41 en nog kinderwens

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke39
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-12-15
Woonplaats: Rotterdam

41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 21:26

Ik ben 41 heb reeds een dochter van 19 maar wil nog graag een kindje....ik maakvaak mee dat mensen hier een uitgesproken mening over hebben zoals "je bent te oud" maargoed ik voel me niet zo wie hebben ervaringen hiermee?

Joltsje

Berichten: 9044
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:03

Geen ervaring mee.

Maar zolang de risico niet te groot zijn vooral doen.

Iedereen heeft overal een mening over en ja. Dit valt niet binnen de normen van de massa. Boeien. Je moet doen wat jullie gelukkig maakt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:08

Citaat:
Je moet doen wat jullie gelukkig maakt
Er is dan dus nog een derde partij hè :)*

Ik ben een kind van een oudere moeder. Ook 41 toen ik kwam. Ik heb er toch stiekem altijd last van gehad. Niet dat ik er zware psychische schade van heb opgelopen, maar ik was me er altijd heel erg van bewust dat mijn moeder dingen niet kon of wilde. En dat ik die dingen dus moest missen. En dat is niet leuk voor een kind. Want reken even mee: een kind van 10 heeft dan een moeder van 51, 52, 53... (Want je bent nog niet eens zwanger. Dat kan ook nog even duren). Dat gat is gewoon te groot, ook als generatieverschil. Ook al ben je fysiek nog zo fit.

Als ik voor jouw ongeboren kind mag spreken zeg ik nee. Niet doen.

Ik vind de keuze van een topic aanmaken trouwens ook vreemd: ga jij je beslissing af laten hangen van wat Bokkers denken? Als de meerderheid zegt dat je het niet moet doen, zeg je dan tegen jezelf: "Oh Bokt vindt het niet ok, dus dan doe ik het maar niet"? Vast niet. Dus waarom jezelf dan vermoeien met wat iedereen ervan vindt? Wat wil je ermee?

Hoe staat je dochter er tegenover?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:16

Ik verplaats je topic van HK naar MWS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:20

Zonder mijn mening te geven (wij bokkers hebben immers niets te maken met jouw leven ;) ). Hoe voelt de kinderwens voor jou? Is het de wens om terug zwanger te worden? Of is het grotendeels de wens om te moederen en kinderen een moeder te geven?

Ik ken namelijk wel een aantal mensen die zich ook in jouw situatie hebben bevonden. Zij hebben uiteindelijk voor pleeg/adoptie kinderen gekozen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:21

Mijn moeder was ook 40 toen ze mij kreeg. Nooit iets nadeligs aan gemerkt.
Ik denk als voordeel dat ouders op die leeftijd minder haastig zijn en het vaak financieel op de rit hebben.

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:28

Tja, iedereen vindt er wel wat van, maar hoe erg is dat?
Toen mijn moeder werd geboren was haar vader 47 en haar moeder 37, en ze heeft zelfs nog een jongere broer. In die tijd was dat toch wel erg afwijkend :j Toch heeft ze daar nooit speciaal last van gehad, maar ouders waren op een hoop vlakken een stuk vooruitstrevender dan veel jonge ouders.
De ouders van mijn schoonmoeder schijnen ook vrij oud te zijn geweest toen zij werd geboren, zij was zelfs al tante op het moment dat ze werd geboren, omdat haar broer op dat moment al een dochter had (snap je het nog?). Mijn schoonmoeder heeft het altijd als onprettig ervaren en zij is dat zelf gaan compenseren door op heel jonge leeftijd aan kinderen te beginnen. Achteraf gezien misschien wel té jong, zegt ze nu :j

Het is dus helemaal niet gezegd dat het nadelig hoeft te zijn voor je kind :n

Het argument van de kans dat een ouder komt te overlijden is ook onzinnig. Mijn eigen vader is overleden op zijn 43e, ikzelf was toen 15, mijn zusje 13. Mijn opa en oma (de ouders van mijn moeder) zijn 85 en 95 geworden, mijn moeder heeft dus nog bijna 50 jaar beide ouders gehad :)

moonsparkle
Berichten: 21763
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:31

Een collega is op die leeftijd voor het eerst moeder geworden, daarna volgde er nog 1. Haar kids zijn superblij met hun moeder, die vroegen in de brugklas of hun moeder mee wou want niemand wou zijn ouders mee. De leeftijd neemt natuurlijk wel wat medische risico's met zich mee, maar wat al eerder is gepost het leven is soms dan al wat langer op de rit waardoor het financieel stabieler zou kunnen zijn.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:33

Nou ja ik zou zeggen haal de oesters en champagne met aardbeien (en een kerel, klein detail :D ) in huis en je ziet wel waar het schip strandt toch?

Wat maakt de mening van een ander uit?

Percy

Berichten: 12081
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:36

Mijn moeder was ook 40 en ik ben een nakomeling. Ik was zeer gewenst maar leuk vond ik het niet. Ben altijd degene geweest die een groot stuk van de gezinsverhoudingen mistte en dat kwam altijd naar voren. Tussen mijn ouders en mij gloorde er ook een generatiekloof. Dat zal in deze tijd vast minder zijn.

Wat ik nog het ergste vond was dat ze fysiek zo veel minder konden, dat mijn kindjes een oude oma hadden en dat we in vergelijking zo snel zonder haar moesten terwijl ze toch 86 is geworden.

Heb voor de keuze gestaan toen ik met 40 een nieuwe relatie kreeg en er bewust voor gekozen om er niet weer aan te beginnen. Moet er ook niet aan denken om nu een 12 jarige te hebben. Die had ik fysiek nooit genoeg kunnen bieden. Heb wel de pech dat ik wat kwalen heb maar dat zie ik ook bij de meeste leeftijdsgenoten.

Maar goed, zo sta ik er in. Misschien ligt het bij jou anders. Jij bent natuurlijk relatief jong moeder geworden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:38

Als je het er samen over eens bent, wat kan jullie dan de rest van de wereld schelen?

Voor- en tegenstanders houd je toch wel...

Als jullie en de dochters (want je had er ook nog eentje van dertien, toch?) het een prima idee vinden en er staat je medisch gezien niks in de weg?
Ga ervoor!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:48

Mijn mening geven doe ik niet, jullie keuze toch?

Wel wil ik de ervaring van mijn moeder geven.
Mijn moeder heeft ook een 'twee leg" gekregen.
Ik ben zelf van de eerste. Mijn moeder heeft wel een paar keer verteld dat ze het wel pittig vond om op haar 50e jonge tieners in huis te hebben.

Whizz
Berichten: 1059
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:52

Doe waar je gelukkig van wordt, je weet nooit hoe het leven loopt. Als je mijn ervaring wilt horen; :) mijn moeder was 46 jaar toen ze mij kreeg. Twee jaar eerder werd mijn zus geboren, dat werd een wonder genoemd :o . Nooit een probleem mee gehad hoor, superleuke en lieve ouders waren het.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33835
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:54

Mijn zusje is 8 jaar jonger en mijn moeder was toen 38 geloof ik. Ik heb juist super veel samen gedaan met mijn zusje, omdat we zoveel in leeftijd verschilden! :D

De ene is met 50 actiever dan de ander met 30. :j

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:57

Als het voor jullie goed voelt en het is medisch verantwoord, dan is het toch goed! :)

BigOne
Berichten: 38364
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:02

Moet je helemaal zelf weten maar ik ben wel benieuwd waar deze drang weg komt??

melody7

Berichten: 13690
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:03

Mijn moeder heeft ons gekregen toen ze 37 was, mijn ouders hadden nog geen kinderen en kregen dus meteen een tweeling waar ze heel blij mee waren. Je hebt wel verhoogde risico's maar wat dat precies inhoud weet ik niet.

Oude ouders hebben vind ik zelf helemaal niet erg, leuk zelfs! Ze hebben veel meer levenservaring en mijn ouders zijn zo laat aan kinderen begonnen omdat ze eerst heel veel gereisd hebben dus ze hebben ook heel veel gave verhalen, vrienden over heel de wereld etc. Dat vind ik alleen maar leuk.

Mijn ouders zijn nu 56 en 60, wij zijn 19. Ik vind ze nog steeds helemaal niet oud overkomen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:03

je moet doen wat je wilt...bedenk wel dat je kind een puber is als jij zo een beetje in de overgang raakt.Die combi is niet zo heel ideaal. :+

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:06

Wat vindt je partner ervan? Heb je dit ook al besproken met je dochter?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:08

Mijn moeder was 45 toen de laatste geboren werd. Maar de laatste was wel de zevende.
Als jij dat graag wilt en je neemt de risico's en weet wat die zijn.. Lekker doen. Dat kind loopt er echt geen trauma mee op door zo gewenst te zijn.
Dochter pas informeren als het zo ver is. Zij heeft geen stem, Dit is iets voor binnen de relatie

Faelynn

Berichten: 3152
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:22

Als je dat wil en kan, vooral doen toch :D
Enige nadeel vind ik dat je dan als je kind in de bloei van zijn/haar leven is je daar zelf met een beetje pech niet goed deel van uit kunt maken.
Ik ben 19, heb een moeder van 65, meeste opa's en oma's van mijn vrienden zijn die leeftijd haha, het is niet erg, maar kan aan mijn moeder merken dat ze niet altijd even fit meer is en ik vind het dan ook jammer dat de kans groter is dat mijn moeder mij waarschijnlijk niet zal zien als ik ga trouwen, kleinkinderen zal ze waarschijnlijk nooit kunnen ontmoeten en mijn kinderen zullen nooit een oma (en opa) hebben of mee kunnen maken etc.
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar de kans is wel echt veel groter dan bij een nog jonge(re) moeder. Vind dat dat wel iets is om over na te denken, met broers/zussen rond de zelfde leeftijd heb je dan nog elkaar, ik ben enigst kind en heb nauwelijks familie, mochten mijn ouders er niet meer zijn, dan ben ik alleen, had soms toch wel graag een jongere moeder en of meer familie gehad, daar ben ik wel eerlijk in..

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:33

Alles heeft voor en nadelen.
Als je vroeg moeder bent dan werken opa en oma nog. Als je laat bent hebben opa en opa doorgaans genoeg tijd voor hun kleinkind.
Jonge moeders hebben zelf minder levenservaring. Oude moeders hebben evtl meer generatiekloof. Jonge moeders hebben soms moeite met carriere en kind combineren. Oudere moeders gaan misschien niet meer de 4 daagse met je lopen.
Maar al met al is het enige wat telt dat een kind gewenst is en met liefde opgroeid.

Wel vraag ik me af: waarom pas nu?
Had je die wens enkele jaren geleden nog niet?

Ik ben zelf laat moeder ivm zeer late kinderwens, maar laat het dan ook bij 1 omdat ik geen verder risico wil nemen.

Anoniem

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:39

Wil je daadwerkelijk nog een kind of begin je te merken dat je dochter "de vleugels uit begint te slaan" en dat je daar wat moeite mee hebt? :) Want dat is wel iets wat ik me afvraag als je na 19 jaar ineens besluit nog een kind te willen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:44

JPS schreef:
Als het voor jullie goed voelt en het is medisch verantwoord, dan is het toch goed! :)


Binnen een relatie van twee mensen moet je inderdaad lekker helemaal zelf weten wat je doet. Maar het hele idee van een kind krijgen is dat er dan een derde partij in het spel komt. En daar moet je ook rekening mee houden. Het zou wat zijn als ouders altijd maar zouden doen en laten wat ze zelf willen, "omdat het voor hen goed voelt". Nee. Ouder zijn is verantwoordelijkheid tonen en nadenken over consequenties van keuzes. Verder denken dan alleen "omdat het goed voelt". En ouder zijn begint al bij het nadenken vóórdat die dikke buik er is. Als je dan uiteindelijk alsnog besluit om het toch te doen, wie ben ik dan om je tegen te houden. Maar zo maar roepen dat je moet doen wat je wilt vind ik te makkelijk als het om zo'n grote beslissing gaat.

BigOne
Berichten: 38364
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:53

Normaal ben ik niet zo dat ik posts doorspit maar ts, ik geloof dat je wat op hol slaat, vorige week was je dochter 13, nu is ze 19??? Beetje vreemd allemaal, net een nieuwe vriend en dus rammelende eierstokken, zou er toch nog even heel goed over nadenken.