2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:58

Imre schreef:
[ Afbeelding ]

Hou vol, allemaal! **\O/**

Mijn vriend ziet nu al na een weekje. Maar ik moet zeggen dat ik best asociaal veel ben afgevallen de eerste week. 2,5kg! Ben er echt heel blij mee, maar vind het zelf al veel voor een werk

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:01

Ik weeg me eens per maand ofzo haha.
Ik denk dat ik mijn weegmoment volgende week vrijdag doe ofzo.
Ben zeer benieuwd. Begonnen op 2 januari dus er zal hopelijk wat van af zijn.
Gisteren patat en kaassoufle gegeten uit de airfryer. Moest toen ik vanmorgen wakker werd hard rennen naar de wc _O-
Had me toch een buikkramp.

Oh ik heb trouwens wel het idee dat de spekkies boven mn heup wat minder zijn geworden.
Broek zit iets losser dan 'normaal'

Bloodymary

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:18

Haha, spekkies.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:27

ik weeg mij hier ook iedere dag hoor.
maar ik laat mij niet gek maken door t cijfer.
omdat ik het heel rustig aan doe (he, ik heb het er ook niet in een maand aangegeten.. mijn weegschaal kruipt omhoog sinds ik de 20 gepasseerd ben.. dus in 20 jaar naar mijn max, laat ik dan rustig een jaar of anderhalf pakken om het blijvend te laten zakken), heb je altijd schommelingen.. een keer s avonds wat meer volume gegeten, dan staat de weegschaal gegarandeerd de volgende dag boven dat van de ochtend ervoor.. hormonale cyclus hup schommeling.

maar het dagelijks wegen, heeft mij juist daarbij geholpen, om meer inzicht te krijgen in wat dat getal nu eigenlijk wel of niet zegt. Soms moet ik er enorm om lachen.. dag niet naar het toilet en een keer meer volume eten, wopa hier heb je anderhalve kilo erbij.. geen lichaamsvet, puur de pijpleiding.

dus ja, ik weeg mij inderdaad dagelijks, maar puur ter lering ende vermeack.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:27

Bij mij gaat afvallen nu effe vanzelf en ben daar eigenlijk niet blij mee. Want komt door bacteriele infectie in mijn longen. oh jippie -O- weinig eetlust en mijn lijf strijdt tegen die bacterie dus meer energie verbruik zeg maar...

Kom net van huisarts... antibiotica, veel rust, beste nu niet zwemmen... en dat met drukste maand voor de deur ivm werk (ben zelfstandig ondernemer en doe de boekhouding voor klanten). OK dat is wel rustig werken maar moet wel mijn kop erbij houden....

Volgens mij zijn dit niet de gezondste kilo's om kwijt te raken en ben bang dat het er straks weer aanvliegt als ik beter ben...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:30

Jemig, beterschap! Dat klinkt heel naar. :(:)

Ik weeg ook vrijwel elke dag. Gister bijna een liter soep gegeten (wortel-kokossoep :9 als lunch en avondeten), vandaag een halve kilo zwaarder dan gister. :+ Maar dat had ik ook verwacht. Ik vind het wel interessant om te zien wat wat je eet een dag later doet op de weegschaal.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:31

SharonIndezz schreef:
Ik doe dat ook elke dag wegen saaaash

Maar nog maar een keer per dag alleen sochtends, voorheen 2 x per dag en dat werd een obsessie. Zodra ik merk dat ik nu weer echt geobsedeerd raak, stop ik daar acuut mee

Hier herken ik mezelf heel erg in! Daarom vanaf maandag nog maar wekelijks, we can do this *\o/*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:49

[quote="Imre"]Jemig, beterschap! Dat klinkt heel naar. :(:)
quote]

Thanks.. baal er echt zo van. Voel me ook alles behalve fit... *zucht*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:30

Ik loop altijd een beetje achter bij jullie, maar dat moeten jullie me maar vergeven :+
Las de discussie van een paar pagina's terug over "te weinig eten" en de gevolgen daarvan. Als jullie het interessant vinden, zie hieronder. Anders blader vooral door.

Zoals eerder gezegd, probeer niet onder je BMR te eten. Dat komt niet op 1 dag, of op 2 dagen. Je kan prima 2 dagen niet eten, daar is ons lijf ook op gebouwd. Te weinig eten betekend altijd structureel te weinig eten. Ons lichaam heeft interne systemen om te 24-48uur ruim te weinig eten op te kunnen vangen, daarna gaat het zowel lichamelijke als fysieke problemen opleveren. Je moet daarbij echt denken aan een structurele intake van 1300kcal of minder om een richtlijn te geven. Ook een beetje afhankelijk van je BMR, maar laten we voor het gemak even de ondergrens leggen bij je BMR.

Die onderzoeken daarna zijn nog vrij beperkt en tegewoordig ook redelijk onethisch (je kan mensen niet structureel uithongeren, anorexiapatiënten en ontwikkelingsslachtoffers zijn de enige groep die je dan hebt maar die zijn geen goede doorsnee van onze bevolking), maar in 1945 is het Minnesota Starving project gedaan waarbij ze een groep van 36 mannen op een gecontroleerde manier hebben uitgehongerd om daarmee de oorlogsslachtoffers te kunnen helpen. De resultaten daarvan zijn best schokkend. Kort gezegd bestond hun experiment uit
12 weken gecontroleerd 3200kcal eten (het waren allemaal actieve mannen, dus dit was hun onderhoudsniveau)
24 weken 1500kcal eten. Dus de helft van wat deze mensen nodig hadden voor een half jaar.
12 weken gecontroleerd hervoeden, iedere groep op een ander kcalniveau
8 weken ongecontroleerd hervoeden. Iedereen mocht eten wat ze wilden.
Een deel is daarna nog overtuigd nog een tijd te blijven en is dus zelfs nog langer gevolgd.
In de 1500kcalperiode vielen deze mensen 25% van hun lichaamsgewicht af in 24 weken. Voor een volwassen man van 80kg is dat dus 20 kg in 24 weken. Even ter referentie, dat is dus minder dan een kilo per week.

Zowel op lichamelijk als fysiek niveau verandert ons lichaam vanalles om in leven te blijven. Vooral psychisch was dit vrij extreem. Zelfs automutilatie, depressies, alles. Dat zal "ons" niet snel gebeuren, maar illustreert wel hoe ons lichaam er alles aan zal gaan doen om weer terug te gaan op de juiste kcalniveau's als je jezelf uithongert. Het gevolg is dat je gaat compenseren (die mogelijkheid hebben wij en hadden zij niet) en dus weer meer gaat eten en in jojo slaat.
Het lichaam verlaagde fysiek de hartslag en kerntemperatuur, alles om te overleven.

Voor vrouwen is dit onderzoek nooit gedaan, maar het vermoeden is dat de gevolgen voor vrouwen nog hoger liggen. Ons lichaam is gebouwd om te baren en al onze lichaamsfuncties passen zich daar op aan. Spiermassa e.d. is voor vrouwen evolutionair gezien veel minder interessant dus kan makkelijker afgebroken worden.

De eerste 24-48 uur heeft ons lichaam nog allerlei koolhydraatreservers (favoriete brandstof van ons lichaam). Na die tijd gaat ons lichaam veranderingen plaats laten vinden om zo efficiënt mogelijk om te gaan met brandstof. Vet verbranden is voor ons lichaam extreem moeilijk, eiwitten verbranden is makkelijker. Het gevolg is dat het lichaam zal beginnen met spiermassa afbreken tot op zekere hoogte. Hoe verder je onder je behoefte eet, hoe meer je lichaam zal kiezen voor eiwitten en minder voor vetten zolang dat kan. Spiermassa is juist datgene dat zorgt dat onze onderhoudsbehoefte aan kcal stijgt, dus je behoefte aan voeding wordt steeds lager en zie daar ook de zogenaamde "spaarstand" die mensen soms benoemen.

Een tweede gevolg is dat ons lichaam gifstoffen die we eten en drinken ontzettend goed kan opslaan, maar vaak moeilijk kan lozen. Daarom kiest ons lichaam er vaak voor om deze gifstoffen op te slaan in onze vetmassa. Ga je dus te snel je vetmassa afbreken geef je een extra belasting aan je lever. Je lever heeft al een extra belasting tijdens het afvallen, dus dat is een dubbele belasting. Ook niet echt aan te raden.

Als laatste is het gewoon simpelweg onmogelijk om met een structureel te laag eetpatroon al je vitamines en mineralen binnen te krijgen. Je gaat dus tekorten opbouwen. Sommige vitamines hebben reserves voor jaren, anderen maar voor een paar dagen of weken. Zodra die tekorten verschijnselen gaan geven zit je al echt fors te laag.

Kanttekening bij dit hele verhaal: veel mensen die te zwaar zijn schatten (onbewust) hun kcalinname te laag in. Het programma "secret eaters" is daar echt het ultieme voorbeeld van in mijn ogen. Deze mensen laten zich vrijwillig filmen, dat doe je alleen als je ECHT denkt niets te verbergen te hebben. Toch is daar nog nooit een gezond persoon te zien geweest die onder onderhoud at en toch niet afviel. Ik betwijfel dus of er echt mensen zijn die langere periode vrijwillig ook ECHT 1200kcal eten, of dat mensen denken dat te doen.
Van daaruit ook mijn vorige post: staar je niet blind op je BMR en kcal. Kijk naar de weegschaal, streef naar 0.5kg per week. Als je niet afvalt terwijl je echt fors minder eet als je nodig zou hebben ben je of een "secret eater" of er is een metabool probleem. In beide gevallen is hulp verstandig.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:37

Heeft er iemand een tip voor mij?
Morgen moet ik van 1 tot 9 werken, en moet ik op mijn werk eten. Nu de vraag, wat moet ik eten wat een beetje gezond is? Ik heb een magnetron tot mijn beschikking. Hebben jullie tips voor mij? :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:37

Zilfstar schreef:
Bij mij gaat afvallen nu effe vanzelf en ben daar eigenlijk niet blij mee. Want komt door bacteriele infectie in mijn longen. oh jippie -O- weinig eetlust en mijn lijf strijdt tegen die bacterie dus meer energie verbruik zeg maar...

Kom net van huisarts... antibiotica, veel rust, beste nu niet zwemmen... en dat met drukste maand voor de deur ivm werk (ben zelfstandig ondernemer en doe de boekhouding voor klanten). OK dat is wel rustig werken maar moet wel mijn kop erbij houden....

Volgens mij zijn dit niet de gezondste kilo's om kwijt te raken en ben bang dat het er straks weer aanvliegt als ik beter ben...

Oh jeetje wat rot! Heel veel beterschap!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:40

EdkingEnzo schreef:
Zilfstar schreef:

Oh jeetje wat rot! Heel veel beterschap!

Dankjewel!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:41

Zelfgemaakte nasi? Dus gewoon rijst met prei, wortel, ui, ei en kipfilet? (uiteraard kunnen andere groenten ook)

Ik eet er dan graag zelf nog iets van een tomaat naast, zodat ik niet alle groenten in de rijst hoef te proppen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:55

Ik neem vaak een maaltijd salade mee naar mijn werk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:56

secricible schreef:
Ik loop altijd een beetje achter bij jullie, maar dat moeten jullie me maar vergeven :+
Las de discussie van een paar pagina's terug over "te weinig eten" en de gevolgen daarvan. Als jullie het interessant vinden, zie hieronder. Anders blader vooral door.

Zoals eerder gezegd, probeer niet onder je BMR te eten. Dat komt niet op 1 dag, of op 2 dagen. Je kan prima 2 dagen niet eten, daar is ons lijf ook op gebouwd. Te weinig eten betekend altijd structureel te weinig eten. Ons lichaam heeft interne systemen om te 24-48uur ruim te weinig eten op te kunnen vangen, daarna gaat het zowel lichamelijke als fysieke problemen opleveren. Je moet daarbij echt denken aan een structurele intake van 1300kcal of minder om een richtlijn te geven. Ook een beetje afhankelijk van je BMR, maar laten we voor het gemak even de ondergrens leggen bij je BMR.

Die onderzoeken daarna zijn nog vrij beperkt en tegewoordig ook redelijk onethisch (je kan mensen niet structureel uithongeren, anorexiapatiënten en ontwikkelingsslachtoffers zijn de enige groep die je dan hebt maar die zijn geen goede doorsnee van onze bevolking), maar in 1945 is het Minnesota Starving project gedaan waarbij ze een groep van 36 mannen op een gecontroleerde manier hebben uitgehongerd om daarmee de oorlogsslachtoffers te kunnen helpen. De resultaten daarvan zijn best schokkend. Kort gezegd bestond hun experiment uit
12 weken gecontroleerd 3200kcal eten (het waren allemaal actieve mannen, dus dit was hun onderhoudsniveau)
24 weken 1500kcal eten. Dus de helft van wat deze mensen nodig hadden voor een half jaar.
12 weken gecontroleerd hervoeden, iedere groep op een ander kcalniveau
8 weken ongecontroleerd hervoeden. Iedereen mocht eten wat ze wilden.
Een deel is daarna nog overtuigd nog een tijd te blijven en is dus zelfs nog langer gevolgd.
In de 1500kcalperiode vielen deze mensen 25% van hun lichaamsgewicht af in 24 weken. Voor een volwassen man van 80kg is dat dus 20 kg in 24 weken. Even ter referentie, dat is dus minder dan een kilo per week.

Zowel op lichamelijk als fysiek niveau verandert ons lichaam vanalles om in leven te blijven. Vooral psychisch was dit vrij extreem. Zelfs automutilatie, depressies, alles. Dat zal "ons" niet snel gebeuren, maar illustreert wel hoe ons lichaam er alles aan zal gaan doen om weer terug te gaan op de juiste kcalniveau's als je jezelf uithongert. Het gevolg is dat je gaat compenseren (die mogelijkheid hebben wij en hadden zij niet) en dus weer meer gaat eten en in jojo slaat.
Het lichaam verlaagde fysiek de hartslag en kerntemperatuur, alles om te overleven.

Voor vrouwen is dit onderzoek nooit gedaan, maar het vermoeden is dat de gevolgen voor vrouwen nog hoger liggen. Ons lichaam is gebouwd om te baren en al onze lichaamsfuncties passen zich daar op aan. Spiermassa e.d. is voor vrouwen evolutionair gezien veel minder interessant dus kan makkelijker afgebroken worden.

De eerste 24-48 uur heeft ons lichaam nog allerlei koolhydraatreservers (favoriete brandstof van ons lichaam). Na die tijd gaat ons lichaam veranderingen plaats laten vinden om zo efficiënt mogelijk om te gaan met brandstof. Vet verbranden is voor ons lichaam extreem moeilijk, eiwitten verbranden is makkelijker. Het gevolg is dat het lichaam zal beginnen met spiermassa afbreken tot op zekere hoogte. Hoe verder je onder je behoefte eet, hoe meer je lichaam zal kiezen voor eiwitten en minder voor vetten zolang dat kan. Spiermassa is juist datgene dat zorgt dat onze onderhoudsbehoefte aan kcal stijgt, dus je behoefte aan voeding wordt steeds lager en zie daar ook de zogenaamde "spaarstand" die mensen soms benoemen.

Een tweede gevolg is dat ons lichaam gifstoffen die we eten en drinken ontzettend goed kan opslaan, maar vaak moeilijk kan lozen. Daarom kiest ons lichaam er vaak voor om deze gifstoffen op te slaan in onze vetmassa. Ga je dus te snel je vetmassa afbreken geef je een extra belasting aan je lever. Je lever heeft al een extra belasting tijdens het afvallen, dus dat is een dubbele belasting. Ook niet echt aan te raden.

Als laatste is het gewoon simpelweg onmogelijk om met een structureel te laag eetpatroon al je vitamines en mineralen binnen te krijgen. Je gaat dus tekorten opbouwen. Sommige vitamines hebben reserves voor jaren, anderen maar voor een paar dagen of weken. Zodra die tekorten verschijnselen gaan geven zit je al echt fors te laag.

Kanttekening bij dit hele verhaal: veel mensen die te zwaar zijn schatten (onbewust) hun kcalinname te laag in. Het programma "secret eaters" is daar echt het ultieme voorbeeld van in mijn ogen. Deze mensen laten zich vrijwillig filmen, dat doe je alleen als je ECHT denkt niets te verbergen te hebben. Toch is daar nog nooit een gezond persoon te zien geweest die onder onderhoud at en toch niet afviel. Ik betwijfel dus of er echt mensen zijn die langere periode vrijwillig ook ECHT 1200kcal eten, of dat mensen denken dat te doen.
Van daaruit ook mijn vorige post: staar je niet blind op je BMR en kcal. Kijk naar de weegschaal, streef naar 0.5kg per week. Als je niet afvalt terwijl je echt fors minder eet als je nodig zou hebben ben je of een "secret eater" of er is een metabool probleem. In beide gevallen is hulp verstandig.

mooi geschreven..

overigens ben ik een van de mensen die de toestand waarin je lichaam eiwit verbrand en vet vasthoudt zonder enige schroom spaarstand durft te noemen.

niet zozeer omdat doordat je spieren kwijtraakt nog minder kcal nodig hebt om om 'op gewicht te blijven'.. maar ook vanwege de lichamelijke bijverschijnselen.. alles wat niet direct noodzakelijk is om te onderhouden, maar wel noodzakelijk om te overleven krijgt voorrang in je lichaam.. Niet alleen neemt je spiermassa af, maar ook je vermogen om de spieren die je hebt optimaal te gebruiken. Immers je persoonlijk record kunnen verbreken op de 100 meter sprint is niet heel belangrijk als je lichaam denkt dat de pleuris, tyfus, cholera en wo3 tegelijk zijn uitgebroken, het lichaam laten overleven is belangrijker op dat moment dan functioneel kunnen bewegen.. Ook is denken veel minder belangrijk dan basale functies.. je wordt dus op alle vlakken traag en vermoeid, zodat je belangrijke functies zo lang mogelijk optimaal kunnen functioneren.. dat is wat wij 'spaarstand sprekers' bedoelen met spaarstand.. althans degene die nadenken en niet papagaaien ;).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:11

EdkingEnzo schreef:
Heeft er iemand een tip voor mij?
Morgen moet ik van 1 tot 9 werken, en moet ik op mijn werk eten. Nu de vraag, wat moet ik eten wat een beetje gezond is? Ik heb een magnetron tot mijn beschikking. Hebben jullie tips voor mij? :)

Ik werk om de week tot 00 en moet dus op Mn werk eten, ik eet vaak, kwark met fruit, crackers met smeerkaas, maaltijd salade, wraps, met kruidenkaas en zalm etc. Ik vind eten uit de magnetron vies, vandaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:37

Wauw wat een uitgebreid verhaal Secrible! Super interessant!

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:55

Edkingenzo, je kunt heel veel dingen gewoon thuis maken en dan opwarmen, bijvoorbeeld kip, rijst met groenten, pasta, etc. Ik maak nu altijd mijn eten voor de hele dag sochtends klaar, omdat ik anders vanalles van kopen onderweg. ( leef in mijn auto overdag) dus erg handig is het niet maar zo houdt ik wel structuur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:12

Even naar aanleiding van dat lange verhaal van hierboven.
Ik ben net klaar met het bekijken van een docu over een man die 55 dagen vast, hij drinkt alleen maar water. Hij eet dus 55 dagen niet. Hij zet hiermee een nieuw wereldrecord met watervasten. Erg interessant om te zien wat er met zijn lijf gebeurt.

https://youtu.be/lB0zvbpjWxo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:09

Tof, ik ga morgen eens kijken!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:44

Een tijdje terug zag ik een documentaire over een onderzoek met muizen. Muis A kreeg net genoeg eten om in leven te blijven en muis B kreeg ruim te eten. Toen de muizen oud werden was muis A super fit, zag er jong uit en was gezond en muis B oud, stram en traag. Conclusie was dat als je lichaam niet groeit het gaat herstellen.

Ik vond het wel interessant en een goede reden om me niet vol te proppen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:48

Maar kwam dat door het eten of doordat muis B veel te dik werd?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:54

Ze kregen hetzelfde voer alleen muis a net genoeg en muis b meer dan genoeg.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:55

onpaard schreef:
Een tijdje terug zag ik een documentaire over een onderzoek met muizen. Muis A kreeg net genoeg eten om in leven te blijven en muis B kreeg ruim te eten. Toen de muizen oud werden was muis A super fit, zag er jong uit en was gezond en muis B oud, stram en traag. Conclusie was dat als je lichaam niet groeit het gaat herstellen.

Ik vond het wel interessant en een goede reden om me niet vol te proppen.

Maar 'net genoeg eten om in leven te blijven' kan je natuurlijk ook op meerdere manieren opvatten.
Het kan zijn dat de muizen in proef A op hun BMR te eten kregen (en dus werden ondervoed) en op die manier 'net in leven bleven', of dat ze op hun onderhoud te eten kregen (en dus niet meer aten dan ze verbrandden, en dus, in het menselijke opzicht, 'gezond aten'). Bij dat tweede lijkt me het logisch dat muis A beter is dan muis B, want overgewicht heeft idd ook gevolgen. Ben wel benieuwd: heb je een naam of link?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:01

@secrisible, het hangt van je lengte af toch? Dat van die 1.200 calorieën? Volgens mij is dat ongeveer mijn onderhoudsniveau, zodra ik meer eet, kom ik aan. En mijn activity tracker zegt meestal dat ik er 1.800 verbrandt, maar dat is dus niet zo. Mijn gewicht is nu trouwens goed, ben altijd te licht geweest en kwam vorig jaar opeens enorm (voor mijn doen) aan. Is er nu weer af.