Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:41

Ik snap op zich de intentie achter de vragen wel. Ik krijg vanuit mijn studie ook aangeleerd om dit soort vragen te stellen (maar dan als de patient voor me zit: waarom bent u NU gekomen, wat verwacht u van mij, bijvoorbeeld). Al helemaal als je de patient niet voor je hebt zitten is een situatie zo lastig in schatten, en mensen zijn zo verschillend. De een belt voor elk klein dingetje en de ander belt nooit. Dus met dit soort vragen kan de assistente, buiten de inschatting of het gaat om echte spoed of niet, beter een beeld scheppen over wat jouw verwachtingen zijn. Oke misschien niet een hele duidelijk uitleg dit, maar denk dat ze het misschien gewoon een beetje knullig geformuleerd heeft. De vragen zijn op zich niet heel vreemd, is mijn mening.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:43

Prosecco schreef:
Wat raar.. hier gaan we gewoon langs de huisarts bij de spreekuren of bellen voor een afspraak, hier hebben ze zelfs geen assistentes :+


Ook van belgie ? :D
Hier net zo. Wel af en aan een huisarts in opleiding die heel de dag telefoon mag opnemen ... is net zo erg :')

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:43

Ik denk dat de vraag over het tijdstippen 2 dingen kan betekenen
1. Ze hebben een afspraakmaaktijdstip (bij mijn vorige huisarts mocht je alleen om een bepaalde tijd bellen als er geen spoed bij was) en daar was je te vroeg voor :+
2. Ze wilde weten of je zo direct na openingstijd belde omdat je al de hele nacht had liggen kermen en dus zsm de huisarts wilde spreken, dus als triage of er spoed achter zat
Beetje knullig gesteld maar schat zomaar dat ze zoiets heeft bedoelt.

De laatste vraag (wat wil je dat hij doet) vind ik dan wel weer een logische vraag. Wil je graag doorgestuurd worden en waarom (misschien hoef je dan niet eens langs de HA maar kan er een verwijzing geregeld worden naar fysio of een foto oid), of wil je pijnstillers, of wil je uberhaupt eerst dat de huisarts bekijkt wat er mis kan zijn?

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:44

Dit vind ik wel heel raar. Ik bel gewoon naar mijn HA of maak een afspraak online en zit er dezelfde dag of volgende dag nog bij, bij noodgevallen pakt hij mij er zelfs tussen al is er geen vrije plek meer.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:48

In België werkt het helaas anders als in (de drukke stukken van) Nederland. Bij mijn huidige huisarts maak ik ook een afspraak (wel bij de assistente, maar die hoeft niks te weten van mij) en dan mag ik direct dezelfde dag nog komen.

In met name de dicht bevolkte delen van NL is helaas een schreeuwend tekort aan huisartsen en is triage noodzakelijk om iedereen op tijd te kunnen helpen. Bij mijn huisarts in Den Haag kon ik met niet-spoed ook met een beetje geluk 2 dagen later terecht.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:50

Izzy19 schreef:
Worden er effectief zwaardere pijnstillers voorgeschreven zonder dat de huisarts de patiënt ziet? Dat vind ik best wel erg... Als iemand belt voor een afspraak en TS geeft haar info door, dan plan je toch gewoon een afspraak in? En ivm werk kan het evenwel dezelfde dag moeten. Als TS door de pijn niet zou kunnen gaan werken, heeft zij ook een briefje van de dokter nodig. TS, ik hoop dat je toch een afspraak hebt gekregen en bij je huisarts langs kan! Ondanks de rare vragen ;)

Zeker als een patiënt die belt voor een afspraak krijgt die een afspraak! tenminste bij mij wel, alleen soms niet dezelfde dag.

Ja soms worden er dan idd sterkere pijnstillers voorgeschreven. Zoals diclo kortdurend. Bijv met mensen met lage rugpijn, 9 vd 10 x kan de huisarts hier niks aan doen of onderzoeken, veel patiënten bellen voor alleen advies dan: en dan is het advies, blijven bewegen en fysio maar om te kunnen bewegen moet je geen pijn hebben, dus kun je 6 tot 8x daags paracetamol van 500 nemen, indien dit onvoldoende is schrijft de huisarts soms kortdurend een nsaid voor.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:51

Pandora2 schreef:
Prosecco schreef:
Wat raar.. hier gaan we gewoon langs de huisarts bij de spreekuren of bellen voor een afspraak, hier hebben ze zelfs geen assistentes :+


Ook van belgie ? :D
Hier net zo. Wel af en aan een huisarts in opleiding die heel de dag telefoon mag opnemen ... is net zo erg :')



Klopt :P

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:53

Izzy19 schreef:
Worden er effectief zwaardere pijnstillers voorgeschreven zonder dat de huisarts de patiënt ziet? Dat vind ik best wel erg... Als iemand belt voor een afspraak en TS geeft haar info door, dan plan je toch gewoon een afspraak in? En ivm werk kan het evenwel dezelfde dag moeten. Als TS door de pijn niet zou kunnen gaan werken, heeft zij ook een briefje van de dokter nodig. TS, ik hoop dat je toch een afspraak hebt gekregen en bij je huisarts langs kan! Ondanks de rare vragen ;)


In NL heb je geen briefje van de huisarts nodig om je ziek te melden :)

Koia

Berichten: 583
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Hoogstraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:55

CalipsoLover schreef:
Dit vind ik wel heel raar. Ik bel gewoon naar mijn HA of maak een afspraak online en zit er dezelfde dag of volgende dag nog bij, bij noodgevallen pakt hij mij er zelfs tussen al is er geen vrije plek meer.


Mijn vriend is ook een belg en kan zo online een afspraak inplannen en zelfs tot s'avonds 8 uur bij een vaste huisarts terecht. Ik ben nederlands en ik moet ook eerst door de screening van de assistente van (een van de vele dienstdoende) huisartsen heen. :+ het is echt een verschil van dag en nacht hoe het over de grens werkt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:55

secricible schreef:
Izzy19 schreef:
Worden er effectief zwaardere pijnstillers voorgeschreven zonder dat de huisarts de patiënt ziet? Dat vind ik best wel erg... Als iemand belt voor een afspraak en TS geeft haar info door, dan plan je toch gewoon een afspraak in? En ivm werk kan het evenwel dezelfde dag moeten. Als TS door de pijn niet zou kunnen gaan werken, heeft zij ook een briefje van de dokter nodig. TS, ik hoop dat je toch een afspraak hebt gekregen en bij je huisarts langs kan! Ondanks de rare vragen ;)


In NL heb je geen briefje van de huisarts nodig om je ziek te melden :)


Oh echt ? Hier in belgie al vanaf dag 1 bij de meeste bedrijven :7
Dus de standaardvraag op maandag bij een HA is '' heb je ook een briefje voor het werk nodig ? '' :')
Brengt trouwens goed op voor die artsen volgens mij :$ :$
Weer wat geleerd ! :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 20-02-18 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:55

secricible schreef:
Izzy19 schreef:
Worden er effectief zwaardere pijnstillers voorgeschreven zonder dat de huisarts de patiënt ziet? Dat vind ik best wel erg... Als iemand belt voor een afspraak en TS geeft haar info door, dan plan je toch gewoon een afspraak in? En ivm werk kan het evenwel dezelfde dag moeten. Als TS door de pijn niet zou kunnen gaan werken, heeft zij ook een briefje van de dokter nodig. TS, ik hoop dat je toch een afspraak hebt gekregen en bij je huisarts langs kan! Ondanks de rare vragen ;)


In NL heb je geen briefje van de huisarts nodig om je ziek te melden :)



Maar toch wel om je afwezigheid te wettigen? Hier in BE moet je toch zsm een afwezigheidsattest van (een) arts binnenbrengen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:56

Pandora2 schreef:
Oh echt ? Hier in belgie al vanaf dag 1 bij de meeste bedrijven :7
Weer wat geleerd ! :D


En dus ook voor prosecco:

In NL mag je je gewoon zelf ziek melden bij je werkgever. Als het langer duurt kan de werkgever een bedrijfarts inschakelen om te kijken wanneer je weer kan werken, maar je arts regelt geen ziektebriefje zoals in Belgie.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:57

Ik vind dit niet alleen erg raar, maar ook onbeleefd... Wat maakt het uit waarvoor je belt, als jij vindt dat je een afspraak wil, dan wordt er toch gewoon een afspraak gemaakt. Heb ik echt nog nooit gehad. In België moesten we gewoon op spreekuur gaan, niks geen afspraak op voorhand maken, hier in Duitsland inderdaad wel een afspraak maken, maar daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan. Heb wel al eens gehad dat ze vroegen of het heel dringend was, of kon wachten tot morgen. Dat vind ik een heel redelijke vraag!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:58

Snap de intentie van de vragern (behalve die van waarom bel je zo vroeg, je bent nou eenmaal open of niet.. hier staat echt van 12 tot 2 de telefoon op antwoord apparaat met de assistentes hebben lunch, daar geloof ik geen bal van, zullen wel andere werkzaamheden hebben en half uurtje lunch)
De manier waarop ze ze stelde is echter beetje bijzonder.

Dat je niet op die dag terecht kan terwijl je niet half dood ligt vind ik dan weer heel normaal is hier ook zo. En even overstappen van huisarts zit er hier ook niet in, alle praktijken zitten vol, dus dan ben je praktijkloos :+ dat is ook niet heel handig.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:59

tess_84 schreef:
Ik vind dit niet alleen erg raar, maar ook onbeleefd... Wat maakt het uit waarvoor je belt, als jij vindt dat je een afspraak wil, dan wordt er toch gewoon een afspraak gemaakt. Heb ik echt nog nooit gehad. In België moesten we gewoon op spreekuur gaan, niks geen afspraak op voorhand maken, hier in Duitsland inderdaad wel een afspraak maken, maar daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan. Heb wel al eens gehad dat ze vroegen of het heel dringend was, of kon wachten tot morgen. Dat vind ik een heel redelijke vraag!


Je krijgt ook wel altijd een afspraak maar de assistent wil graag beoordelen of ze je op een spoedplekje van die dag moet zetten of dat je ook een regulier plekje kan gebruiken een dag (of 2) later zodat dat spoedplekje vrij blijft voor iemand die het ook echt nodig heeft.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:59

Denk dat de helft van het inkomen van een belgische HA gewoon bestaat uit het schrijven van doktersattesten voor werk / school / werk moeder als kind ziek is !
Op maandag en woensdag zit de wachtkamer altijd overvol :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 20-02-18 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:01

Pandora2 schreef:
Denk dat de helft van het inkomen van een belgische HA gewoon bestaat uit het schrijven van doktersattesten voor werk / school / werk moeder als kind ziek is !
Op maandag en woensdag zit de spreekkamer altijd overvol :+


Als nederlandse huisartsen dat ook nog moesten doen hadden we helemaal een giga probleem en kon je vast met een hartstilstand ook pas volgende week terecht :+

Er is hier echt een schreeuwend tekort aan huisartsen, met name in de steden en uberhaupt de randstad.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:06

Je bent niet verplicht de vragen van de assistente te beantwoorden, je kan gewoon vragen of je ingepland kan worden, dus dat je een afspraak wil.
Afhankelijk van de ernst bepaal je dan zelf of het bv morgen kan (of later in de week) of toch bv vandaag moet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:28

Triage aan de telefoon: het kan.
Maar dan verwacht ik vragen over de klacht zelf.
Wat voor soort pijn, wat kan wel of niet, hoe dik is het, is het blauw, heb je zelf bijvoorbeeld gekoeld, veel of weinig pijnstilling geslikt - dan krijg je een beeld. En eventueel over de of je gevallen bent oud waardoor de klacht ontstond.
Citaat:
Hier bel je vroeg voor de spoedplekken.
Ik snap de vraag dan ook wel want als je al een paar dagen hebt gewacht is het geen spoedplek meer.

...dat een x aantal huisartsen hun praktijk zo inrichten - dat kan.

Ik krijg na plm 11.00 een bandje met het spoednummer van de arts.
De assistente is wel aanwezig en efkes langslopen en een vraag stellen kan. (Heerlijk, platteland!)

Maar ik krijg kippevel van 'als je bent doorgelopen is het geen spoed'.

En deze ga ik onthouden: 'Wat wil je dat de huisarts doet?' 'Zijn werk.'

Ik had ooit een huisarts die deze vraag iedere keer stelde 'wat kan ik voor je doen...?'. Ik heb haar maar gezegd dat ik die vraag onmogelijk vond. Zij bedoelde het 'dienstbaar', jij mag zeggen waar wij het over gaan hebben. Voor mij voelde het (pre google) alsof ik de diagnose en het plan van aanpak moest leveren...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

koetje01
Berichten: 79
Geregistreerd: 14-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:29

Blue_Eyes schreef:
Nou ja, 'wat wil je dat de huisarts hiermee doet' lijkt me een vreemde vraag. Die huisarts heeft ervoor gestudeerd. In ieder geval even kijken of er niets ernstigs aan de hand is, misschien?
Lijkt mijn huisarts wel toen ik daar laatst mijn lijstje met klachten neerlegde. "En, heb je zelf al gegoogeld wat het zou kunnen zijn?" -O-


Het draagt niet direct bij aan jullie discussie maar hier wil ik toch even op reageren. Ik studeer zelf geneeskunde en wij leren ook dat je altijd duidelijk moet hebben wat de patiën van jou wil / verwacht, ook met het hele idee dat patiënten meer betrokken moeten worden bij hun behandeling.
Wil de patiënt bijvoorbeeld zo snel mogelijk van de (stress) hoofdpijn af door een belangrijk tentamen, dan ga je heel anders te werk dan bij iemand die als de dood is voor een hersentumor is en eigenlijk het liefst zo veel mogelijk onderzoeken wil om dat uit te sluiten. De eerste patiënt stuur je naar huis met pijnstilling en maak je eventueel een afspraak na de drukke periode om te kijken hoe het gaat. De laatste patiënt gaat echt niet tevreden en gerustgesteld naar huis als je alleen pijnstilling voorschrijft, hoe onwaarschijnlijk die tumor ook is. Wat uiteraard niet betekent dat mensen die minder bezorgd zijn over de oorzaak, minder goed moeten onderzocht worden. Zoals gezegd is het vooral een stukje inspraak in eigen behandeling en respect voor de mening van de patiënt (hieronder valt bijvoorbeeld ook zoeken naar alternatieven als iemand bijvoorbeeld principieel tegen antibiotica).

Hier komt ook die google-vraag om de hoek kijken. Wij leren letterlijk om die vraag te stellen. Mensen googlen tegenwoordig zó vaak hun klachten en daar bij komen heel vaak de meest ernstige (onwaarschijnlijke) aandoeningen naar boven. Als arts is het dan belangrijk om te weten wat er in het hoofd van de patiënt omgaat en die zorgen te relativeren. De google vraag is dus (uiteraard) niet bedoeld als inspiratie voor een diagnose maar om een beeld te krijgen van de zorgen van de patiënt.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:36

Hier moet je ook eerst langs de assistent zien te komen. Het heeft me bijna mijn leven gekost (3 liter bloed in mijn buik).
Ik kom er nooit maar Als het echt moet zeg ik dat ik mijn probleem liever met de huisarts bespreek dat helpt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:40

Citaat:
Het draagt niet direct bij aan jullie discussie maar hier wil ik toch even op reageren. Ik studeer zelf geneeskunde en wij leren ook dat je altijd duidelijk moet hebben wat de patiën van jou wil / verwacht, ook met het hele idee dat patiënten meer betrokken moeten worden bij hun behandeling.


...hier ben ik het roerend mee eens.

Tegelijkertijd blijf ik het een idiote vraag van de assistente vinden.
Eerst triage, zodat bij spoed iemand snel gezien wordt, dan bij de arts de evaluatie/diagnose en dan de kwestie "wat nu te doen"/ het plan.

En iemand die vroeg belt omdat ze niet kan werken kan hopelijk dezelfde dag gezien worden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:49

secricible schreef:
Pandora2 schreef:
Oh echt ? Hier in belgie al vanaf dag 1 bij de meeste bedrijven :7
Weer wat geleerd ! :D


En dus ook voor prosecco:

In NL mag je je gewoon zelf ziek melden bij je werkgever. Als het langer duurt kan de werkgever een bedrijfarts inschakelen om te kijken wanneer je weer kan werken, maar je arts regelt geen ziektebriefje zoals in Belgie.

Hier mag de werkgever ook altijd een controlearts sturen als hij de indruk heeft dat de huisarts toch wel heel vlug is geweest met zijn briefje.

Maar het viel mij ook al op als Belg inderdaad dat je in Nederland heel wat hogere horden moet nemen om medisch geholpen te worden. Ik kan hier inderdaad gewoon online inloggen en het eerstvolgende vrije vakje dat ik wil inboeken, ik kan de reden erbij zetten maar dat moet ik zelfs helemaal niet als ik niet wil. Als ik bel krijg ik ook gewoon een afspraak. Ik heb wel eens gebeld voor bv een anderstalige een afspraak te geven, die dan naar de dokter moest maar mij niet wilde zeggen waarom, en dan zeg ik aan telefoon het is niet voor mij maar voor...en ik weet niet precies waarom maar het is ook geen spoedgeval..nooit een probleem.

Er staat mij ook iets vaag bij maar ik weet niet of het klopt, dat jullie jullie huisarts(prakijk) niet zomaar kunnen kiezen en een vaste hebben, klopt dat(of toch op sommige plaatsen)? Ik heb wel een huisarts waar mijn globaal medisch dossier ligt en ik ga meestal naar die praktijk omdat het korbij is, maar als ik morgen wil gaan en de afspraken zijn volzet dan zoek ik gewoon een andere praktijk en dan boek ik desnoods een afspraak bij een dokter waar ik nog nooit ben geweest. Of kunnen jullie dat ook?

En ik vind het ook wel rare vragen. De eerste misschien niet maar ja "wat wil je dat de huiarts er aan doet..", als ik dat wist dan behandelde ik mezelf wel denk ik zo :+ .

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:53

Ik denk idd ook dat dit een geval op een onhandige manier volgens het protocol vragen stellen is. Wij leren dat nu ook (geneeskunde) en met oefenen wil het er ook nog wel eens onhandig uit komen en dan krijg je dit soort taferelen :+ En bij de ene persoon werkt een bepaalde verpakking van zo'n vraag wel terwijl een ander denkt 'wat de fiets'. Maar wel vervelend voor jou dat het zo op jou is over gekomen TS! Maar goed, assistente is ook maar een mens.

Grappig dat de meeste mensen de vraag over wat je wilt dat de HA voor je doet zo raar vinden, die moeten wij inderdaad ook echt stellen volgens de lessen := Wellicht iets subtieler verpakt dan wel.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:58

Blue_Eyes schreef:
Lijkt mijn huisarts wel toen ik daar laatst mijn lijstje met klachten neerlegde. "En, heb je zelf al gegoogeld wat het zou kunnen zijn?" -O-

_O- _O- _O- Neeeeeeee hahahahaha!

"Ja, ik had zo'n erge hoofdpijn dokter. Maar ik ben inderdaad gaan googlen en toen bleek dat ik zwanger was van een seropositieve pandabeer."