nooit achter gekomen. Zou idd langs je huisarts gaan.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:55

superlotje schreef:
Ik herken het moe en duf zijn wel als een allergische reactie. Heb ik op veel producten.
Zonder de allergoloog was ik er nooit achter gekomen. Zou idd langs je huisarts gaan.


Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Heb jij uiteindelijk een reactie op bekende en geaccepteerde allergenen? Of zijn er ook dingen uitgekomen die minder bekend zijn? Ik heb nl. altijd het idee dat een allergoloog alleen maar kijkt naar wat ook met een test is aan te tonen en wat bekend is zeg maar als allergeen. Tot nu toe reageer ik op vanalles wat niet in de allergeneninformatie valt, dus zou daar weinig van verwachten eigenlijk. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:01

Ik. En heel gevoelig voor slecht frituurvet. Ik durf ook geen kibbeling te eten die bij de visboer uit het frituur komt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:14

Alwiene schreef:
superlotje schreef:
Ik herken het moe en duf zijn wel als een allergische reactie. Heb ik op veel producten.
Zonder de allergoloog was ik er nooit achter gekomen. Zou idd langs je huisarts gaan.


Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Heb jij uiteindelijk een reactie op bekende en geaccepteerde allergenen? Of zijn er ook dingen uitgekomen die minder bekend zijn? Ik heb nl. altijd het idee dat een allergoloog alleen maar kijkt naar wat ook met een test is aan te tonen en wat bekend is zeg maar als allergeen. Tot nu toe reageer ik op vanalles wat niet in de allergeneninformatie valt, dus zou daar weinig van verwachten eigenlijk. :)

Ken je het paraberk syndroom of kruisallergie? Ik heb reacties op voedingsmiddelen dankzij mijn hooikoorts.
Heb allergie voor noten, wat idd standaard bij de allergie-informatie zit. Helaas gooien ze het tegenwoordig ook overal door. Vond afgelopen week kersenijs met amandel-aroma. Waarom? ;(
Maar ook allergisch voor allerlei soorten groenten en fruit zolang ze rauw zijn. Ben getest met veel huidprikjes. Voor zover ik weet testen ze daarmee meer voedingsmiddelen dan vanuit buisjes bloed.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Visallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:14

Hier ook voedselallergieën (ook kruisallergieën), waaronder vis. Visallergie is bij mij dmv bloedonderzoek onderzocht, de rest prikjestest.
Omdat ik zoveel voedselallergieën heb, eet ik wel gewoon vis. Mijn reactie daarop is te overzien.
Ik krijg maag -en darmklachten van de allergieën, zowel acute als vertraagde reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:17

Alwiene schreef:
Herkenbaar, niet precies hetzelfde als jij maar ik durf geen vis meer te eten, afgezien van zalm en tonijn waarvan ik weet dat het goed gaat. Maar tot 3x toe na lekkerbek of kibbeling héél beroerd geweest. Ik word een poosje (misschien een uur?) na het eten ervan ineens misselijk en dan gaat het heel hard. Mijn maag gooit alles eruit en blijft dat doen, tot er echt werkelijk geen druppeltje meer uit kan. Na de derde keer viel bij mij het kwartje dat het steeds na kibbeling/lekkerbek was en ik durf het gewoon niet meer aan nu. Word er echt té beroerd van.

Ik heb exact hetzelfde. Verdraag ook alleen maar tonijn en zalm en word ontzettend ziek van de rest.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:22

@hagelslag ben jij nog iets wijzer geworden misschien in de afgelopen maanden? Ik heb steeds zo'n zin in vissticks, maar ik durf niet omdat ik dus niet weet wáár ik allergisch voor ben -O-