Wat nu? Tandprobleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:03

Bah, ik weet het niet... Wil eventjes mijn verhaal kwijt.

Donderdagavond vorige week kreeg ik bij het stoeien met mijn vriend per ongeluk een tik op mijn mond. Echt gewoon een stom ongelukje, was zeker zijn bedoeling niet. Geen probleem dacht ik eerst.
Zaterdag kreeg ik wat pijn aan mijn linkse voortand maar prima te houden. Zondag was het veel erger en heb ik 's middags en 's avonds een pijnstiller moeten nemen (en die pak ik niet makkelijk. Maandag was een hel: om 4u, 12u, 17u en voor het slapengaan Diclofenac genomen.
Dinsdag bij het ontwaken leek alles goed te gaan, wel pijn maar prima houdbaar, helaas tegen 10u weer zware pijn dus pijnstiller erin en gebeld naar de tandarts, waar ik meteen terechtkon. Gekeken in mijn mond en foto's genomen.
Ondanks 15j geen tandarts gezien te hebben (gruwelijke angst ervoor) waren mijn tandjes in prima staat :D. Aangename verrassing!
De pijnlijke tand was echter een mysterie. Niks aan te zien van ontsteking ofzo. Geen breuk, geen stukjes af, enkel verkleurd. Wortelkanaal is door een klap vele jaren terug blijkbaar volledig dichtgegroeid. Moest in de namiddag nog eens terugkomen om het met zijn collega te bekijken en hij wou dan een wortelkanaalbehandeling doen.

Worst nightmare... Ik heb een gruwelijke doodsangst voor tandartsen. Met mijn vriend weergekeerd voor de morele support en een serieuze paniekaanval gekregen. Braakneigingen, trillen als een idioot, met gierende snikken huilen, hartslag en ademhaling schoten de lucht in, hartkloppingen... (ben hartpatiƫnt)
Eenmaal op de stoel testen gedaan. Volgens de foto is er geen zenuw meer in die tand. Hebben ze een test gedaan met ijskoud water en ook daarbij geen gevoel in die tand (bij anderen wel).
Dus ze weten het niet goed. Ene TA denkt dat de pijn door de klap is en wilt het laten rusten, andere wilt een wortelkanaalbehandeling starten en proberen of ze toch nog ergens een flintertje zenuw vinden. Ik ben zelf heel bang voor spuiten maar ook heel bang voor het geluid van werktuigen (als mijn vriend in de schuur bezig is krijg je me daar echt niet binnen) en ik denk eerlijk gezegd met mijn hysterische paniekaanvallen dat ze het niet voor elkaar gaan krijgen. Als ik nu een goede slaagkans krijg om direct van die pijn af te zijn wil ik het ze wel laten proberen, maar "een poging doen om een restje zenuw te vinden" terwijl heel die tand is dichtgegroeid geeft me weinig tot geen vertrouwen... En mezelf onnodig die paniek laten doorstaan heb ik helemaal geen zin in. Vriend kan ook niet mee, moet werken, dus sta er alleen voor.
Vandaag is het lang goedgegaan, nog tijdje in de auto gezeten en een sollicitatiegesprek gehad maar rond de middag helaas weer last gekregen. Vrijdag hebben ze voor de zekerheid een afspraak gepland voor die wortelkanaalbehandeling,maar als ik me beter voelde moest ik die afbellen.
Ik voel me beter, pijn is lichter en ik geraak nu rond op 1 pijnstiller per dag maar ben zeker niet pijnvrij, dus weet niet goed wat te doen...
Moest ik toch gaan, zou het mss een idee zijn een kalmeerpil op voorhand te nemen? Ik denk dat ik anders gewoon heel de boel onderkots van de stress

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:09

Ik weet precies hoe je je voelt.. ik ben ook heel bang voor de tandarts. Kalmeringstabletten hielpen bij mij voor geen meter door alle adrenaline die ik aanmaakte. Ik ben bij een speciale angsttandarts en sindsdien gaat het wat beter. Ben daarvoor 4 keer onder narcose behandeld, omdat het anders echt niet ging. Misschien is dat wat voor jou? Je moet alleen de narcose wel zelf betalen, dat is een nadeel.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:14

Ik was heel erg bang voor de tandarts en weet je wat mij geholpen heeft? Die wortelkanaalbehandeling. Ik dacht: als dit nou 'het ergste' is wat me kan overkomen terwijl ik er 0 van voel en 0 last van had, nou dan valt het nog wel mee. Terwijl ik voor die behandeling dus tegen de deur van de behandelkamer geplakt stond zo van: no way dat ik in die stoel ga zitten... :=

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:24

hier nog een angsthaas, zou het heel even aankijken. Je kunt morgen ook nog beslissen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:33

Een angsttandarts zoeken! Net als jij was ik 15 jaar niet geweest en bij mij moest er heel veel gebeuren.

Ik heb vandaag twee wortelkanaalbehandelingen laten doen zonder angst. Was de vierde keer in twee jaar. En ik was net zo bang als jij. Ze kunnen je heel goed helpen!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:59

Het irritante is dat je twee verschillende meningen hebt: laten rusten en laten behandelen.

Je geeft zelf wel aan dat de pijn steeds iets minder lijkt te worden. Heeft het haast om direct de stoel in te gaan? Of kun je het nog even aankijken?

Een wortelkanaalbehandeling is het ergste niet. Het is onplezierig en naar, maar valt echt te overleven. Ik ben zelf iemand met extreme bloedangst (val ervan flauw) en zelfs daarbij is een wortelkanaalbehandeling gelukt.

Ik zou zeggen: Kies je optie en ga overwegen. En zoek een angsttandarts.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:07

Bedankt iedereen voor het reageren! Ik heb geluk deze keer. Net gegeten en momenteel nog geen pijn... Iets afbijten gaat nog niet dus ben voorzichtig en eet met kleine beetjes.
Telefonisch contact gehad en mocht de afspraak afzeggen gezien het nu echt de goede kant opgaat, ik moet deze tandarts wel nageven dat hij liever geen onnodige behandelingen doet. Top!

De tip voor een angsttandarts hou ik in gedachte en ga ik eens meer over opzoeken!
Ik denk dat mijn angst voornamelijk komt uit het feit dat ik nogal beunhazen heb gehad als kind. En een afschuwelijke orthodontist. Weet best dat eenmaal die prik erin zit je niets meer voelt en het is niet zozeer angst voor pijn, meer angst voor de prik zelf en het geluid/gevoel van het boren

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:55

Ik snap je helemaal, ook beunhazen gehad als kind. Maar het kan echt anders en dan is het alleen nog maar vervelend. Want ik neem aan dat niemand voor de lol naar de tandarts gaat :+

Fijn dat het beter gaat!

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Wat nu? Tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:53

Hier ook 1! Inmiddels al teveel behandelingen aan me gebit gehad en gaat een stuk beter! Helaas moet ik over 2 weken ook voor een wortelkanaal :( ook een dode zenuw. Dat word dan wel even spannend.

Wat mij helpt:
- oortjes met muziek in
- vragen of ze alles kunnen uitleggen wat ze doen.
- een stopteken afspreken. Als je even pauze moet en even moet slikken steek je je hand op en stopt de tandarts.
- je ogen dichtdoen zodat je de apparaten niet ziet


Hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je toch nog eens moeten!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:12

Supervixen schreef:
Ik weet precies hoe je je voelt.. ik ben ook heel bang voor de tandarts. Kalmeringstabletten hielpen bij mij voor geen meter door alle adrenaline die ik aanmaakte. Ik ben bij een speciale angsttandarts en sindsdien gaat het wat beter. Ben daarvoor 4 keer onder narcose behandeld, omdat het anders echt niet ging. Misschien is dat wat voor jou? Je moet alleen de narcose wel zelf betalen, dat is een nadeel.


Wat zijn de kosten van de narcose ongeveer?