Aansprakelijkheid burn out

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 01:01

Hoi Bokkers :)

Een aantal weken geleden is bij mij een burn out geconstateerd. Hierbij is ook vermeld dat dit veroorzaakt is door ongezonde (onnodige) druk vanuit mijn opleiding. Daarbij komt ook nog dat uit één klas zes leerlingen gestopt zijn met de opleiding, en vier leerlingen gediagnostiseerd zijn met een burn out/depressie/overspanningsklachten (ook dankzij de opleiding.

De opleidingsvorm die gebruikt wordt op deze school heb ik ook werkelijk nog nooit ergens anders gezien of uberhaubt van gehoord.

Momenteel is de kans aanwezig dat ik studievertraging ga oplopen, of ga moeten doubleren. Dit betekent ook een jaar extra lesgeld.

Als je in dienst bent, heeft jouw werkgever volgens de wet zorgplicht over zijn werknemers. De enige reacties die ik vanuit school krijg tonen volledig onbegrip en onkunde wat betreft een burn out anzich. En ook betreft het doubleren/studievertraging/extra schoolgeld krijg ik de simpele reactie "tja jammer".

Heb ik ergens een poot om op te staan wat betreft lesgeld/doubleren/studievertraging? Een arts heeft vastgesteld dat de opleiding dit alles veroorzaakt heeft. Het is toch absurd als ik hierdoor een jaar extra en 1500 euro kwijt ben, door hún fout?

Blackshadowz

Anoniem

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:07

Ik raad je aan dit geval voor te leggen aan een jurist.
Op Bokt worden altijd veel (goedbedoelde) adviezen gegeven, maar zelden wettelijk gezien correct.
Zelf durf ik dan ook niet te zeggen hoe het zit. Succes!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:17

Dat is een, hm, nogal aparte opleiding, als die massaal burnout/depressies bij zijn studenten veroorzaakt.
Maar het lijkt me nogal sterk dat het je lukt dat aan te tonen, laat staan ze daar juridisch aansprakelijk voor kan stellen.
Je noemt zorgvuldig geen namen, dus ik vermoed dat je niet wil vertellen om wat voor bijzondere opleiding het hier draait?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:26

Jij krijgt een burn-out. Kan het niet zo zijn dat jij en die anderen die opleiding niet aankunnen?
Om daar dan alles en iedereen de schuld van te geven lijkt mij wat ver gaan. :)

Eef_Bam

Berichten: 4096
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:33

Wat een vervelende situatie. Maar het lijkt me juridisch lastig om dit op je school af te schuiven. Dat er een lesprogramma is dat bij jou heeft geleid tot een burn-out, betekent niet dat de school verantwoordelijk is. Je hebt namelijk zelf de keuze gemaakt om mee te draaien in het lesprogramma, en bent blijkbaar over je eigen grenzen gegaan. Een school kan je nergens toe dwingen.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:36


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:37

Anoniem schreef:
Ik raad je aan dit geval voor te leggen aan een jurist.
Op Bokt worden altijd veel (goedbedoelde) adviezen gegeven, maar zelden wettelijk gezien correct.
Zelf durf ik dan ook niet te zeggen hoe het zit. Succes!


Zeker... bel het juridisch loket. Geven gratis advies. Daarbij zou ik als je een burn out hebt je bezig houden met je herstel en dit lekker laten gaan. Kost op dit moment veel te veel energie.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:12

Bijzonder dat alle klachten komen door de opleiding. En helemaal dat een arts dat ook nog eens bevestigd. Hoe is het met de rest van de studenten dan? Ondervinden die dan ook hetzelfde? Dat er mensen stoppen met een opleiding omdat het te zwaar is heb je overal. Afhankelijk van de soort studie zal er een groot of soms erg klein percentage de eindstreep halen.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:18

ik ben met een opleiding begonnen met 70 studenten, uiteindelijk hebben er 13 de eindstreep gehaald. Vind het ook een vreemde manier van redeneren, wat voor opleiding is het en is het echt zo zwaar?

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:21

Wat is de lesvorm als ik vragen mag? Vaak spelen er ook nog andere dingen die zoiets kunnen veroorzaken, ik zeg niet dat dat bij jou het geval is. Mogelijk kan dit wel zo zijn bij een van de anderen die zijn uitgevallen. Ik denk dat het lastig is om aan te tonen en iemand aansprakelijk te stellen, maar daar durf ik je verder niks zeker over te zeggen. Wellicht het gesprek aangaan met iemand anders op school die jou hierin beter kan begeleiden?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 03:15

Interessant topic. Persoonlijk kan ik geen advies bieden maar ben wel benieuwd naar het volgende:

BlackShadowZ schreef:
Daarbij komt ook nog dat uit één klas zes leerlingen gestopt zijn met de opleiding, en vier leerlingen gediagnostiseerd zijn met een burn out/depressie/overspanningsklachten

Hoe groot is de klas?

BlackShadowZ schreef:
De opleidingsvorm die gebruikt wordt op deze school heb ik ook werkelijk nog nooit ergens anders gezien of uberhaubt van gehoord.

Kan je hier wat meer over vertellen?

Anoniem

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 03:30

Een burn out ontstaat niet van alleen een hoge studielast, er spelen heel veel andere factoren mee. 40-45% van de HBO studenten kapt voortijdig zijn opleiding af en ook stressklachten komen veel voor onder studenten van alle opleidingen. Het lijkt me vrij moeilijk om hier aan te tonen dat jouw burn out het gevolg is van mismanagement op jouw opleiding.

Ik denk dan ook niet dat je er iets aan gaat halen, ik zou me er bij neerleggen en me focussen op herstel in plaats van juridisch getouwtrek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:42

Ben het eens met bovenstaande. Ook al zou je een zaak hebben (idd neem contact op met het juridisch loket) dan nog wordt het heel lastig en zal je opleiding er alles aan doen om te bewijzen dat je er zelf ook een groot aandeel in hebt (gehad). Ik zou ook de focus leggen op herstel, en goed bij jezelf te rade gaan of de opleiding en de onderwijsvorm wel goed aansluiten bij wat jij nodig hebt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:38

Bij ons bleef 10% over van de klas...
Een burnout van enkel een opleiding lijkt mij sterk, dat betekent waarschijnlijk dat je het niveau gewoon niet kunt bijbenen.
Sommige opleidingen en banen zijn niet voor iedereen weggelegd.
Beter nu achter komen dan over 10 jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:42

Het lijkt me heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om te bewijzen dat jouw burnout door de opleiding is veroorzaakt.
Vaak heb je er sowieso zelf ook een groot aandeel in. Hoe wil je bewijzen dat het 100% aan jouw opleiding ligt?
Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat ik me eerder zou focussen op herstel. Waarom je resterende energie in iets steken dat je hoogstwaarschijnlijk wel gaat verliezen? En daarnaast idd goed bij jezelf ten rade gaan of deze opleiding wel iets voor jou is.

Om wat voor opleiding gaat het? En hoe zit het straks met de werkdruk en werkstress? Kun je dat dan wel aan?

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:44

Nou in mijn opleiding ben ik de enige die overbleef.. Dus zo raar is het niet dat je afvallers heb.
Maar tegenwoordig is de maatschappij gericht om succes en zo veel mogelijk studeren. Niet iedereen kan dit. Dus is de Opleiding misschien niet stap te hoog gegrepen??
Daarbij is en blijft het super naar om burn out te hebben.
Maar denk niet dat je de school aansprakelijk kan stellen

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:53

Pff wat een Amerikaanse gedachtegang. Alles is de schuld van een ander! Aanklagen!

Burn-out wordt nooit enkel veroorzaakt door alleen werk/opleiding maar er spelen altijd meerdere factoren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:59

Vreemde gedachtengang. Mensen die gevoelig zijn voor overspannenheid en burn-out hebben vaak zelf een bepaald karakter met mooie eigenschappen maar die je verdomd rot in de weg kunnen staan bij opleiding of werk. Perfectionistisch zijn als voorbeeld. Zou toch raar zijn om je werk óf opleiding daar de schuld van te geven. Tuurlijk, werk óf opleiding kan je compleet uitputten en vreselijk veel stress geven. Maar helaas heb je daar zelf een groot aandeel in. Hoe ga je met dingen om, hoe ga je om met stress en stel je je eigen grenzen goed?
Soms is het ook accepteren dat bepaalde dingen niet voor jou geschikt zijn. Omdat je het niet trekt. Dat is vervelend maar natuurlijk niet de schuld van werk óf opleiding.
En uitvallers heb je overal veel in elke studie.

Ben wel benieuwd ernaar want je zegt dat je dit nog nooit hebt gehoord. Kun je er wat meer over vertellen? Misschien verklaart dat het eea.

En voordat je me harteloos vindt: been there, done that ;)
Wat ik wel heb geleerd is dat ik er zelf veel aan kan doen om het niet meer zover te laten komen :-)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:04

Nee kansloos vermoed ik. Tenzij je verplicht werd om deel te nemen aan de opleiding.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:10

Een arts kan imo nooit vaststellen dat de opleiding een burn-out veroorzaakt (en dat is ook niet zijn taak!). Een arts kan de burn-out vaststellen, maar wat de oorzaak daarvan is, is door hem / haar niet vast te stellen. Daar heeft hij enkel het gissen naar en kan enkel afgaan op wat jij hem/haar vertelt.
Bovendien bepaalde werk- of studieomgevingen verhogen het risico op burn-out en het is inderdaad zo dat een werkgever moet trachten de risicofactoren binnen de perken te houden. Maar factoren op het werk/opleiding zijn zelden of nooit alleen de veroorzaker van een burn-out. Ook persoonlijke factoren (bv. perfectionisme) dragen daar, samen met de factoren op je werkplek of op school, toe bij.

Ik raad je aan om hulp te zoeken voor je burn-out en met behulp van die hulp anders om te leren gaan met stress/druk. De vaardigheden die je daar leert, kan je later ook nog goed gebruiken :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:28

Ik geef enkel mijn mening, want wat je precies wel en niet hier mee kunt weet ik niet.

Een arts kan om te beginnen al niet zeggen dat de burn out komt door jou opleiding. Arts volgt de opleiding nieg, die hoort enkel jou gekleurde mening over de opleiding (ook al denk je van niet, je draagt sowieso gevoelens mee die het verhaal wat kleuren) De dokter kan in deze wel zeggen dat het een rol speelt, anders had je ook niet aangegeven dat de opleiding voor jou zwaar voelt.

Maar ik snap totaal niet waarom je de school zou aanklagen? Als je de opleiding niet aan kunt ligt dat niet aan de opleiding. Dan ben jij gewoon boven niveau aan het presteren. Niet iedereen is even slim. Moest nu niemand afstuderen, dan is er inderdaad wat met de opleiding. Tja, spijtig van die €1500 opleidingsgeld. Valt nog flink mee! Ik heb eens een opleiding gevolgd die €20.000 had gekost (duurde 3 jaar) Tijdens het laatste jaar heeft de overheid de opleiding afgeschaft. Daar sta je dan lekker, zonder diploma, een pak geld minder.

Aanvaard jou verlies Ts. Deze opleiding is blijkbaar niet gepast voor jou.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:27

Allereerst een :(:), een burn-out is niet niks!

Als ik je verhaal zo lees zou ik je adviseren om wat minder 'tegen' en wat meer 'met' de school te werken. Hoe rot, moeilijk of onhaalbaar de opleiding ook is, het is bijna niet te bewijzen dat het de (enige) reden van jouw burn-out is. Wat wel te bewijzen is, is dat jij door die burn-out studievertraging oploopt. Er zijn scholen en universiteiten die een potje geld hebben om studenten te helpen die door overmacht langer dan gepland over hun studie doen. Zou je daar eens navraag naar kunnen doen?

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 11:45

Wauw, wat een aparte reacties zitten hier weer tussen. Ik heb overwogen om maar gewoon helemaal niet meer te reageren. Echt top weer Bokt.

Ten eerste: waar heeft iemand gelezen dat ik de school wil aanklagen? Mijn vraag was altijd nog of er een oplossing is, misschien zijn er potjes voor waar ik niets van weet.

Ten tweede: een arts/psycholoog kan en moet zelfs vaststellen wat de reden is. Want ook als je werknemer bent heb je bewijs nodig dat je burn out door werk is veroorzaakt om doorbetaald te krijgen. Als je arts vaststeld dat het door andere factoren komt, heeft jouw werkgever geen zorgplicht meer voor je.

De aparte onderwijsvorm waar ik het over heb:
Leerlingen die zich aanmelden voor een niveau vier opleiding, ongevraagd tegerlijk ook nog een niveau drie opleiding laten volgen. Dit resulteert in het feit dat ik dus een voltijd opleiding draai, en daarlangs in mijn eigen tijd drie stages moet lopen gedurende het hele jaar. Dit resulteerd in dagen 06:30 tot 23:30 waarop ik twee stages moet lopen, en naar school moet.

Verdere klachten over de opleiding die bij mij voor erg veel stress zorgen ga ik hier niet vermelden, gezien een aantal reacties hier.

Overigens staan er drie verschillende stagebegeleiders van drie verschillende werkplekken achter mijn verhaal, en beamen dat de opleiding op deze manier gigantisch fout bezig is. Dit communiceren zij ook naar de opleiding toe, helaas krijgen zij nooit respons. Ook zien mijn stagebeoordelingen er altijd picobello uit, dus aan het werkveld zal het niet liggen.

In ieder geval, in mijn redenatie is het apart dat een werkgever wel zorgplicht heeft voor zijn werknemers, en een school dat dus niet heeft. Helemaal als je op een mbo 4 opleiding in een klas van 20, zoveel afvallers en overspannen leerlingen hebt.

Maar goed mijn vraag uit de OP is beantwoord.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:01

Dat klinkt niet best TS, veel sterkte. Hoewel je met je burnout op zich volgens mij niet veel kunt, zijn er wel regels rondom 'onstudeerbaarheid'. Als de opleiding dusdanig slecht in elkaar zit / onredelijke eisen stelt dat jij niet binnen de tijd de opleiding af kunt maken, dan kun je die kosten onder bepaalde omstandigheden wel bij de opleiding neerleggen.
Je kunt dit zeker eens voorleggen aan JOB ( http://www.jobmbo.nl/ )
En je kunt het ook eens vragen bij de jongerenafdeling van de gewone vakbond (FNV of CNV bijvoorbeeld.)
Probeer het ook zeker met medestudenten samen te doen. (En dit is ook iets waarbij je tzt ook best eens Tim Hofman of de regiotv ofzo bij op kunt zoeken met een of andere concrete actie, want dit klinkt niet als goed onderwijs.)

In de tussentijd: veel sterkte.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:03

Niemand kan ooit bewijzen wat de precieze oorzaak is van een burnout. Geen arts, geen psycholoog, geen psychiater. Gewoon niemand.
Juist omdat er zoveel andere factoren meespelen. Meestal is het werk / de opleiding gewoon de druppel die het emmertje deed overlopen.

Als je in dienst bent van een werkgever moet die ook gewoon je ziekteverlof betalen, ook al is die ziekte niet meteen 100% werk-gerelateerd. Dus jouw idee over geen zorgplicht bij je werkgever klopt niet.
Zou wat zijn als je een been breekt op skivakantie je dan x aantal weken geen loon meer krijgt omdat het niks met het werk te maken had :Y)

Ik denk dus ook dat je hier niemand voor aansprakelijk kan stellen. Maar een jurist raadplegen kan natuurlijk altijd.
Ondertussen veel sterkte in elk geval.