Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:12

En nee, dentofobie is geen bepaalde behandeling bij de tandarts, maar angst voor de tandarts.

Tot mijn 26e ging ik naar dezelfde tandarts. Dat was altijd ok, natuurlijk niet mijn favoriete hobby, maar het was nooit vervelend. Nu zat ik bij tandarts Oei in Heemskerk, en alleen de naam op de deur gaf altijd al een lach op mijn gezicht. Meneer Oei was ook nog eens heel vriendelijk en aardig, waardoor ik me nooit ongemakkelijk voelde op de stoel, ongeacht de behandeling. Zelfs als een behandeling wat pijnlijk was, kon ik redelijk rustig blijven liggen.

Sinds een paar jaar ben ik bij een tandartspraktijk in Almelo. Dit is een grote praktijk met meerdere tandartsen. De eerste keer kwam ik bij een man die slecht Nederlands sprak, maar hij was wel heel vriendelijk en ik voelde me wel goed bij hem. Totdat ik voor een controle ineens bij iemand anders op de stoel lag, en ik bijna een paniekaanval kreeg. Ik vond het niet tof dat ik in een andere ruimte lag en een nieuwe arts boven mn mond had hangen.

De keer erop heb ik maar een lorazepam genomen vooraf, om de spanning even de baas te kunnen. Dat ging best goed. We zaten overigens wederom weer bij een andere tandarts, en hij had een mooie prodentsmile, maar ook hij sprak matig Nederlands. Er werd nauwelijks uitgelegd wat ze deden en de arts en assistente waren constant in onverstaanbaar gebrabbel tegen elkaar aan het praten.
Afijn, 2 gaatjes, dus een afspraak maken, 2 maanden later...
Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder en ben ik eindelijk geweest door ziekte van mijn kant. Ik ben 2 keer ziek geweest en 2 keer mn afspraak moeten verplaatsen, en elke keer kon ik pas weer ruim een maand later terecht. Dat vond ik al een slechte zaak.

Dus, vandaag zat ik er eindelijk voor de 2 gaatjes. Gewapend met een lorazepammetje in mn bakkes, dacht ik dat ik er klaar voor was.
Totdat ik door de assistente, geen idee hoe ze eigenlijk heet, binnen werd geroepen en op de stoel werd gezet. Daar kon ik me alvast voorbereiden op wat komen ging, want de spuiten, boren, tangen en ander martelmateriaal lag al voor mijn neus klaar. Daar kon ik ongeveer 10 minuten naar staren, want zo lang zat ik te wachten. Ondertussen zei de assistente helemaal niks, en reed ze wat heen en weer op haar stoeltje achter me en ramde ze wat op het toetsenbord. Ik besloot om op te staan en weg te gaan, dit vond ik niet kunnen. Maar hey, gaatjes was nooit een probleem, dus dit kon ik wel aan.
Eindelijk kwam meneer prodentsmile binnen, waarvan ik overigens nog steeds de naam niet weet. Of ik een verdoving wilde, maar nee meneer prodent, ik doe dit altijd al zonder, dus kom maar op.
Meneer prodent is denk ik een introvert persoon, want al die tijd dat hij in mn mond zat te wroeten, zei hij niks. Dat maakte het al niet beter, en ik voelde me alsmaar slechter worden. Toen ineens tijdens het boren werd het gevoelig en daar schrok ik van en ik moest huilen. Hij vroeg of het pijn deed, nee dat was het niet, ik voelde me gewoon ongemakkelijk, maar hij keek me aan als in 'ikke niet snappen' en zei direct 'de vlgende keer beter verdoving nemen'.
Zucht, jij bent de eerste waarbij ik me zo klote voel, dus ga nou niet aankomen met verdoving en oliebol. Nja, toch even doorgezet, goed ademhalen en proberen te ontspannen. Niet makkelijk als er tampons in je strot worden gedrukt en je loopt te gorgelen omdat je nog een beetje verkouden bent. Ik begon ook te kokhalzen, dat vonden ze blijkbaar vervelend want dat zag ik aan hun reactie. SORRY dat ik niet de perfecte patiënt ben, zucht... Ik werd ook niet gerustgesteld, nja een tel een hand op mn schouder, maar dat had geen effect natuurlijk...

Nou, ik heb gaatje 1 overleefd. Maar no way dat ik hem nog 1 minuut langer in mn mond laat poeren, dus met tranen zeg ik dat ik naar huis wil NU. Zegt prodent:'Volgende keer moet je maar even een verdoving nemen dan.' Het enige wat ik nog wilde schreeuwen was 'JIJ BENT DE ENIGE DIE EEN VERDOVING NODIG HEEFT PRODENT!' maar ik zei maar niks...

Dus, ik ben boos weg gelopen, meneer prodent met vraagtekens boven zijn hoofd achter gelaten, maar dat interesseerde me geen moer. Ik was zo boos, op mezelf, dat ik het zover heb laten komen en eerder naar mijn gevoel had moeten luisteren. Maar ook boos dat ze voor mijn gevoel de patiënten zien als lopende band werk en totaal niet persoonlijk zijn. Nu kan ik ze nog een brief op poten sturen, maar dat heeft geen nut, want ik wil daar toch niet meer heen. Ik ga nu rap op zoek naar een andere tandarts met enige persoonlijkheid en iemand die me een goed gevoel kan geven, want ik heb flink wat stappen terug gedaan betreft mijn tandartsbeleving.

Goof

Berichten: 28807
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:16

UHm, die man heeft waarschijnlijk geen idee wat jouw probleem (met hem) was, dus ik vind het niet helemaal eerlijk dat je boos bent weg gelopen.
Het is nu achteraf praten, maar als je tijdens het behandelen aangeeft je rot te voelen doen ze daar echt wat mee. Ik geef van tevoren altijd aan (nutteloos trouwens, want ze weten het toch al) dat ik echt angst heb voor de tandarts en of hij aub wil benoemen wat hij doet want dan weet ik wat ik kan verwachten. het is nog steeds mijn hobby niet, maar die man doet vreselijk zijn best om mij op mijn gemak te stellen.
Communicatie is het sleutelwoord ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:18

Oostzaan is te ver weg zeker? Il heb echt een super fijne vrouwelijke Nederlandse tandarts die zoooooo fijn is bij angst. En het meeste kan verdoven zonder naalden.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:19

Joolien, wil met liefde en plezier mijn tandarts aanbevelen alleen je woont een beetje uit de buurt. Knuffels en hoop dat je een goede mensvriendelijke vind. En vergeet vooral niet te zeggen dat je een tandarts eng vind

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:23

Communicatie is key.
Als je aangeeft dat je je ongemakkelijk voelt omdat je niet weet wat er gaat gebeuren had het wellicht heel anders gelopen.

Als je bij een Nederlandse tandarts wil die heel veel geduld heeft en de tijd voor je neemt, mijn vriendin zit in Deventer en is heel fijn. Blijft communicatie alsnog belangrijk.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:28

Joolien, gratis tip: dr. Mensinck-claes in Almelo. Vlaamse mevrouw met een kleine praktijk aan huis, super lief en super geduldig en ook nog een goede tandarts! Heeft mij van de angst afgeholpen. Zit aan de reggestraat. Ze neemt volgens mij geen nieuwe patiënten, maar als je jouw verhaal verteld wil ze je misschien nog wel zien... :(:)

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:28

Nou nou, wat een drama. Kan me er iets bij voorstellen, maar maak bij een nieuwe tandarts aub gelijk je wensen goed duidelijk.Dat is voor jou en de arts wel zo prettig. Geloof niet dat de fobie nu pas ontstaan is door deze arts. Het was al sluimerend aanwezig, en nu geef je deze arts de''schuld''. En die vraagt zich waarschijnlijk af waarom die huilende patient geen verdoving wil? Dus: communiceren!

leeslampje

Berichten: 1113
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:29

Wat ontzettend rot dat je zo'n slechte ervaring had.

Ik snap alleen niet helemaal dat je voor een tandartspraktijk (met meerdere tandartsen) hebt gekozen als je bang kunt zijn voor de tandarts. Dan is het toch veel fijner om een vaste tandarts te hebben, en je aan te sluiten bij een heel kleine praktijk of zelfstandige tandarts? Daar zou ik nu ook naar zoeken als ik jou was.

Ben het verder met Goof en Upendo (en nog een paar bokkers) eens: communicatie is de sleutel... dus geef bij je nieuwe tandarts van tevoren aan dat je hier last van hebt/kunt hebben.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:33

Heel vervelend natuurlijk dat het zo gelopen is en dat je je niet fijn voelde bij wat er gebeurd is. Maar feitelijk lees ik niet zo veel vreemds. Behalve dat de klik er niet is tussen jou en de betreffende tandarts. De oplossing lijkt mij simpel, op zoek gaan naar een andere en bij je zoektocht duidelijk selecteren op een arts die vertelt wat hij doet en je gerust kan stellen. Kortom, eentje waarbij jij je fijn voelt. Om dit gelijk als dentofobie te bestempelen en daar de tandarts ook nog de schuld van te geven lijkt mij wat overtrokken en niet helemaal eerlijk naar de tandarts toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:35

Maar wat heeft die tandarts nou feitelijk verkeerd gedaan behalve jouw gedachten niet kunnen lezen?

Janneke2

Berichten: 22760
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:38

Citaat:
UHm, die man heeft waarschijnlijk geen idee wat jouw probleem (met hem) was, dus ik vind het niet helemaal eerlijk dat je boos bent weg gelopen.
Het is nu achteraf praten, maar als je tijdens het behandelen aangeeft je rot te voelen doen ze daar echt wat mee

Ja - een goede tandarts zal dat inderdaad doen.
Citaat:
Communicatie is het sleutelwoord ;)

Ehm - hoe communiceer jij in de tandarts stoel...?

Accoord, op het moment dat meneer prodent er nog niet was viel er in principe te communiceren - maar als je met je mond open ligt en 1 beweging jou kan schaden wordt het beslist ingewikkelder, zo is mijn ervaring.

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:39

Als jij je mond dichtdoet kunnen ze niet verder met hun behandeling. Kun je daarna je zegje doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:40

Het is ook zo hoor, dat ik het beter had moeten zeggen. Maar omdat ik altijd bij een tandarts zat die dat deed, ging ik er eigenlijk vanuit dat iedere tandarts zo werkt. Beetje naïef misschien, maar goed. Ik wilde eigenlijk ook geweoon al vooraf de ruimte uit lopen om op zoek te gaan naar en ander, maar dat heb ik dus niet gedaan... En ja, ik heb wel geprobeerd uit te leggen wat er mis was, ik vond het niet fijn om niet de controle te hebben en dat ik het eng vond. Maar hij zei toen enkel dat hij wel de controle had en dat ik maar op hem moest vertrouwen.

En nee, ik heb niet direct dentofobie, dat was ook met een knipoog bedoeld ;)

Leeslampje, ik was nooit bang voor de tandarts ;)

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Bedankt meneer de tandarts voor dentofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:46

Wat vervelend allemaal. De praktijk past niet echt bij je, zeker als je elke keer een andere tandarts en assistente krijgt. Kan je niet bij een kleinere praktijk terecht?
Ik heb zelf ook veel angst voor de tandarts, door een fout toen ik 16 was, sindsdien heb ik ook weer vertrouwen moeten krijgen.
Ik kan je de praktijk waar ik bij zit in Haaksbergen wel aanraden. Je hebt altijd dezelfde tandarts en assistente. Zij zijn ergfijn en tellen ook af bij het boren en vertellen altijd wat er gaat gebeuren. Komt ook omdat ze er veel met jonge kinderen werken denk ik.
De praktijk heet Kortier en van Leeuwen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:47

Joolien schreef:
En nee, ik heb niet direct dentofobie, dat was ook met een knipoog bedoeld ;)


Net zoals enkele andere details in je verhaal?

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:49

Vervelend dat je er zo'n last van hebt gehad! Ik zou ook op zoek gaan naar een tandarts die voor zichzelf werkt of een kleine praktijk waarbij je minder kans op elke keer een andere tandarts.

Mijn tandarts verteld ook altijd wat hij doet en communiceert ook gewoon met mij over normale dingen tussendoor. Hij werkt ook alleen.

Je zou inderdaad wel goed moeten communiceren over je angst. Toen ze even stopten wegens het kokhalzen of wanneer ze even iets moeten pakken zoals die tampons had je dit echt even moeten melden. Hij of de assistente kunnen inderdaad geen gedachten lezen.

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:50

Ik moet altijd zo lachen om dit soort topics. Wat kunnen mensen toch problemen zoeken maar zelf niet communiceren.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:52

Ohh wat vervelend. :(:)
De beste man weet waarschijnlijk niet wat hij verkeerd heeft gedaan, maar het is wel erg naar dat jij er zo'n vervelend gevoel aan over hebt gehouden.

Heb hier ook zo'n soortgelijk verhaal.
Onze oude tandarts is helaas met pensioen gegaan, en er is iemand in de praktijk gekomen; ook een prodent smile, en amper verstaanbaar in het Nederlands.

Toen ik daar de vorige keer heen ging, gaf ik bij het maken van de afspraak al aan dat ik een gaatje had en of die meteen gevuld kon worden. Was geen probleem. Toen ik daar was moest ik een paar weken later terug komen om te laten vullen. Heb toen zo'n stampij staan maken dat ze het maar meteen heeft gedaan.

Maar daar ga ik ook niet meer naartoe. Ik wil gewoon dat ze me helpen zoals telefonisch afgesproken, en normaal in het Nederlands kunnen communiceren met iemand die in mijn mond zit te wroeten.

Goof

Berichten: 28807
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
Communicatie is het sleutelwoord ;)

Ehm - hoe communiceer jij in de tandarts stoel...?

Accoord, op het moment dat meneer prodent er nog niet was viel er in principe te communiceren - maar als je met je mond open ligt en 1 beweging jou kan schaden wordt het beslist ingewikkelder, zo is mijn ervaring.


Kun je dat serieus zelf niet bedenken?
Als je het al niet vooraf hebt gedaan kun je tijdens de behandeling heel makkelijk even je hand omhoog doen om aan te geven dat er iets is. En dan kun je in gesprek.
Et voila. Zo simpel kan het zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:59

Lizzyy schreef:
Ik moet altijd zo lachen om dit soort topics. Wat kunnen mensen toch problemen zoeken maar zelf niet communiceren.


Nogmaals, omdat ik er gewoon vanuit ben gegaan dat iedere tandarts het wel snapt als je je ongemakkelijk voelt, wat ik dus tijdens de behandeling heb aangegeven. Uiteraard had ik beter communiceren, maar als meneer me dan niet begrijpt, dan weet ik ook niet zo goed wat ik moet doen.

Ik ga ook geen klachtenbrief sturen, hem niet aanklagen of wat dan ook, en ik zeg zelf ook dat ik boos ben op mezelf dat ik niet goed naar mezelf heb geluisterd.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:11

Het is vervelend dat het gebeurd is, maar laat het een belangrijke les zijn voor de volgende keer. Als ik bij de tandarts binnenloop meld ik altijd (nog voor ik in de stoel lig) dat ik bang ben en dus graag wil dat ze daar rekening mee houden. Inmiddels is het zo dat dit bekend is bij zowel de assistentes als de tandarts, maar toch meld ik het altijd even en dan houden ze er prima rekening mee.

Als ik jou was zou ik wel kijken of je een andere praktijk kunt vinden waar maar een tandarts werkt. Op die manier is het een stuk makkelijker vertrouwen op te bouwen.

Tandartsen zijn, hoe bang je er ook voor kunt zijn, net mensen. :) Hopelijk heb je de volgende keer een betere ervaring.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:12

Ik vind het heel vervelend voor je, maar ik denk dat dit meer je eigen probleem is dan de schuld van de tandarts.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:13

Van dit soort topics word ik toch altijd een beetje simpel hoor: je kunt ook gewoon even aangeven dat je iets liever anders hebt? Je maakt nu een heel probleem van iets dat misschien hartstikke simpel opgelost had kunnen worden. Dan moet je nu niet ineens zo dramatisch doen, je hebt zelf immers ook niet echt geprobeerd het op te lossen. Dat wat je gedaan hebt is ook nogal onduidelijk, ik snap ook wel dat die beste man daar niets mee kon en dacht dat je gewoon een verdoving had moeten nemen.

Mijn kaakchirurg vroeg het van te voren: wil je dat ik je vertel wat ik doe of niet? Uuuuh nee, alleen als je gek geluid gaat maken even waarschuwen en voor de rest hoef ik niet te weten dat je met een steakmes in mijn tandvlees aan het snijden bent of met een drilboor mijn verstandskies aan het versplinteren bent :') maar als hij dat niet had gedaan dan had ik het onderwerp zelf even aangesneden (loool :')).

Overigens snap ik best dat als je je niet fijn voelt, je een anders zoekt hoor. Dat moet je ook doen, het is natuurlijk niemands hobby en je moet je wel veilig voelen bij de tandarts.

TS, ik zou het lekker opnemen als een leermomentje en op naar de volgende :)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:14

Lizzyy schreef:
Ik moet altijd zo lachen om dit soort topics. Wat kunnen mensen toch problemen zoeken maar zelf niet communiceren.


Nou inderdaad, lekker makkelijk, een ander de schuld geven van iets wat je eigen fout is.

Je kan zelf wel van alles gaan lopen bedenken in je hoofd maar mensen (nee, ook tandartsen) kunnen niet ruiken wat jij denkt en hoe jij je voelt.

Ik denk dat als TS vantevoren had aangegeven hoe ze zich erbij voelt, dat alles heel anders was gelopen.
Houden ze heus wel rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:16

Oh dat is het ook zeker ,een leermoment. Nu ik ook niet meer zo hoog in de emotie zit, zie ik het ook wel anders. Ook dat hun aanpak gewoon niet bij mij past. Ik kom daar iig niet meer binnen en ben al bezig met een andere te zoeken, dus ik hoop dat daar snel schot in komt.

Nogmaals, van te voren voelde ik me wat ongemakkelijk, maar had ik echt neit het vermoeden dat ik zo zou reageren, omdat ik nog nooit angst heb gehad :+